Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bråbrems i det norske elbilsalget mot slutten av året?

Startet av daktari, torsdag 11. april 2019, klokken 12:52

« forrige - neste »

daktari

http://www.bilnytt.no/subscriber/showarticle.aspx?articleid=7193

Det er selvfølgelig EU-bøtene for utslipp over 95 gram CO2 det handler om, og at leverandørene vil lagre opp 0-utslippsbiler til de faktisk tjener mest på å selge dem.


Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

tomrh

Gjelder vel i så fall slipp av nye modeller. Med ventelister lange som uvær må det leveres også i 2019.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

automat

Sitat fra: tomrh på tirsdag 16. april 2019, klokken 09:18
Gjelder vel i så fall slipp av nye modeller. Med ventelister lange som uvær må det leveres også i 2019.
Hvorfor det? Så lenge man har begrenset produksjonskapasitet, så er det jo mye lurere å holde igjen biler til over nyttår, slik at de kan tas med i utslippsregnskapet.

At norske kunder og forhandlere står og hyler, fordi de må vente noen måneder ekstra, betyr nok lite.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Imagine

Er bra for bruktbilprisene på kort sikt, spesielt de mest etterspurte elbilmodellene som det er lang leveringstid på.

automat

Sitat fra: Imagine på tirsdag 16. april 2019, klokken 10:53
Er bra for bruktbilprisene på kort sikt, spesielt de mest etterspurte elbilmodellene som det er lang leveringstid på.

Samtidig vil Tesla Model 3 dra bruktmarkedet nedover. Særlig når SR+ begynner å rulle ut på norske veier.

Jeg tror dette veier tyngre, og at bruktprisene samlet sett skal ned.


Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Imagine

#5
Sitat fra: automat på tirsdag 16. april 2019, klokken 11:15
Sitat fra: Imagine på tirsdag 16. april 2019, klokken 10:53
Er bra for bruktbilprisene på kort sikt, spesielt de mest etterspurte elbilmodellene som det er lang leveringstid på.

Samtidig vil Tesla Model 3 dra bruktmarkedet nedover. Særlig når SR+ begynner å rulle ut på norske veier.

Jeg tror dette veier tyngre, og at bruktprisene samlet sett skal ned.


Jepp. Bruktbilprisene samlet sett skal alltid ned. Spesielt for dieselbiler og bensinbiler med store motorer. Og dersom Model 3 metter Model 3 markedet vil i alle fall Model 3 sine bruktpriser synke. Og andre markeder som vurderer samme bilmodell som kan finne på å velge den samme bilen vil også dras nedover.

Men de bilmodellene som får lenger leveringstid og ingen svekkelse i etterspørsel vil kunne få potensielt kunstig høye bruktbilpriser på kort sikt, til leveringssituasjonene tar seg opp igjen.

JorEl

Dette forklarer jo MYE når de skitne konsernene, dessverre har leveringsproblemer...
1.1.2020 har de forurensende, diesel og bensin produsentene, plutselig ordnet opp i leveringsvanskene sine...
Synes jeg hører diverse kommunikasjons-ansvarlige, som forklarer hvilken god jobb de og de ansatte har gjort de siste månedene... :-1:
Gratulerer på forhånd..
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

daktari

Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Magnus Hansen

Det nye regelverket gjør jo det veldig logisk for bilprodusentene å utsette elbilsalg til neste år. Men det gir også bilprodusentene veldig sterke insentiver på å selge mange elbiler neste år. Noen produsenter vil komme til å få problemer med utslippsgrensen. Er det ikke logisk å forvente at enkelte produsenter vil måtte pushe de få lavutslippsbilene de har veldig hardt? Kanskje til og med med tap mot slutten av 2020 hvis de ligger dårlig an?

tomrh

Eller at de vil sende «alle» til Norge der de unngår å måtte evt selge med tap?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Magnus Hansen

Sitat fra: tomrh på lørdag 04. mai 2019, klokken 10:44
Eller at de vil sende «alle» til Norge der de unngår å måtte evt selge med tap?

Spørsmålet er vel om det norske markedet er stort nok? Enkelte produsenter må senke gjennomsnittsforbruket ganske mye. Men jeg har ikke sett noen konkrete tall på dette. Men har forstått det slik at det blir sett på
som en betydelig utfordring for en del produsenter

Rollep

Sitat fra: Magnus Hansen på lørdag 04. mai 2019, klokken 11:32
Sitat fra: tomrh på lørdag 04. mai 2019, klokken 10:44
Eller at de vil sende «alle» til Norge der de unngår å måtte evt selge med tap?

Spørsmålet er vel om det norske markedet er stort nok? Enkelte produsenter må senke gjennomsnittsforbruket ganske mye. Men jeg har ikke sett noen konkrete tall på dette. Men har forstått det slik at det blir sett på
som en betydelig utfordring for en del produsenter
Det vil bli en enorm utfordring, spesielt for de europeiske bilprodusentene som har sitt hovedmarked her. Elbilproduksjonen er mikroskopisk i forhold til totalen og det samme er etterspørselen hvis man ser bort fra det norske minimarkedet. Ikke vil det hjelpe med større etterspørsel heller ettersom man allerede nå sliter med tilgangen på batterier.

Helt uforståelig at EU vil sin egen industri så vondt som det man legger opp til her.
2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

emurof

Sitat fra: Imagine på tirsdag 16. april 2019, klokken 11:43Og dersom Model 3 metter Model 3 markedet vil i alle fall Model 3 sine bruktpriser synke. Og andre markeder som vurderer samme bilmodell som kan finne på å velge den samme bilen vil også dras nedover.

Det virker som du argumenterer ut ifra at det er et slags statisk "Model 3-marked". Men i realiteten vil folk vurdere ulike alternativer, og hvis det bare er Tesla som klarer å levere innenfor anstendig tid så er det svært sannsynlig at mange som ellers ville vurdert noe annet vil ende opp med nettopp en Model 3.

Ved å være trege med å levere ut biler, gjør andre bilprodusenter at Model 3 vokser.

daktari

Sitat fra: Rollep på søndag 05. mai 2019, klokken 01:17

Helt uforståelig at EU vil sin egen industri så vondt som det man legger opp til her.
Nei, jeg synes det er fullt forståelig.

EUs politikere prioriterer klima på lang sikt og har forpliktet seg til utslippskutt. Bilutslippene må også med.

Bilindustrien tjener mer enn nok penger men avventer etterspørsel før utvikling. Kundene krever utvikling før etterspørsel.

Eneste EU kan gjøre er å regulere frem en investering hos produsentene når markedet selv ikke fungerer. Her er det regulering med pisk og lite gulrot.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

1317142119

Sitat fra: daktari på onsdag 08. mai 2019, klokken 22:09
Sitat fra: Rollep på søndag 05. mai 2019, klokken 01:17

Helt uforståelig at EU vil sin egen industri så vondt som det man legger opp til her.
Nei, jeg synes det er fullt forståelig.

EUs politikere prioriterer klima på lang sikt og har forpliktet seg til utslippskutt. Bilutslippene må også med.

Bilindustrien tjener mer enn nok penger men avventer etterspørsel før utvikling. Kundene krever utvikling før etterspørsel.

Eneste EU kan gjøre er å regulere frem en investering hos produsentene når markedet selv ikke fungerer. Her er det regulering med pisk og lite gulrot.
Helt enig. Man har prøvd med gulrot, men man ser hvordan det har gått. Bilprodusent etter bilprodusent har jukset med utslippene og drevet kartellvirksomhet for å begrense utviklingen av bedre teknologi.

Når det åpne og frie markedet ikke lenger fungerer, så må myndighetene svinge med pisken i noen omganger slik at bilprodusentene skjønner hvem som bestemmer retningen.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA