Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Kjøleboks i Model 3

Startet av TRM, lørdag 13. april 2019, klokken 20:59

« forrige - neste »

DeepFu

Sitat fra: Milo på søndag 14. april 2019, klokken 16:38
Jeg innstallerte 12v i bagasjerommet til kjøleboks.
Hvor hentet du 12v fra? Alltid spenning, eller bare når bilen er på? Hvor mange ampere har du på sikringen?

Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk

TMY LR Levert 13/9-21 i Tromsø  Solgt
TM3 LR Levert 15/3-19 i Tromsø

Milo

Det er permanent 12v under baksetet på høyre side. Dro kabel derfra med 15A sikring. Relativt enkelt å dra den til høyre side hvor jeg installerte 12V uttak. Koblet deretter strøm gjennom et relee som får styrestrøm fra subwoofer som ligger lett tilgjengelig på høyre side bak hvor jeg installerte 12V uttaket. Subwoofer skrur seg på når bilen er på, noe som gjør at 12v uttak skrur seg av og på med bilen.

DeepFu

@milo Nice! Da har man et lite prosjekt etter påske. Har "plaget" meg at kabelen til en kjøleboks kanskje måtte fram i midtkonsollen.  Når man skal på ferie er det utrolig hvor mye stæsj man vil ha koblet til strøm egentlig.

Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk

TMY LR Levert 13/9-21 i Tromsø  Solgt
TM3 LR Levert 15/3-19 i Tromsø

skysurfer

2019 Tesla Model 3 LR AWD med HW3, Homelink og Voldermort ;)
2016 Leaf Tekna 6,6Kw med OVMS
2015 Leaf Tekna 6,6 Solgt
2014 Leaf Tekna 6,6 Solgt

TRM

- Å bestille Tesla er som å spille "Joker Nord" -

TMYP        MY22
Ioniq          MY18 - solgt
TMX100D MY18 - solgt
TM3P        MY19 - solgt
Leaf           MY15 - solgt
TMS85D   MY15 - solgt
TMS85      MY14 - solgt

bno

Sitat fra: Lynkjapp på søndag 14. april 2019, klokken 08:24
Sitat fra: bno på lørdag 13. april 2019, klokken 23:37Burde da være ideelt for frunk uten el drift

Blir ikke frunken veldig varm om sommeren? Trunken derimot har luftforbindelse med kupéen og får derfor litt fordel av kjøling fra klimaanlegget. Så for ting man ikke trenger underveis så høres en passiv boks i trunkhullet perfekt ut.
Enig!

Toalmar

Sitat fra: Milo på søndag 14. april 2019, klokken 17:47
Det er permanent 12v under baksetet på høyre side. Dro kabel derfra med 15A sikring. Relativt enkelt å dra den til høyre side hvor jeg installerte 12V uttak. Koblet deretter strøm gjennom et relee som får styrestrøm fra subwoofer som ligger lett tilgjengelig på høyre side bak hvor jeg installerte 12V uttaket. Subwoofer skrur seg på når bilen er på, noe som gjør at 12v uttak skrur seg av og på med bilen.
Det vi helt klart trenger er sånne tips i en DIY tråd her
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

Tom

Sitat fra: TRM på søndag 14. april 2019, klokken 12:41
Sitat fra: Handyman på søndag 14. april 2019, klokken 12:19
Ville nok vurdert å blassere kjøleboksen et sted med bedre sirkulasjon enn i "kjelleren" i trunken.
Mange biler ventilerer luft fra kupeen ut bak støtfangeren, men vet ikke om TM3 gjør dette.
Blir man ikke kvitt varmen fra kompressoren går virkningsgraden kraftig ned og strømforbruket tilsvarende opp.
Tanken var å bytte ut originalplata med en DIY plate med luftehull. Det er åpning i hattehylla, så bagasjerommet får luft derfra. Om det er tilstrekkelig på en varm sommerdag vet jeg ikke.
Er du sikker på at du har åpning i hattehylle,på min er det ikke det..

Counterpointer

Sitat fra: Tom på mandag 15. april 2019, klokken 08:11
Sitat fra: TRM på søndag 14. april 2019, klokken 12:41
Sitat fra: Handyman på søndag 14. april 2019, klokken 12:19
Ville nok vurdert å blassere kjøleboksen et sted med bedre sirkulasjon enn i "kjelleren" i trunken.
Mange biler ventilerer luft fra kupeen ut bak støtfangeren, men vet ikke om TM3 gjør dette.
Blir man ikke kvitt varmen fra kompressoren går virkningsgraden kraftig ned og strømforbruket tilsvarende opp.
Tanken var å bytte ut originalplata med en DIY plate med luftehull. Det er åpning i hattehylla, så bagasjerommet får luft derfra. Om det er tilstrekkelig på en varm sommerdag vet jeg ikke.
Er du sikker på at du har åpning i hattehylle,på min er det ikke det..
De har lagt på et stoff under luftgitteret, det er lett å kutte bort og gir mye mer sirkulasjon.
Dette stoffet var ikke der på US modeller som jeg har sett på YouTube. Tror dette kom på Europamodeller.

Handyman

Sitat fra: Tom på mandag 15. april 2019, klokken 08:11
Sitat fra: TRM på søndag 14. april 2019, klokken 12:41
Sitat fra: Handyman på søndag 14. april 2019, klokken 12:19
Ville nok vurdert å blassere kjøleboksen et sted med bedre sirkulasjon enn i "kjelleren" i trunken.
Mange biler ventilerer luft fra kupeen ut bak støtfangeren, men vet ikke om TM3 gjør dette.
Blir man ikke kvitt varmen fra kompressoren går virkningsgraden kraftig ned og strømforbruket tilsvarende opp.
Tanken var å bytte ut originalplata med en DIY plate med luftehull. Det er åpning i hattehylla, så bagasjerommet får luft derfra. Om det er tilstrekkelig på en varm sommerdag vet jeg ikke.
Er du sikker på at du har åpning i hattehylle,på min er det ikke det..
Trodde alle bilene har gitter/trekk med god luftgjennomgang i hattehylla.
Min og all bilene jeg har sjekket har hatt dette.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

trykkertor

Hmmmm....min hentet i Bergen 15. mars har "tettet" igjen gitteret bak med et stofftrekk.
altså de har trukket hele hattehyllen med stofftrekk, og ikke skjært ut rundt gitteret.
Rimelig begrenset med lys og luft der altså.
På de amerikanske videoene er det jo "fri sikt" gjennom gitteret.

Amoss

Sitat fra: trykkertor på mandag 15. april 2019, klokken 16:06
Hmmmm....min hentet i Bergen 15. mars har "tettet" igjen gitteret bak med et stofftrekk.
altså de har trukket hele hattehyllen med stofftrekk, og ikke skjært ut rundt gitteret.
Rimelig begrenset med lys og luft der altså.
På de amerikanske videoene er det jo "fri sikt" gjennom gitteret.

Jeg har tilgode å se noen - hverken i Europa eller USA - der de har skjært rundt gitteret. Innen fra bilen skal man vel egentlig ikke se det i det hele tatt?
Men om du bøyer deg inn i bagasjerommet og titter opp så ser du at lys slipper inn gjennom stoffet over grillene. Og derved også luft.
Model S 85D

trykkertor

#27
Sitat fra: Amoss på mandag 15. april 2019, klokken 17:06
Jeg har tilgode å se noen - hverken i Europa eller USA - der de har skjært rundt gitteret. Innen fra bilen skal man vel egentlig ikke se det i det hele tatt?
Men om du bøyer deg inn i bagasjerommet og titter opp så ser du at lys slipper inn gjennom stoffet over grillene. Og derved også luft.

USA-bilene har/hadde fri åpning og sikt.
Skulle gjerne hatt det slik på vår bil. Tesla teknikker sa jeg kunne skjære det bort på egen risiko. Men jeg er redd trekket på hele hattehyllen blir slakt da.
Vår plan var å ha et hundebur rett under gitter. Vi har kjøpt et brur med gittertak, så både lys og luft skulle komme inn. Men de norske bilene er ikke slik som på videoen.

Se denne videoen fra 13min48sek.
https://youtu.be/_DT0vDMWsq4?t=828

Handyman

Sjekket bilen nå og ser til min overraskelse at du har rett. Var så sikker på at jeg hadde sjekket dette på EU-biler, men må ha blandet med biler jeg sjekket i USA i sommer, og videoer jeg har sett.
Ser likevel at det er åpninger i bakkant av dette "dekselet" i åpningen. Vil tro at man kan borre mange hull denne "plata" og få sirkulasjon via gitteret i hattehylla. Bare pass på at man ikke skader gitteret over når må borrer.
Tipper at denne plata er lagt inn for å hindre at bagasje skal presses mot gitteret.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

trykkertor

Bore???
Jeg har et tynt trekk mellom gitter og bagasjerom.
Er så "enkelt" som at jeg skjærer en stor X i trekket, og drar flappene til hver sin side.
Så har jeg samme gitter som på YouTube-videoen. Altså ikke noe plate, eller noe jeg skal borre i.


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA