Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Video om forbruk på min model 3 for mars

Startet av lintho, fredag 12. april 2019, klokken 21:58

« forrige - neste »

lintho

Hei.
Jeg har nå laget meg selv en liten video om forbruk på min model 3 vs min gamle Volvo v60. Kalkulasjon for 1 mnd til og fra jobb.

Gi meg gjerne litt feedback på video. Det var ganske gøy å lage en, så det blir nok flere.


https://www.youtube.com/watch?v=xWRzrfAphmM
TM3 LR AWD, Blå, sort interiør - mars 2019 (solgt for 282k mars 2023 på 82k km)

TMY LR AWD, Sort, sort interiør - mars 2023

Toalmar

Fin video du har laget  :+1:
Morsomt å se faktisk besparelse, man får en liten aha opplevelse når man ser det utregnet.
Må bare få kommentere måten du regnet strømforbruket ditt, tror ikke det forbruket som står i bilen er hva du har tilført bilen dessverre. Når man lader er det vanlig med litt tap.
Så du har nok betalt for mer strøm enn det som vises i bilen. Er litt usikker på hvilket tap man har, men mener at noen har sagt at tapet er høyere jo mindre man tilfører i Kw.
Her kan nok andre komme med bedre info.

Uansett så blir forskjellen mellom elbil og fossilbil enorm
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

Tom

Du glemte å ta med årsavgift(trafikkforsikringsavgift )

lintho

Sitat fra: Tom på lørdag 13. april 2019, klokken 00:07
Du glemte å ta med årsavgift(trafikkforsikringsavgift )

Takk for feedback, og du har helt rett. Jeg kunne jo egentlig tatt med service+oljeskift osv i tillegg, for vi sparer jo litt der og ;)
TM3 LR AWD, Blå, sort interiør - mars 2019 (solgt for 282k mars 2023 på 82k km)

TMY LR AWD, Sort, sort interiør - mars 2023

lintho

Sitat fra: Toalmar på fredag 12. april 2019, klokken 23:33
Fin video du har laget  :+1:
Morsomt å se faktisk besparelse, man får en liten aha opplevelse når man ser det utregnet.
Må bare få kommentere måten du regnet strømforbruket ditt, tror ikke det forbruket som står i bilen er hva du har tilført bilen dessverre. Når man lader er det vanlig med litt tap.
Så du har nok betalt for mer strøm enn det som vises i bilen. Er litt usikker på hvilket tap man har, men mener at noen har sagt at tapet er høyere jo mindre man tilfører i Kw.
Her kan nok andre komme med bedre info.

Uansett så blir forskjellen mellom elbil og fossilbil enorm

Takk for feedback. Gøy! Jeg har faktisk ikke tenkt på at det er tap. Hvor mye snakker vi? Har ladeeffekten noe å si? Vi lader hjemme med 11kw.
TM3 LR AWD, Blå, sort interiør - mars 2019 (solgt for 282k mars 2023 på 82k km)

TMY LR AWD, Sort, sort interiør - mars 2023

z4rd

Det er bra at du har tatt deg tid til å lage dette.
Dette er beste reklamen for elbiler :)

Synes det er fint å forholde seg til de faktorene du har tatt med og ikke overkomplisere det. Vil alltid være litt variasjoner, så man kan legge inn en ekstra buffer. Man får uasett en ganske god pekepinn på at elbil er lønnsomt. Spesielt hvis man kan få en i samme prisklasse som fossilbilen man allerede eier.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

lintho

Sitat fra: z4rd på lørdag 13. april 2019, klokken 09:00
Det er bra at du har tatt deg tid til å lage dette.
Dette er beste reklamen for elbiler :)

Synes det er fint å forholde seg til de faktorene du har tatt med og ikke overkomplisere det. Vil alltid være litt variasjoner, så man kan legge inn en ekstra buffer. Man får uasett en ganske god pekepinn på at elbil er lønnsomt. Spesielt hvis man kan få en i samme prisklasse som fossilbilen man allerede eier.

Tusen takk ;) Så lenge den når ut til noen som har nytte for videoen er jeg fornøyd  :laugh:
TM3 LR AWD, Blå, sort interiør - mars 2019 (solgt for 282k mars 2023 på 82k km)

TMY LR AWD, Sort, sort interiør - mars 2023

z4rd

Usikker på konkrete tall mht ladetap, men mener at det skal være mindre ladetap ved høyere ladeeffekt. 11kW er vel å anse som bra mtp hjemmelading.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Tom


Toalmar

Det har jeg og hørt, lavere tilført effekt er lik mere tap. Finnes løsninger for å se eksakt hva man bruker på f eks lading i dag.
Ett eksempel er Tibber, men de sliter med at de tapper TM3 ettersom de «vekker» den for å sjekke en gang i timen eller noe


Sent from my iPhone using Tapatalk
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

jkirkebo

Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Toalmar

Det var litt prisforskjell ja. Denne løsningen lyver ikke. Da ser du rett tilført mengde strøm


Sent from my iPhone using Tapatalk
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

Nickelilltroll

Og....i tillegg som mange kanskje gjør, lader på jobb el bruker Supercharging på langtur. Så langt har Model 3 kostet meg ca 100kr i hjemmelading, langweekendtur til Sverige med gratis Supercharging og jobbkjøring, totalt 2400km till samme totalen: 100kr :) :) :)

Vi kommer unna oss en lite finere ferie i år og får fylt opp sparekontoen litt mer. Tack Elon :)
Model 3 LR -21, hvit, bestilt 20. Okt - 20
Opel Corsa-e,elegance, hvit, bestilt og kansellert.
Model Y, reservert, juni -20, hvit.
Model 3 LR - 19, svart. Bestilt 5. Des - 18.
TMS P85 -14, svart.
Opel Ampera-e bestilt den 14. September - 16, amber orange, premium. Levererad Maj - 17.
E-golf bestilt den 28. Februari - 14, onyx vit med alt av utstyrr. Levert August -14.

lintho

Gleder meg til å komme meg på langtur med bilen! Blir en tur til Harstad i sommer men det føles som en evighet til

Sent fra min LG-H870 via Tapatalk

TM3 LR AWD, Blå, sort interiør - mars 2019 (solgt for 282k mars 2023 på 82k km)

TMY LR AWD, Sort, sort interiør - mars 2023

GOS

Sitat fra: z4rd på lørdag 13. april 2019, klokken 09:07
Usikker på konkrete tall mht ladetap, men mener at det skal være mindre ladetap ved høyere ladeeffekt. 11kW er vel å anse som bra mtp hjemmelading.

Med 11 kw så kan han regne typisk 6-8% ladetap. Videre er det ca 2-3% tap fordi en har ett større indre tap i batteriet enn det som er under testsyklus på slike batterier.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA