Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Smart eller "dum" ladestasjon

Startet av Lars_4012, fredag 12. april 2019, klokken 13:52

« forrige - neste »

Lars_4012

Vi får vår egolf om 4 uker og planen var å få på plass en ladestasjon innen det.
Spørsmålet er om vi skal gå for en "dum" ladestasjon eller en smart. Møller Bil anbefalte eRangeUNO og eRangeIQ.
Jeg forstod det slik at en på egolfen kan stille inn når bilen skal lade og at en har en app som kan styre mye av det samme som en smart ladestasjon.
Har det noen hensikt å legge i de ekstra tusenlappene for å få den smarte ladestasjonen?

fredag

Sitat fra: Lars_4012 på fredag 12. april 2019, klokken 13:52
Vi får vår egolf om 4 uker og planen var å få på plass en ladestasjon innen det.
Spørsmålet er om vi skal gå for en "dum" ladestasjon eller en smart. Møller Bil anbefalte eRangeUNO og eRangeIQ.
Jeg forstod det slik at en på egolfen kan stille inn når bilen skal lade og at en har en app som kan styre mye av det samme som en smart ladestasjon.
Har det noen hensikt å legge i de ekstra tusenlappene for å få den smarte ladestasjonen?

Folk har forskjellig behov, så det er umulig for oss å si om du har behov for smart ladestasjon. Det må du nok finne ut av selv. Men ja, mange klarer seg helt fint med en enkel, billig, dum ladestasjon, og styrer ladingen bedre med appen til bilen.

Trenger du lastbalansering av to eller flere ladepunkter?

Trenger du styring av maks-forbruk til lading, feks for å lade maksimalt uten å ta hovedsikring, eller tilpasse ladestrøm etter når det er overskudd av strøm fra solcellepanelene?

Trenger du tilgangskontroll med RFID-kort, eller måling av forbruk for hver enkelt bruker?
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

elektrolux

Ikke alltid stor forskjell på pris på Smarte og dumme ladestasjoner. Sjekk litt rundt før du velger løsningen din.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

KjellG

Med ny eGolf kan et 3-fase ladeuttak være aktuelt. Særlig om du har IT nett og små hovedsikringer.

Lars_4012

Takk for svar.

Vi kommer ikke til å lade mer enn en bil, trenger ikke RFID og fordi ladingen stort sett vil skje om natten er vi ikke redd for å ta hovedsikringen.

Da ser jeg ikke noe poeng å legge ekstra penger i en smart lader.

elektrolux

Ville du kjøpt en mobil med taster framfor en med berørings skjerm er jeg enig.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA