Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Nye hurtigladere planlagt i Finnmark

Startet av jlan, onsdag 10. april 2019, klokken 15:28

« forrige - neste »

geear

Hvilke busskur er det du henviser til?

Ladere man kommer til kun fra fronten kryr det jo av, så utfordringer med hengere kommer helt an på hva som er rundt laderne, i alle retninger, avstand mellom ladere, og plassering av ladeport. Med Tesla tar man fort opp p-plasser/ladeplasser ved siden av laderne (typisk flere), og med de med ladeport foran trenger man mye plass "bak".

Jeg kjører en del med henger, men har kun koblet fra én gang, det var hos BKK på Sinnes. Der er det ganske elendig. Kan gå med henger hvis det er veldig lite trafikk.

Asbjornel

De jeg har sett til nå vil ha en typisk front/bak type tilgang hvor henger og campingvogn fortrinnsvis må tas av om man ikke lader alene sent på kvelden/natta.
Kanskje ikke optimalt for turisme, allikevel er det viktigere å få punktene opp, enn å ha full Comfort. Annet oppsett vil også kreve arealer om man skal ta høyde for vogn, og lading fra begge sider.
Vi får ønsker oss drive through i runde to.

vinterdekk

Ja, det er en god start, enig med det. Litt fordel for koreanerne her med ladeluken i front antar jeg.  :+1:
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

Asbjornel

#213
Ja. Den er praktisk. Jeg er vant til å rygge inn i luker, så jeg synes Tesla sin plassering bak ved lykten også fungerer fint.
Kan bli rart noen plasser med hele vogntoget hengende på lader. Så jeg tipper mange velger å hekte av på dagtid.

el-snorre

Laderne som settes opp i Finnmark skal ha tilstrekkelig lang kabel til at det ikke skal være noe problem å få ladet, slik det er på enkelte Tritium Veefil ladere hos Fortum/Recharge og Grønn Kontakt/Mer, selv om ladeluken er på siden, foran eller bak.

I 2013 laget DSB, direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap, en rapport/artikkel hvor de frarådet drive-in ladestasjoner. Begrunnelsen var faren for ulykker ved å rydde ut fra ladeplass, enn om man rygget inn eller hadde en Drive-Tru lading.

Begrunnelsen for at man har såpass mange Drive-In lokasjoner er basert på bilmodellene frem til 2015, da Enova sine første store stønadsrunde startet, som var foran eller bak. Da i kombinasjon med at det på det stadiet var lettere å få plass til slike stasjoner en Drive-Tru, som krever mer plass. 
Jobber i Elbilforeningen
Blå I-Pace
Rød TMS 150 000 km
Rød Leaf, 65 000 km.
Tidligere  Peugeot Partner, ca 120 000 km

Kamuflars

2019 Hyundai Kona Electric, Ceramic Blue

Marius Kotsbak

2018: Leaf 24 kWh MY2013 (solgt)
2019: Leaf e+ 62 kWh Tekna MY2019

Asbjornel

#217
Skaidi er påbegynt gravearbeider. (Bilde)

Øvrig:
Hammerfest ser ut til å ha fremdrift. Betongfot og bakkekabler er på plass.

Asbjornel

Hammerfest. Ser ut som det kan bli strøm før jul.

jonasali

Sitat fra: Asbjornel på torsdag 10. desember 2020, klokken 18:06
Hammerfest. Ser ut som det kan bli strøm før jul.

Ville ikke ha hatt for høye forvetninger til det. Har sett sånn ut i Vadsø i ukesvis nå.

Asbjornel

Sitat fra: jonasali på torsdag 10. desember 2020, klokken 18:40
Sitat fra: Asbjornel på torsdag 10. desember 2020, klokken 18:06
Hammerfest. Ser ut som det kan bli strøm før jul.

Ville ikke ha hatt for høye forvetninger til det. Har sett sånn ut i Vadsø i ukesvis nå.

Krysser fingrene. 😊👍⚡🔌🚗

Kamuflars

Og da var plutselig Kjøllefjord, Mehamn, Tana Bru, Varangerbotn og Vadsø åpnet. Havøysund og Lakselv åpnet også i løpet av den siste uken.
2019 Hyundai Kona Electric, Ceramic Blue


Asbjornel

Skaidi har også fremgang. Ser ut som et trafohus er på plass, samt at det er lagt klar kabler/rør og betongfot. Ser også at det ligger klart til tre Tesla ladere ved siden av.

Kamuflars

2019 Hyundai Kona Electric, Ceramic Blue

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA