Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Køsituasjon på hurtigladere i påsken

Startet av gigafactory, lørdag 13. april 2019, klokken 09:04

« forrige - neste »

gigafactory

Er det noen som har erfaringer å dele fra påskeutfarten? Både solskinnshistorier og en skikkelig høyspenning påskekrim er av interesse. Tesla eller røkla. Det er jo spådd dommedag, så jeg er veldig interessert i hvordan folk opplever det i praksis  :police:

Amatøren

#1
Sitat fra: gigafactory på lørdag 13. april 2019, klokken 09:04
Tesla eller røkla.

Hæ "Tesla eller røkla"! Er det nødvendig å rakke ned på alt annet enn Tesla?

Legger virkelig opp til visse holdninger her på forumet.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Counterpointer

Sitat fra: Amatøren på lørdag 13. april 2019, klokken 10:21
Sitat fra: gigafactory på lørdag 13. april 2019, klokken 09:04
Tesla eller røkla.

Hæ "Tesla eller røkla"! Er det nødvendig å rakke ned på alt annet enn Tesla?

Legger virkelig opp til visse holdninger her på forumet.
Jeg skjønner hva du mener Amatøren. Men er ganske sikker på at «røkla» i denne betydningen betyr resten. Og dermed ikke har noen negative konnotasjoner .


Øyvind.h

Bilde lånt fra face. E6 Øyer i går ettermiddag.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Amatøren

@knut.aulie: Ser argumentet og oppslaget med defineringen, men vokst opp med at 'røkla' ble bruk negativt om noe eller noen.

Derfor trigget det da gigafactory måtte skille Tesla fra andre elbiler som om de er dårlige eller det er nedverdigende å kjøre noe annet enn Tesla.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Ebe

Røkla = resten i min oppvekst :)

Men til topic: vi kjører alltid lørdag morgen i slike utfartshelger, og hjem en dag før eller senere enn hjemmfartsdager.

I dag stod det tre biler og ladet i Eidfjord, en bil og en i kø på Geilo og ingen i på veggli. Så ingen kø for oss :)
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

Sølve

Inntrykket jeg fikk fra appene til ladeoperatørene var at det var ledig kapasitet på de fleste hurtigladestasjoner både i går og i dag.   Noen som har andre erfaringer?
Bergen

OhmPaPa

Kjørte E134 øst-vest i går. Var ledige plasser på alle ladestasjoner jeg så - både hurtigladere og superladere. Kjørte i arbeidstiden så kanskje mere kø på ettermiddag/kveld?

turfsurf

Kjørte RV7 til Gol i går kveld. Lite biler på ladestasjonene og generelt lite trafikk.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Orbit

Kjørte også E134 fredag ettermiddag øst-vest, med behov for å lade et sted mellom Kongsberg og Sauland. Kongsberg var jevnt i bruk (og den ene chademo-kabelen er defekt) så jeg hoppet over den siden de lenger fremme var ledige. Den gamle laderen på Notodden var tidvis i bruk på app-status, mens de 3x50kW nye hver på Notodden og Sauland stod så godt som tomme.

Ladet på Notodden (Ramberghjørnet GK), helt alene. De 3x Sauland var også ubrukt da jeg passerte der. Det hjelper at det er bygd ut fra 3 til 9 ladere på strekningen siste halvåret, men det virker også som mange bruker sin gamle vante lader, og ikke ser så mye etter i app etter nye lokasjoner som har dukket opp.

Vil egentlig si det var mindre kø på Kongsberg enn tidligere fredager (men i det siste har to av fire kabler vært ute av drift, mot bare én defekt denne helgen).
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

jkirkebo

Sitat fra: Sølve på lørdag 13. april 2019, klokken 14:25
Inntrykket jeg fikk fra appene til ladeoperatørene var at det var ledig kapasitet på de fleste hurtigladestasjoner både i går og i dag.   Noen som har andre erfaringer?

Så ut til å være god kapasitet i dag ja. Jeg kjørte bl.a Gjøvik-Lillehammer i dag og observerte følgende hurtigladeplasser:

CC Gjøvik - 2 av 3 ledige
Kiwi Vingnes - 2 av 2 ledige
Strandtorget Lillehammer - 2 av 3 ledige når jeg kom, 3 av 3 når jeg dro.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Magnus Hansen

Det har nok spredd seg fint ut i år. Vi får se om det blir mer trykk søndag og mandag. Men det er vel færre på fjellet enn vanlig fordi påsken er så sen

Rollep

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 13. april 2019, klokken 17:44
Sitat fra: Sølve på lørdag 13. april 2019, klokken 14:25
Inntrykket jeg fikk fra appene til ladeoperatørene var at det var ledig kapasitet på de fleste hurtigladestasjoner både i går og i dag.   Noen som har andre erfaringer?

Så ut til å være god kapasitet i dag ja. Jeg kjørte bl.a Gjøvik-Lillehammer i dag og observerte følgende hurtigladeplasser:

CC Gjøvik - 2 av 3 ledige
Kiwi Vingnes - 2 av 2 ledige
Strandtorget Lillehammer - 2 av 3 ledige når jeg kom, 3 av 3 når jeg dro.
Det skulle da bare mangle, påsken begynner jo ikke før torsdag neste uke :)

pudderjagar

NAF og diverse aviser har jo mast om fare for kjempekøer og stort underskudd på ladere. Dei har vel skremt vekk alle som hadde tenkt å kjøre elbil.

Den einaste eg ikje har sett med skremselspropaganda er Elbilforreningen. Muligens deihar hatt eit litt meir balansert syn på dette!!!
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

goggo

Kjørte Lillesand - Brokelandsheia - Lillesand - Brokelandsheia (Don't ask!!!) - Nittedal - Oslo - Nittedal -  Svinesund - Strømstad - Sandefjord (båt fra Strømstad) - Lillesand på fredag og lørdag.

Bemerkelsesverdig lite trafikk, jeg ladet Grønn Kontakt hele tida og uten ladekø eller en eneste problematisk lader.

MEN! Jeg velger alltid ladestasjoner med flere hurtigladere - eller i det minste der det er Fortum eller andre dyrere "backup ladere" i nærheten.

I Oslo ladet jeg som vanlig GK hos Cirkle K Bjerke. Utrolig hvor ofte det er ledig her på kveldene, og hvor mange som bruker KIWI laderne rett nedenfor når Fortum er så mye dyrere for de som lader ofte.

På vei til Sverige ladet vi på Amfi i Sarpsborg. Her var det 4 hurtigladere og stor elbiltrafikk men ingen kø (stort sett 3 av 4 ladere i bruk) på lørdag ved 13 tida, mens jeg så at det på Nordby litt seinere var ladekaos og parkeringskaos rundt hurtigladerne.

Ladekø problematikken er sterkt overdrevet tror jeg, men bruk hue da folkens - og tenk litt før dere velger ladestasjon.

mvh
Hugo

Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA