Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Kjøleboks i Model 3

Startet av TRM, lørdag 13. april 2019, klokken 20:59

« forrige - neste »

TRM

Sitat fra: Bjoris på søndag 12. mai 2019, klokken 11:26
Noen som har målt hvor langt det er til 12 volt uttaket fremme? Vi var visst ikke helt enig i dette med kjøleboks, nå som vi bare har tm3, må vi ha kjøleboks, hehe:) gikk fint såvidt jeg husker i x`en, uten...:)
Fant du ut av det? Hvilken boks går du for?
- Å bestille Tesla er som å spille "Joker Nord" -

TMYP        MY22
Ioniq          MY18 - solgt
TMX100D MY18 - solgt
TM3P        MY19 - solgt
Leaf           MY15 - solgt
TMS85D   MY15 - solgt
TMS85      MY14 - solgt


HalvorV

Da har jeg kommet meg til sørfrankrike med en Mobicool FR40 i bagasjerommet, meget fornøyd. Alltid kald drikke og mat tilgjengelig, selv i varmen som er i Europa nå.
Henter strøm fra midtkonsollen, virker som den alltid er på, hvertfall er boksen alltid kald selv når den har overnattet i bilen.
Boksen passer akkurat inn åpningen og lokket kan åpnes passelig for å fiske ut matvarer uten å ta ut boksen.
Ja den generer litt varme men ikke et problem slik jeg ser det.
Den er ikke større enn at vi fikk plass til bagasje til en familie på 5 i tillegg til boksen.

Anbefales!
Tesla Model Y Perfomance

stefse

Har noen sjekket om 12V batteriet lades fra hovedbatteriet når bilen er av, og bilen lades/ikke lades?
Antar en kan få en overraskelse der, hvis 12V batteriet er tømt når man skal åpne opp bilen.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

HalvorV

Boksen kutter hvis spenningen blir for lav mente jeg å lese i brukermanualen.
Tesla Model Y Perfomance

ryback

12v i konsollet er alltid på og skal skru seg av om batterietnivået blir for lavt.
Vi skal på 3 ukers bilferie i Norge og kommer til å bo litt i telt, litt på campingplasser og litt på hotell. Det er ikke alltid like enkelt tilgang til fryser for å fryse evt. fryseelementer, så da ble det kompressor.

Jeg kjøpte en brukt Dometic Coolfreeze CDF 36 som plasseres på gulvet bak passasjersetet. Den bråker lite og skal i følge tidligere eier bruke lite energi. Den er litt stor, men siden jeg fikk den billig på finn.no så ble det en slik en. Passasjeren er ikke så lang så det var ingen klaging på benplassen i forsetet.

jkirkebo

Sitat fra: ryback på onsdag 10. juli 2019, klokken 16:07
12v i konsollet er alltid på og skal skru seg av om batterietnivået blir for lavt.

Bra at de endelig har fikset det da, det har jo vært en vanlig sak å klage på for S og X-eiere. Selv måtte jeg bruke den pigtailen som følger med TMX og koble meg til uttak under dashbordet for å få konstant 12V til kjøleboksen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

stefse

12V batteriet burde vel egentlig ikke gå tomt sålenge hovedbatteriet har strøm som det kan tappe fra. Men min foreløpige erfaring er at elbiler kutter lading av 12V batteriet når bilen er avslått. Det gjenstår å sjekke om dette også gjelder TM3. Vil nok finne ut av det om ikke altfor lenge.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

GOS

#53
Sitat fra: stefse på torsdag 11. juli 2019, klokken 22:20
12V batteriet burde vel egentlig ikke gå tomt sålenge hovedbatteriet har strøm som det kan tappe fra. Men min foreløpige erfaring er at elbiler kutter lading av 12V batteriet når bilen er avslått. Det gjenstår å sjekke om dette også gjelder TM3. Vil nok finne ut av det om ikke altfor lenge.

Alle Tesla'ene overvåker og eventuelt lader 12 V batteriet om det blir for lav spenning også når bilen står avslått.

Men kjører du til under 5% SOC så slutter den å lade 12V batteriet (med mindre dette er endret på Model 3)
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

Counterpointer

Sitat fra: stefse på torsdag 11. juli 2019, klokken 22:20
12V batteriet burde vel egentlig ikke gå tomt sålenge hovedbatteriet har strøm som det kan tappe fra. Men min foreløpige erfaring er at elbiler kutter lading av 12V batteriet når bilen er avslått. Det gjenstår å sjekke om dette også gjelder TM3. Vil nok finne ut av det om ikke altfor lenge.
Det er vel en av fordelene med at Tesla har vampire drain, den har alltid noe som står på og trekker strøm og må jo derfor alltid kunne lade 12v. En kan håpe det i det minste.

Handyman

#55
Sitat fra: Handyman på søndag 14. april 2019, klokken 13:07
Sitat fra: TRM på søndag 14. april 2019, klokken 12:41
Sitat fra: Handyman på søndag 14. april 2019, klokken 12:19
Ville nok vurdert å blassere kjøleboksen et sted med bedre sirkulasjon enn i "kjelleren" i trunken.
Mange biler ventilerer luft fra kupeen ut bak støtfangeren, men vet ikke om TM3 gjør dette.
Blir man ikke kvitt varmen fra kompressoren går virkningsgraden kraftig ned og strømforbruket tilsvarende opp.
Tanken var å bytte ut originalplata med en DIY plate med luftehull. Det er åpning i hattehylla, så bagasjerommet får luft derfra. Om det er tilstrekkelig på en varm sommerdag vet jeg ikke.
Jo så at du skrev det.
Har brukt kompressorkjøleboks i bil og båt og vet at de utvikler relativt mye varme som må transporteres bort.
Din løsning betinger at det ikke plasseres bagasje som dekke disse hullene. Jeg trur uansett at det vil ble svært begrenset sirkulasjon i rommet. En løsning kan være å montere en PC-vifte i plata.
Ville heller hatt bagasje under plata og kjøleboksen lett tilgjengelig over plata.
I sommer hadde vi en tur ned vestkysten av Sverige, Broen over til Danmark og via Hirtshals til Norge.
Jeg tok ut plata over brønnen i bagasjerommet og la den igjen hjemme, og plasserte en Waeco CDF 36 nedi brønnen som jeg tidligere hadde i en båt.
Tilsvarende kompressorkjøleboks (ny modell):
https://www.dometic.com/en-hk/hk/products/food-and-beverage/portable-coolboxes/electric-coolboxes/dometic-coolfreeze-cdf-36-_-64068
Rakk ikke å montere eget 12V-uttak bak og hentet derfor strøm fra uttaket i midtkonsollen. Dette slår seg av når bilen sår i "Sleep", men når Sentry er på har det strøm hele tiden.
Passet på å ikke tette igjen ventilasjonsåpningene på kjøleboksenm, og at det var luftpassasje opp i selve bagasjerommet mellom . Boksen stikker bare et par cm høyere enn plata jeg tok ut.
Ingen modifisering av åpninger i bagasjerommet, og min skepsis i tidligere innlegg var nok ubegrunnet, men når bilen stod i sola og det ble 50 grader inni bilen så gikk nok virkningsgraden betydelig ned, men det var alltid kaldt i boksen.
Dette funket altså helt supert, og vi kommer til å gjøre det samme på neste tur[size=78%]. [/size]
Vi var fire utvokste personer og bagasjeplassen er plenty for oss på langtur.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Handyman

Sitat fra: ryback på onsdag 10. juli 2019, klokken 16:07
12v i konsollet er alltid på og skal skru seg av om batterietnivået blir for lavt......
Er du sikker på at den ikke slår seg av når bilen går i Sleep? Det gjør nemlig min. Bilen går derimot ikke i Sleep når Sentry er aktiv.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

DeepFu

Under baksetet på høyre side er det 12v poler med konstant strøm på. Koblet på en "sigarettenner-skjøteledning" og kjørte kjøleboksen på det i en måned i sommer. Fungerte utmerket. Blir vel å lage et mer permanent opplegg i trunken nå når ferien er over.
TMY LR Levert 13/9-21 i Tromsø  Solgt
TM3 LR Levert 15/3-19 i Tromsø

Handyman

Sitat fra: DeepFu på mandag 19. august 2019, klokken 21:28
Under baksetet på høyre side er det 12v poler med konstant strøm på. Koblet på en "sigarettenner-skjøteledning" og kjørte kjøleboksen på det i en måned i sommer. Fungerte utmerket. Blir vel å lage et mer permanent opplegg i trunken nå når ferien er over.
Leste det i et tidligere innlegg, og planlegger å gjøre det samme.
Har du sjekket at det spenning der også når bilen går i Sleep?
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

DeepFu

Sitat fra: Handyman på mandag 19. august 2019, klokken 22:50
Sitat fra: DeepFu på mandag 19. august 2019, klokken 21:28
Under baksetet på høyre side er det 12v poler med konstant strøm på. Koblet på en "sigarettenner-skjøteledning" og kjørte kjøleboksen på det i en måned i sommer. Fungerte utmerket. Blir vel å lage et mer permanent opplegg i trunken nå når ferien er over.
Leste det i et tidligere innlegg, og planlegger å gjøre det samme.
Har du sjekket at det spenning der også når bilen går i Sleep?
Så vidt jeg fant ut er det alltid strøm på de kontaktene. Hadde ved flere anledninger kjøleboksen stående i bilen over natta f.eks ved overnatting på hotell, og det var 3g i den på morgenen.
TMY LR Levert 13/9-21 i Tromsø  Solgt
TM3 LR Levert 15/3-19 i Tromsø

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA