@Amoss - Må si du mister litt troverdigheten her inne når det viser seg at du synser uten reell erfaring.
Fra denne tråden:
Jeg har tilgode å se noen - hverken i Europa eller USA - der de har skjært rundt gitteret. Innen fra bilen skal man vel egentlig ikke se det i det hele tatt?
Men om du bøyer deg inn i bagasjerommet og titter opp så ser du at lys slipper inn gjennom stoffet over grillene. Og derved også luft.
Men ser her at flere rapporterer til min overraskelse at det er anderledes på europeiske biler. Hadde satt pris på å se bilder/video av hvordan dette er her om noen kan finne/lage dette. 
Prøvde å puste gjennom stoffbiten som er fjernet og den er luftett.
Overraskende at stoffet var lufttett...
Uansett. Det vi nå vet, er at det lar seg fint gjøre å skjære vekk stoffet under hattehyllegitteret. Det gir økt lysinnstrømming, og merkbar luftsirkulasjon.
Hvis det skulle vise seg å gi mere støy i bilen, lar det seg helt sikkert tette igjen ved å skjære til et litt stivt stykke skumgummi og presse inn i metallrammen.
For å unngå at trekket på hattehyllen mister "spenningen" kan en skjære en stor X i trekket vet gitteret, og strekke hver flapp rundt kanten og festet oppe under hattehyllen.
På min bil finnes det en temperatursensor/ledning hvis jeg stikker fingrene inn mellom hattetrekket og hattehyllen. Den finnes da hvis jeg leter skrått bakover mot høyre bakhjul, med fingrene inne bakenfor grill-rammen.
Grunnen til at jeg vet det er fordi litt av min ledning stakk ut ved grillen, og det henger en etikett på den hvor det står temp.sensor.