Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lastfordeling mellom 2x Easee Ladeboks på 3fas IT

Startet av esoy, onsdag 10. april 2019, klokken 20:41

« forrige - neste »

Counterpointer

Sitat fra: elektrolux på onsdag 12. juni 2019, klokken 21:08
Når det gjelder 3 fase og IT kan det tenkes at enkelte ladestasjoner med effektmåling sliter med dynamikken.

Men det er en programmenings sak, og easee er heller ikke der enda, oss bekjent.
RuneW har rapportert dette i full funksjon med Easee hos seg. Så det er bekreftet.

jkirkebo

Sitat fra: Erik Ola Ulvestad på onsdag 12. juni 2019, klokken 21:43
Er ikkje dei fleste bilar med 3 fase lader bygd for 400V stjernekobling av 3 stk 230V trinn med N som felles punkt? 230V IT 3-fas vil vel aldri kunne fylle meir enn en OpenDelta variant. Og dette vil avhenge av leamikk i bilen (Tesla) Veggboksen må i så fall vite noko om bilmodellen dersom dette skal vere "revolusjonerende".

Tesla Model 3 klarer å utnytte 230V 3-fase fullt ut. De tre fasene kobles til N, L1 og L2 i en 3-fase ladestasjon (L3 benyttes ikke) og bilen trekker på N-L1, N-L2 og L1-L2.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Erik Ola Ulvestad



Sitat fra: jkirkebo på torsdag 13. juni 2019, klokken 00:03

Tesla Model 3 klarer å utnytte 230V 3-fase fullt ut. De tre fasene kobles til N, L1 og L2 i en 3-fase ladestasjon (L3 benyttes ikke) og bilen trekker på N-L1, N-L2 og L1-L2.
Men det er vel ein egenskap til TM3 og har lite med ladeboksen å gjere, eller?


Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

jkirkebo

Sitat fra: Erik Ola Ulvestad på fredag 14. juni 2019, klokken 23:01


Sitat fra: jkirkebo på torsdag 13. juni 2019, klokken 00:03

Tesla Model 3 klarer å utnytte 230V 3-fase fullt ut. De tre fasene kobles til N, L1 og L2 i en 3-fase ladestasjon (L3 benyttes ikke) og bilen trekker på N-L1, N-L2 og L1-L2.
Men det er vel ein egenskap til TM3 og har lite med ladeboksen å gjere, eller?


Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

Ladeboksen må støtte det, og TWC gjør det ikke. Ikke foreløpig ihvertfall...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

elektrolux

Her trengs mer info:

TWC lar seg koble til 3 fase IT nettved å legge U til N, V til L1 og W til L2. Da vil f.eks e-Golf lade med 2x16A og sende 28A i retur.

Var og av den oppfatningen at T3 hadde optimalisert dette slik at det blir lik last på alle faser. Altså en innvenlig omkobling av laderene slik at disse blir 3 kant/sterne koblet for lik last.

Sier du at det ikke er automatikk i en slik omkobling når bilen senser spenning på kun L1 og L2?



Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Erik Ola Ulvestad

For 400V TN er det 400V mellom L1 og L2. Ein gitt bil kan kople inn eit ladetrinn her dersom spenning kun er 230V dvs at den er kopla på eit IT nett. (For den del kunne ombordlader vere bygd for 3x400V delta). Dess "dummare" ein ladeboks er dess enklare vert antakelig dette. TWC har unøyaktig laststyring fordi den ikkke ser at det går "dobbel" strøm i 3dje fas i forhold til forventa 1-fas lading, men reint elektrisk er ikkje dette noko hokus pokus. (Verdensnyhet...liksom...) Men at Tesla har tatt seg bryet med IT nett er overraskande positivt.

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

jkirkebo

Sitat fra: elektrolux på lørdag 15. juni 2019, klokken 14:14
Her trengs mer info:

TWC lar seg koble til 3 fase IT nettved å legge U til N, V til L1 og W til L2. Da vil f.eks e-Golf lade med 2x16A og sende 28A i retur.

Var og av den oppfatningen at T3 hadde optimalisert dette slik at det blir lik last på alle faser. Altså en innvenlig omkobling av laderene slik at disse blir 3 kant/sterne koblet for lik last.

Sier du at det ikke er automatikk i en slik omkobling når bilen senser spenning på kun L1 og L2?

Joda, men det fungerer ikke med TWC. TWC har en mer avansert kommunikasjon med bilen (over CAN-bus) når dip-switch 2 står oppe. Da fungerer det ikke, dvs. man får en mye lavere strømstyrke enn man skulle hatt. Setter man dip-switch 2 ned får man den strømstyrken man skulle hatt, men bare i en kort tid før TWC kutter ut og gir feilmelding.

Med f.eks EcoLite fungerer det som det skal.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA