Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

FRPs talsperson vil innføre moms på elbiler for å redusere bompenger

Startet av Mippen, tirsdag 09. april 2019, klokken 07:35

« forrige - neste »

Mippen

SitatFremskrittspartiets transportpolitiske talsperson Morten Stordalen vil innføre moms på elbiler. Inntektene skal øremerkes bompengeprosjekter. Det vil bety at mange milliarder kroner flyttes fra lommeboka til elbilistene over til diesel- og bensinbileierne... ...Regjeringen har lovet å frede elbilene ut 2021. Stordalen vil ikke at elbilistene skal miste andre fordeler enn momsen.

https://www.motor.no/artikler/frp-vil-ha-moms-pa-elbiler/?utm_campaign=2019_04_09_Motor_Nyhetsbrev_uke_15_7&utm_medium=email&utm_source=Eloqua&elqTrackId=e41772dd3ca0408e8cf539683a6be24d&elq=9cfeea1cccc34bf1a1ecb07e11cc06df&elqaid=1130&elqat=1&elqCampaignId=1125
Fremtiden er elektrisk.

xyzzy

Skjer ikke, men Frp vil vel gjerne gi inntrykket av at de støtter det for å tiltrekke seg velgere.

Realiteten er at de har inngått en avtale om fritak ut regjeringsperioden. Når fritaket går ut, må avgiftene gå inn i budsjettet for å holde totalinntektene fra biler oppe - om man skal gi 20-30 mrd i lettelser er vel ikke akkurat bil området noen andre vil bruke pengene på.

For den summen kunne man fjerne hele skatten på norsk eierskap, og ha igjen 10-20 mrd til å minske skatt på arbeid.

Amoss

Sitat fra: xyzzy på tirsdag 09. april 2019, klokken 09:07
Når fritaket går ut, må avgiftene gå inn i budsjettet for å holde totalinntektene fra biler oppe - om man skal gi 20-30 mrd i lettelser er vel ikke akkurat bil området noen andre vil bruke pengene på.

20-30 milliarder?  Wow! Dette var ikke småpenger nei... Hvor har du dette tallet fra?  De siste tallene jeg har fått med meg snakker om rundt ~13 milliarder (jada, er usikker på akkurat det reelle tallet, men i alle fall godt under hva du her snakker om) lavere inntekter på bilavgifter (se under)?

Ellers så har jo FrP gått i bresjen for å redusere totalinntektene fra biler. Frem til i alle fall nå har de reduserte bilavgiftene på fossilbiler vært på langt høyere enn fraværet av avgifter på elbiler. Men med en elbilandel på over 50% er vel dette i ferd med å snu.
Model S 85D

Amatøren

Hadde vært bedre å øke avgiftene på fossilbiler (egentlig imot avgifter, men noe må betale fellesskapets goder) enn å innføre avgifter på elbiler så lenge det ikke er reelle alternativer med god nok rekkevidde i alle bilklasser. Det er da med tanke på små og store familiebiler, varebiler, HC biler (Caravelle størrelse), små lastebiler.

Kan brått bli bråstopp i grønt skifte for bilparken hvis det blir avgifter på elbiler nå. Bare kikk på hvordan det gikk i Danmark. Selv uten fullt påslag av avgifter...
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

olavxxx

FrP liker å late som de er parti for "folket flest" og prøver å lokke sauer med gulrot.
I realiteten vet de at de ikke får gjennomslag for tingene de lover, men så etterpå skylder de på de andre.

Så blir det da typisk: Vi stemte for moms på elbiler og fritak i bom, men ble stemt ned!

Det er jo klart at staten vil ha penger, samtidig vil politikerne at folk skal kjøre elbil.
Så i starten nå er det masse goder, momsfritak osv., men dette fases ut del etter del frem mot 2020-2021.
Men for at folk da ikke skal kjøpe nye fossilbiler, må de gjøre det tilsvarende dyrt å kjøre fossil.

Jeg hadde egentlig derfor faktisk forventet at de innførte den nye typen bominnkreving som de har snakket om, der man skal ha sporing i bilen og betale ut fra hvor langt man har kjørt og hvor man har kjørt. ( https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/J1dOGP/bomstasjonene-kan-forsvinne-datatilsynet-gir-groent-lys-for-gps-maaling )

Bor man i dag langt fra folk og fe, er det ingen bomring, det er gratis parkering osv., så hvorfor skal folk da føle presset for å bytte ut dieselbilene med elbiler? De må piskes litt med gulrot de også, men samtidig er det ikke bærekraftig å bygge ut bommer over alt, samt ha utallige bomselskaper som skal ha sin bit av kaken.

Jeg tenker derfor at det nesten må bli en form for geolokalisert innkreving basert på km kjørt * hvor skitten bilen er * hvor man kjører.

Så kjører man diesel i sentrum av byen, koster det mer enn å kjøre diesel på bygden.
Men samtidig må det være billigere å kjøre elbil på bygden enn å kjøre diesel på bygden, ellers fortsetter folk å bruke den gamle dieselbilen sin og det er jo da i strid med politikernes ønske.

Men klart de kan også velge å skru opp avgifter på fossilt drivstoff.

PS: Jeg vet flere av tingene jeg nå nevner vil engasjere og sikkert også provosere, men i realiteten er det politikernes ønske at alle skal kjøre elbil.

1317142119

Sitat fra: olavxxx på tirsdag 09. april 2019, klokken 20:52
Jeg hadde egentlig derfor faktisk forventet at de innførte den nye typen bominnkreving som de har snakket om, der man skal ha sporing i bilen og betale ut fra hvor langt man har kjørt og hvor man har kjørt. ( https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/J1dOGP/bomstasjonene-kan-forsvinne-datatilsynet-gir-groent-lys-for-gps-maaling )
Denne skatten er jeg enda mer imot enn dagens bompengeordning. Den favoriserer i større grad de som bor nærme kollektivtrafikk enn dagens løsning. Vi som bor et stykke unna arbeidsplassen kjører av en grunn - som regel ikke fordi kollektivtransport er så overlegent mye bedre. Å øke skattene våre fordi vi av ulike årsaker ikke har mulighet til å bo midt i en by, blir helt feil.

For mitt eget tilfelle: jeg sparer ca 1 time hver dag på å kjøre bil inn og ut av Oslo midt i rushtiden, i stedet for å kjøre kollektivt. Det er verdifull tid når man er småbarnsforelder og i den fasen av livet man har minst penger til overs for økte skatter. I tillegg kan jeg gå fra jobb når jeg føler jeg er ferdig, i stedet for å måtte tilpasse jobben etter den ene gangen i timen regiontoget går. Ja, det koster penger å kjøre bil, men toget koster mange titalls tusen i året for meg det også.

arthur

Nå vil jeg tro at besparelsen i boutgifter ved å bo en time utenfor en storby langt overstiger kostnaden ved å reise kollektivt, eller å måtte betale bompenger så vi er vel tilbake til det evindelige spørsmål mht rettferdighet. Min "definisjon" av det er; Hva som passer den enkelte best i den aktuelle situasjonen! Dessverre synes de fleste å tenke slik.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

1317142119

Sitat fra: arthur på torsdag 18. april 2019, klokken 16:47
Nå vil jeg tro at besparelsen i boutgifter ved å bo en time utenfor en storby langt overstiger kostnaden ved å reise kollektivt, eller å måtte betale bompenger så vi er vel tilbake til det evindelige spørsmål mht rettferdighet. Min "definisjon" av det er; Hva som passer den enkelte best i den aktuelle situasjonen! Dessverre synes de fleste å tenke slik.
Besparelsen ved å bo utenfor byen spises opp på ganske kort tid ved at man må bruke en halv million hvert 5. år på å kjøpe nye biler (to biler hvor man må ut med 250 000 pr bil for å bytte inn den gamle med en nyere).

Wibla

Sitat fra: 1317142119 på torsdag 18. april 2019, klokken 20:32
Sitat fra: arthur på torsdag 18. april 2019, klokken 16:47
Nå vil jeg tro at besparelsen i boutgifter ved å bo en time utenfor en storby langt overstiger kostnaden ved å reise kollektivt, eller å måtte betale bompenger så vi er vel tilbake til det evindelige spørsmål mht rettferdighet. Min "definisjon" av det er; Hva som passer den enkelte best i den aktuelle situasjonen! Dessverre synes de fleste å tenke slik.
Besparelsen ved å bo utenfor byen spises opp på ganske kort tid ved at man må bruke en halv million hvert 5. år på å kjøpe nye biler (to biler hvor man må ut med 250 000 pr bil for å bytte inn den gamle med en nyere).

Kostnadsbildet er komplisert, i tillegg er det også andre aspekter (nærhet til fritidsaktiviteter, skole/barnehage, familie osv) som gjør at en slik vurdering blir vanskelig. Har en kollega som tidligere pendla fra Sande til Oslo med tog, han kjører nå 13 minutter til jobb rett sør for Drammen og vurderer elbil til kona som jobber nord i Bærum.
2018 Tesla Model S 75D

arthur

Nei, så komplisert er det heller ikke. Å dra inn avstand til venner og familie som selv gjør sine selvstendige valg og flytter på seg som de vil blir en avsporing. Som en tidligere ordfører i min kommune sa; folk i dag skal ha gåavstand tilskole, barnehage, sykehus, aldershjem, fritidsaktiviter og skal bo stille og rolig med kort avstand til fri natur. Det var ment ironisk, men folk er rimelig kravstore i dag.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Burger

Sitat fra: 1317142119 på torsdag 18. april 2019, klokken 20:32
Besparelsen ved å bo utenfor byen spises opp på ganske kort tid ved at man må bruke en halv million hvert 5. år på å kjøpe nye biler (to biler hvor man må ut med 250 000 pr bil for å bytte inn den gamle med en nyere).

Vi måtte ut med 5 mill ish ekstra for å få tilsvarende bolig i Trondheim. Dvs, fjordutsikt (ikke gløtt, 120 ish graders utsikt), 2 minutter til skogen, rolig og stille, kvalitet på bolig etc. Med 2% rente så blir det 64k nok i året i ekstra renteutgifter etter skattefradrag. Jeg bruker 37 minutter i rushen inn til jobb i Trondheim fra dør til dør. Vi gamblet og har foreløpig vunnet på renteoppgang og har nesten 5 år igjen på fastrente

Utgifter og besparelse på å bo i Stjørdal med tanke på transport.
242k for en Leaf, tenker å selge innen 2 år, regner med å få igjen 50k for den. 34k verditap i året.
306k for en i3, regner med å ha i 15 år dersom den holder. 20k verditap i året.
Skal kjøpe en langrekkebil med tilhengerfeste, gjerne Tesla Model Y eller m3 dersom den får tilhengerfeste til 1200kg.

Da vi bodde i byen
20k i året, bensinbil som slukte bensin, men brukte til langturer og jobbpendling når kona jobbet utafor byen.
10k i året i busskort.

Så diffen blir 54k-30k i året, 24k ekstra men 40k mindre i året dersom vi sammenligner med 2% rente. Jeg kunne ha regnet mer på utgifter og drivstoff, men da hadde det å bodd i byen blitt enda dyrere pga bensinbil som slukte bensin og jobb utafor byen. Vi hadde nok kjøpt elbil da også, men mye senere.

Men det som kan tippe for å bo i byen er verdistigning, men det har vært tungsolgte boliger i Trondheim det siste årene.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

arthur

Sitat fra: Burger på fredag 19. april 2019, klokken 14:42
Sitat fra: 1317142119 på torsdag 18. april 2019, klokken 20:32
Besparelsen ved å bo utenfor byen spises opp på ganske kort tid ved at man må bruke en halv million hvert 5. år på å kjøpe nye biler (to biler hvor man må ut med 250 000 pr bil for å bytte inn den gamle med en nyere).

Vi måtte ut med 5 mill ish ekstra for å få tilsvarende bolig i Trondheim. Dvs, fjordutsikt (ikke gløtt, 120 ish graders utsikt), 2 minutter til skogen, rolig og stille, kvalitet på bolig etc. Med 2% rente så blir det 64k nok i året i ekstra renteutgifter etter skattefradrag. Jeg bruker 37 minutter i rushen inn til jobb i Trondheim fra dør til dør. Vi gamblet og har foreløpig vunnet på renteoppgang og har nesten 5 år igjen på fastrente

Utgifter og besparelse på å bo i Stjørdal med tanke på transport.
242k for en Leaf, tenker å selge innen 2 år, regner med å få igjen 50k for den. 34k verditap i året.
306k for en i3, regner med å ha i 15 år dersom den holder. 20k verditap i året.
Skal kjøpe en langrekkebil med tilhengerfeste, gjerne Tesla Model Y eller m3 dersom den får tilhengerfeste til 1200kg.

Da vi bodde i byen
20k i året, bensinbil som slukte bensin, men brukte til langturer og jobbpendling når kona jobbet utafor byen.
10k i året i busskort.

Så diffen blir 54k-30k i året, 24k ekstra men 40k mindre i året dersom vi sammenligner med 2% rente. Jeg kunne ha regnet mer på utgifter og drivstoff, men da hadde det å bodd i byen blitt enda dyrere pga bensinbil som slukte bensin og jobb utafor byen. Vi hadde nok kjøpt elbil da også, men mye senere.

Men det som kan tippe for å bo i byen er verdistigning, men det har vært tungsolgte boliger i Trondheim det siste årene.

I følge statistikken så har utviklingen i boligprisene i Trondheim siste fire årene vært; 5,7%, 6,9%, 3,4% og 0,5%. Hvis egenkapitalen har utgjort en tredjedel av kjøpesum så har jo økningen i egenkapitalen vært tre ganger dette igjen, nærmere 60% på fire år!
Siste fem årene har årlig verditap på våre to biler vært rundt 25.000 totalt og utgiftene har vært minimale utover service og slitasjedeler som dekk og skiver/klosser.
Tror ikke vi skal forsøke å konkludere med noen fasit, eller riktig svar, for kommer helt an på den enkeltes situasjon og forutsetninger samt valg.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Burger

Arthur: Interessant regnestykke, slik har jeg ikke tenkt/sett på det. Takk takk, det blir rødvin og kalkulator i kveld :-)
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

arthur

Det som gjør et slikt regnestykke spesielt interessant er jo at jo dyrere hus og jo mere gjeld jo rikere har man blitt de senere årene. Økonomene kaller vel dette gearingeffekten. Noen kaller det jo å være gjeldsslave, men en slik slave er det jo greit å være så lenge man klarer å betjene lånet.
Ta deg en god flaske rødvin! :+1:
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Gardin

Sitat fra: arthur på fredag 19. april 2019, klokken 08:44
Som en tidligere ordfører i min kommune sa; folk i dag skal ha gåavstand tilskole, barnehage, sykehus, aldershjem, fritidsaktiviter og skal bo stille og rolig med kort avstand til fri natur. Det var ment ironisk, men folk er rimelig kravstore i dag.
Ja, folk har virkelig blitt kravstore i dag. I gamledager trengte man ikke være så kravstore, for da hadde man nesten alt dette i de fleste byer og tettsteder uansett.

At mange ønsker gangavstand til alt man trenger i hverdagen er vel ikke noe nytt? Og det må være en bra ting at folk ønsker seg dette. Å minimere reisebehovet er mer miljøvennlig enn de mest miljøvennlige transportmidler noen gang kan bli.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA