Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Det er og blir vanskelig med elbil i kollektivfelt

Startet av Roy Aasen, fredag 12. april 2019, klokken 09:48

« forrige - neste »

Philip Marlowe

Jeg synes det er på høy tid å vurdere hele ordningen. Kanskje man skulle ha krav om minst to personer i elbilen i alle kollektivfelt hele døgnet?
Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

Rollep

Sitat fra: Philip Marlowe på fredag 12. april 2019, klokken 16:52
Jeg synes det er på høy tid å vurdere hele ordningen. Kanskje man skulle ha krav om minst to personer i elbilen i alle kollektivfelt hele døgnet?
Alle kollektivfelt i hele landet, eller?

Philip Marlowe

Jepp. Likt regelverk for hele landet. Enkelt og greit.
Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

fredag

Noen mennesker respekterer regler, og noen respekterer kun håndheving av regler.

Det er veldig lite håndheving av trafikkregler i Oslo/Bærum/Asker. Det er stort sett valgfritt hvordan man vil kjøre. Hvorfor er det ikke kontroller oftere? Slike kontroller burde kunne gjøres av kommunale parkeringsvakter på tilnærmet permanent basis. Når en kontrollør drar inn 50 000kr i timen, så burde lønnskostnaden være mulig å finansiere, for å si det sånn.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Ingeniøren

#5
Sitat fra: Philip Marlowe på fredag 12. april 2019, klokken 18:22
Jepp. Likt regelverk for hele landet. Enkelt og greit.

Dere kjører kanskje 2 i bilen siden du synes det er så greit ?

Ellers forstår jeg folk som sier de ikke viste, for maken til knotete skilt skal du lete lenge etter. Det er ikke lesbart med mindre du passerer i gangfart. Folk som bor i drammens området leser vel ikke lokalstoff i Budstikka slik at de får med seg dette. Hva med et større opplysningsskilt før man kjører inn i området, men jeg tro de egentlig ikke vil at folk skal vite for det er godt for businessen.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Philip Marlowe

Sitat fra: Ingeniøren på lørdag 13. april 2019, klokken 08:50
Sitat fra: Philip Marlowe på fredag 12. april 2019, klokken 18:22
Jepp. Likt regelverk for hele landet. Enkelt og greit.

Dere kjører kanskje 2 i bilen siden du synes det er så greit ?


Ikke alltid, noen ganger er vi 3.
Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

Eyvind Bernhardsen

Sitat fra: Ingeniøren på lørdag 13. april 2019, klokken 08:50
Ellers forstår jeg folk som sier de ikke viste, for maken til knotete skilt skal du lete lenge etter. Det er ikke lesbart med mindre du passerer i gangfart.

Jeg klarer fint å lese det, men det holder uansett lenge å se at det er et underskilt. Hvis man ikke klarer det er det kanskje på tide å vurdere om det er forsvarlig å kjøre bil i det hele tatt.

SitatFolk som bor i drammens området leser vel ikke lokalstoff i Budstikka slik at de får med seg dette. Hva med et større opplysningsskilt før man kjører inn i området, men jeg tro de egentlig ikke vil at folk skal vite for det er godt for businessen.

«Folk som bor i [Drammensområdet]» og bruker kollektivfeltet på E18 om morgenen fikk nok med seg at det var vesentlig færre biler der denne uken enn forrige, og kunne dermed sett litt ekstra etter på skiltene; de fleste gjorde jo nettop det.

Jeg har større sympati for de som ble tatt her enn for han som ble stoppet med en dukke i passasjersetet da flerkjøringskravet ble innført, men ikke så mye.

Og hva tenker du egentlig politiet gjør med bøtene? De regnes ikke som omsetning.

OhmPaPa

Bor på landet uten kollektivfelt i det daglige.

Sitat fra: Eyvind Bernhardsen på lørdag 13. april 2019, klokken 11:22
Jeg klarer fint å lese det, men det holder uansett lenge å se at det er et underskilt. Hvis man ikke klarer det er det kanskje på tide å vurdere om det er forsvarlig å kjøre bil i det hele tatt.

Dette er jo bare tull! Har vært noen Oslo-turer på meg. Har registrert hvite skilt med små bokstaver i kollektivfeltene men helt umulig å lese disse når man samtidig skal passe på bilene rundt seg og hvilken rute man skal kjøre. Har nettopp hatt synstest og er hverken langsynt eller nærsynt.

Nå har jeg holdt meg unna kollektivfelt pga rotete regelverk og liten lyst på bot. Men får man bot for bruk av kollektivfelt i Oslo oppfordrer jeg til at man går til sak og klager på uleselige skilt. Få gjerne med NAF eller Elbilforeningen som sponsor.

Rollep

Sitat fra: Philip Marlowe på fredag 12. april 2019, klokken 18:22
Jepp. Likt regelverk for hele landet. Enkelt og greit.
Ser ikke noen som helst grunn for at folk på Vestlandet og andre plasser skal miste en av de beste elbil fordelene bare fordi noen gjøker på Østlandet ikke har vett nok til å følge det lokale regelverket.

Philip Marlowe

Sitat fra: Rollep på lørdag 13. april 2019, klokken 16:59
Sitat fra: Philip Marlowe på fredag 12. april 2019, klokken 18:22
Jepp. Likt regelverk for hele landet. Enkelt og greit.
Ser ikke noen som helst grunn for at folk på Vestlandet og andre plasser skal miste en av de beste elbil fordelene bare fordi noen gjøker på Østlandet ikke har vett nok til å følge det lokale regelverket.
Ja, disse gjøkene som svært ofte er innflyttere med skarredialekt, er et økende problem på Østlandet.
Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

Eyvind Bernhardsen

Sitat fra: OhmPaPa på lørdag 13. april 2019, klokken 12:04
Bor på landet uten kollektivfelt i det daglige.

Sitat fra: Eyvind Bernhardsen på lørdag 13. april 2019, klokken 11:22
det holder uansett lenge å se at det er et underskilt.

Dette er jo bare tull! Har vært noen Oslo-turer på meg. Har registrert hvite skilt med små bokstaver i kollektivfeltene

Ja, det var det som var poenget mitt: du har ingen problemer med å se at det er et underskilt og regner da med at du ikke har lov til å bruke kollektivfeltet. Ser ut til at du har skjønt det :)

Problemet er altså de som kjører der hver dag men som pussig nok hverken legger merke til endringer i skilting eller trafikkmønster.

OhmPaPa

Sitat fra: Eyvind Bernhardsen på lørdag 13. april 2019, klokken 17:26
Ja, det var det som var poenget mitt: du har ingen problemer med å se at det er et underskilt og regner da med at du ikke har lov til å bruke kollektivfeltet. Ser ut til at du har skjønt det :)

Det er vel også et poeng at skiltet er uleselig? Uleselige skilt er ikke juridisk bindende. Gjetter på at de er satt opp av noen som ikke liker elbiler siden de forsøker å lure oss utpå glattisen?

Roy Aasen

Oppskriften er enkel: Ikke kjør i kollektivfeltet med elbil.  Personlig synes jeg ikke at elbiler har noe å gjøre i dette feltet overhodet. De gangene jeg kan kjøre der...lar jeg det være. Synes det er pinlig rett og slett. 
Buss og kun buss bør ha tilgang. Taxi og alle andre får holde seg til det normale kjørefeltene.

OhmPaPa

Ja Roy, som Eyvind sier blir det resultatet selv om det blir på rare premisser.  :police:

Like vanskelig som å vite om/hva man skal betale for å parkere dette!  :angel:

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA