Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Nye hurtigladere planlagt i Finnmark

Startet av jlan, onsdag 10. april 2019, klokken 15:28

« forrige - neste »

jonasali

Sitat fra: THE på onsdag 21. oktober 2020, klokken 13:22
@jonasali, er det kun fundamentene for de "vanlige" hurtigladerne som er på plass, eller har Tesla også gravd/satt ned fundamenter i Varangerbotn?

Det jeg så var det standardfundamentet jeg ser de monterer i Vadsø, Alta og andre steder for "Enova" laderne som Ishavskraft skal drifte.
Har skjønt det slik at Tesla laderne også skal komme her, men kunne ikke se noe spor av det. Men det var veldig mye aktivitet der og mye graving. Så kan hende det kommer snart.

Om de skal monteres før April/Mai 2021 så må fundamenteringen på plass asap for nå kommer telen ganske raskt.

Asbjornel

#121
Mulig dere har sett det, men poster allikevel.

I Finnmark elbilforening på Facebook ser jeg at det informeres om aktivitet i Kautokeino, Karasjok, Mazé og Lakselv.
I tillegg er den i Mandalen slått på i følge elbil i Norge siden (fb det også).

All honnør rettes til de som postet de originale innleggene. Bra at folk speider og informerer.

el-snorre

Samuelsberg/Løkvoll i Kåfjord er som nevnt operativ
Storslett/Nordreisa ved Circle K er operativ

Bufjord er operativ
Alta er operativ

Máze Kautokeino er ferdig og blir operativ om en uke

I tillegg kommer trolig 10 andre lokasjoner i løpet av november til å bli ferdigstilt. Stasjonene blir synlig i Elbilappen eller andre apper som bruker data fra Nobil når det er ferdigmeldte. Det er slik at selv om strømmen er på så kan det være at ABB som leverer HW har behov for fintjuning før de blir operativ og deretter lukkes med tilgangskontroll og betaling før jul en gang.

Ishavsveien-app leveres av Vattenfall InCharge til Ishavskraft som drifter kundegrensesnittet på vegne av de 7 kraftselskapene som eier ladestasjoene i sitt nettområde. 
Jobber i Elbilforeningen
Blå I-Pace
Rød TMS 150 000 km
Rød Leaf, 65 000 km.
Tidligere  Peugeot Partner, ca 120 000 km

Asbjornel

 :+1:
Takk for info. Du skriver at Alta er operativ. Vet du om de har fått i gang 175kW laderen? Det var feilmelding på den ennå på tirsdag.

el-snorre

Usikker. Mulig fokuset er å få flest mulig ladestasjoner i drift, for så å fikse feil i lag med ABB.
Jobber i Elbilforeningen
Blå I-Pace
Rød TMS 150 000 km
Rød Leaf, 65 000 km.
Tidligere  Peugeot Partner, ca 120 000 km

jonasali


RJK

Dette var jo helt greie priser sammenlignet med hva man får av priser andre steder.


:+1:
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

jkirkebo

Sitat fra: RJK på tirsdag 27. oktober 2020, klokken 15:50
Dette var jo helt greie priser sammenlignet med hva man får av priser andre steder.

Enig. Og fint med kWh-pris på AC-lading, slik at det er kurant å benytte 22kW-stolper på en bil med 11kW lader. Med Fortums prismodell er det håpløst, da blir kWh-prisen omkring 5,50 :(
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

RJK

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 27. oktober 2020, klokken 20:05
Sitat fra: RJK på tirsdag 27. oktober 2020, klokken 15:50
Dette var jo helt greie priser sammenlignet med hva man får av priser andre steder.

Enig. Og fint med kWh-pris på AC-lading, slik at det er kurant å benytte 22kW-stolper på en bil med 11kW lader. Med Fortums prismodell er det håpløst, da blir kWh-prisen omkring 5,50 :(


2,50 kr/kWh er det jeg betaler i borettslaget hjemme (ingen oppstarts/anleggsbidrag ellers, da det er delte ladere), så det kan jeg ikke klage på som pris på offentlig lader, så enig med deg der.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

goggo

Kjempebra med rene KWh priser. :+1:

Nå har Tesla og Ionity og Circle K og Ishavsveien forstått at KWh prising blir mest rettferdig for alle, da håper jeg resten av aktørene vurderer å komme etter :) 
Blir det køer på disse stasjonene på grunn av folk som vil lade fulle batterier så vil det bare inspirere andre aktører til å sette opp ladestasjoner også.

Og jeg tror at Ishavsveien og partnere kan planlegge å sette opp mange flere 22 KW stolper med en gang, for dette kommer til å bli populært. Og disse 22 KWh stolpene kan stå på steder der turister og fastboende ofte parkerer, ikke nødvendigvis sammen med hurtigladere/lynladere.
Og disse ekstra 22 KWh stolpene må ha fast type2 kabel :) :)
De av oss som har kjørt elbil i USA vet hvor mye lettere det er for folk å ta i bruk AC ladere som har fast kabel, i stedet for å grave fram sin egen kabel.


mvh
Hugo

Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

Maxwell_400

Sitat fra: goggo på onsdag 28. oktober 2020, klokken 08:46

Og disse ekstra 22 KWh stolpene må ha fast type2 kabel :) :)
De av oss som har kjørt elbil i USA vet hvor mye lettere det er for folk å ta i bruk AC ladere som har fast kabel, i stedet for å grave fram sin egen kabel.

mvh
Hugo
De kablene får nok ikke stå i fred, mye god kobber i de.
I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

goggo

Sitat fra: Maxwell_400 på onsdag 28. oktober 2020, klokken 09:38
Sitat fra: goggo på onsdag 28. oktober 2020, klokken 08:46

Og disse ekstra 22 KWh stolpene må ha fast type2 kabel :) :)
De av oss som har kjørt elbil i USA vet hvor mye lettere det er for folk å ta i bruk AC ladere som har fast kabel, i stedet for å grave fram sin egen kabel.

mvh
Hugo
De kablene får nok ikke stå i fred, mye god kobber i de.

Kablene er fastmontert, så jeg tror ikke det er noe å bekymre seg for.
Alle AC chargers i USA har fast kabel, og jeg tror ikke tyveri er et problem.
Fordelene med fast kabel er flere, bl.a. er det raskere å plugge inn. Dessuten har de gjerne ganske lange kabler og et sted kablene kan kveiles opp. Dette gjør at det blir mindre knot med å parkere "riktig".

Her er et par eksempel bilder fra Vermont:



mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

RJK

Sitat fra: goggo på onsdag 28. oktober 2020, klokken 08:46
Kjempebra med rene KWh priser. :+1:

Nå har Tesla og Ionity og Circle K og Ishavsveien forstått at KWh prising blir mest rettferdig for alle, da håper jeg resten av aktørene vurderer å komme etter :) 
Blir det køer på disse stasjonene på grunn av folk som vil lade fulle batterier så vil det bare inspirere andre aktører til å sette opp ladestasjoner også.

Og jeg tror at Ishavsveien og partnere kan planlegge å sette opp mange flere 22 KW stolper med en gang, for dette kommer til å bli populært. Og disse 22 KWh stolpene kan stå på steder der turister og fastboende ofte parkerer, ikke nødvendigvis sammen med hurtigladere/lynladere.
Og disse ekstra 22 KWh stolpene må ha fast type2 kabel :) :)
De av oss som har kjørt elbil i USA vet hvor mye lettere det er for folk å ta i bruk AC ladere som har fast kabel, i stedet for å grave fram sin egen kabel.


mvh
Hugo


Enig med deg i det du skriver her.


Samtidig så mener jeg det er god grunn til å gjøre det mindre gunstig å stå etter at batteriet er fullt, ved på innføre minuttprising for tid stått utover 5 minutter etter at ladingen er stoppet pga fullt batteri. Og den prisen kan godt være høy, så folk ikke bruker plassene som parkeringsplass.


Kanskje kunne det vært slik at du må velge på stolpen/skjermen (eller i bilen når den kan starte lading direkte fra tilkobling) før lading starter, om du skal lade til 90 eller 100 %, og at den ellers stopper ved 80 %, slik at du aktivt må ta et valg om du virkelig trenger å stå så lenge. Og da løper minuttaksten fra 5 minutter etter du har nådd ditt valg.


Noen vil sikkert trykke for "stappfullt" for å få bedre tid eller stå litt lengre enn man strengt tatt har behov for, men om man gjør det hver eneste gang man lader, så bør selskapet det gjelder fange opp dette, og da sende tips til bruker om god ladeskikk. Og etterhvert disable valget, eller kreve at bruker ringer inn for å få dette aktivert for gjeldende sesjon. Da vil nok slik adferd "trenes bort" etter litt tid.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

jkirkebo

Sitat fra: goggo på onsdag 28. oktober 2020, klokken 08:46
Og jeg tror at Ishavsveien og partnere kan planlegge å sette opp mange flere 22 KW stolper med en gang, for dette kommer til å bli populært. Og disse 22 KWh stolpene kan stå på steder der turister og fastboende ofte parkerer, ikke nødvendigvis sammen med hurtigladere/lynladere.
Og disse ekstra 22 KWh stolpene må ha fast type2 kabel :) :)
De av oss som har kjørt elbil i USA vet hvor mye lettere det er for folk å ta i bruk AC ladere som har fast kabel, i stedet for å grave fram sin egen kabel.

Ikke enig, fast kabel er noe dritt. For det første utelukker man alle bilene med type 1 inntak, for det andre er faste kabler sterkt utsatt for slitasje og skader. Dermed er det mye større sjanse for at man kommer til en defekt ladestasjon. Jeg bruker mye heller min egen type 2 kabel, som ligger lett tilgjengelig i frunken. Det er ingen grunn til å grave den ned ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jonasali

Jeg syns prisene er ganske fonuftige. Men som jeg har spilt inn til de så tenker jeg at det må være et insentiv for å fjerne seg fra de raseladerne når man har fått fylt tanken eller farta blir lav. Slik som prisene er nå kan du stå på en lynlader i timesvis uten å lade, uten å bli straffet for det.
Så akkurat den biten håper jeg de ser på.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA