Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Det er og blir vanskelig med elbil i kollektivfelt

Startet av Roy Aasen, fredag 12. april 2019, klokken 09:48

« forrige - neste »

Elbil fundamentalist

Det er mer effektivt for alle at kollektivfeltet utnyttes av elbiler. Køene blir lenger i vanlige felter og bussene utnytter ikke kollektivfeltet alene.
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

Wibla

Samtidig må man også kjenne sin besøkelsestid, om man viser litt hensyn til bussene så blir det bedre for alle.
2018 Tesla Model S 75D

Amoss

Sitat fra: OhmPaPa på lørdag 13. april 2019, klokken 17:41
Gjetter på at de er satt opp av noen som ikke liker elbiler siden de forsøker å lure oss utpå glattisen?

Når man ser dette i sammenheng med skiltingen ved avkjørsler fra veien, der elbiler skal tilbake til normal fil forbi avkjørselen og så inn igjen i kollektivfeltet etter, så tror jeg nesten du har truffet spikeren på hodet ;)
Model S 85D

Eyvind Bernhardsen

Sitat fra: OhmPaPa på lørdag 13. april 2019, klokken 17:41
Det er vel også et poeng at skiltet er uleselig? Uleselige skilt er ikke juridisk bindende. Gjetter på at de er satt opp av noen som ikke liker elbiler siden de forsøker å lure oss utpå glattisen?

Skriftstørrelsen er vel fastsatt i forskrift, så skiltene er nok lovlige. Problemet er kanskje at størrelsen ikke økes etter fartsgrensen som på andre skilt?

Det sikreste er uansett å holde seg unna kollektivfelt med underskilt.

Troald

Nå er elbilandelen inn til sentrum større eller nær 20% i de store byene (unntatt Trondheim - trodde det var teknologibyen, men trøndere er jo alltid bakpå
Renault Zoe ZE40 Life mars 2017
Nissan Leaf 40 LE april 2018

Øyvind.h

Forstår ikke helt at underskiltet skal vare vanskelig å lese. Er det ikke påbudt med briller om man ikke ser skarpt?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

OhmPaPa

Sitat fra: Øyvind.h på søndag 14. april 2019, klokken 09:43
Forstår ikke helt at underskiltet skal vare vanskelig å lese. Er det ikke påbudt med briller om man ikke ser skarpt?

Det er en lang tekst og man skal helst ha øynene på trafikken. Jeg har som sagt godt syn men det hjelper ikke når jeg helst vil unngå kollisjon og derfor unngår å se lenge på slike skilt. Hvis trafikken er omtrent stillestående går det greit å lese antar jeg.

Sitat fra: Eyvind Bernhardsen på søndag 14. april 2019, klokken 09:06
Skriftstørrelsen er vel fastsatt i forskrift, så skiltene er nok lovlige. Problemet er kanskje at størrelsen ikke økes etter fartsgrensen som på andre skilt?

Det sikreste er uansett å holde seg unna kollektivfelt med underskilt.

Andre skilt har jo mye større skrift så ser ingen annen grunn til at disse skal være så små annet enn faglig udyktighet eller bevisst sabotering.

Ja - det sikreste er nok å unngå kollektivfelt.  :D

Eyvind Bernhardsen

Sitat fra: OhmPaPa på søndag 14. april 2019, klokken 11:22
Hvis trafikken er omtrent stillestående går det greit å lese antar jeg.

Hehe. Hvis rushtidskøen mellom Asker og Oslo bare er omtrent stillestående er det er en god dag.

Dermed kan man jo utvide regelen til "ligg unna kollektivfelt med underskilt med mindre køen går så sakte at du klarer å lese underskiltet" ;)

Øyvind.h

Opplever det helt trygt og uproblematisk å lese underskiltet. Jeg klarer ikke se hvordan de ordene skulle ta lang tid og være uoverkommelig vanskelig å lese med mindre en skulle brukt briller.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Gardin

Jeg har full forståelse for at det kan være vanskelig å rekke å lese hele underskiltet. Jeg rekker ikke å lese alt raskt nok selv når jeg suser forbi i 90. Men at man ikke er god på hurtiglesing er en veldig dårlig unnskyldning for å bryte trafikkreglene.

Jeg ser selvfølgelig at det er et underskilt der. Jeg klarer også å lese den første linja «Gjelder ikke elbil...». Da holder det ikke å komme med at «jammen det kan jo hende at den delen jeg ikke rakk å lese sier at jeg har lov til å kjøre elbil der likevel».

Motorwatt

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

arthur

Sitat fra: Øyvind.h på søndag 14. april 2019, klokken 19:29
Opplever det helt trygt og uproblematisk å lese underskiltet. Jeg klarer ikke se hvordan de ordene skulle ta lang tid og være uoverkommelig vanskelig å lese med mindre en skulle brukt briller.

Så alle som bruker briller burde være unntatt bot for skiltet er for lite for disse?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Imagine

Hvis elbilfordel med kollektivfelt blir tatt bort og bom innført er det like lett å kjøre bensinbilene som elbilene, så da blir elbilen min stående mye mer og bensinbilen(e) vil da bli brukt mer i hverdagen igjen.

cra

Sitat fra: Imagine på tirsdag 16. april 2019, klokken 11:55
Hvis elbilfordel med kollektivfelt blir tatt bort og bom innført er det like lett å kjøre bensinbilene som elbilene, så da blir elbilen min stående mye mer og bensinbilen(e) vil da bli brukt mer i hverdagen igjen.

Jeg skjønner meg ikke på dere som påstår akkurat dette; hva er vitsen med å bruke et mye dyrere framkomstmiddel bare fordi en av fordelene med å kjøre elektrisk forsvinner? Er det ren barnslig trass?
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

hELgenen

Sitat fra: Motorwatt på mandag 15. april 2019, klokken 10:28
Tar vel under ett sekund å lese.
https://dbstatic.no/70473408.jpg?imageId=70473408&x=48.10978767478&y=20.224719101124&cropw=21.543241843604&croph=9.6861681518791&width=416&height=251

Jeg klarer ikke å lese dette på ett sekund - jeg passerer faktisk en av disse skiltene daglig og sliter med å lese teksten dersom det går i 80 km/t.

Det KAN komme av synet - har -0.5 syn og således ikke behov for briller, men skal jeg lese det tidsnok, så må jeg faktisk bruke briller.

Jeg må også si at det i mitt hode er enklere å forholde seg til forbudsskilt, en påbudsskilt - således blir det litt omvendt tankesett enn hva jeg liker å tolke dette skiltet.

Forøvrig ser jeg ikke noe særlig verdi å kjøre i dette feltet - når antall elbiler i morgenrushet > fossiler så blir jo dette feltet fullstendig fullt. Ser det særlig ved påkjøringsramper at elbiler kaster seg ut i fossilfeltene og så inn igjen etterpå. Skaper mange farlige situasjoner. Kjøpte heller ikke elbil pga. dette feltet - og har - til tross for snart 4 år med elbil - ennå ikke parkert gratis fordi skiltingen mange steder er så forvirrende at jeg like godt betaler.
Elbil kjører jeg fordi det er rimeligere enn fossiler - dersom det kommer effektariffer og hurtiglading ikke blir billigere - så blir elbil kun en liten lekebil en bruker til pendling - lange turer vil aldri bli tatt med elbil. Spesielt dette med prisen på hurtiglading samt kø problematikken gjør at å bruke elbil på lange turer er lite attraktivt.
Miljøet tror jeg ikke reddes av elbiler, men dersom folk flest kunne kutte ned på lange flyreiser så tror jeg det ville monnet mye mer  - det er tross alt 10 ganger mer forruensende pr. km med fly enn med diesel.  Det var dagens avsporing...........

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA