Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tips til ladestasjon model 3

Startet av nightking, torsdag 11. april 2019, klokken 22:25

« forrige - neste »

nightking

Hei..
Er i tenkeboksen ang. å kjøpe meg en Tesla model 3 LR.

Prøver da å tenke på alle kostnader, og har da noen spørsmål ang. lading.

Jeg har idag enebolig. Har nylig byttet sikringsskap og vet at hovedsikring til huset er 50A. Fikk da også koblet slik at jeg har 3 fas inn i huset. Står 230 IT innvendig i skapet.

Hva slags ladeboks bør jeg velge?
Gjør det noe om den monteres ute, men i carport?
Hvor mye effekt/ampere skal jeg ha til laderen?
Noen som vet kostnad på noe slikt ferdig montert med evt ladeboks?, blir vel ca 10 meter fra sikringsskap..

turfsurf

Får ferdig installert ladeboks 15-20k. Model 3 støtter trefas IT, så du kommer langt med 16A.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

fonberg

Vi har to ladebokser montert på yttervegg, disse har det ikke vært problemer med i hvert fall. En Salto-boks, og en Tesla Wall Charger. Pris totalt på de to var vel drøyt 20k.
Vi har "bare" 16A enfas på hver av de, og det er rikelig til alle praktiske formål i hverdagen for oss. 16A enfas vil vel fylle 22-23 km/t på en 3-er. Står bilen din parkert f.eks. fra kl. 21 om kvelden til kl. 07 neste morgen, så får du fylt 220 km rekkevidde på disse ti timene.
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

nightking

okei. Men leser flere steder at man bør gå for 32a hvis man har mulighet for det. Leser at 11kw er max model 3 kan lade hjemme? Ønsker å ha maximalt hastighet, og heller skru ned til daglig bruk.

Så tesla sin egen hjemmelader er egentlig den jeg bør gå for evt? Må det da monteres noe eget sikringsskap eller noe til dette?
Hvor mye forskjell er det i lading hjemme med 16 vs 32a? Altså, vil jeg dra nytte av 32 a i det hele tatt?

Asarin

Om du er eller skal bli medlem av elbilforeningen (får 1 år gratis når du kjøper en Tesla), så se her: https://elbil.no/medlemsfordeler/ladebokser-til-elbil/

Har selv bestilt schneider EV-link boksen der.
---
Tesla Model 3 - Sort LR AWD - 2019
Tesla Model S - 85kW - 2014-2016

alb92

Sitat fra: Bgulhaugen på fredag 12. april 2019, klokken 16:53
okei. Men leser flere steder at man bør gå for 32a hvis man har mulighet for det. Leser at 11kw er max model 3 kan lade hjemme? Ønsker å ha maximalt hastighet, og heller skru ned til daglig bruk.

11kW er hva du ville fått på et 400V TN nett 16A.

Maks du får på IT nett er 8.5kW på 32A. På 16A får du 4.2kW. Vi har 400V TN nett hjemme, og det er veldig greit å kunne lade på maks av og til, men i 95%+ av tilfellene, så ville 4.2kW være mer en nok.

jkirkebo

Sitat fra: alb92 på fredag 12. april 2019, klokken 19:43
Sitat fra: Bgulhaugen på fredag 12. april 2019, klokken 16:53
okei. Men leser flere steder at man bør gå for 32a hvis man har mulighet for det. Leser at 11kw er max model 3 kan lade hjemme? Ønsker å ha maximalt hastighet, og heller skru ned til daglig bruk.

11kW er hva du ville fått på et 400V TN nett 16A.

Maks du får på IT nett er 8.5kW på 32A. På 16A får du 4.2kW. Vi har 400V TN nett hjemme, og det er veldig greit å kunne lade på maks av og til, men i 95%+ av tilfellene, så ville 4.2kW være mer en nok.

Det stemmer ikke for Model 3. Model 3 kan lade med 11kW på 230V IT, men det forutsetter en ladestasjon som støtter det. F.eks EcoLite (som jeg selger) er testet av flere og fungerer. Tesla Wall Connector gjør det ikke.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

nightking

Sitat fra: jkirkebo på fredag 12. april 2019, klokken 19:54
Sitat fra: alb92 på fredag 12. april 2019, klokken 19:43
Sitat fra: Bgulhaugen på fredag 12. april 2019, klokken 16:53
okei. Men leser flere steder at man bør gå for 32a hvis man har mulighet for det. Leser at 11kw er max model 3 kan lade hjemme? Ønsker å ha maximalt hastighet, og heller skru ned til daglig bruk.

11kW er hva du ville fått på et 400V TN nett 16A.

Maks du får på IT nett er 8.5kW på 32A. På 16A får du 4.2kW. Vi har 400V TN nett hjemme, og det er veldig greit å kunne lade på maks av og til, men i 95%+ av tilfellene, så ville 4.2kW være mer en nok.

Det stemmer ikke for Model 3. Model 3 kan lade med 11kW på 230V IT, men det forutsetter en ladestasjon som støtter det. F.eks EcoLite (som jeg selger) er testet av flere og fungerer. Tesla Wall Connector gjør det ikke.

Så du sier at tesla sin egen hjemmelader ikke klarer å levere 11kw som bilen klarer?
Mener jeg leste ett sted her inne at model 3 klarte 11kw på 230v jeg.

jkirkebo

Sitat fra: Bgulhaugen på fredag 12. april 2019, klokken 20:00
Sitat fra: jkirkebo på fredag 12. april 2019, klokken 19:54
Det stemmer ikke for Model 3. Model 3 kan lade med 11kW på 230V IT, men det forutsetter en ladestasjon som støtter det. F.eks EcoLite (som jeg selger) er testet av flere og fungerer. Tesla Wall Connector gjør det ikke.

Så du sier at tesla sin egen hjemmelader ikke klarer å levere 11kw som bilen klarer?
Mener jeg leste ett sted her inne at model 3 klarte 11kw på 230v jeg.

Korrekt. Med TWC får man maks ca. 7kW, selv på 32A 3-fase 230V. Med EcoLite og endel andre ladestasjoner (ikke Easee foreløpig) kan man få 11kW.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

alb92

Sitat fra: jkirkebo på fredag 12. april 2019, klokken 19:54

Det stemmer ikke for Model 3. Model 3 kan lade med 11kW på 230V IT, men det forutsetter en ladestasjon som støtter det. F.eks EcoLite (som jeg selger) er testet av flere og fungerer. Tesla Wall Connector gjør det ikke.

Da lærte jeg noe nytt. Fint å se at ombordladeren kan nå ta i mot alle 3 fasene. Får håpe S/X går over til det samme etter hvert.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA