Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Kjøleboks i Model 3

Startet av TRM, lørdag 13. april 2019, klokken 20:59

« forrige - neste »

TRM

Skal på bilferie i sommer, med kone og 3 barn. Trenger kjøleboks til mat og drikke.

Noen som vet om det finnes en boks MED kompressor som passer i det "skjulte" rommet i bagasjerommet?

Tenkte forøvrig å lage meg et nytt lokk som skal erstatte originallokket, med lufteriller.

Strøm henter jeg i verste fall fra 12V mellom forsetene. Noen som vet om det er konstant strøm i den?
- Å bestille Tesla er som å spille "Joker Nord" -

TMYP        MY22
Ioniq          MY18 - solgt
TMX100D MY18 - solgt
TM3P        MY19 - solgt
Leaf           MY15 - solgt
TMS85D   MY15 - solgt
TMS85      MY14 - solgt

Croft

Har selv gjort en del research på kjølebokser, og vurdert alle mulige varianter.
Kom til slutt frem til at en god «passiv» boks med kjøle elementer var den beste løsning mht til støy, plassbehov og varmeutslipp fra motor. En god passiv boks holder iskaldt i dagevis og krever mindre plass mht. avslipp av varme.
Ser ellers at du har tidligere har hatt S. Tror det blir svært trangt med 2 voksne og 3 barn med tilhørende bagasje i en 3.  Lykke til!

HalvorV

Høh? Trangt i en TM3?
Vi drar 5 personer til Sør-Frankrike i sommer, ser absolutt ingen utfordringer.
Og ingen i familien er stuttvokste. Barn 7,10 & 12 år.

Men en god kjøleboks hadde gjort seg, kjørte til Kroatia i fjor med ikke-kompressorboks. En god boks hadde forenklet det hele litt når man flytter seg mellom leiligheter.
Tesla Model Y Perfomance

bno

#3
Kjøpte meg en kjøleboks i Norge for bruk i bilen min i Asia. Både 220 og 12V. Endte med at jeg brukte mest (alltid) gjenbruks kjølelementer. For mye bråk fra kompressor. Det funker aldeles utmerket. Så er el. backup. Burde da være ideelt for frunk trunk uten el drift

Lynkjapp

Sitat fra: bno på lørdag 13. april 2019, klokken 23:37Burde da være ideelt for frunk uten el drift

Blir ikke frunken veldig varm om sommeren? Trunken derimot har luftforbindelse med kupéen og får derfor litt fordel av kjøling fra klimaanlegget. Så for ting man ikke trenger underveis så høres en passiv boks i trunkhullet perfekt ut.

GOS

Med fornuftig pakking så fikk jeg pakket for 10 dagers påskeferie for 4 voksne og vårt barnebarn. Jeg hadde forberedt de voksne barna (27+ høygravid 29 åring) og kona om at de måtte tenke seg litt om med tanke på hva de pakket da, da Model 3'ern rommer betraktelig mye mindre enn S'en de er vant med.

Jeg brukte en del tid på pakkingen for å ut ytre tomrom mellom store kolli.
Positivt overrasket ble jeg da alt gikk inn. Det inneholdt også mat for de første dagene, inkludert 9 liter Pepsi Max, 4 flasker vin, 12 halvlitere øl, bleiepakke, diverse leker.

Så, jeg mener det er ingen tvil om at Model 3 kan fint fungere som nummer 1 familiebil, også for se som har 3 barn.

Det dreier seg bare om å tenke godt igjennom pakkingen både inne i kolliene og få utnyttet alle deler av bagasjerommene.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

Bjoris

Må bare innrømme at jeg skjønner ikke dette kjøleboks behovet. Vi stopper og lader og da spiser vi og kjøper med oss litt brus/vann. Gikk helt fint ned til Kroatia... Greit nok i en diger X 5 seter som vi hadde, men hadde iallefall ikke giddet i en 3 med 5 personer ombord, men vi er jo forskjellige, men er litt nyskjerrig på årsaken til at en ønsker dette, er det for å spare penger på å lage egen mat?

Burger

#7
Kanskje en liten avsporing, men jeg har tenkt en del på dette med båten. Der har vi ikke aktivt kjøleskap, men isolert rom for kjølevarer.

For meg så hadde det vært perfekt med en liten kjøleboks som kunne kjølt ned kjøleelement til -20 grader og jeg bytta kjølelement mellom liten fryser og kjølerom hver morgen f.eks.

Lurer på om jeg vurderte noe alla : https://www.marineshop.no/kj%c3%b8leboks-m-kompressor/134867/alpicool-kj%c3%b8leboks-m-kompressor--30l-12-24-og-220v

Men utvalget er større og prisen lavere i år enn da jeg sjekket i fjor.

I tillegg så lurer jeg på hvor effektivt det vil være å sette en kjøleboks med aktiv kjøling i det skjulte rommet, den må jo transportere varmen ut. Nå har jeg ikke innspisert det skjulte rommet selv, bare sett videoer, men det virker som det ikke er noe luftsirkulasjon der.

Har ikke erfaring med bilferie med behov på kjøleboks, men dersom man overnatter på hotell, kan man be de i resepsjonen å legge kjøleelement i fryseren over natta? Etter ~1500 hotelldøgn i utlandet så har jeg god erfaring med å få litt ekstra ved å være rolig og sjarmerende når det ikke er stort trykk i resepsjonen.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

Handyman

Ville nok vurdert å blassere kjøleboksen et sted med bedre sirkulasjon enn i "kjelleren" i trunken.
Mange biler ventilerer luft fra kupeen ut bak støtfangeren, men vet ikke om TM3 gjør dette.
Blir man ikke kvitt varmen fra kompressoren går virkningsgraden kraftig ned og strømforbruket tilsvarende opp.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

TRM

Sitat fra: Handyman på søndag 14. april 2019, klokken 12:19
Ville nok vurdert å blassere kjøleboksen et sted med bedre sirkulasjon enn i "kjelleren" i trunken.
Mange biler ventilerer luft fra kupeen ut bak støtfangeren, men vet ikke om TM3 gjør dette.
Blir man ikke kvitt varmen fra kompressoren går virkningsgraden kraftig ned og strømforbruket tilsvarende opp.
Tanken var å bytte ut originalplata med en DIY plate med luftehull. Det er åpning i hattehylla, så bagasjerommet får luft derfra. Om det er tilstrekkelig på en varm sommerdag vet jeg ikke.
- Å bestille Tesla er som å spille "Joker Nord" -

TMYP        MY22
Ioniq          MY18 - solgt
TMX100D MY18 - solgt
TM3P        MY19 - solgt
Leaf           MY15 - solgt
TMS85D   MY15 - solgt
TMS85      MY14 - solgt

Magnus Hansen

Sitat fra: Bjoris på søndag 14. april 2019, klokken 10:40
Må bare innrømme at jeg skjønner ikke dette kjøleboks behovet. Vi stopper og lader og da spiser vi og kjøper med oss litt brus/vann. Gikk helt fint ned til Kroatia... Greit nok i en diger X 5 seter som vi hadde, men hadde iallefall ikke giddet i en 3 med 5 personer ombord, men vi er jo forskjellige, men er litt nyskjerrig på årsaken til at en ønsker dette, er det for å spare penger på å lage egen mat?

Med små barn er det jo veldig greit å ha tilgang til mat og drikke. Små barn spiser jo oftere enn voksne. Også veldig greit å ha tilgang til mat man vet de liker.

jkirkebo

Sitat fra: Bjoris på søndag 14. april 2019, klokken 10:40
Må bare innrømme at jeg skjønner ikke dette kjøleboks behovet. Vi stopper og lader og da spiser vi og kjøper med oss litt brus/vann. Gikk helt fint ned til Kroatia... Greit nok i en diger X 5 seter som vi hadde, men hadde iallefall ikke giddet i en 3 med 5 personer ombord, men vi er jo forskjellige, men er litt nyskjerrig på årsaken til at en ønsker dette, er det for å spare penger på å lage egen mat?

Spørs jo hvor du kjører på ferie da. Vi har f.eks kjørt Finnmark rundt et par ganger, der er det ikke bare å stoppe og handle/spise når man vil. Avstandene er store og det kan ta et par timer før du finner et passende sted.

Sommerstid synes vi også det er fint å kunne ta spiespausen på rasteplasser langs veien fremfor å spise inne. Koselig å finne fram grillen og slenge på noen burgere, for eksempel. Men det krever da kjølekapasitet i bilen. 
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Handyman

Sitat fra: TRM på søndag 14. april 2019, klokken 12:41
Sitat fra: Handyman på søndag 14. april 2019, klokken 12:19
Ville nok vurdert å blassere kjøleboksen et sted med bedre sirkulasjon enn i "kjelleren" i trunken.
Mange biler ventilerer luft fra kupeen ut bak støtfangeren, men vet ikke om TM3 gjør dette.
Blir man ikke kvitt varmen fra kompressoren går virkningsgraden kraftig ned og strømforbruket tilsvarende opp.
Tanken var å bytte ut originalplata med en DIY plate med luftehull. Det er åpning i hattehylla, så bagasjerommet får luft derfra. Om det er tilstrekkelig på en varm sommerdag vet jeg ikke.
Jo så at du skrev det.
Har brukt kompressorkjøleboks i bil og båt og vet at de utvikler relativt mye varme som må transporteres bort.
Din løsning betinger at det ikke plasseres bagasje som dekke disse hullene. Jeg trur uansett at det vil ble svært begrenset sirkulasjon i rommet. En løsning kan være å montere en PC-vifte i plata.
Ville heller hatt bagasje under plata og kjøleboksen lett tilgjengelig over plata.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

DeepFu

Ganske sikker på at det rommet under trunken er for grunt til at en kompressor-boks går oppi med lokket på. Vi har tenkt oss på camping til Italia i sommer med 3'ern, men vi er bare to. Jeg planlegger å ha boksen i det rommet, men uten lokket på. Tror også luftsirkulasjon kan bli en utfordring, så det må nok planlegges godt ift pakking. Må vel snart begynne å testpakke, slik at man finner den optimale løsningen.

Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk

TMY LR Levert 13/9-21 i Tromsø  Solgt
TM3 LR Levert 15/3-19 i Tromsø

Milo

Jeg innstallerte 12v i bagasjerommet til kjøleboks.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA