Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Std + vs LR AWD - verd prisforskjellen på 83.000?

Startet av Bjoris, fredag 12. april 2019, klokken 10:27

« forrige - neste »

Balrog

Mine vurderinger som mangeårig elbilist:
Lang rekkevidde er utrolig viktig. Ikke primært på grunn av rekkevidden, men fordi det gir fleksibilitet i form av at bilen kan lades sjeldnere, og særlig om man ikke har tilgang til særlig strømstyrke. Med Model 3 LR med effektiv rekkevidde på 500km er lading ikke noen problemstilling. Leafen vi har er en helt grei bil med unntak av batteriet. Og bare glem "fremtidig batterioppgradering". Ingen tilbyr dette til noe i nærheten av overkommelige priser.

AWD vs RWD: Vår model S har kommet seg fram over alt, bare man unngår Pirelli vinterdekk. Med dem sto man fast både i snø og i gjørme. Likevel betaler jeg gladelig de ekstra tusenlappene for AWD, som gjør at man kan parkere som en idiot og komme seg lett ut likevel vinterstid og ikke bekymre seg om fremkommelighet annet enn på våt is. Regenerering vinterstid på vår Model S med bakhjulstrekk er satt på lavest mulig nivå for å unngå 360 graders ufrivillig sving når man slipper gassen. Har ikke testet dette på Model 3 med AWD. Men anbefaler lav regenerering vinterstid for å holde bremser frie for is.

Skinnseter er et must for alle med barn eller ikke gidder å bruke masse tid på vask og renhold av interiør.

Oppgradert lydanlegg trenger man ikke om man hører på radio. Som musikkinteressert er det nesten det viktigste i bilen og Spotify er helt fantastisk og kanskje det jeg liker best ved Tesla.

Min nytteopplevelse av autopilot er nå litt farget av at jeg fikk betale 40.000 kr for funksjonene som de som fikk bil levert uka etter fikk gratis.

Rangering av tilvalg i Model 3:

1: Batteristørrelse: gå for maks
2: Skikkelig lydanlegg med Spotify
3: Skinnseter
4: AWD (kjekt å ha en gang annethvert år, eller om du har hytte øverst på Glittertind)
5: Navigasjon (hvis du ikke gidder å bruke det du allerede har på telefonen)
6: TACC (adaptive cruise control, kjekt hvis du ikke gidder å bruke pedalene eller liker å kjøre med beina ut av vinduet)
7: Autosteer (kjekt å ha når du skal velge sang på Spotify)
999: Hva nå enn FSD eventuelt kanskje engang blir. Per i dag er navigasjon på autopilot, autoparkering og summon like nyttige som fjær i en hatt, bortsett fra at de ikke virker når man trenger dem. Navigasjon på autopilot hjelper deg av motorveien i en hastighet som får innvollene til å bytte plass mens pulsen din når uante høyder før du drar i det motvillige rattet og passasjerene spør om ikke de heller kan kjøre bilen. Autopark er ikke tilgjengelig i "trange" luker (Tesla + 1 meter) - nettopp der man skulle hatt det. Summon gjør at du når den gidder virke kan kjøre bilen laaaaangsomt absolutt rett fram eller rett tilbake hvis du står helt inntil bilen, med mindre det er trangt og du virkelig trenger funksjonen. (Nei entusiasmen for disse 3 "funksjonene" som jeg har betalt 40.000 ekstra for er ikke stor.)

Konklusjon STD+ eller LR AWD for 83.000 ekstra? Ingen tvil, velg LR AWD.

Ikke glem at alle batterier blir dårligere med tiden. Jo mindre kapasitet, desto fortere svekkes batteriet, ettersom man da oftere må være utenfor batteriets komfortsone som er 25-80%. Teslas batterier har vist seg å være av meget høy kvalitet.
Tesla S P85 2013, Tesla Model S 75D 2017, VW E-Up 2020, Renault Zoe 2017, Hyundai Kona 2021
Energica Experia elektrisk MC 2023, Zero SR elektrisk MC 2017

sylwester

Sitat fra: magnetic på onsdag 24. april 2019, klokken 21:32
Regenerering av strøm på glatta blir trolig strupt mye på RWD , for å skape stabilitet/unngå sleng på bilen
Lurte på når denne ble dratt inn i diskusjonen. En annen ting er, hvis denne kun har en motor - betyr det at at denne og SR+ har billigere forsikring?
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Handyman

Sitat fra: Balrog på onsdag 24. april 2019, klokken 22:59
999: Navigasjon på autopilot hjelper deg av motorveien i en hastighet som får innvollene til å bytte plass ...... Autopark er ikke tilgjengelig i "trange" luker (Tesla + 1 meter) - nettopp der man skulle hatt det.
Jeg har EAP og er ikke imponert over hvordan det fungerer (Beta tatt i betraktning), men slik du beskriver det er helt annerledes enn mine erfaringer. Av motorvei der jeg bruker den så kjører den som en meget forsiktig bilist. og autopark syns jeg nå fungerer bra selv i trange båser den tidligere ikke engang identifiserte.
Min opplevelse er at EAP opptrer meget forskjellig i situasjoner som virker tilnærmet like for meg, men tydeligvis meget forskjellig for EAP.
Det skal bli mye bedre før jeg synes pengene var vel anvendt, men jeg ser forbedringer som gjør meg optimistisk.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

magnetic

AWD blir vel avleggs snart.
Olje alderen er kun i startfasen, med oljesand utvinning
https://forskning.no/klima-ntb-olje-og-gass/forskere-klimautslipp-fra-oljesand-undervurderes/1329223
CO2-utslippene fra oljeutvinning fra oljesand i Canada er langt høyere enn det oljenæringen oppgir selv, ifølge forskere.
https://www.abcnyheter.no/nyheter/verden/2019/04/25/195572595/regnskog-hogges-ned-i-hoyt-tempo
Enorme mengder tropisk skog ble ødelagt i fjor, ifølge forskere fra Global Forest Watch. Skogen forsvant i områder som til sammen er på størrelse med England.
Nye tall viser at til sammen 12 millioner hektar ble avskoget. Dette tilsvarer 30 fotballbaner som avskoges hvert eneste minutt.
https://forskning.no/klima-ntb/studie-viser-skremmende-rask-smelting-av-gronlandsisen/1328704
forskere beregnet issmeltingen på Grønland over tid. Isen forsvinner seks ganger raskere nå enn på 1980-tallet.
https://forskning.no/forurensning-klima-ntb/klimautslippene-steg-til-nytt-rekordniva-i-fjor/1317165
Klimaendringene antas derfor å bli mer omfattende de neste tiårene.

Join the winning team RWD  (vet ikke om jeg skal le eller grine.)

mecanica vergara

Sitat fra: Amoss på onsdag 24. april 2019, klokken 22:23
Sitat fra: krister461 på onsdag 24. april 2019, klokken 22:16
Joa, men det er ikke sammenlignbart med å trekke i noe håndbrekk, og Tesla har ikke "strupt mye regenerering av strøm på glatta"...

Joda, det er ikke det samme som å trekke i noe håndbrekk, men det er sammenlignbart - bremseeffekt kun på bakhjulene i begge tilfeller. Men ett potensiale for enda mer bremseeffekt på bakhjulene ved bruk av godt gammeldags håndbrekk.

Om Tesla har eller ikke har "strupt mye regenerering av strøm på glatta" har jeg ikke peiling på, og heller ikke uttalt meg om. Men ser at flere anbefaler å kjøre på "low" regenerering på glatta - spesielt for RWD biler. Og ja, fikk samme anbefaling av vedkommende jeg prøvekjørte Model 3 med.
Jeg tror grunnen til anbefalingen er at bremsene skal bli brukt. Jeg kan ikke på noen måte kjenne meg igjen i at regenerering på vinteren med RWD har byd på utfordringer. Elektronikken er så presis i Tesla at den slipper regenereringen når nødvendig. Er det noen som kjenner noen som har hatt utfordring med dette? Jeg vet at en RWD ikke er så god som vår AWD. Men jeg var ekstremt fornøyd med vår RWD veteran S på vinteren.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Sølv 75D hentet desember 2107
Sort 3SR+

Amoss

Sitat fra: mecanica vergara på torsdag 25. april 2019, klokken 15:25
Jeg tror grunnen til anbefalingen er at bremsene skal bli brukt. Jeg kan ikke på noen måte kjenne meg igjen i at regenerering på vinteren med RWD har byd på utfordringer.

Første gang jeg så noen skrive noe om denne anbefalingen var her på dette forumet etter at ett forummedlem her hadde hatt en mindre hyggelig episode med en RWD Tesla på glattisen. Siden har flere også kommet frem til at denne anbefalingen også hadde andre positive effekter ved at bremsene ble brukt mer på vinterstid.

... og merk, jeg påstår på ingen måte at dette er noe alle opplever hele tiden. Dette er noe noen enkeltpersoner her har rapportert under visse spesielle situasjoner. Så det er på ingen måte noen motsetting at andre enkeltpersoner ikke har opplevd det samme.

Her er forøvrig den første rapporten om dette som jeg husker:
Sitat fra: Muffinman på mandag 16. februar 2015, klokken 09:15
Etter et par veldig ubehagelige opplevelser hvor regen har medført sideveis kjøring har jeg øvd på å vippe spaken i "N" under kjøring, slik at jeg har den litt i ryggmargen. Og jeg har satt den til "low" under samboeren min sin profil.

Når det er så glatt at man bare sklir avgårde uansett hva man gjør gjør regen at man i tillegg risikerer å skli avgårde med rompa ut. Burde vært mulig å slå av på annet vis enn å sette bilen i N.

Model S 85D

MooCow

Sitat fra: krister461 på tirsdag 23. april 2019, klokken 21:35
Joda, som en konsekvens av AWD...bedre veigrep og slikt har den også. :)

Så du seier at han berre har raskare 0-100 akselerasjon og ikkje mellomakselerasjon? Ikkje sikker på det, har jo to motorar så har jo meir krefter og...

krister461

Sitat fra: MooCow på torsdag 25. april 2019, klokken 17:31
Sitat fra: krister461 på tirsdag 23. april 2019, klokken 21:35
Joda, som en konsekvens av AWD...bedre veigrep og slikt har den også. :)

Så du seier at han berre har raskare 0-100 akselerasjon og ikkje mellomakselerasjon? Ikkje sikker på det, har jo to motorar så har jo meir krefter og...
Jeg har sagt hva?

Måkemannen

Sitat fra: emurof på søndag 14. april 2019, klokken 13:25
Sitat fra: AppleKnocker på lørdag 13. april 2019, klokken 19:02
Standard kart og navigasjon.

Betyr det at man ikke ser trafikk? Selv ikke om man kobler opp og gir bilen nett via mobil? Og Tesla har jo ikke apple carplay...

Det er en stor mangel på SR+ i så fall. Bruker trafikkinfo hver dag for å velge raskeste vei fra jobb.

Ja, det betyr nok dessverre at du ikke får trafikkdata på SR+. Jeg er helt enig i at det er en stor mangel.
Får man i det minste pekt ut nærmeste supercharger?

MooCow

Sitat fra: krister461 på torsdag 25. april 2019, klokken 17:42
Sitat fra: MooCow på torsdag 25. april 2019, klokken 17:31
Sitat fra: krister461 på tirsdag 23. april 2019, klokken 21:35
Joda, som en konsekvens av AWD...bedre veigrep og slikt har den også. :)

Så du seier at han berre har raskare 0-100 akselerasjon og ikkje mellomakselerasjon? Ikkje sikker på det, har jo to motorar så har jo meir krefter og...
Jeg har sagt hva?

At AWD berre er raskare enn RWD på grunn av grep, og ikkje på grunn av to motorar.

knut3448


Amoss

Sitat fra: MooCow på torsdag 25. april 2019, klokken 20:30
At AWD berre er raskare enn RWD på grunn av grep, og ikkje på grunn av to motorar.

Om du leser hva han svarte på så ser du at svaret hans ikke betydde det du tror det betydde.
Model S 85D

JuDgE

Jeg er i tenkeboksen på 3 av M3 alternativene men sliter med å velge.
a) SR+ (RWD)
b) SR+ LR (RWD)
c) LR (AWD)

Velger jeg a) blir det en "ribbet" til 402.000 inkl 18" AERO vinterhjul. Dette er hva du må betale for en Kona eller i3S.
Ser for meg at denne vil være den som holder seg best i pris (minst prosentvis tap), i teorien. Så spørs det hva det norske markedet tenker. For de som skal ha bil nr. 2 må jo alt. a) være et klart valg.

Jeg kommer til å vurdere MY når den er tilgjengelig om tidligst 2 år.
Derfor er argumentene til valg a) der.

Alternativ b) er selvsagt interessant men det halverer omtrent differansen mellom SR+ og LR (AWD). Så jeg tenker at en da strengt tatt bør gå for alt. c).

Gir alt. b) kurant 2. håndsverdi eller er alt. c) like "smart"?

Ser en for seg et lenger eierskap mener jeg alt. c) er det riktige, men om en skifter etter 2 år, kanskje er alt. a) det smarteste?

Vedr. den enkleste SR+ så er "+" ganske vesentlig. Det er som beskrevet av TS ikke all verdens forskjell.
Jeg har sett SR+ med google maps (satelittbilder) og de har alle høyttalerne som de med fullt premium interiør har, foruten sub. Den mangler fysisk. Men flere av de er deaktivert så det har strengt tatt ingen betydning om de er der eller ikke.
Etter en del tråling av forum har jeg inntrykk av at forskjellen i lyd her er klart mindre enn i Model S (lydstudio vs. ultra).
Jeg venter på svar fra Tesla Norge på om Spotify etc. kun er snakk om abonnement og at det kan tegnes umiddelbart for en SR+ (1 år inkludert på premium interiør). Og da har jeg faktisk snakket med de på tlf. Ikke enkelt disse dager ;)
Basis AP har jo de funksjoner en egentlig ønsker og en bekjent med M3 og full AP sier det for øyeblikket har svært begrenset nytte.

Leveringstiden for øyeblikket er omtrent den samme uansett hvilken en velger.
Såfremt en ikke vil ha hvite seter...
Og krefter har jo en i massevis selv med SR+.

Så når det kommer til selve rekkevidden så snakker vi altså om reelt ca. 370-380km med SR+ (under optimale forhold).
Det er vel litt bedre enn en 5 år gammel Model S.

Vi kjører sjelden lengre turer, kun 2-3 ganger pr. år.
Men T/R svigers er akkurat 200km og dette gjøres hele året. Vil jo anta at selv på de hardeste vinterdagene så skal dette holde fint?

T/R sommerhytta er 230km som holder i massevis.
T/R vinterhytta er 380km som krever lading for både SR+ og LR siden dette kun er vinterstid.

Tar gjerne imot innspill her.
I går kveld var jeg helt klar for AWD, nå er jeg mer på SR+.




Bjoris

Sitat fra: JuDgE på fredag 26. april 2019, klokken 21:12
Jeg er i tenkeboksen på 3 av M3 alternativene men sliter med å velge.
a) SR+ (RWD)
b) SR+ LR (RWD)
c) LR (AWD)

Velger jeg a) blir det en "ribbet" til 402.000 inkl 18" AERO vinterhjul. Dette er hva du må betale for en Kona eller i3S.
Ser for meg at denne vil være den som holder seg best i pris (minst prosentvis tap), i teorien. Så spørs det hva det norske markedet tenker. For de som skal ha bil nr. 2 må jo alt. a) være et klart valg.

Jeg kommer til å vurdere MY når den er tilgjengelig om tidligst 2 år.
Derfor er argumentene til valg a) der.

Alternativ b) er selvsagt interessant men det halverer omtrent differansen mellom SR+ og LR (AWD). Så jeg tenker at en da strengt tatt bør gå for alt. c).

Gir alt. b) kurant 2. håndsverdi eller er alt. c) like "smart"?

Ser en for seg et lenger eierskap mener jeg alt. c) er det riktige, men om en skifter etter 2 år, kanskje er alt. a) det smarteste?

Vedr. den enkleste SR+ så er "+" ganske vesentlig. Det er som beskrevet av TS ikke all verdens forskjell.
Jeg har sett SR+ med google maps (satelittbilder) og de har alle høyttalerne som de med fullt premium interiør har, foruten sub. Den mangler fysisk. Men flere av de er deaktivert så det har strengt tatt ingen betydning om de er der eller ikke.
Etter en del tråling av forum har jeg inntrykk av at forskjellen i lyd her er klart mindre enn i Model S (lydstudio vs. ultra).
Jeg venter på svar fra Tesla Norge på om Spotify etc. kun er snakk om abonnement og at det kan tegnes umiddelbart for en SR+ (1 år inkludert på premium interiør). Og da har jeg faktisk snakket med de på tlf. Ikke enkelt disse dager ;)
Basis AP har jo de funksjoner en egentlig ønsker og en bekjent med M3 og full AP sier det for øyeblikket har svært begrenset nytte.

Leveringstiden for øyeblikket er omtrent den samme uansett hvilken en velger.
Såfremt en ikke vil ha hvite seter...
Og krefter har jo en i massevis selv med SR+.

Så når det kommer til selve rekkevidden så snakker vi altså om reelt ca. 370-380km med SR+ (under optimale forhold).
Det er vel litt bedre enn en 5 år gammel Model S.

Vi kjører sjelden lengre turer, kun 2-3 ganger pr. år.
Men T/R svigers er akkurat 200km og dette gjøres hele året. Vil jo anta at selv på de hardeste vinterdagene så skal dette holde fint?

T/R sommerhytta er 230km som holder i massevis.
T/R vinterhytta er 380km som krever lading for både SR+ og LR siden dette kun er vinterstid.

Tar gjerne imot innspill her.
I går kveld var jeg helt klar for AWD, nå er jeg mer på SR+.

Jeg er i samme båt som deg, tenker å bytte til Y når den er klar. Valgt LR AWD nå, jeg tror ikke verdifallet i kroner blir så mye større på den en SR+. Du får mye ekstra for disse 83.000. Fremover blir det nok større knapphet på lading enn vi har vært vant med også. Jeg har alltid ment at rekkevidde er litt oppskrytt, men til denne ekstra prisen syns jeg det var en no brainer, men SR+ er jo også en flott bil, så tror ikke du gjør mye feil ved å velge den heller. Jeg ser for meg at jeg får mye glede av LR også de to årene vi eier den. Skal feks ril Spania nå i sommer og antakelig til Nord-Norge neste år og da kan rekkevidden komme godt med, men vi har kjørt med X60 til Kroatia også uten noen problem så, ja...

turfsurf

Sitat fra: JuDgE på fredag 26. april 2019, klokken 21:12
T/R sommerhytta er 230km som holder i massevis.
T/R vinterhytta er 380km som krever lading for både SR+ og LR siden dette kun er vinterstid.

Tar gjerne imot innspill her.
I går kveld var jeg helt klar for AWD, nå er jeg mer på SR+.
Jeg tror LR vil klare vinterhytta på vinteren og, gitt at det ikke er opp ett høyt fjell på slutten.

Ellers synes jeg AWD er såpass komfort i hverdagen vinterstid at det er verdt hver en krone, og på en såpass sprek bil som Model 3 er det kjekt å ha om sommeren og.

Alt kommer an på bruk.

Kjører du aldri på glatte veier, og kjører rolig trenger du ikke AWD.

Trenger du sjelden rekkevidde og kjører lite i året så trenger du ikke LR. Men husk at LR gir mere enn bare rekkevidde på langtur, du vil og ha ett batteri som slites mye mindre over tid.

Med unntak for at man bor på sørvestlandet og sjelden beveger seg vekk derifra, så er AWD ett stort pluss på denne typen bil (høy ytelse, relativt tung og lav). For meg faller LR mellom to stoler, lenger syd i Europa er den mere forståelig. Jeg anbefaler AWD, du taper jo heller ikke hele prisforskjellen på sikt.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA