Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bilen akselererte ukontrollert i revers og krasjet i en steinmur.

Startet av Villa, lørdag 13. april 2019, klokken 21:35

« forrige - neste »

Villa

Vi avventer fremdeles svar. JLR har fått oss til å signere et skjema som gir de fullmakt til å hente ut all data og brukerinfo fra bilen. Antar dette er i UK for prosessering nå. Har vært i kontakt med en pers i Florida som opplevde det samme som oss dagen etterpå. Men han klarte å finne bremsen før han smalt i et tre bak bilen. Der har bilen vært inne til full sjekk og logg hos JLR, men de fant ingen ting i dataloggen som kunne vise til systemfeil. 

RayBomb

Jeg opplevde noe liknende i lavere skala. Men bilen hoppet litt frem da dette skjedde. Creep var av.

Edit: Bilen reagerte ikke på press på gasspedal, før den endelig gjorde det med et «smell». Da kom den brutalt og plutselig. Gikk helt greit da...
💫 Hyundai Ioniq 5 - Project 45
  - Elektrisk hengerfeste

💫 I-Pace S Edition X590 (19MY) - Solgt

Eyvind Bernhardsen

Sitat fra: RayBomb på søndag 05. mai 2019, klokken 21:39
Edit: Bilen reagerte ikke på press på gasspedal, før den endelig gjorde det med et «smell». Da kom den brutalt og plutselig. Gikk helt greit da...

Jeg opplever iblant at håndbrekket ikke skrur seg av når det skal, kan det være det? Jeg har heldigvis merket det før jeg har gitt noe særlig gasspådrag til nå, og det løser seg ved å trå på bremsen.

Tellus

Sitat fra: Eyvind Bernhardsen på søndag 12. mai 2019, klokken 11:14
Sitat fra: RayBomb på søndag 05. mai 2019, klokken 21:39
Edit: Bilen reagerte ikke på press på gasspedal, før den endelig gjorde det med et «smell». Da kom den brutalt og plutselig. Gikk helt greit da...

Jeg opplever iblant at håndbrekket ikke skrur seg av når det skal, kan det være det? Jeg har heldigvis merket det før jeg har gitt noe særlig gasspådrag til nå, og det løser seg ved å trå på bremsen.

Det har jeg også opplevd. Du trykker ned gasspedalen og merker at bilen henger. Hvis man trykker pedalen enda lengre inn kan det hende bilen starter med et rykk. Det har jeg ikke forsøkt. Det er ganske opplagt at parkeringsbremsen står på. Trådstarter hevder dog at gasspedalen ikke ble rørt.

RayBomb

Min opplevelse av min hendelse var ikke relatert til håndbrekket. Jeg kan ta feil  :police:
💫 Hyundai Ioniq 5 - Project 45
  - Elektrisk hengerfeste

💫 I-Pace S Edition X590 (19MY) - Solgt

xyzzy

Sitat fra: RayBomb på søndag 12. mai 2019, klokken 14:09
Min opplevelse av min hendelse var ikke relatert til håndbrekket. Jeg kan ta feil  :police:

Hvordan kan du vite det? Jeg har aldri hatt et så lite bevisst forhold til parkeringsbremsen som nå - den kommer automatisk på når jeg stopper, og slås automatisk av når jeg skal kjøre igjen.

Jeg mener å huske at det er en knapp et sted for å slå den på, men jeg har vel fortsatt ikke brukt den knappen én gang.

RayBomb

Tja... Min forrige bil hadde den egenskapen som du beskriver. Min Jaguar har ikke det. Grunnen til at jeg vet det er vel fordi bilen begynner å trille i nedoverbakke. Dette skjer sjeldent når håndbrekk er på.
Nå er ikke jeg trådstarter  Jeg sier bare at jeg har opplevd liknende voldsom start noen ganger, fordi hos meg, bilen ikke reagerte på gass-pådrag.
Når brekket er på, og du trykker på gasspedalen, merker jeg at bilen «trykker» mot låste hjul. Dette er ikke for meg noe vanskelig å kjenne.
💫 Hyundai Ioniq 5 - Project 45
  - Elektrisk hengerfeste

💫 I-Pace S Edition X590 (19MY) - Solgt

chargedup

Tyske biler har slik at brekket (med automatisk håndbrekk) går av automatisk dersom man har tatt på seg belte. Uten belte på vil brekket stå på fram til man gir endel gass og ja man kjenner det godt. Nå husker ikke jeg hvordan det var på I-pace, men tipper det er en bransjestandard de fleste benytter seg av ettersom det er logisk.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

RayBomb

Sitat fra: chargedup på mandag 13. mai 2019, klokken 08:49
Tyske biler har slik at brekket (med automatisk håndbrekk) går av automatisk dersom man har tatt på seg belte. Uten belte på vil brekket stå på fram til man gir endel gass og ja man kjenner det godt. Nå husker ikke jeg hvordan det var på I-pace, men tipper det er en bransjestandard de fleste benytter seg av ettersom det er logisk.

Slik var det også på min Mitsubishi Outlander PHEV

På Jaguaren må hvertfall jeg trykke inn håndbrekk knappen når jeg stopper på rødt lys (har merket at av-og-til gjør bilen dette selv)
Eller jeg kan hold inne bremsepedalen og lage mye lys til bilene bak. Jeg prøver å unngå det siste.
💫 Hyundai Ioniq 5 - Project 45
  - Elektrisk hengerfeste

💫 I-Pace S Edition X590 (19MY) - Solgt

Chimp

Tror xyzzy mener når han stopper bilen i den forstand at han trykker på park.
Jeg har heller aldri trykket på parkeringsbremsen, da den er auto når du skrur av bil/velger park.
I en bakke når bilen er i drive derimot, holder jeg inne bremsen , selvom jeg også hadde likt at den automatisk stod stille.

daktari

Det må være en bug at de ikke har fått autohold til å fungere. Trykker man hardt på bremsen i et kryss kommer "ready" tilsyne I displayet, men så starter den å krype etter et sekund eller 2, allikevel.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Eon

Autohold fungerer som forventet når creep er skrudd av. Aktiveres med et trykk på bremsepedal når bilen står stille. Når creep er skrudd på overstyrer dette autohold ser det ut til.
First Edition, photon red, 22'' hjul med carbon inserts, performance seter
Software: S19B_19.40.4-436082 og TCU: Ukjent etter siste oppdatering

Ingeniøren

Nå er det vel forskjell på Park og handbrekk. Sist nevnte virker på bremseklossene på bakhjulet mens Park aktiverer en mekanisk lås i drivverket, med mindre Jaguar er helt forskjellig fra andre biler med "automat".
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Eyvind Bernhardsen

Sitat fra: Ingeniøren på mandag 13. mai 2019, klokken 18:43
Nå er det vel forskjell på Park og handbrekk. Sist nevnte virker på bremseklossene på bakhjulet mens Park aktiverer en mekanisk lås i drivverket, med mindre Jaguar er helt forskjellig fra andre biler med "automat".

Jeg vet ikke hvordan det er med andre Jaguarer, men på I-Pace går håndbrekket på (med tilhørende varsellampe) når man setter bilen i P.

4Matic Fanatic

Sitat fra: daktari på mandag 13. mai 2019, klokken 10:46
Det må være en bug at de ikke har fått autohold til å fungere. Trykker man hardt på bremsen i et kryss kommer "ready" tilsyne I displayet, men så starter den å krype etter et sekund eller 2, allikevel.
Da må du vel bestemme deg hva du ønsker, creep mode eller autohold...

Jeg har aldri brukt creep og autohold fungerer de gangene jeg har hatt behov for den. Samme når du setter bilen i park så går brekket på automatisk, og av når man setter den i drive eller revers.
Har opplevd at den kan være litt treg med å slippe brekket hvis du starter bilen og så setter den direkte i drive før alt er boota opp, som kan ta litt tid noen ganger.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA