Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvilke biler kan lades på min hjemmelader?

Startet av Elbilbjorn, lørdag 13. april 2019, klokken 19:49

« forrige - neste »

Elbilbjorn

Sikkert dumt spørsmål, men kjører på. Jeg har en hjemmelader som leverer ca. 7,4kw over 32a 1-fas. Uttaket på boksen er type 2, en Veridian(?) og brukes til å lade e-Niro. Spørsmålet er hvilke andre biler jeg kan lade på denne?

Orbit

#1
Alle elbiler kan lades her (men noen vil ikke klare å utnytte mer enn 16A). For biler med type-1 kontakt, trenger du type-1 til type-2 kabel (følger som oftest med nye biler).

Edit: Zoe kan ikke lades på ladestasjoner tilkoblet IT-nett (kun TN). Det finnes muligheter til å komme rundt dette med skilletrafo før/etter ladestasjonen, men det er dyrt utstyr.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Elbilbjorn


Trultefan

Hei.

Har nettopp fått montert samme type ladestasjon, Viridian ecolite. Denne er koblet opp på 32a 3 fase for å utnytte model 3 11kw.

Kan gamle leafer lade på denne med type 2 til type 1 kabel også?
Tesla Model Y Performance MY23
Morris Garages 4 Standard MY24

elbil-1

JA!

Alle elbiler som har kabel fra type2 til bilens uttak kan lade!

RaBalder

type-2 kontakten på en ladestasjon er en standard. I alle fall som et utgangspunkt.


  • De fleste ladestasjoner med denne type-2-kontakten følger standarden.
  • Biler med type-2 kontakt følger også standarden.
  • Og da vil alle biler og alle ladestasjoner som følger standarden fungere.


Også er det noen få unntak  :)





Traktor

Sitat fra: Orbit på lørdag 13. april 2019, klokken 20:04
Alle elbiler kan lades her (men noen vil ikke klare å utnytte mer enn 16A). For biler med type-1 kontakt, trenger du type-1 til type-2 kabel (følger som oftest med nye biler).

Zoe kan vel ikke nødvendigvis uten vider lades her?

Orbit

Riktig, jeg glemte den. Zoe kan ikke lades på ladestasjoner tilkoblet IT-nett (kun TN). Det finnes muligheter til å komme rundt dette med skilletrafo før/etter ladestasjonen, men det er dyrt utstyr.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA