Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Det er og blir vanskelig med elbil i kollektivfelt

Startet av Roy Aasen, fredag 12. april 2019, klokken 09:48

« forrige - neste »

Rollep

#45
Sitat fra: Osloensis på torsdag 18. april 2019, klokken 12:20
Men om valget er 50 min i kø, versus 20 min i kollektivfelt, gitt at man har med noen andre, skulle jeg tro at man ble litt mer interessert i å lete etter potensielle samkjørere. Som så kunne latt bilen stå, eller lettet presset på kollektivsystemet, som i neste omgang kunne fått noen andre til å la bilen stå og ta bussen i stedet.
Ja det er sikkert ingen problemer å finne et par tre mann som syns det er helt greit å være med på alle ærend man tar seg av på vei hjem fra jobben :D

Geir K

Sitat fra: OhmPaPa på torsdag 18. april 2019, klokken 11:09
Sitat fra: Geir K på torsdag 18. april 2019, klokken 10:22
Nå begynner det å bli så få dieselviler igjen at kanskje de skal få bruke kollektivfeltet. Det er de som betaler bom idag. Mindre i kø, mer miljøvennlig.
Eller

Gardin

Sitat fra: hELgenen på onsdag 17. april 2019, klokken 07:57
Din flyreise:

Av: Oslo (NO), OSL til: Bangkok (TH), BKK, En vei, 1. klasse, ca. 8,700 km, 1 reisende
Beregnet CO2 : 4.9 t

4900 kg / 8700 km = 1,77 kg/km
Dette er kanskje hva Donald Trump kaller alternativ matematikk?

4900 / 8700 = 0,56 i følge min kalkulator.

Dessuten blir det feil å bruke CO2 utslipp for 1. klasse. Det er veldig få som flyr 1. klasse. De aller fleste flyr økonomiklasse. I følge linken din blir CO2 utslippet for Thailandturen 1,6 tonn for økonomiklasse. Regnestykket ditt for fly burde derfor bli:

1600 kg / 8700 km = 0,18 kg/km

Altså omtrent det samme som for å kjøre den samme strekningen med diselbil, akkurat som Espen Hugaas Andersen påpekte.

Taffelman

Sitat fra: Osloensis på torsdag 18. april 2019, klokken 12:20
Hadde man fått til samkjøring i større grad, ville køene vært ikke-eksisterende, uten å legge mer press på et overfylt kollektivsystem.

My car is my castle...

Jeg er en av de få, dvs ytterst få, som faktisk samkjører hver eneste arbeidsdag med elbil og kjører i kollektivfeltet med god samvittighet!

Hvis flere hadde gjort det ville køene blitt drastisk redusert. Å tillate elbiler i kollektivfeltet gir en klart bedre utnyttelsesgrad av hver eneste krone som investeres i veibanen, men premisset for at vi kan utnytte veibanen bedre er at vi ikke tilfører en uforholdsmessig ulempe for kollektivtrafikken.
X75D
TM3 LR AWD

cra

Sitat fra: Rollep på torsdag 18. april 2019, klokken 14:44
Ja det er sikkert ingen problemer å finne et par tre mann som syns det er helt greit å være med på alle ærend man tar seg av på vei hjem fra jobben :D

Hvos man har ærender hver dag så skjønner jeg at det er vanskelig å finne noen som vil være med, og da er nok alenetur i bil eneste rette transportmåte.

Men det med ærender nå og da er selvsagt også med å gjøre det mindre attraktivt med samkjøring. Er det noen man kjenenr godt kan man sagtens koordinere handleturer, men mangelen på stabilitet/fleksibilitet er jo nettopp det som gjør samkjøring mindre attraktivt. Hva slags ordning skal du ha de tre gangene i måneden hun du sitter på med skal noe annet? Eller motsatt; skal du endre på planene for de to som sitter på enda en gang denne måneden fordi du skal gjøre noe annet? Da kan det fort bli mer attraktivt å kjøre selv, for da er i alle fall transporten alltid tilpasset det du skal gjøre selv.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Burger

Min erfaring med samkjøring er at man i snitt deler bil 4 dager i uken. Den siste går med på andre ærend, avspassere etc.

Det er greit at alle som er med har egen bil, men ikke ett must dersom det finnes kollektivtransport.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

Rollep

Sitat fra: Burger på søndag 21. april 2019, klokken 14:01
Min erfaring med samkjøring er at man i snitt deler bil 4 dager i uken. Den siste går med på andre ærend, avspassere etc.

Det er greit at alle som er med har egen bil, men ikke ett must dersom det finnes kollektivtransport.
Slik kan ikke jeg leve, jeg vil ha full fleksibilitet til å kjøre hvor og når jeg vil 24/7/365

ladov

Sitat fra: Osloensis på torsdag 18. april 2019, klokken 12:20
...
Så 2+ (evt 3+) er et fint virkemiddel.
Men man burde da latt de som kan kjøre i elbilfeltet, få kjøre der også ved av/påkjøringer, helt tullete å skulle inn i hovedfeltet igjen for noen få meter. Ikke bedrer det trafikkflyten heller.

Men det offentlige har ikke akkurat jobbet så mye med kampanjer for samkjøring at det gjør noe, og nordmenn flest tror jeg ikke tenker over dette alterantivet engang.

Men om valget er 50 min i kø, versus 20 min i kollektivfelt, gitt at man har med noen andre, skulle jeg tro at man ble litt mer interessert i å lete etter potensielle samkjørere. Som så kunne latt bilen stå, eller lettet presset på kollektivsystemet, som i neste omgang kunne fått noen andre til å la bilen stå og ta bussen i stedet.

Vi hadde et 3+ felt her før. Håpløse greier, hvis det er vanskelig å finne *en* person å samkjøre med er det minst dobbelt så vanskelig å finne to..


Når jeg en sjelden gang kjører elbil til byn så er jeg mest fristet til å glemme at jeg kjører elbil. Jeg gjør det for sjelden til å lære meg de rare kjøremønstrene, alternative reguleringene osv..
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA