Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Innstilling av Dip switch på wallbox (bmw)

Startet av R-Ah, lørdag 13. april 2019, klokken 10:28

« forrige - neste »

R-Ah

Hei. Fikk for et par år siden innstalert en bmw wallbox da vi kjøpte I3 94Ah. Boksen har vært innstilt slik at den gir 10A/3,7kw. Dette gir vel ladehastighet på rundt 12km/t. For å øke farten er det vel greit å sette dip switchen på 16A. Wallboxen er montert etter forskriftene med egen 20A kurs og Bvern. Spørsmålet er derfor om det har noe for seg å sette dip switchen på 20A? Har lest flere steder at det ikke anbefales, men i monteringsanvisningen som kom med wallboxen står det at det er mulig. Noen med mer el kompetande på dette enn meg som kan gi et fornuftig svar på dette?
Bmw I3 94Ah, TM3LR

sjokomelk

Tallene dine går ikke opp. 10A er 2,3kW ved 230V.
Du mente kanskje å si at ladeboksen er satt opp med 16A og har en 20A sikring foran seg?

Hvis du fortsatt har i3 med 33kWh batteripakke, så kan ikke den bruke noe mer enn 16A på 1-fas. Ikke på 400V 3-fas heller forsåvidt. Så for din del vil ikke bilen din lade noe raskere.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

jkirkebo

Sitat fra: sjokomelk på lørdag 13. april 2019, klokken 16:32
Tallene dine går ikke opp. 10A er 2,3kW ved 230V.
Du mente kanskje å si at ladeboksen er satt opp med 16A og har en 20A sikring foran seg?

Hvis du fortsatt har i3 med 33kWh batteripakke, så kan ikke den bruke noe mer enn 16A på 1-fas. Ikke på 400V 3-fas heller forsåvidt. Så for din del vil ikke bilen din lade noe raskere.

i3 94Ah lader da helt fint på 32A 1-fase?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Orbit

2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

R-Ah

Sitat fra: sjokomelk på lørdag 13. april 2019, klokken 16:32
Tallene dine går ikke opp. 10A er 2,3kW ved 230V.
Du mente kanskje å si at ladeboksen er satt opp med 16A og har en 20A sikring foran seg?

Hvis du fortsatt har i3 med 33kWh batteripakke, så kan ikke den bruke noe mer enn 16A på 1-fas. Ikke på 400V 3-fas heller forsåvidt. Så for din del vil ikke bilen din lade noe raskere.

2,3 kw stemmer vel mer på 10A ja. Boksen er satt opp (av elektriker som monterte den) med 10A med en 20A sikring i sikringskapet. Tok sjansen på endre dip switchen slik at den ble satt på 16A, noe som økte ladehastigheten betraktelig. Spørsmålet er om det er så lurt å sette den på 20A?
Bmw I3 94Ah, TM3LR

Erik Ola Ulvestad

BMW boksen har vel innmat frå KEBA. Har den Ethernet tilkoblingsmuligheter den boksen du har? 20A vedvarende på 20A kurs er vel typisk ikkje å anbefale. Men det kjem jo an på om sikringsautomat sin merkestrøm er dimensjonert for 20A vedvarende last, om kabel er dimensjonert for dette og forlegningsmåte. Typisk kan installatør ha valgt å anbefale opp til 80% belastning men det er sjølvsagt mulig at det er dimensjonert «eit hakk opp». Kun ein installatør kan uttalte seg sikkert om dette.


Sent from my iPad using Tapatalk
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

R-Ah

Sitat fra: Erik Ola Ulvestad på søndag 14. april 2019, klokken 22:32
BMW boksen har vel innmat frå KEBA. Har den Ethernet tilkoblingsmuligheter den boksen du har? 20A vedvarende på 20A kurs er vel typisk ikkje å anbefale. Men det kjem jo an på om sikringsautomat sin merkestrøm er dimensjonert for 20A vedvarende last, om kabel er dimensjonert for dette og forlegningsmåte. Typisk kan installatør ha valgt å anbefale opp til 80% belastning men det er sjølvsagt mulig at det er dimensjonert «eit hakk opp». Kun ein installatør kan uttalte seg sikkert om dette.


Sent from my iPad using Tapatalk
Takk for godt svar.
Bmw I3 94Ah, TM3LR

SveinJ

Gammel tråd men...
Har nettopp fått installert en trafo fra 230V til 400V for å få mer ut av ladeboksen. Hadde opprinnelig 230V-1fas og 20A, men det tar lang tid med 120Ah batteri på i3'n.
På primærsiden er det nå 230V-40A 3-fas og på sekundær er det 400V og dip'ene er på 16A. Men alt er svart.
Laderen virket første natten, men jeg tror ikke jeg fikk ut 11kW fra den.
Sikring og jordfeilbryter i sikringsskapet lar seg ikke koble inn, de "går" hver gang. Firmaet som har installert alt sier det er feil på ladeboksen, men jeg vet ikke om det er korrekt. Har også reklamert til BMW på boksen (garanti) og avventer svar derfra.
Noen som har gode forslag til hva dette kunne være?
2014 BMW R1200GSA, Racing Blue
2016 Audi Q3 2,0 TDI, Hainanblue metallic (solgt)
2016 BMW i3, FC, Mineral grey (solgt)
2019 BMW i3, FC, Imperial blue (solgt)
2021 VW i.d4 Max Honey yellow, på veien

TB

Har du et kombivern i sikringsskapet, eller et 40A vern, pluss selvstendig jordvern?

Kan det være at startstrømmen på trafo er så stor at sikring slår ut på overlast?
Da skal ikke jordfeilvern slå ut.

For å avgjøre om det er feil i ladeboksen må den kobles ifra. Om sikring fremdeles går med bare trafo tilkoblet er feilen neppe på ladeboksen. Regner med ladeboksen er fast tilkoblet, så må demontere kabler for å få koblet den ifra. Det skal dermed gjøres av installatør.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

SveinJ

#9
Tja. Ser på kursoversikt at det er skrevet 20 på sikring 19 og 4 kvadrat, mens jordfeil bryter 22 er 40A.
Ladeboks er fast montert med kabel direkte fra trafo til koblingsskinne i boksen. Elektriker nevnte noe om støy og ville sette inn tregere sikringer....
2014 BMW R1200GSA, Racing Blue
2016 Audi Q3 2,0 TDI, Hainanblue metallic (solgt)
2016 BMW i3, FC, Mineral grey (solgt)
2019 BMW i3, FC, Imperial blue (solgt)
2021 VW i.d4 Max Honey yellow, på veien

TB

På selve sikring nr 19 står det 32, som betyr den skal klare en belastning på 32A.

32A x 230 Volt x 1,73 (tre faser) = 12 kW

Det er dermed noe margin til 11 kW, men ikke spesielt mye.

På bilde er både kurs 19 og jordfeilbryter nr 22 utloblet. Kobler begge ut når du forsøker å legge dem inn?

Noen forskjell om du legger inn sikring eller jordfeilbryter først?
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

SveinJ

Takk for oppdatering TB. Uansett om jeg legger inn 19 først eller 22 først, slår begge ut. Derfor er begge utkoblet.
2014 BMW R1200GSA, Racing Blue
2016 Audi Q3 2,0 TDI, Hainanblue metallic (solgt)
2016 BMW i3, FC, Mineral grey (solgt)
2019 BMW i3, FC, Imperial blue (solgt)
2021 VW i.d4 Max Honey yellow, på veien

TB

Få installatøren til å se på dette - her er det noe galt.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

SveinJ

Sitat fra: TB på søndag 22. desember 2019, klokken 20:46
Få installatøren til å se på dette - her er det noe galt.

De kommer, «over nyttår» :-(
2014 BMW R1200GSA, Racing Blue
2016 Audi Q3 2,0 TDI, Hainanblue metallic (solgt)
2016 BMW i3, FC, Mineral grey (solgt)
2019 BMW i3, FC, Imperial blue (solgt)
2021 VW i.d4 Max Honey yellow, på veien

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA