Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Da har Tesla lansert en rimeligere Model 3. Hva gjør Nissan nå?

Startet av EV-FTW, fredag 12. april 2019, klokken 12:42

« forrige - neste »

EV-FTW

Ja, da får man en Model 3 for under 400 000 kr. Med AAC og ok utstyr.
Bedre rekkevidde enn Leaf 62 kWt og for ikke å snakke om lademulighet.
Leaf er nå en seriøst overpriset og ikke minst gammel bil. Teknologisk er den slått i støvlene av Tesla Model 3, og jammen på pris også.

Jaja, Nissan har varme i rattet om ikke annet.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

Troald

Bildet er vel litt mer nyansert, men jeg er enig i konklusjonen din, Nissan må komme med noe nytt og bedre.
Renault Zoe ZE40 Life mars 2017
Nissan Leaf 40 LE april 2018

Joltus

Evt senke prisene.

Men denne situasjonen er da vesentlig verre for kia og hyundai i mine øyne.

Daniel_0007

#3
Må nok senke prisene problemet er hvor mye de kan før de begynner å tape penger på hver solgte leaf, vil ikke si det er verre for huyndai og kia da de produserer så få biler + at e-niro kommer til å holde seg attraktiv frem til model y kommer fordi de tilbyr bedre plass enn model 3
Syns ståa er enda verre med ds3, veldig lite liv i det forumet og prisen er nesten samme som en model 3 sr+ i tillegg så kaller ds seg premium men tilbyr ikke el seter i tillegg har flere anmeldere av fosil versjon påpekt at de har hentet en del i interiøret fra citroen og ikke gir samme premium følelse som en audi eller bmw.
Hjelper heller ikke at utlevering har blitt utsatt halvt år, hadde den kommet nå til sommeren med en startpris på 300 000 og full utstyrt til 350 så kunne kanskje solgt men å komme med liten elbil i 2020 med lite batteri og ta nesten 400 000 er å bæsje på leggen.
Model 3 2019 LR Rwd

Tellus

Leaf har vel et par fortrinn til utover varme i rattet.
- God byggekvalitet/lite feil
- Langt bedre komfort i bakseter
- Bakluke
- Varmepumpe. Tipper leaf vil få bedre vinterrekkevidde enn Model 3 utenfor motorvei.

Men for all del. Konkurransen hardner til.

EV-FTW

Enig. DS må nok gjøre noen grep. Men også en del andre. Nå vet vi ikke enda levering hos Tesla, men ut fra hvordan de klarer å levere av de andre Utgavene av Model 3, klarer de nok å levere denne også med forholdsvis kort ventetid.

Jeg mener at denne vil gjøre noe med prisen på Nissan Leaf, da den er på samme størrelse, om ikke større. Har lengre rekkevidde, mer utstyr, kraftigere og ikke minst meget høyteknologisk. Og Tesla er flinke med å oppdatere bilene over nett!

Er derfor jeg mener at Nissan Leaf nå oppleves som akterutseilt og gammel. Satt litt på spissen.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

EV-FTW

Sitat fra: Tellus på fredag 12. april 2019, klokken 18:27
Leaf har vel et par fortrinn til utover varme i rattet.
- God byggekvalitet/lite feil
- Langt bedre komfort i bakseter
- Bakluke
- Varmepumpe. Tipper leaf vil få bedre vinterrekkevidde enn Model 3 utenfor motorvei.

Men for all del. Konkurransen hardner til.

Byggekvaliteten til Tesla har sine utfordringer, men de order opp, om ikke annet.
Baksetene er bedre i Leaf, enig. Blir sittende med litt bøy i knærne i Teslaen.

Når det kommer til rekkevidde får vi vente å se. Nissan har ikke akkurat rykte på seg for å ha effektive biler. Så spørs om en ikke skal se langt etter de rundt 38 milene den skal klare.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

Zero-talent

Prisen på Tekna (og Kona og Niro m.fl) må nok justeres noe ned for ikke å miste mange kjøpere. Men samtidig har Leaf noen fordeler over M3 (i alle fall med mitt bruk):

  • Kupe i stedet for sedan gjør det enklere å stappe inn ski og lignende. I en sedan må setene ned, og det blir plunder med to barneseter montert. Kupedesignet er rett og slett mer fleksibelt.
  • Pris på utstyr. Kun Teslas eget takstativ som kan brukes. Det koster 5000 kr, og er ikke å få kjøpt en gang. 18/19" hjul er dyrere.
  • Service og verksted: En kollega bulka sin X, og den sto et par måneder på verksted for å vente på deler
  • Byggekvalitet: Tråden med feil over i tesladelen av forumet er allerede lang. Med tanke på verkstedtidene og slikt potensielt et stort irritasjonsmoment om man får en bil med feil

...Men Tesla har X-faktoren som Leaf mangler. Er man opptatt av bil kjøper man ikke en kjedelig Leaf. Leaf er for oss som kjøpte Toyota tidligere, fordi de var trygge og greie og fungerte som den nyttdingsen er bil er (er i våre øyne). For min del er Leaf fortsatt det beste alternativet pga bagasjeplass, fleksibilitet og det at bilen er velprøvd og har et apparat rundt seg. Det er elbilenes Corolla - kjedelig men trygt og greit.

Men når også VW kommer på banen (hvis de faktisk lager nok biler) må Nissan skjerpe seg. Argumentene for kjøp handler bare om kjedelige praktiske ting. Jeg hadde f.eks gjerne byttet til Niro hvis den var å oppdrive.
2013 Leaf Acenta. Solgt 2016
2016 Leaf Tekna. Solgt 2018
2018 Leaf LE 40kwh
2021 tesla model 3 LR - "midtlivskrisa"
Pendler Porsgrunn - Horten

Daniel_0007

Sitat fra: Zero-talent på lørdag 13. april 2019, klokken 11:55
Prisen på Tekna (og Kona og Niro m.fl) må nok justeres noe ned for ikke å miste mange kjøpere. Men samtidig har Leaf noen fordeler over M3 (i alle fall med mitt bruk):

  • Kupe i stedet for sedan gjør det enklere å stappe inn ski og lignende. I en sedan må setene ned, og det blir plunder med to barneseter montert. Kupedesignet er rett og slett mer fleksibelt.
  • Pris på utstyr. Kun Teslas eget takstativ som kan brukes. Det koster 5000 kr, og er ikke å få kjøpt en gang. 18/19" hjul er dyrere.
  • Service og verksted: En kollega bulka sin X, og den sto et par måneder på verksted for å vente på deler
  • Byggekvalitet: Tråden med feil over i tesladelen av forumet er allerede lang. Med tanke på verkstedtidene og slikt potensielt et stort irritasjonsmoment om man får en bil med feil

...Men Tesla har X-faktoren som Leaf mangler. Er man opptatt av bil kjøper man ikke en kjedelig Leaf. Leaf er for oss som kjøpte Toyota tidligere, fordi de var trygge og greie og fungerte som den nyttdingsen er bil er (er i våre øyne). For min del er Leaf fortsatt det beste alternativet pga bagasjeplass, fleksibilitet og det at bilen er velprøvd og har et apparat rundt seg. Det er elbilenes Corolla - kjedelig men trygt og greit.

Men når også VW kommer på banen (hvis de faktisk lager nok biler) må Nissan skjerpe seg. Argumentene for kjøp handler bare om kjedelige praktiske ting. Jeg hadde f.eks gjerne byttet til Niro hvis den var å oppdrive.

Tror deler til model 3 er lettere å få tak i enn x, tesla bjørn bulka front fangeren i en snø fon, verkstedet fikk ny del på 3 dager og time 3 uker etter men kan være og fordi han er en "journalist" og de vil ikke ha dårlig pr
Model 3 2019 LR Rwd

Joltus

Krasjet min leaf i begynnelsen av januar. Ble reparert nå i starten av april.

Så det er nå pinadø ventetider nok hos mange Nissan forhandlere også.

Zero-talent

joda, verkstedbiten vil nok helt sikkert variere, så mulig det var et dårlig eksempel. Det er uansett utelukkende positivt at det kommer mer å velge i. Grunnen til at vi har mer enn en bilmodell er jo at behov og ønsker varierer.
2013 Leaf Acenta. Solgt 2016
2016 Leaf Tekna. Solgt 2018
2018 Leaf LE 40kwh
2021 tesla model 3 LR - "midtlivskrisa"
Pendler Porsgrunn - Horten

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA