Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla Model 3 - Standard Range Plus. Kan nå bestilles på Tesla.no

Startet av anorway, fredag 12. april 2019, klokken 07:44

« forrige - neste »

Kårepåsporet

Sitat fra: PBL på fredag 12. april 2019, klokken 21:23
Sitat fra: Kårepåsporet på fredag 12. april 2019, klokken 20:56
Kom igjen Elon, gi oss hengerfeste på 3 nå!!!
Tror det kommer på Tesla 3 før Kia: https://elbilforum.no/index.php?topic=34765.msg794688#msg794688

Det håper jeg nesten, selv om jeg har svært lavt kønummer på Kia med hengerfeste, hvis det kommer. Men har jeg lyst på Kia ift TM3?


krister461

Synes ikke det er overraskende at Tesla åpner for bestillinger. Tesla skrev allerede i januar at de bør begynne "å levere i det minste mid-range rundt mai i alle markeder". Nå har de landet på SR+ isteden, og leveransetidspunkt er enda ikke helt fastsatt, men ellers er jo det ca. som forventet...

emurof

Sitat fra: MrBeery på lørdag 13. april 2019, klokken 00:09
Sitat fra: emurof på fredag 12. april 2019, klokken 23:24
Sitat fra: MrBeery på fredag 12. april 2019, klokken 07:53
Dette er nok et tydelig tegn på at Tesla sliter med etterspørselen.

Hvor har du det fra?
Hadde de fått inn like mange bestillinger av LR og P som de klarer å produsere har de nok ventet med å introdusere billigmodell pga. marginer. I tillegg ble leasing introdusert i USA, det var jo noe de skulle vente lenge med på Model 3 pga. kontantstrøm (husker ikke kilden, men tror faktisk det var direkte fra Musk under earnings call).

Det blir litt merkelig å påstå at de "sliter med etterspørsel" når de selger alt de klarer å produsere. At de etter hvert beveger seg inn på billigere varianter betyr ikke at de sliter generelt. De ønsker jo å selge så mange og billige biler som mulig, og de har bare ventet på muligheten til å lansere billigere varianter.

emurof

Sitat fra: Motorwatt på lørdag 13. april 2019, klokken 11:00
Sitat fra: knut.aulie på lørdag 13. april 2019, klokken 09:43
Tror Tesla har såpass god og stigende margin på selv SR+ at sammen med stor produksjonskapasitet så kjører de på for å presse markedet nå mens de andre produsentene sliter med sin kapasitet.
Selvmotsigende  :D. Mens de andre produsentene sliter med kapasitet har Tesla markedet nesten for seg selv. Burde ventet med SR+ til de andre blir leveringsdyktige.

Nei, det er jo nå Tesla har muligheten til å dominere. Hvis de venter på de andre så kan de ikke holde på nærmest uten konkurranse, og da mister de et viktig fortrinn.


daktari

Sitat fra: emurof på lørdag 13. april 2019, klokken 12:11
Sitat fra: MrBeery på lørdag 13. april 2019, klokken 00:09
Sitat fra: emurof på fredag 12. april 2019, klokken 23:24
Sitat fra: MrBeery på fredag 12. april 2019, klokken 07:53
Dette er nok et tydelig tegn på at Tesla sliter med etterspørselen.

Hvor har du det fra?
Hadde de fått inn like mange bestillinger av LR og P som de klarer å produsere har de nok ventet med å introdusere billigmodell pga. marginer. I tillegg ble leasing introdusert i USA, det var jo noe de skulle vente lenge med på Model 3 pga. kontantstrøm (husker ikke kilden, men tror faktisk det var direkte fra Musk under earnings call).

Det blir litt merkelig å påstå at de "sliter med etterspørsel" når de selger alt de klarer å produsere. At de etter hvert beveger seg inn på billigere varianter betyr ikke at de sliter generelt. De ønsker jo å selge så mange og billige biler som mulig, og de har bare ventet på muligheten til å lansere billigere varianter.
Helt enig.
Det selges fortsatt flere Civic, Accord  og Camry I USA enn Model 3. Men hvem med sine fulle fem kjøper det istedet for? Tipper de flater ut salget sakte med stadig økning av rimeligere modeller fremover i USA og tar markedsandeler fra de rimeligere sedanene.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Tiger123

Hvis vi sier at april er halvveis nå, er vel litt over det ifht arb dager. Så vil LR/P salget ende på ca 7400 biler pr april.

Så vil vel SR+ dominere resten av året, og kanskje Tesla selger 1000 biler i mnd i snitt ut året, da er vi på 15 000 biler i år, respektabelt det.

Men selvsagt hadde ikke Tesla valgt å produsere SR+ nå, om de ikke hadde hatt kapasitet til det. Hallo, det er under et år siden selskapet var nær store likviditetsproblemer.
Da er det uansvarlig å velge å produsere noe annet enn den mest lønnsomme modellen.

Å kalle det "sliter med etterspørselen" blir litt feil. Men Tesla ser at de ikke kommer til å kunne selge 15-20 000 stk LR/P i Norge i år - OG de har ledig produksjonskapasitet, og åpner derfor for SR+.

Counterpointer

Sitat fra: Motorwatt på lørdag 13. april 2019, klokken 11:00
Selvmotsigende  :D.
Ser ikke hva som står mot hverandre. Kunne du forklart det? Og da sett i forhold til mine argumenter om margin og kapasitet.

Electric cars in Norway

Epost under streken jeg fikk fra Tesla i går da jeg etterspurte info. Men dette er jo kjente nyheter nå

Handyman

Sitat fra: Kartelaven på fredag 12. april 2019, klokken 11:57
Sitat fra: Thomas Nordli på fredag 12. april 2019, klokken 11:52
Sitat fra: Kartelaven på fredag 12. april 2019, klokken 11:37
Dokumentene en får ved bestilling er en juridisk bindende avtale uansett evt. feil på nettsiden.
kan du laste det opp anonymisert?

Syns heller du burde henge deg opp i de 305 400kr som mangler på bilprisen. Å få en SR+ til 62 300,- er jo et røverkjøp ;-)
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

trykkertor

Sitat fra: Bjoris på lørdag 13. april 2019, klokken 10:37
Sånn sett lurer jeg på om Tesla ikke hadde gjort lurt i lansere Y og droppet hele 3en, men Y ville nok da blir vesentlig mye dyrere.
Fra et business-perspektiv ville Y-først vært en idiottabbe uten like.
"Alle" vil jo ha Y-bilen. Så da selger de den sist.
Tenk hvor mange som har kjøpt Model 3 i vente på Model Y. Det gir jo mersalg av dimensjoner, og vi er i akkurat den gruppen.
For å kunne selge Model S var det viktig at de ikke hadde Model X.
Da S og X hadde fått en viss tid slapp de Model 3, som for mange er en kompromissbil.
Så lanserer de Y og får boostet salget nok en gang. Så en Pick-Up til amerikanerne, så en minibil for hjemmehjelp, enslige og pensjonister.

Y først, og de hadde gått glipp av veldig mange bilsalg i mellomtiden.

Electric cars in Norway

Fra bildet med spekk ovenfor så ser jeg at felg og dekk pakken til Tesla er dyr og på (og butikknavn er anonymisert) i Oslo ser jeg M3 pakker fra 10' og oppover. Antar de fleste dekkbutikkene kan levere de samme pakkene. Så hvis målet er billigst mulig M3 så velg bort den dekk pakken.

HCO

Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 13. april 2019, klokken 16:04
Fra bildet med spekk ovenfor så ser jeg at felg og dekk pakken til Tesla er dyr og på (og butikknavn er anonymisert) i Oslo ser jeg M3 pakker fra 10' og oppover. Antar de fleste dekkbutikkene kan levere de samme pakkene. Så hvis målet er billigst mulig M3 så velg bort den dekk pakken.

Så dekk er dekk mener du? Hvor kan du få en pakke med Nokian (eller andre premium-vinterdekk) og kvalitetsfelger i denne dimensjonen vesentlig billigere?
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

Kårepåsporet

Sitat fra: HCO på lørdag 13. april 2019, klokken 19:42
Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 13. april 2019, klokken 16:04
Fra bildet med spekk ovenfor så ser jeg at felg og dekk pakken til Tesla er dyr og på (og butikknavn er anonymisert) i Oslo ser jeg M3 pakker fra 10' og oppover. Antar de fleste dekkbutikkene kan levere de samme pakkene. Så hvis målet er billigst mulig M3 så velg bort den dekk pakken.

Så dekk er dekk mener du? Hvor kan du få en pakke med Nokian (eller andre premium-vinterdekk) og kvalitetsfelger i denne dimensjonen vesentlig billigere?

Hvis du holder til rundt Oslo så har jo Teslabjørn byttet mye dekk og felger, husker ikke hvor, men i den senere tid har det vel vært snakk om Megahjul. Er faktisk et poeng å støtte opp om de som støtter opp om Teslabjørn sine tester.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA