Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Det er og blir vanskelig med elbil i kollektivfelt

Startet av Roy Aasen, fredag 12. april 2019, klokken 09:48

« forrige - neste »

ladov

Problemet med skilting i Oslo er at de som skilter har *enormt* med informasjon de skal formidle. Du kan i praksis bare drite i å få med deg alt. Med mindre du kjører i gangfart. Eller kjører der hver dag og pugger skiltingen ett skilt for dagen, og følger med som en hauk i tilfelle noen av de skiltene du allerede har lært deg har blitt byttet siden sist..


(jeg regner egentlig ikke med at det er spesielt bedre andre steder enn Oslo)
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: hELgenen på tirsdag 16. april 2019, klokken 15:39Miljøet tror jeg ikke reddes av elbiler, men dersom folk flest kunne kutte ned på lange flyreiser så tror jeg det ville monnet mye mer  - det er tross alt 10 ganger mer forruensende pr. km med fly enn med diesel.
Det stemmer vel ikke.

Fly har utslipp på omkring 100-150 gram CO2 per passasjerkm, utifra størrelse på fly, distanse, mm. Om man er alene i en diselbil tilsvarer det 0,37-0,56 l/mil. Altså om alternativet er å kjøre alene i en dieselbil må forbruket i hvert fall være under 0,56 l/mil for å kunne komme bedre ut.

Skal man kjøre i stedet for å fly, så bør man kjøre elbil.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Imagine

Sitat fra: cra på tirsdag 16. april 2019, klokken 15:25
Sitat fra: Imagine på tirsdag 16. april 2019, klokken 11:55
Hvis elbilfordel med kollektivfelt blir tatt bort og bom innført er det like lett å kjøre bensinbilene som elbilene, så da blir elbilen min stående mye mer og bensinbilen(e) vil da bli brukt mer i hverdagen igjen.

Jeg skjønner meg ikke på dere som påstår akkurat dette; hva er vitsen med å bruke et mye dyrere framkomstmiddel bare fordi en av fordelene med å kjøre elektrisk forsvinner? Er det ren barnslig trass?


Personlig synes jeg rett og slett det er mer behagelig å av og til kjøre bil med bensinmotor. Flott dur og god kjøreopplevelse.
Dyrere har ikke så mye å si. Det som er mest lettvint og behagelig er det jeg går for. Elbil er klart en mer lettvint måte å ferdes på i Bærum og Oslo pr i dag. Derfor er det perfekt i daglig bruk pr i dag.

Forsvinner fordelene så ser jeg ikke det store poenget med å kjøre elbil.

hELgenen

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 16. april 2019, klokken 16:10
Sitat fra: hELgenen på tirsdag 16. april 2019, klokken 15:39Miljøet tror jeg ikke reddes av elbiler, men dersom folk flest kunne kutte ned på lange flyreiser så tror jeg det ville monnet mye mer  - det er tross alt 10 ganger mer forruensende pr. km med fly enn med diesel.
Det stemmer vel ikke.

Fly har utslipp på omkring 100-150 gram CO2 per passasjerkm, utifra størrelse på fly, distanse, mm. Om man er alene i en diselbil tilsvarer det 0,37-0,56 l/mil. Altså om alternativet er å kjøre alene i en dieselbil må forbruket i hvert fall være under 0,56 l/mil for å kunne komme bedre ut.

Skal man kjøre i stedet for å fly, så bør man kjøre elbil.

Jeg hentet mine tall på siden :

https://no.myclimate.org/no/

La inn 15.000 km for diesel med forbruk 5 liter/100 km og sammenlignet med 1 klasse for flytur til Bangkok.
Tok så totalutslippet for turen i kg og delte på antall km.

Fikk da følgende tall :

Bil :
Kompenser for en tur på 15000 km, Fuel: Diesel
Beregnet CO2 : 3.0 t

3000 kg / 15000 km = 0.2 kg/km


Din flyreise:

Av: Oslo (NO), OSL til: Bangkok (TH), BKK, En vei, 1. klasse, ca. 8,700 km, 1 reisende
Beregnet CO2 : 4.9 t

4900 kg / 8700 km = 1,77 kg/km

Forskjellen er omtrent 9 ganger mer for fly pr km - enn for diesel

Et annet poeng er at EN enkel lang flytur slipper ut mer CO2 enn et helt års forbruk på en diesel

Brukte 1 klasse fly da jeg ikke helt ser hvorfor et fly skal slippe ut så mye mindre selv om en flyr økonomi
5 liter / 100 km er helt vanlig for nyere diesel biler , f.eks har Mercedes E220d et stemplet forbruk på 0.35 - har således korrigert noe opp hvilket går i favør flyet.

Har du andre tall med kilder å vise til så kom gjerne med dem - vil ha fakta på bordet.

Ellers så er jeg selvfølgelig enig at dersom en skal bruke/kjøpe bil - så bør en bruke/kjøpe elbil - men effekten
for miljøet er overdrevet i debatten om elbilen, mens det stikk motsatte er tilfelle for fly transport. Forøvrig
synes jeg også at Cruise trafikken i Norske fjorder burde begrenses - blir flau av å se eimen av eksos henge over vestlandsfjordene, mens turister busses med dieselkjerrer opp langs fjellsiden. Og nå i disse dager åpnes nye direkteruter med fly til Kina mens politikere klapper i hendene - verden vil bedras!

Jon65

Sitat fra: hELgenen på onsdag 17. april 2019, klokken 07:57
Brukte 1 klasse fly da jeg ikke helt ser hvorfor et fly skal slippe ut så mye mindre selv om en flyr økonomi
Hvor mye det utgjør har jeg ikke anelse om men økonomi slipper nok ut mindre siden man får flere seter på det samme arealet som man kan dele utslippet på.

Rollep

Sitat fra: cra på tirsdag 16. april 2019, klokken 15:25
Sitat fra: Imagine på tirsdag 16. april 2019, klokken 11:55
Hvis elbilfordel med kollektivfelt blir tatt bort og bom innført er det like lett å kjøre bensinbilene som elbilene, så da blir elbilen min stående mye mer og bensinbilen(e) vil da bli brukt mer i hverdagen igjen.

Jeg skjønner meg ikke på dere som påstår akkurat dette; hva er vitsen med å bruke et mye dyrere framkomstmiddel bare fordi en av fordelene med å kjøre elektrisk forsvinner? Er det ren barnslig trass?
Nei, det er ikke trass, det dreier seg om kjøreglede og opplevelse. For mange av oss er bil mye mer enn bare et framkomstmiddel, ihvertfall når det gjelder bensinbiler med mange sylindre og nydelig lyd :)
2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

Philip Marlowe

Det er ikke uvanlig at noen har en lidenskap som de er villige til å betale for, noen veldig mye. Ikke bare er det ofte nytteløst å diskutere med slike, men det er på grensen til respektløshet når man forsøker å snakke ned lidenskapen deres. Selvfølgelig, har man en lidenskap som skader en selv eller andre, så blir det jo annerledes, men jeg kan ikke si at dette er tilfellet her. Noen elsker lyden av eksosbiler, men jeg tror de er få, og jeg tror heller ikke det gjør så mye skade om det om det om noen år fortsatt finnes 2-3 % som fortsatt velger å betale dyrt for å kjøre fossilt.

Så til dette med elbil i kollektivfeltet. Elbiler løser ikke trafikkproblemene. Det er dårlig utnyttelse av kollektivfeltet om det kun er en person i bilen. Nå mener jeg tiden er inne for å endre reglene slik at man må være minst to personer i elbilen for å bruke dette feltet.
Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

Imagine

#37
Sitat fra: Philip Marlowe på onsdag 17. april 2019, klokken 18:57
Det er ikke uvanlig at noen har en lidenskap som de er villige til å betale for, noen veldig mye. Ikke bare er det ofte nytteløst å diskutere med slike, men det er på grensen til respektløshet når man forsøker å snakke ned lidenskapen deres. Selvfølgelig, har man en lidenskap som skader en selv eller andre, så blir det jo annerledes, men jeg kan ikke si at dette er tilfellet her. Noen elsker lyden av eksosbiler, men jeg tror de er få, og jeg tror heller ikke det gjør så mye skade om det om det om noen år fortsatt finnes 2-3 % som fortsatt velger å betale dyrt for å kjøre fossilt.

Så til dette med elbil i kollektivfeltet. Elbiler løser ikke trafikkproblemene. Det er dårlig utnyttelse av kollektivfeltet om det kun er en person i bilen. Nå mener jeg tiden er inne for å endre reglene slik at man må være minst to personer i elbilen for å bruke dette feltet.


Det er ganske mange som liker biler og motor i verden. Det finnes 100-vis av videoer som dette og jeg er en av de som nyter en slik video i ny og ne. Herlig å høre alle bilene akselerere ut fra biltreff.
Elbiler her kan akselerere, men de kan jo ikke gi noen motorglede.
Bare det å høre en flott motor på tomgang er herlig.

https://m.youtube.com/watch?v=YwzgLgD7YIw


At lille Norge har 50% elbilandel i mars 2019 vil ikke gjøre noen forskjell. Det er kun transportmidler og i Norge er det nok mange som er totalt blottet for bilinteresse og motorlyder. Men de finnes i godt antall i Norge også. Og i utlandet er de veldig mange.
Var nylig i London i flere dager og her finnes det en og annen Tesla og en og annen I3, så også en elektrisk Ioniq. Ellers er det jo ingen elbiler å se. Men masse entusiastbiler med grom motor derimot.

Får nesten lyst til å bytte E-tronen tilbake i en Range Rover V8 eller lignende jeg nå etter å ha blitt påminnet hvordan det er i den skikkelige verdenen med skikkelige biler.

Herlig å se at så mange prioriterer stil og vakkert design og flotte biler fremfor såkalte «economy cars».

Philip Marlowe

Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: hELgenen på onsdag 17. april 2019, klokken 07:57Jeg hentet mine tall på siden :

https://no.myclimate.org/no/

La inn 15.000 km for diesel med forbruk 5 liter/100 km og sammenlignet med 1 klasse for flytur til Bangkok.
Tok så totalutslippet for turen i kg og delte på antall km.

Fikk da følgende tall :

Bil :
Kompenser for en tur på 15000 km, Fuel: Diesel
Beregnet CO2 : 3.0 t

3000 kg / 15000 km = 0.2 kg/km


Din flyreise:

Av: Oslo (NO), OSL til: Bangkok (TH), BKK, En vei, 1. klasse, ca. 8,700 km, 1 reisende
Beregnet CO2 : 4.9 t

4900 kg / 8700 km = 1,77 kg/km

Forskjellen er omtrent 9 ganger mer for fly pr km - enn for diesel

Et annet poeng er at EN enkel lang flytur slipper ut mer CO2 enn et helt års forbruk på en diesel

Brukte 1 klasse fly da jeg ikke helt ser hvorfor et fly skal slippe ut så mye mindre selv om en flyr økonomi
5 liter / 100 km er helt vanlig for nyere diesel biler , f.eks har Mercedes E220d et stemplet forbruk på 0.35 - har således korrigert noe opp hvilket går i favør flyet.

Har du andre tall med kilder å vise til så kom gjerne med dem - vil ha fakta på bordet.

Ellers så er jeg selvfølgelig enig at dersom en skal bruke/kjøpe bil - så bør en bruke/kjøpe elbil - men effekten
for miljøet er overdrevet i debatten om elbilen, mens det stikk motsatte er tilfelle for fly transport. Forøvrig
synes jeg også at Cruise trafikken i Norske fjorder burde begrenses - blir flau av å se eimen av eksos henge over vestlandsfjordene, mens turister busses med dieselkjerrer opp langs fjellsiden. Og nå i disse dager åpnes nye direkteruter med fly til Kina mens politikere klapper i hendene - verden vil bedras!
F.eks: https://avinor.no/contentassets/c29b7a7ec1164e5d8f7500f8fef810cc/jon-sjolander_avinor_oslo-22-march-2018.pdf



Eller: https://www.nettavisen.no/nyheter/--fly-er-mer-miljovennlig-enn-bil/3019074.html
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

xyzzy

Sitat fra: hELgenen på onsdag 17. april 2019, klokken 07:57

[...]
Brukte 1 klasse fly da jeg ikke helt ser hvorfor et fly skal slippe ut så mye mindre selv om en flyr økonomi.
[...]

Utslippene er langt mindre per økonomipassasjer fordi de sitter trangere. Et teoretisk eksempel: På plassen for 12 business-class-passasjerer (2 rader med 3x2) får du plass til 40 økonomi-klassepassasjerer (4 rader med 3 + 4 +3 ).

Taffelman

#41
Enkelt å manipulere resultatet når man "cherrypicker" datagrunnlaget.

Sitat fra: hELgenen
Forskjellen er omtrent 9 ganger mer for fly pr km - enn for diesel
Fikk helt motsatt resultat!

Fly: Økonomiklasse = 0,20 kg/km
Bil: Mercedes diesel = 0,30 kg/km

Hvordan? Jo fordi jeg brukte forbruksdata fra spritmonitor.de istedet for skrytetall fra bilprodusent, og i stedet for å cherrypicker en spesifikk Mercedes E klasse modell med ekstra gode skrytetall, så brukte jeg gjennomsnitt fra alle Mercedes E klasse modeller.

Sitat fra: hELgenen
Et annet poeng er at EN enkel lang flytur slipper ut mer CO2 enn et helt års forbruk på en diesel
Tja.. avhenger av premissene, jeg kan fly 20 turer t/r England hvert år uten å slippe ut mer enn når jeg hadde dieselbil.
X75D
TM3 LR AWD

Geir K

#42
[quote author=Imagine link=topic=45802.msg796710#msg796710 date=1555520669

Det er ganske mange som liker biler og motor i verden. Det finnes 100-vis av videoer som dette og jeg er en av de som nyter en slik video i ny og ne. Herlig å høre alle bilene akselerere ut fra biltreff.
Elbiler her kan akselerere, men de kan jo ikke gi noen motorglede.
Bare det å høre en flott motor på tomgang er herlig.

https://m.youtube.com/watch?v=YwzgLgD7YIw


At lille Norge har 50% elbilandel i mars 2019 vil ikke gjøre noen forskjell. Det er kun transportmidler og i Norge er det nok mange som er totalt blottet for bilinteresse og motorlyder. Men de finnes i godt antall i Norge også. Og i utlandet er de veldig mange.
Var nylig i London i flere dager og her finnes det en og annen Tesla og en og annen I3, så også en elektrisk Ioniq. Ellers er det jo ingen elbiler å se. Men masse entusiastbiler med grom motor derimot.

Får nesten lyst til å bytte E-tronen tilbake i en Range Rover V8 eller lignende jeg nå etter å ha blitt påminnet hvordan det er i den skikkelige verdenen med skikkelige biler.

Herlig å se at så mange prioriterer stil og vakkert design og flotte biler fremfor såkalte «economy cars».
[/quote]

Jeg har kollegaer med Porscher, samt Tesla. De med Porsche har flere grunner til å kjøpe spesifikt den bilen. De som har kjøpt Tesla, har gjort det mest pga økonomi. Deriblant meg selv.

Nå begynner det å bli så få dieselviler igjen at kanskje de skal få bruke kollektivfeltet. Det er de som betaler bom idag. Mindre i kø, mer miljøvennlig.
Eller

OhmPaPa

Sitat fra: Geir K på torsdag 18. april 2019, klokken 10:22
Nå begynner det å bli så få dieselviler igjen at kanskje de skal få bruke kollektivfeltet. Det er de som betaler bom idag. Mindre i kø, mer miljøvennlig.
Eller

Osloensis

De gangene jeg kjører på innfartsårene om morgenen, er det motsatt vei. Jeg har da god oversikt over den stillestående køen på vei inn. Og jeg slutter aldri å forbause meg over at passasjersetet er tomt i ca 19 ut av 20 biler (det kan godt være det sitter noen i baksetet her og der som jeg ikke legger merke til, men hovedtendensen er slående). Hadde man fått til samkjøring i større grad, ville køene vært ikke-eksisterende, uten å legge mer press på et overfylt kollektivsystem.
(Mest sannsynlig ville de stillestående køene vært borte om man fikk ned antall biler med 10-20%)

Så 2+ (evt 3+) er et fint virkemiddel.
Men man burde da latt de som kan kjøre i elbilfeltet, få kjøre der også ved av/påkjøringer, helt tullete å skulle inn i hovedfeltet igjen for noen få meter. Ikke bedrer det trafikkflyten heller.

Men det offentlige har ikke akkurat jobbet så mye med kampanjer for samkjøring at det gjør noe, og nordmenn flest tror jeg ikke tenker over dette alterantivet engang.

Men om valget er 50 min i kø, versus 20 min i kollektivfelt, gitt at man har med noen andre, skulle jeg tro at man ble litt mer interessert i å lete etter potensielle samkjørere. Som så kunne latt bilen stå, eller lettet presset på kollektivsystemet, som i neste omgang kunne fått noen andre til å la bilen stå og ta bussen i stedet.
Nissan e-NV200 Evalia 2015 (overtatt okt 2017)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA