Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lastfordeling mellom 2x Easee Ladeboks på 3fas IT

Startet av esoy, onsdag 10. april 2019, klokken 20:41

« forrige - neste »

esoy

Hei,

Har til nå ladet kiaen med schuko/kladd på egen 10A (1fas) kurs, men dette duger ikke nå som elbil nr 2 er i hus. Jeg har derfor 2 easee ladebokser +pulse i bestilling fra tibber med forventet levering en av de neste ukene. Har 3fas IT nett i sikringsskap, og tenkte i utgangspunktet jeg skulle be om å få lagt opp en 3fas kurs til easee boksene. Men, siden jeg har en tesla X (som vel klarer å utnytte IT 3fas i åpen delta) og en kia soul (som er vel er ren 1fas) er jeg usikker på hvordan dette vil fungere. Klarer jeg å hente noe effekt av 3fas til teslaen overhode hvis kiaen er koblet på og lader på 1fas? Og klarer easee boksen å lastfordele dette fornuftig? Blir det noe bedre om jeg ber om 2 separate kurser fra sikringsskap?

Erik Ola Ulvestad

Dersom du lastdeler så får jo begge litt effekt. Kor mykje kjem jo an på kurs. Den eine fasen til openDelta trekker vel 1.73 x strøm i dei 2 andre fasane. Easee har nok tenkt på dette, mtp alle Tesla i landet.  Du kan nok passe på å vri fasane slik at den andre boksen brukar dei to minst belasta fasane ved 1-fas lading. Pulse ser strøm i inntaket ditt, så lastereguleringa skal redusere uavhengig av evt skeivlast på fasane. Om du har veldig lite effekt tilovers så regulering kjem ned i 6 ampere så kan det tenkast Easee har litt  å tenke på.
Om Pulse er felles referanse i sikringskapet så er vel 1 eller 2 kursar kun eit spørsmål om å bringe fram økt effekt.

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

esoy

Takk for svar! Hvis jeg har forstått lastfordelingen rett, vil det da bli som dette? (forutsatt at jeg har en 3x16A kurs med 50/50 lastsplit dvs 8A til hver)

   Tesla   Kia   Sum   
L1   8   8   16   A
L2   8   8   16   A
L3   13,84   0   13,84   A
Sum   3183,2   1840   5023,2   W

Kiaen kjører ikke veldig langt hver dag så 1,8kW vil holde lenge for den. Teslaen kan vel da få opp mot 6kW når Kiaen er ferdig?

Erik Ola Ulvestad

#3
"2-fase" for Tesla skal visst gi ca 15% ekstra enn "1-fase".

Så Tesla får nok ikkje 3.2 kw ved 8 A, desverre.



Sent fra min SM-G960F via Tapatalk
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

PalEngh

#4
Sitat fra: Erik Ola Ulvestad på onsdag 10. april 2019, klokken 21:27
Dersom du lastdeler så får jo begge litt effekt. Kor mykje kjem jo an på kurs. Den eine fasen til openDelta trekker vel 1.73 x strøm i dei 2 andre fasane. Easee har nok tenkt på dette.
Easee har laget lasbalansering mellom maksimalt tre ladeautomater. Disse seriekobles med tilførsel i automat nummer en, og deretter kabel over til automat nummer to, og ev. nummer tre.
Dette er beskrevet i monteringsveiledningen.
http://www.easee.no/wp-content/uploads/2019/03/Quick-Guide-v2.00-Digital-NO.pdf

JFa

Jeg har to Easee bokser på en 3-fase 16A 400V TN kurs.
Dynamisk lastdeling er ikke klar ennå, så lastdelingen ble gjort ved at boksene ble tildelt hver sin fase.
Begge bilene har 3-faseladere, Tesla trakk 4 Kw og Mercedes B-klasse 2 Kw.
Satte derfor opp boksene uten lastdeling og stilte de inn på hhv. 10A og 6A.
Dette gir 7 Kw til Tesla og 4 Kw til Mercedes.

Venter på dynamisk lastdeling, i løpet av april ble det sagt.

esoy

Høres ikke ut som om det er en stor fordel å koble begge bokser på IT 3fas og ha lastdeling da nei.. Da blir vel fast deling av tilgjengelig strøm hvor en er 3fas IT og en er 1fas for å utnytte kursen best mulig beste løsning?

Eksempel 3x20A sikring

Faseleder   Ladeboks 1 (16A-3fas)  Ladeboks 2 (8A-1fas)  Total
L1              9,25A                          8A                             17,25A
L2              9,25A                          8A                             17,25A
L3              16A                             -                               16A

Hva får jeg i ladeeffekt hvis jeg kobler teslaen til ladeboks 1? 4,2kW?

Erik Ola Ulvestad

For 4.2kw må du vel opp i 16A i L1 og L2 ?

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

Lurker

Hei, undersøker litt av det samme selv, og har kommet over en interessant tråd:

https://elbilforum.no/index.php?topic=28697.msg487284#msg487284

Ved å koble en boks til tre faser som brukes til teslaen (32A), og en annen boks (16A) på L1 og L2, vil man kunne bruke kursen bortimot optimalt uten å sette opp lastdeling.


PalEngh

Sitat fra: Lurker på fredag 24. mai 2019, klokken 09:50
Hei, undersøker litt av det samme selv, og har kommet over en interessant tråd:

https://elbilforum.no/index.php?topic=28697.msg487284#msg487284

Ved å koble en boks til tre faser som brukes til teslaen (32A), og en annen boks (16A) på L1 og L2, vil man kunne bruke kursen bortimot optimalt uten å sette opp lastdeling.

Norske @easee har klart å kombinere Teslalading med andre bilmerker i en ladestasjon. Det virker veldig fornuftig for meg :-)
https://www.facebook.com/easeenorway/posts/2323970047887610

Lurker

Sitat fra: PalEngh på søndag 26. mai 2019, klokken 18:34


Norske @easee har klart å kombinere Teslalading med andre bilmerker i en ladestasjon. Det virker veldig fornuftig for meg :-)
https://www.facebook.com/easeenorway/posts/2323970047887610

Enig! Da tror jeg min TWC havner på finn.no, og 2 x Easee settes i bestilling!

elektrolux

Sitat fra: PalEngh på søndag 26. mai 2019, klokken 18:34
Norske @easee har klart å kombinere Teslalading med andre bilmerker i en ladestasjon. Det virker veldig fornuftig for meg :-)
https://www.facebook.com/easeenorway/posts/2323970047887610

Er det noen ladestasjoner, inkludert Tesla sin egen som IKKE klarer dette?
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

PalEngh

Sitat fra: elektrolux på onsdag 12. juni 2019, klokken 20:57
Sitat fra: PalEngh på søndag 26. mai 2019, klokken 18:34
Norske @easee har klart å kombinere Teslalading med andre bilmerker i en ladestasjon. Det virker veldig fornuftig for meg :-)
https://www.facebook.com/easeenorway/posts/2323970047887610

Er det noen ladestasjoner, inkludert Tesla sin egen som IKKE klarer dette?
3-fase ?


Pål Engh
2018 eGolf
Kråkerøy

elektrolux

Når det gjelder 3 fase og IT kan det tenkes at enkelte ladestasjoner med effektmåling sliter med dynamikken.

Men det er en programmenings sak, og easee er heller ikke der enda, oss bekjent.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Erik Ola Ulvestad

Er ikkje dei fleste bilar med 3 fase lader bygd for 400V stjernekobling av 3 stk 230V trinn med N som felles punkt? 230V IT 3-fas vil vel aldri kunne fylle meir enn en OpenDelta variant. Og dette vil avhenge av leamikk i bilen (Tesla) Veggboksen må i så fall vite noko om bilmodellen dersom dette skal vere "revolusjonerende".

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA