Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Kjøleboks i Model 3

Startet av TRM, lørdag 13. april 2019, klokken 20:59

« forrige - neste »

Handyman

Sitat fra: trykkertor på mandag 15. april 2019, klokken 20:29
Bore???
Jeg har et tynt trekk mellom gitter og bagasjerom.
Er så "enkelt" som at jeg skjærer en stor X i trekket, og drar flappene til hver sin side.
Så har jeg samme gitter som på YouTube-videoen. Altså ikke noe plate, eller noe jeg skal borre i.
På min er det en stiv formpresset "fiberplate".
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Tom

#31
Sitat fra: Handyman på mandag 15. april 2019, klokken 22:03

På min er det en stiv formpresset "fiberplate".
Samme på min..
Kan tenkes det er gjort for å redusere støy..

Handyman

Sitat fra: Tom på mandag 15. april 2019, klokken 22:29
Sitat fra: Handyman på mandag 15. april 2019, klokken 22:03

På min er det en stiv formpresset "fiberplate".
Samme på min..
Kan tenkes det er gjort for å redusere støy..
Det tror jeg du kan ha rett i !! jeg kjørte et stykke på motorvei med bakseteryggene nedslått, og da var det veldig mye støy fra bak i bilen.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Amoss

Sitat fra: trykkertor på mandag 15. april 2019, klokken 17:16
Se denne videoen fra 13min48sek.
https://youtu.be/_DT0vDMWsq4?t=828

Ja, slikt har jeg sett før. Og her sier han også akkurat det jeg sa om at dette ikke var synlig oven fra.

Men ser her at flere rapporterer til min overraskelse at det er anderledes på europeiske biler. Hadde satt pris på å se bilder/video av hvordan dette er her om noen kan finne/lage dette. :)
Model S 85D

Counterpointer

Jeg har skåret bort stoffet på min. Kan ta bilder i morgen.

Lett å skjære og blir ikke slakk i stoffet. Brukte foliekutter som fungerte veldig bra. Kan fint bruke tapetkniv også.

Counterpointer



Her er bilder

Prøvde å puste gjennom stoffbiten som er fjernet og den er luftett.
Har også hatt konemor i bagasjerommet (hun insisterte ) og det kommer kald luft ned når en har på dogmode


Hun lå der i fem minutter i solen i varm bil.

trykkertor

Takk for oppdatering og testing.
Noen grunn til at du ikke skjærte ut langs rammekanten, men tok snittet noen cm innenfor?

Counterpointer

Sitat fra: trykkertor på tirsdag 16. april 2019, klokken 19:11
Takk for oppdatering og testing.
Noen grunn til at du ikke skjærte ut langs rammekanten, men tok snittet noen cm innenfor?
For å ikke risikere at stoffet krøp innenfor gitterammen. Mulig jeg kutter mer nå som jeg ser at det sitter. Men på den andre siden er det ikke mye ekstra sirkulasjon dette gir.
Hvis noen har en kvalifisert mening, så Værsogod

ladov

Du har ikke et gapende hull i hattehylla nå? Er det et slags gitter der du ikke har skåret vekk?

Prøvde du å fjerne gitterramma før du begynte å skjære? (litt sent nå..)
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Counterpointer

Gitterramme sitter godt fast. Tok ikke sjansen på å ødelegge noe på å få den løs. Er ikke synlig ovenfra.

Amoss

Model S 85D

Counterpointer

Sitat fra: Amoss på onsdag 17. april 2019, klokken 00:54
Sitat fra: knut.aulie på tirsdag 16. april 2019, klokken 18:27
Her er bilder

Takker :)

Overraskende at stoffet var lufttett...
Ja, på utseende ville jeg trodd det var litt pustende, men det er flere lag og helt umulig å puste gjennom.
Skjønner ikke helt hvorfor de lager gitteråpning og så tetter den. Muligens vil det vise seg at det har en funksjon.
Tiden vil vise.

trykkertor

#42
@Amoss - Må si du mister litt troverdigheten her inne når det viser seg at du synser uten reell erfaring.
Fra denne tråden:

Sitat fra: Amoss på mandag 15. april 2019, klokken 17:06
Jeg har tilgode å se noen - hverken i Europa eller USA - der de har skjært rundt gitteret. Innen fra bilen skal man vel egentlig ikke se det i det hele tatt?
Men om du bøyer deg inn i bagasjerommet og titter opp så ser du at lys slipper inn gjennom stoffet over grillene. Og derved også luft.

Sitat fra: Amoss på tirsdag 16. april 2019, klokken 01:11
Men ser her at flere rapporterer til min overraskelse at det er anderledes på europeiske biler. Hadde satt pris på å se bilder/video av hvordan dette er her om noen kan finne/lage dette. :)

Sitat fra: knut.aulie på tirsdag 16. april 2019, klokken 18:27
Prøvde å puste gjennom stoffbiten som er fjernet og den er luftett.

Sitat fra: Amoss på onsdag 17. april 2019, klokken 00:54
Overraskende at stoffet var lufttett...

Uansett. Det vi nå vet, er at det lar seg fint gjøre å skjære vekk stoffet under hattehyllegitteret. Det gir økt lysinnstrømming, og merkbar luftsirkulasjon.
Hvis det skulle vise seg å gi mere støy i bilen, lar det seg helt sikkert tette igjen ved å skjære til et litt stivt stykke skumgummi og presse inn i metallrammen.

For å unngå at trekket på hattehyllen mister "spenningen" kan en skjære en stor X i trekket vet gitteret, og strekke hver flapp rundt kanten og festet oppe under hattehyllen.

På min bil finnes det en temperatursensor/ledning hvis jeg stikker fingrene inn mellom hattetrekket og hattehyllen. Den finnes da hvis jeg leter skrått bakover mot høyre bakhjul, med fingrene inne bakenfor grill-rammen.
Grunnen til at jeg vet det er fordi litt av min ledning stakk ut ved grillen, og det henger en etikett på den hvor det står temp.sensor.

Amoss

Sitat fra: trykkertor på onsdag 17. april 2019, klokken 09:18
@Amoss - Må si du mister litt troverdigheten her inne når det viser seg at du synser uten reell erfaring.

Jaha?  Og hvorfor det? Har aldri påstått at jeg har noen personlig erfaring med bilen utover en kjapp prøvekjøring, jeg står fortsatt i køen. Hadde jeg gjort det kunne jeg forstått hva du sier her.

Og nei, jeg hadde ikke da sett hverken bilder eller beskrivelser/omtaler av dette stofftrekket under gitteret i Europeiske biler, og ba derfor om det her. Men ja, har jeg sett det på bildene Knut kom med over her. Og finner det fortsatt overraskende at de velger ett lufttett stoff under gitteret.
Model S 85D

Bjoris

Noen som har målt hvor langt det er til 12 volt uttaket fremme? Vi var visst ikke helt enig i dette med kjøleboks, nå som vi bare har tm3, må vi ha kjøleboks, hehe:) gikk fint såvidt jeg husker i x`en, uten...:)


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA