Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla Wall Connector 16A/32A

Startet av kpfaaland, onsdag 10. april 2019, klokken 21:42

« forrige - neste »

kpfaaland

Hei, alle.

Vi skal installere vår første hjemmelader, og ønsker i utgangspunktet å ha muligheten for 32A, men kun å benytte oss av 16A for å ta hensyn til hovedsikring, og fordi det dekker behovet våres av lading gjennom natten.

Vi har sett på noen fra Schneider, Micromatic og Elko sine. De har alle muligheten for å begrense belastning til 16A. Vi er, for øvrig, på IT-nett.

Samtidig har vi blitt anbefalt å kjøpe Tesla sin Wall Connector, men jeg finner veldig lite informasjon om denne på nett. Kan denne begrenses, og anbefaler folk denne?

Takk for innspill!
2018 S75D

Zett


Tesla Wall Connector kan begrenses med en bryter inne i boksen, se side 20 i installasjonsveiledningen som du finner på https://www.tesla.com/no_NO/support/installation-manuals-wall-connector?redirect=no . Så det er ikke noe du bruker for å justerere hver dag.

Hvis det er Tesla du skal lade er det enkelt å justere i bilen også.

Største fordel med TWC er at den har en knapp på ladekabel for å åpne ladeluke på Tesla og en grei pris. Største ulempe er at den ikke har innebygd jordfeilvern type B.

kpfaaland

Sitat fra: Zett på onsdag 10. april 2019, klokken 22:01

Tesla Wall Connector kan begrenses med en bryter inne i boksen, se side 20 i installasjonsveiledningen som du finner på https://www.tesla.com/no_NO/support/installation-manuals-wall-connector?redirect=no . Så det er ikke noe du bruker for å justerere hver dag.

Hvis det er Tesla du skal lade er det enkelt å justere i bilen også.

Største fordel med TWC er at den har en knapp på ladekabel for å åpne ladeluke på Tesla og en grei pris. Største ulempe er at den ikke har innebygd jordfeilvern type B.

Takker! Ser det i manualen nå, og det er ikke for hverdagsbruk det skal justeres, så den der er jo helt perfekt. Fin "quality-of-life"-funksjon dette med ladeluka og. Da blir det en slik, med jordfeilbryter i tillegg.
2018 S75D

ok67

NB Tesla sin wall connector har ein liten bug/feature på IT som gjer at TM3 ladar med innstilt straum/sqrt(3). Så skal du lade med 16 A må du stille den inn på 32 A (då vil den lade med ca 19A) og så sette bilen til å treke maks 16A.

Tesla Model 3 AWD-LR 2019
iMiev 2013 som jr. har overtatt

thasle

... eller stille strømhjulet til pos 7, 25A, da vil ladestrømmen på 3-fas begrenses til ca. 15A (25/sqrt(3)). Da slipper du å stille strømmen i bilen.
Model 3, blå, LR AWD, full pakke, EAP/FSD.
Utlevert 09.03.19.

andvib

Hei, har en 3 år gml TWC på 230v IT som opprinnelig var satt opp med 32A "to-fas" slik at den gav ca 38A til Model S. Dette er en egen kurs i en fellesgarasje hvor borettslaget for en tid tilbake bestemte at maks størrelse på egen kurs skal være 16A. Så nå er både siking i skap og dipswitch(?) i TWC endret (lader nå Model S med ca 19A på denne TWCen).
Nå har vi en Model 3 som også skal lade på denne TWCen innimellom. Testet første gang igår, og i M3-display ved lading står det 9A (pluss 3-tegnet) - kryper opp til ca 22km/t maks ser det ut til.
Er dette maks hva jeg klarer av ladehastighet for M3, eller er det rom for høyere ladehastighet vhj. FW-update til TWC eller annet?
2019 Model S Long Range
2019 Model 3 Long Range

Handyman

Sitat fra: andvib på fredag 17. mai 2019, klokken 12:44
Hei, har en 3 år gml TWC på 230v IT som opprinnelig var satt opp med 32A "to-fas" slik at den gav ca 38A til Model S. Dette er en egen kurs i en fellesgarasje hvor borettslaget for en tid tilbake bestemte at maks størrelse på egen kurs skal være 16A. Så nå er både siking i skap og dipswitch(?) i TWC endret (lader nå Model S med ca 19A på denne TWCen).
Nå har vi en Model 3 som også skal lade på denne TWCen innimellom. Testet første gang igår, og i M3-display ved lading står det 9A (pluss 3-tegnet) - kryper opp til ca 22km/t maks ser det ut til.
Er dette maks hva jeg klarer av ladehastighet for M3, eller er det rom for høyere ladehastighet vhj. FW-update til TWC eller annet?
Vet lite om BMW M3 og TWC  ;), men vet at min TM3 lader 3x16A på 230V IT. Gir 6.4kW. Jeg bruker UMC gen 1 med rødt adapter tilkoblet N, L1 og L2 (ikke vanlig kobling, men det funker bra).
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA