Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Nye hurtigladere planlagt i Finnmark

Startet av jlan, onsdag 10. april 2019, klokken 15:28

« forrige - neste »

Ellemelle

#135
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 28. oktober 2020, klokken 10:48
Ikke enig, fast kabel er noe dritt. For det første utelukker man alle bilene med type 1 inntak, for det andre er faste kabler sterkt utsatt for slitasje og skader. Dermed er det mye større sjanse for at man kommer til en defekt ladestasjon. Jeg bruker mye heller min egen type 2 kabel, som ligger lett tilgjengelig i frunken. Det er ingen grunn til å grave den ned ;)
Det er en EU forordning som pålegger alle offentlig tilgjengelige AC ladestasjoner å ha en type 2 kontakt, så en eventuell fast kabel vil bare komme i tillegg til kontakten. Altså pose og sekk.

Edit: Eller var det en NEK?

Øyvind.h

Løsningen er å ha en sikret kabel plugget i type 2 uttak. Dvs. ladeboks med type 2 uttak og en kabel fysisk fastlåst til ladestasjonen som står plugget i, men kan trekkes ut en gang i skuddåret når det kommer en type 1 bil på langtur som atpåtil har type 2 til type 1 kabel medbragt (annenhvert skuddår).
Jeg opplever det ikke hensiktsmessig at alle skal kjøre rundt med type 2 kabel i bilen til en hver tid, og kjøpe kabel til hver eneste nye utleverte bil når bruken i snitt er så ekstremt sjelden.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

goggo

Jeg syntes i alle fall at det virket som om folk i USA var mer tilbøyelige til å plugge inn AC kabelen mens de var inne på en butikk eller mens de ventet på hurtiglading, enn det vi ser i Norge.
Det vi ser her er jo at nesten ingen gidder å bruke AC lading, bortsett fra Kirkebø og Teslabjørn og enkelte andre entusiaster da :)
Jeg regner med at dette også er grunnen til at f.eks Circle K ikke installerer AC lading i det hele tatt. Grønn Kontakt har vel også gått bort fra AC stolper på ladestasjoner som ikke er ved kjøpesentra, har de ikke?

Det som hadde vært interessant var om en lokasjon ble satt opp med noen uttak med kabel og noen uten, og så se statistikken over hvilke som faktisk blir brukt. Hensikten med AC ladere er jo bl.a. å avlaste DC  laderne ved stor trafikk, og det skjer i alle fall i veldig liten grad med dagens oppsett.

@Ellemelle, er det virkelig slik at EU krever at det skal være en type2 "socket" og ikke tillater at det er en en ledning med plugg?

Jaja, jeg skal ikke kverulere mere rundt dette i denne tråden nå :)

mvh
hugo



Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

jkirkebo

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 28. oktober 2020, klokken 12:24
Løsningen er å ha en sikret kabel plugget i type 2 uttak. Dvs. ladeboks med type 2 uttak og en kabel fysisk fastlåst til ladestasjonen som står plugget i, men kan trekkes ut en gang i skuddåret når det kommer en type 1 bil på langtur som atpåtil har type 2 til type 1 kabel medbragt (annenhvert skuddår).
Jeg opplever det ikke hensiktsmessig at alle skal kjøre rundt med type 2 kabel i bilen til en hver tid, og kjøpe kabel til hver eneste nye utleverte bil når bruken i snitt er så ekstremt sjelden.

Tja, sjelden er vel ganske individuelt? Jeg bruker nok type 2 kabelen minst en gang pr. uke i snitt, og standardladekabelen kanskje et par ganger pr. måned. Begge ligger alltid i bilen, lett tilgjengelig. Slik var det i Leafen vi hadde før også.

Men for all del, om noen vil låse fast løse type 2 kabler til ladestolper så må de gjerne gjøre det. Jeg hadde ikke turt å satse på at de var ok og ikke tatt med egen i bilen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Rosstopher

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 28. oktober 2020, klokken 12:24
Jeg opplever det ikke hensiktsmessig at alle skal kjøre rundt med type 2 kabel i bilen til en hver tid, og kjøpe kabel til hver eneste nye utleverte bil når bruken i snitt er så ekstremt sjelden.

Jeg vet ikke hva snittet er, men jeg (og de andre på jobben min som kjører elbil) bruker Type 2-kabelen nesten hver eneste arbeidsdag...
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

jkirkebo

Sitat fra: goggo på onsdag 28. oktober 2020, klokken 13:36
Jeg syntes i alle fall at det virket som om folk i USA var mer tilbøyelige til å plugge inn AC kabelen mens de var inne på en butikk eller mens de ventet på hurtiglading, enn det vi ser i Norge.
Det vi ser her er jo at nesten ingen gidder å bruke AC lading, bortsett fra Kirkebø og Teslabjørn og enkelte andre entusiaster da :)

Det er ikke mitt inntrykk. Jeg bruker f.eks innimellom en P-plass i Lillehammer over natta, der er det 6 doble AC-stolper og det står alltid biler og lader der (men heldigvis sjeldent fullt). Samme med Paleet P-hus i Oslo, det er alltid en del Type 2 uttak i bruk. For ikke å snakke om på flyplassene.

Utenfor butikker og slikt der man tilbringer en halvtime maks er AC-uttak mindre interessant. De passer best der man står i lengre tid, minst 3 timer. Så at AC-punktene utenfor den lokale Kiwien ikke brukes ofte er ikke så merkelig. Der passer det best med hurtigladere.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Ellemelle

#141
Sitat fra: goggo på onsdag 28. oktober 2020, klokken 13:36
@Ellemelle, er det virkelig slik at EU krever at det skal være en type2 "socket" og ikke tillater at det er en en ledning med plugg?
Ja, det eneste jeg er usikker på er om det norsk forskrift eller EU. Kravet er der ihvertfall.
Hvis det er EU, så er det i samme sak hvor det kreves at alle offentlige tilgjengelige DC-ladere skal være utstyrt med CCS.

Edit: Fant det i en annen tråd i dette forumet:

Sitat
722.55.101.1:
Allment tilgjengelig AC tilkoblingspunkter skal være en elbilkontakt, Type2 i samsvar med NEK EN 62196-2.

https://elbilforum.no/index.php?topic=43738.0

Øyvind.h

#142
Det positive med manglende kabel er at det gjøres mye mer klønete å bruke. Dermed brukes laderne primært av de som "må", og ikke av de som bare plugger i fordi det er enkelt.
Effektiv måte å avskjære tilgangen og skape en barriere.



Sitat fra: Rosstopher på onsdag 28. oktober 2020, klokken 14:07
Jeg vet ikke hva snittet er, men jeg (og de andre på jobben min som kjører elbil) bruker Type 2-kabelen nesten hver eneste arbeidsdag...
Om det er tungt brukte plasser høres det jo virkelig ut som det hadde vært en fordel med fast kabel. Ellers må jo alle ansatte ha kabel i bilen hver dag og pakke den opp og ned/plugge inn/ut av ladeboksen hver eneste dag.
Synd det har blitt slik. Folk vil jo normalt ikke ha en slik løsning der de lader ofte, eksempelvis hjemme. Det kunne ikke falt meg inn å måtte pakke opp og ned kabel hver dag hjemme.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

el-snorre

Sitat fra: Ellemelle på onsdag 28. oktober 2020, klokken 12:03
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 28. oktober 2020, klokken 10:48
Ikke enig, fast kabel er noe dritt. For det første utelukker man alle bilene med type 1 inntak, for det andre er faste kabler sterkt utsatt for slitasje og skader. Dermed er det mye større sjanse for at man kommer til en defekt ladestasjon. Jeg bruker mye heller min egen type 2 kabel, som ligger lett tilgjengelig i frunken. Det er ingen grunn til å grave den ned ;)
Det er en EU forordning som pålegger alle offentlig tilgjengelige AC ladestasjoner å ha en type 2 kontakt, så en eventuell fast kabel vil bare komme i tillegg til kontakten. Altså pose og sekk.

Edit: Eller var det en NEK?

EU direktivet slår vel bare fast at Mode 3 Type 2 er EU-standard på lading. Tror ikke den sier noe om at det ikke kan være fast kabel. Type2 støpsel har dog blit praktisert av hensyn til biler med type 1kontakt.
Jobber i Elbilforeningen
Blå I-Pace
Rød TMS 150 000 km
Rød Leaf, 65 000 km.
Tidligere  Peugeot Partner, ca 120 000 km

Rosstopher

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 28. oktober 2020, klokken 14:36
Om det er tungt brukte plasser høres det jo virkelig ut som det hadde vært en fordel med fast kabel. Ellers må jo alle ansatte ha kabel i bilen hver dag og pakke den opp og ned/plugge inn/ut av ladeboksen hver eneste dag.
Synd det har blitt slik. Folk vil jo normalt ikke ha en slik løsning der de lader ofte, eksempelvis hjemme. Det kunne ikke falt meg inn å måtte pakke opp og ned kabel hver dag hjemme.

Mitt inntrykk er at de fleste uansett har med kabelen hver dag. Min ligger i fordypningen på venstre side av bagasjerommet, så det er bare et par trykk på skjermen på vei ut av bilen, og så ligger kabelen der lett tilgjengelig en halvmeter unna laderen. Hadde ikke spart mange sekundene av fastmontert kabel.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

arnkl

Sitat fra: goggo på onsdag 28. oktober 2020, klokken 13:36
Det vi ser her er jo at nesten ingen gidder å bruke AC lading, bortsett fra Kirkebø og Teslabjørn og enkelte andre entusiaster da :)

Eg brukte 22 kW type 2 lading mykje i sommar. Fulladar bilen på 4 timar, og er eit godt alternativ til hurtiglading når ein likevel skal stoppe ein stad nokre timar.
S85 (blå, med det meste, VIN# *20295)
VW e-Up! (2014, kjøpt brukt)

SveinJ

Tema er vel planlagte hurtigladere i Finnmark, er det ikke?
2014 BMW R1200GSA, Racing Blue
2016 Audi Q3 2,0 TDI, Hainanblue metallic (solgt)
2016 BMW i3, FC, Mineral grey (solgt)
2019 BMW i3, FC, Imperial blue (solgt)
2021 VW i.d4 Max Honey yellow, på veien

Apache

For de som er litt mere interesserte i elbil vet også at lading med AC er bedre en hurtig lading med DC.
Men å lade med AC med f.eks 3,5kw på f.eks. et kjøpesenter er mere et ork. Du får ikke så nye.
Men som på min bil som får 16kw lading på AC (TMS 75d) så er det mere hyggelig. Da har man fått en del på batteriet etter en økt på kjøpesenteret eller lignende.

Har man mulighet og tid, lad med AC opp til Max 70-90% så vil batteriet vare lengre.

vinterdekk

God mulighet for at denne var lenket her tidligere. Men teslabjørns tur med Fortum gjennom Finnmark og nord Troms i fjor er jammen ett fascinerende eventyr. De ville ikke kommet langt uten blå og røde industrikontrakter som de lokale kraftselskapene tilbød for anledningen. I serien stopper de på alle stedene Fortum planla å bygge ut.


https://youtu.be/FjepWfpRyhQ
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

Asbjornel


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA