Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Folkeladeren og Tesla Model 3

Startet av Joadal, onsdag 23. oktober 2019, klokken 22:11

« forrige - neste »

Joadal

Vurderer å kjøpe folkeladeren for å lade TM3 hjemme. 18 amp sikring. Noen erfaringer med denne? Andre synspunkter? Min første elbil..

geear

Ingen erfaring, men hadde glatt lagt 1500 kroner til i potten og fått en ladeboks som støtter alt opp til 22 kW (32 A 400 V 3-fas), kan fort bli irriterende med en begrensning på 18 A. Som Easee, Ecolite eller Tesla wall connector. Tesla sin wall connector er utrolig nok billigere enn folkeladeren, med fast kabel inkludert, og takler opp til 22 kW (ikke på Model 3 riktig nok), men må ha jordfeilbryter type B i sikringsskapet (ikke innebygget), derfor havner den fort i samme pris som de to andre, når montering tas med - men inkludert kabel.

Rosstopher

#2
Folkeladeren er jo en kul liten boks. Minus for at den ikke har kabel innebygd eller medfølgende. Jeg har i hvert fall alltid med meg Type 2-kabelen i bilen, så jeg måtte ha kjøpt en ekstra hvis jeg hadde hatt en slik boks. Også minuspoeng for bruk av ordet "forhåndsregler" i nettbutikken deres (det heter forholdsregler).

Dersom du uansett må ha elektriker på besøk hadde jeg fulgt rådet til gr og lagt litt mer penger på bordet for en kraftigere boks med fast kabel. Dersom kurs allerede er lagt opp så klarer du deg nok fint med 18 A. Selv hadde jeg allerede en 16 A kurs på plass, så jeg kan lade maks 16 A med min ladeboks. Har manuelt justert denne ned til 10 A, og har aldri behov for å lade raskere enn det med mitt kjøremønster.

EDIT: Jeg har forresten en slik: https://www.elbilgrossisten.no/collections/ladestasjoner/products/ratio-home-box-3-7-dcrcm?variant=12414229250151
Den er billigere enn Folkeladeren dersom du skal ha den uten kabel, og 300 kr dyrere inkludert fastmontert kabel. Kabel koster atskillig mer enn 300 kr.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Rav4_EV

Takk for tips om teksten i vår nettbutikk. Den er nå rettet.

For de som er interessert i vår folkelader kan det være greit å kontakte en elektriker da disse har en annen pris og kan gi en konkurransedyktig pris inkludert montering.

Nærmeste forhandler oppgis på forespørsel til post@euromatic.no
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

Vesel

Hvorfor kjøpe den stygge boksen der når du kan få en lekker Tesla Wall Connector + jordfeilbryter type B til omtrent samme pris? Ikke minst får du fastmontert kabel og knapp til å åpne ladeluken med TWC, veldig praktisk. Slipper å bale med den tunge, lange blå Mennekes-kabelen hver gang du skal lade. Den kan bare ligge i bilen.
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

Handyman

Det største fordelen med knappen er ikke at den åpner ladeluka.... men at den frigjør kabelen.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Muffinman

Hvis jeg skulle handlet boks i dag ville jeg valgt en smart en som f.eks. easee. Og TWC ville utgått pga stiv og klomsete kabel, spesielt i kulda.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA