Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Nye hurtigladere planlagt i Finnmark

Startet av jlan, onsdag 10. april 2019, klokken 15:28

« forrige - neste »

emurof

Sitat fra: jonasali på tirsdag 27. oktober 2020, klokken 15:21
Da er prisene klare!

Her har vi noen som har skjønt det. Rett frem og ovesiktlig prising per kWt. Prisene var ikke aldeles avskrekkende heller vel?

På en Model 3 LR kan man lade 80% til litt under 300 kroner med lynlading, hvis jeg ikke har regnet helt feil. Men siden man ofte ikke får full effekt på disse lynladerne med mindre forholdene ligger til rette for det så vil det sikkert lønne seg for de fleste å lade på vanlig hurtiglader, som gjør det noen tiere billigere enn det igjen.

emurof

Sitat fra: RJK på onsdag 28. oktober 2020, klokken 10:16Samtidig så mener jeg det er god grunn til å gjøre det mindre gunstig å stå etter at batteriet er fullt, ved på innføre minuttprising for tid stått utover 5 minutter etter at ladingen er stoppet pga fullt batteri. Og den prisen kan godt være høy, så folk ikke bruker plassene som parkeringsplass.

Det er vel bare å skilte med at de kun er tillatt å stå der under lading? Og så tauer man bare bort tullingene som ikke hører etter, og drar inn noen kroner på det også  :+1:

Asbjornel

Olderfjord virker. Gratis frem til 1 desember.
Fikk ikke så mye effekt. Jeg skylder på kjølig batteri og høy soc.

jonasali

Nå er ladestasjonene lagt inn i InCharge appen, står som gratis i bruk nå. Så begynner vel takstameteret fra 1. Desember.

Tankeboks

Bare slenger denne her, jeg : https://www.ishavsveien.no/ ser ut til å være oppdatert med statuser.

Samco


jonasali

De er jo ikke helt på vidda, med tanke på at det ikke er noe tidskomponent.

Maxwell_400

Sitat fra: jonasali på mandag 09. november 2020, klokken 08:39
De er jo ikke helt på vidda, med tanke på at det ikke er noe tidskomponent.
De er vel på vidda, men synes prisene er ok. Men jeg ville kanskje (!) ha foretrukket med tidskomponent og/eller større forskjell mellom hurtig og lyn.
I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

jonasali

Ladestasjonen på Maze er på vidda, de andre er vel ikke det.
Men jeg tenker jo at folk må omstille seg til hva som er rimelig pris å betale for hurtiglading.
Vil vel også tippe at disse stasjonene vil få såpass ujevn bruk at de blir hardt rammet av effekttariff.

Maxwell_400

Sitat fra: jonasali på mandag 09. november 2020, klokken 09:13
Ladestasjonen på Maze er på vidda, de andre er vel ikke det.
Men jeg tenker jo at folk må omstille seg til hva som er rimelig pris å betale for hurtiglading.
Vil vel også tippe at disse stasjonene vil få såpass ujevn bruk at de blir hardt rammet av effekttariff.
Det blir sommerferie i Finnmark 2021 med elbilen, gleder meg!

Er det ikke kraftlagene som får inntektene fra effekt tariffen ?
I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

Tankeboks

Sitat fra: jonasali på mandag 09. november 2020, klokken 09:13
Vil vel også tippe at disse stasjonene vil få såpass ujevn bruk at de blir hardt rammet av effekttariff.

De får vel neppe så høyt forbruk at de må betale effekt ?

https://www.tu.no/artikler/slik-loste-nve-hurtiglade-problemet/498594

jkirkebo

Sitat fra: Maxwell_400 på mandag 09. november 2020, klokken 09:01
Sitat fra: jonasali på mandag 09. november 2020, klokken 08:39
De er jo ikke helt på vidda, med tanke på at det ikke er noe tidskomponent.
De er vel på vidda, men synes prisene er ok. Men jeg ville kanskje (!) ha foretrukket med tidskomponent og/eller større forskjell mellom hurtig og lyn.

Jeg synes også prisene er helt ok. Prisen for 50kW er ganske sammenlignbar med det jeg betaler hos Fortum.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jonasali

Sitat fra: Maxwell_400 på mandag 09. november 2020, klokken 10:32
Sitat fra: jonasali på mandag 09. november 2020, klokken 09:13
Ladestasjonen på Maze er på vidda, de andre er vel ikke det.
Men jeg tenker jo at folk må omstille seg til hva som er rimelig pris å betale for hurtiglading.
Vil vel også tippe at disse stasjonene vil få såpass ujevn bruk at de blir hardt rammet av effekttariff.
Det blir sommerferie i Finnmark 2021 med elbilen, gleder meg!


Er det ikke kraftlagene som får inntektene fra effekt tariffen ?

Jo, det kan nok hende at det er det. Men de har vel ikke lov til å gi seg selv rabatt på dette. Så er det vel kraftlagene som bygger og vedlikeholder. Men Ishavskraft som står for kundefront, og strømsalget. Så da har de byråkratisert det tilstrekkelig til at de har ok avstand til netteierene.

Uansett ok priser, som en del har påpekt så er det omtrent på nivå med Fortum priser på hurtiglader, og ganske så ok for lynlader.
AC ladingen har veldig god pris.
Det eneste jeg har etterlyst er et effektivt virkemiddel for å få folk vekk når de har ladet ferdig. Lett å si at man skal ringe tauebil, men det tar uansett fordømt lang tid å få en tauebil til Utsjok eller Maze midt på natta i Januar.

RJK

Sitat fra: Maxwell_400 på mandag 09. november 2020, klokken 09:01
Sitat fra: jonasali på mandag 09. november 2020, klokken 08:39
De er jo ikke helt på vidda, med tanke på at det ikke er noe tidskomponent.
De er vel på vidda, men synes prisene er ok. Men jeg ville kanskje (!) ha foretrukket med tidskomponent og/eller større forskjell mellom hurtig og lyn.


Nei, de er ikke på vidda. Veiene går langs kyst eller over noen fjellpartier, og vidda er de flate områdene i mellom...


Hehehe!
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Marius Kotsbak

Gjorde søk i ABRP fra Trondheim nå med Leaf 62 kWh. Det er faktisk allerede nå mulig å nå Nordkapp med bare hurtiglading  om sommeren ja. Den anbefaler riktignok rute via Sverige, med noen begrensninger i hastighet og noe lading over 80%. Den mener det også går i heftig vintervær, bare med litt mer/hyppig hurtiglading.
2018: Leaf 24 kWh MY2013 (solgt)
2019: Leaf e+ 62 kWh Tekna MY2019

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA