Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tråden for sommerdekk 2019

Startet av kavorland, fredag 12. april 2019, klokken 00:41

« forrige - neste »

tomrh

Fikk godkjent PKK med 205/60R16 i fjor, dekkene ble ikke nevnt. Skulle også bare mangle.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

tibber73

Sitat fra: tomrh på fredag 26. april 2019, klokken 18:49
Fikk godkjent PKK med 205/60R16 i fjor, dekkene ble ikke nevnt. Skulle også bare mangle.
205/60-16 har aldri vært feil dim på en Leaf. 205/60-17 derimot...
Tesla Model S 75D, VIN 226XXX, 14.12.2017
Tesla Model 3, reservert 01.04.2016 07:00, kansellert 03.2019
Nissan Leaf Tekna, VIN 6011XXX, 26.03.2014, solgt 01.2020

Trekkoppbil

Jeg ser e-nv200 er registrert med 185/65/15 hos vegvesenet.
Hva vil virkningen bli av å bruke den dimensjon på Leaf, bortsett fra at avvik i omkrets fra 205/55/16 på -1.76%?

tomrh

Har planer om å teste det ut etterhvert.

Mer som en bieffekt av å ville teste 205/60R16 på evalia. :)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

tomrh

#34
Sitat fra: Trekkoppbil på onsdag 01. mai 2019, klokken 21:39
Jeg ser e-nv200 er registrert med 185/65/15 hos vegvesenet.
Hva vil virkningen bli av å bruke den dimensjon på Leaf, bortsett fra at avvik i omkrets fra 205/55/16 på -1.76%?
Jeg har forresten prøvd 205/55R16 på Evalia, med Kumho Wattrun rulle A, hadde de på et par uker fra slutten av april. Nå kjører jeg med originaldekka 185/65R15. Sliter med å komme ned i samme lave forbruk som med Kumho'ene, typisk 16,9 kWh/100km mot 16,1 kWh/100km under samme vær og forhold (jobbpendling).

Egentlig skulle jo 16" gi høyere forbruk enn 15" men her altså motsatt. Må derfor bety mer at 16"-dekka har rulle A, mens Goodyear EfficientGrip kun har rulle B.

Ergo er det derfor ingen vits å prøve 185/65R15 på Leaf. Både kjøreegenskaper og forbruk blir dårligere.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Electrix

Får nå satt på Landsail LS388 205/60/16 til 698,-pr stk ferdig montert hos dekkborsen i Kristiansand. Men de hadde bare rulleB våtgrepB inne i 96V. Forstod at det bare betydde at de tåler mer belastning, håper ikke de er mye tyngre da.

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Trekkoppbil

Jeg ville nok heller kjøpe brukte premiumdekk på Finn, enn å kjøpe Kina-dekk.

Brukte dekk triller lettere.

Er det så store fordeler med Landsail med rullemotstand B, når det er andre fabrikat som har A?
https://www.dekkonline.com/cgi-bin/rshop.pl?dsco=129&cart_id=FRx8vSsObzdW4Hjm.129.461318052&Breite=205&Felge=16&kategorie=6&Quer=60&ranzahl=4&rsmFahrzeugart=ALL&sowigan=So&suchen=Vis+tilbud&tyre_for=PKW&sort_by=Lable_1roll&Ang_pro_Seite=

Går man ned på 15", så er det  flere A-dekk på markedet, og prisene er betydlig lågere. Når 15" brukes på e-nv200 og europeiske biler i Golf-klassa, så bør det vel være bra nok for Leaf også, bortsett fra at det er enkelte årganger av Leaf hvor det  kan være vanskelig å finne 15" felger som passer.

https://www.dekkonline.com/cgi-bin/rshop.pl?dsco=129&cart_id=lo6SjaoHF6jeNxcw.129.819193773&Breite=195&Felge=15&kategorie=6&Quer=65&ranzahl=4&rsmFahrzeugart=ALL&sowigan=So&suchen=Vis+tilbud&tyre_for=PKW&sort_by=Lable_1roll&Ang_pro_Seite=

På Finn er det drøssevis av 15" dekk i ulike fasonger. Både brukte og ubrukte, og man kan finne ett sett ubrukte i størrelsesorden 1000kroner, men der kan det være vanskelig å leite seg fram til A-dekk.

tomrh

#37
Hvorfor kjøper dere dekk med rulle B?

Siden vi fikk elbiler har jeg bare kjøpt sommerdekk med rulle A, inklusive fossilbilen, det kommer jeg til å fortsette med, driver ikke å sparer hundrelapper på sånt. Følelsen av rulle avgårde «av seg selv» trumfer det meste.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

leafnor

Mulig, men B trumfer A når lommebokjoker slår til. Er godt fornøyd med B, men kjøper selvsagt A om de koster samme som B.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Electrix

Sitat fra: tomrh på tirsdag 16. juli 2019, klokken 17:07
Hvorfor kjøper dere dekk med rulle B?

Siden vi fikk elbiler har jeg bare kjøpt sommerdekk med rulle A, inklusive fossilbilen, det kommer jeg til å fortsette med, driver ikke å sparer hundrelapper på sånt. Følelsen av rulle avgårde «av seg selv» trumfer det meste.
Nå som vi har en Model 3 i hus blir det stort sett småkjøring på Leafen, jeg synes det var en god deal til 2792,- trenger ikke betale dobbelt så mye og vente på levering i tillegg bare for å gå fra B til A, i hvert fall ikke på denne. Threadwear 500 betyr jo også lang levetid. Og en av hovedgrunnene til dette valget var anbefalingene tidlig i denne tråden, da til omtrent samme pris + frakt og omlegging så jeg synes det var en bra deal.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

tomrh

#40
@Electrix og @leafnor, har dere erfart å kjøre på dekk med rulle A slik at dere er godt kjent hva dere velger bort?

Jeg er selvfølgelig enig i at Landsail er et meget godt valg om prisen er viktigst. En bra deal. Men det å kjøre «perpetuum mobile» på A-dekk er etter min erfaring verdt noen kroner i seg selv om man har prøvd det. Og da er kanskje ikke prisen aller viktigst lenger.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Electrix

Sitat fra: tomrh på tirsdag 16. juli 2019, klokken 19:44
@Electrix og @leafnor, har dere erfart å kjøre på dekk med rulle A slik at dere er godt kjent hva dere velger bort?

Jeg er selvfølgelig enig i at Landsail er et meget godt valg om prisen er viktigst. En bra deal. Men det å kjøre «perpetuum mobile» på A-dekk er etter min erfaring verdt noen kroner i seg selv om man har prøvd det. Og da er kanskje ikke prisen aller viktigst lenger.
Jeg har ikke testet A på Leaf ennå, usikker på hva som står på Model 3. Men jeg er til nå veldig fornøyd med min B-dekk.

Ifølge TU vil man få ca 6 prosent lengre rekkevidde med å gå fra C til A dekk, da kan man kanskje regne med 3 prosent ved å gå fra B til A. For all del, alt hjelper, men siden vi nå ikke lenger bruker denne på langtur regner jeg ikke disse ca 3 kilometer ekstra rekkevidde som verdt å bruke nesten 3 tusen på.

Ellers må jeg bare si at det er et styr å få "riktige" dekk hos vanlige forhandlere, alle er flinke til å fortelle at deres PRODUSENT oppnår veldig gode testresultater, men når man spør om eksakt hvilket dekk, og hvilken score så husker de ikke det. Og samme produsent med samme dekk kan lett gå opp eller ned et hakk mellom hver årsproduksjon, slik at man kan få et vesentlig dårligere dekk om man får fjorårets dekk som de har på lager. Nettbutikkene er nok litt bedre der da de risikerer å få returtransport om ikke dekket matcher de data de oppgir i annonsen, men jeg følte det ble mye styr å bestille dekk, hente og så ordne med omlegging, spesielt når det blir såpass mye dyrere og tar mer tid for såpass lite.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

tomrh

#42
Sitat fra: Electrix på onsdag 17. juli 2019, klokken 23:26
Ifølge TU vil man få ca 6 prosent lengre rekkevidde med å gå fra C til A dekk, da kan man kanskje regne med 3 prosent ved å gå fra B til A.
A er en bred kategori for rullemotstand, det er alt under 6,6 i rullemotstandskoeffisient. B er smalere: 6,6-7,7. Fordi A er bred så er det stor forskjell på «dårlige» A-dekk såvidt under 6,6, og ekstremt energieffektive dekk som er langt under, kanskje langt nede på 5-tallet. Man skulle hatt A+, A++ og A+++ slik som på kjøleskap. Vanskelig å vite hva TU mener med «A» her.

Jeg prøvde for noen år siden å starte en tråd for å finne ut av dette: Forskjell på A-dekk for Leaf. Det er testet at f.eks. Continental Conti.eContact, standard på e-Golf, ruller merkbart dårligere enn Goodyear EfficientGrip Performance enda begge er merket rulle A. Testet av en e-Golf eier (Ourasi). Tråden sporet mye av fordi nesten ingen hadde erfaringer med A-dekk, som du sier er det vanskelig å få det man vil ha hos en dekkforhandler, som har egen agenda ift lagerstatus og profitt. Det siste A-dekket jeg kjøpte må nok være et sånt A++ dekk, ruller som besatt, relativt rimelig var det også. Jeg har dessverre ikke alle forbrukstalla, orker ikke å bytte dekk bare for test. Kan ikke slå i bordet med overbevisende objektive tall der alle andre faktorer er eliminert. Og de finnes vel heller ikke noe sted. Derfor vi bileiere må være litt prøvekanin og dele erfaringer. Beklager, ikke vondt ment men blir bare litt småskuffet når den ene etter den andre gjør gode kjøp og ender opp med dekk som ikke gir særlig verdifulle erfaringer til lavenergi-studiet mitt. :)

Jeg har forståelse for økonomien i dekkjøp. Men siden dekk er noe man kommer til å kjøre med i årevis, er det kanskje ikke der man bør spare? Jeg håper at flere ser verdien i å legge i en ekstra investering for å få dekk med rulle A rett og slett fordi det er en klasse for seg selv. Akkurat som noen kjøper en litt dyrere mobil uten egentlig å ha bruk for det men blir glad over ekstra funksjoner og mer minne. Beløpene er ikke mer enn man bruker på en dag i badeland med familien, eller et restaurantbesøk f.eks. Elbiler fortjener dekka med lavest rullemotstand.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Eureka

Hei jeg trenger nye dekk Leaf nå og tror jeg går for A dekk ser i 205/55/16 at Goodyear kr 780 på Dekkonline må være bra ???
2013 Japan Leaf bygget Oppama plant
2019 Evalia 40 kW 7 seter

tomrh

Er det de som har C på våtgrep? Har kjørt med C på vått, aldri mer. Sklir bl.a. lett i rundkjøringer i regnvær selv ved relativt rolig kjøring. For å få B på vått må man opp i 920 kroner. (Noe *jeg* gladelig hadde spandert for skikkelige dekk.) Hva med Continental EcoContact 6 til 805 kroner? A/A. Når 5'er-modellen oppnår A, så tipper jeg 6'eren er enda bedre? (Hvorfor ellers lansere ny modell?) Kumho Wattrun koster 829. De vet jeg jo er bra.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA