Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Nye hurtigladere planlagt i Finnmark

Startet av jlan, onsdag 10. april 2019, klokken 15:28

« forrige - neste »

jonasali

Sitat fra: el-snorre på mandag 14. september 2020, klokken 12:52
Alta Kraftlag er med i G7 nettforsynings samarbeidet og G7 er de som samlet skal bygge alle lokasjonene i Finnmark. Alle parter bygger det de reker før vinteren setter inn og flesteparten av lokasjonene vil forsøksvis bli ferdig før nyttår. Noen av lokasjonene tar det tid å få på plass nok strømkapasitet, hvor nye nettstasjoner må på plass (med de utfordringer det kan by på).

Gitt at G7 lander på eks neste generasjons ABB-ladere i kombinasjon med tradisjonell 50 kW så vil man samlet kunne lade 3 biler på DC og 2 på AC samtidig om plassen tillater det.

G7 får støtte fra Enova og Enova gir kun støtte til minimumskravet 1*50+1*150+ dobbel AC så det kommer trolig ikke mer en det. Men man kan jo håpe at de planlegger for økt kapasitet fra nettstasjon.

Vet du noe som helst om prisene for bruk av laderne, appmuligheter også videre? Det sies jo at det er Ishavskraft som skal stå for dette. Men det er jo total stillhet om dette.

Asbjornel

#76
Begynner å skje ting i Alta.
Ny lader på gang i tillegg til den eksisterende fra Fortum.

Asbjornel

#77
Alta begynner å se ferdig ut (gjenstår sikkert noe teknisk som ikke synes).
Burfjord klar med betongfot.

Skikkelig dårlige bilder, men slik blir det når man passerer på natta og tar bilder fra bilen.

el-snorre

Sitat fra: jonasali på tirsdag 15. september 2020, klokken 13:22
Sitat fra: el-snorre på mandag 14. september 2020, klokken 12:52
Alta Kraftlag er med i G7 nettforsynings samarbeidet og G7 er de som samlet skal bygge alle lokasjonene i Finnmark. Alle parter bygger det de reker før vinteren setter inn og flesteparten av lokasjonene vil forsøksvis bli ferdig før nyttår. Noen av lokasjonene tar det tid å få på plass nok strømkapasitet, hvor nye nettstasjoner må på plass (med de utfordringer det kan by på).

Gitt at G7 lander på eks neste generasjons ABB-ladere i kombinasjon med tradisjonell 50 kW så vil man samlet kunne lade 3 biler på DC og 2 på AC samtidig om plassen tillater det.

G7 får støtte fra Enova og Enova gir kun støtte til minimumskravet 1*50+1*150+ dobbel AC så det kommer trolig ikke mer en det. Men man kan jo håpe at de planlegger for økt kapasitet fra nettstasjon.

Vet du noe som helst om prisene for bruk av laderne, appmuligheter også videre? Det sies jo at det er Ishavskraft som skal stå for dette. Men det er jo total stillhet om dette.

Laderne vil ingå i nye Ishavsveien, som ikke må forveksles med Ishavsveien AS noen år tilbake. Det kommer en ny APP levert av InCharge (Vattenfall) med navnet Ishavsveien. Det er Ishavskraft AS som formelt vil stå som drifter av alle de 25 nye lokasjonene på vegen av G7 partnerne.

Prismodell og pris er ikke lansert, men grunn til å være optimist. ;) ;)
Jobber i Elbilforeningen
Blå I-Pace
Rød TMS 150 000 km
Rød Leaf, 65 000 km.
Tidligere  Peugeot Partner, ca 120 000 km

el-snorre

Jobber i Elbilforeningen
Blå I-Pace
Rød TMS 150 000 km
Rød Leaf, 65 000 km.
Tidligere  Peugeot Partner, ca 120 000 km

ThomasEL

Får disse laderne noe form for tak over seg?

Selv vi som bor helt sør på «Palmekysten» griner jo litt på nesa hvis laderne står helt åpent...
- Hvordan blir da det i Finnmark med snøfokk og «moderat til sterk ising på fartøy og hurtigladere»...?
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

RJK

Nå er det litt forskjell mellom det som skjer uti havgapet, og det som skjer på land. De forholdene du peker til, gjelder der havvann treffer metallet og andre deler av båtene som holder under 0o C, og treffes av vann som fryser til og fester seg til fartøyet.

Det er sjeldent at snø vil smelte på metallbokser som holder samme temperatur som omgivelsene. Du kan få en viss effekt om det kommer underkjølt regn.

Men kan jo hende de setter på litt varme på boksene for å smelte unna om det har bygd seg opp noe. Dog, skulle tro de fikk en form for leskur rundt seg ihvertfall.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

el-snorre

Det kommer leskur på samtlige lokasjoner. Dog forhindrer ikke det at disse kan fyke full av snø om vindretning eller plasseringen slik at det skjer.

Alle hurtigladere mener jeg har innebygget varmeaparat som vil sørge for at kondens fjernes innvendig, men om det er nok til at snø ikke legger seg på laderne kommer litt an på. G7 plikter, som alle de andre, å se til laderne ukentlig så det er jo håp om at de fjerner snø som hindrer bruk.
Jobber i Elbilforeningen
Blå I-Pace
Rød TMS 150 000 km
Rød Leaf, 65 000 km.
Tidligere  Peugeot Partner, ca 120 000 km

RJK

I tillegg til ukentlig ettersyn, så vil jeg tro de som er ansvarlig for snørydding blir bedt om å måke og feie i leskurene når de likevel må etterse og rydde på stedene der disse blir stående plassert.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

ThomasEL

Sitat fra: RJK på mandag 21. september 2020, klokken 12:51
Nå er det litt forskjell mellom det som skjer uti havgapet, og det som skjer på land. De forholdene du peker til, gjelder der havvann treffer metallet og andre deler av båtene som holder under 0o C, og treffes av vann som fryser til og fester seg til fartøyet.

Det er sjeldent at snø vil smelte på metallbokser som holder samme temperatur som omgivelsene. Du kan få en viss effekt om det kommer underkjølt regn.

Men kan jo hende de setter på litt varme på boksene for å smelte unna om det har bygd seg opp noe. Dog, skulle tro de fikk en form for leskur rundt seg ihvertfall.

Sammenlikningen med "ising på fartøy" var hovedsaklig ment humoristisk.
Men ser likevel for meg noen utfordrende situasjoner. Godt å se at det kommer noe skur i alle fall ;-)
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

RJK

Tok den, og la inn en liten, skjult "spissfindighet" i seg:

Sitat:

"Det er sjeldent at snø vil smelte på metallbokser som holder samme temperatur som omgivelsene."


Den var det kanskje ikke så mange som så, eller ser selv nå med sitat...
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

ThomasEL

Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Asbjornel


Asbjornel

Burfjord åpner denne uka. Forhåpentligvis.
:+1:

Asbjornel

Alta søndag.
Var feil på 150kW stasjonen, men det er strøm på begge.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA