Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Nye hurtigladere planlagt i Finnmark

Startet av jlan, onsdag 10. april 2019, klokken 15:28

« forrige - neste »

Magnus Hansen

Litt tidlig å si at det ikke blir noe av. Fortum har foreslått noe annet i sitt anbud enn Enova ba om (høyere effekt på ladestasjonene). Det blir vel fort dyrere pga dette og nå er det forhandlinger..

Porsgrunn

#31
At Fortum, når det først skal gjøres en slik stor utbygging, ønsker å velge teknologi som er riktig for de bilene vi vet kommer neste par år synes jeg de skal ha skrytt for.

Å gjøre et slikt stort regionalt løft med 50 kW ladere ville være merkelig. Diskusjonen om å også få lynladere til Finnmark hadde kommet til å starte før de var ferdig med å bygge.

Jeg tror også det vil koste mer og for mange år forover gi et dårligere tilbud om ikke Fortum klarer å få fornuften til å seire her.

daktari

50 kW hurtigladere i Finnmark er galskap, det er jo nesten 20 mil mellom hvert lille tettsted; da holder bare ikke 50 kW. Det er rett og slett ikke e-Golf eller Leaf-egnet geografi.
Høyere effekt vil også gi bedre turnover.
Eksempler:
Lakselv-Alta 2,5 timer, 170 km.
Alta-Hammerfest - 2 timer 140 km
Alta-Tromsø 5,5 timer, 300 km
Alta-Kauto 1,5 timer og 130 km
Lakselv - Kirkenes - 5 timer, 350 km (evnt via Finland)
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

goggo

Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

Magnus Hansen

Sitat fra: goggo på torsdag 28. november 2019, klokken 17:47
Nytt kapittel i Nordnorge føljetongen :)
https://www.tu.no/artikler/bygger-lynlader-nettverk-i-nordland/480026

mvh
HUgo

At Enova nå går ut og ber om 150kW ladere i Nordland er jo et godt tegn på at de har hørt på innspill fra Fortum i Troms og Finnmark. Og at resultatet av forhandlingene der bør blir det samme

jkirkebo

Sitat fra: goggo på torsdag 28. november 2019, klokken 17:47
Nytt kapittel i Nordnorge føljetongen :)
https://www.tu.no/artikler/bygger-lynlader-nettverk-i-nordland/480026

Dette blir bra :) Har kjørt Rv17 to ganger med elbil og det blir definitivt mye enklere med hurtigladere :)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

emurof


JorgenM

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 28. november 2019, klokken 22:45
Dette blir bra :) Har kjørt Rv17 to ganger med elbil og det blir definitivt mye enklere med hurtigladere :)
Du mener FV17 :)
Men det het RV17 for 10 år siden og derav navnet KystRIKSvegen, men antar det var FV da du kjørte elbil der :)

Selv har jeg bodd ca 100 meter inntil vegen i 33 av mine 43 år :)
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

ruff

Ny utvikling i saken, kraftlagene i regionen overtar søknaden hos Enova fra Fortum? Blir et omfattende antall ladepunkter i Nord-Troms og Finnmark.



Pressemelding:
https://www.altakraftlag.no/utbygging-av-ladenettverk-for-elbiler-i-troms-og-finnmark/?fbclid=IwAR2G_FAGyVEEBytl91Gt0UUgXnGRVUXCOwtDaddEcXOM2pmXkwv36U2KsH8


PRESSEMELDING – Kraftselskapene i storfylket Troms og Finnmark overtar søkerposisjonen i forhandlingsprosessen med Enova, målet er å bygge landets kraftigste ladenettverk for elbiler.

Kraftselskapene Ymber, Alta Kraftlag, Hammerfest Energi, Repvåg Kraftlag, Luostejok Kraftlag, Nordkyn Kraftlag og Varanger Kraft har blitt enige med Fortum og Enova om å overta Fortums søkerposisjon i prosessen med å få et ladenettverk på 25 lyn- og hurtigladesteder i Troms og Finnmark.

– Vårt klare mål er å få bygget ut ladenettverket i løpet av 2020 og 2021 sier lederne Erling Martinsen (Ymber), Per-Erik Ramstad (Alta Kraftlag), Oddbjørn Samuelsen (Repvåg Kraftlag) og Stein Mathisen (Varanger Kraft), som hadde et koordineringsmøte torsdag 27. februar.

– Dette er en samfunnsoppgave, og vi går inn i denne rollen for å skaffe vår region et nødvendig ladenettverk, for å ta del i «det grønne skiftet». Med de utfordringene vi står ovenfor når det gjelder elektrifisering av både persontransport og annen transport, er det riktig av oss å ta et ansvar for å få ladenettverket realisert.

De 7 selskapene er i god dialog med Enova og vil i løpet av kort tid levere reviderte søknader på de 3 «ladepakkene» som skal bygges i fylket. Pakkene består av 7 ladesteder i Nord Troms og Vest Finnmark, 7 ladesteder i Midt-Finnmark og 11 ladesteder i Øst-Finnmark.

Under forutsetning av at kraftselskapene og Enova finner en omforent løsning på de tekniske og økonomiske kravene, vil de 7 lokale selskapene sørge for at elbilbrukerne i regionen kan bevege seg på kryss og tvers i det nye storfylket uten problemer med lading. Alle ladesteder vil ha både lynladere (150 kW) og hurtigladere (50 kW), i tillegg til såkalt normallading.

goggo

#39
Spennende utvikling, men jeg lurer på hvorfor dette skal gjøre noen forskjell hvis de søker om det samme tilskuddet til de samme ladestasjonene som Fortum gjorde. Kanskje Enova var redd for at Fortum skulle få en markedsdominans som det ville være tilnærmet umulig for andre å komme inn og konkurrere mot i etterkant?

EDIT: Eller kanskje det er mer spiselig at støttemidlene går til norske kraftselskaper enn til den finske stat som vel eier en majoritetsandel i Fortum?

Det som er bra er i alle fall at kraftselskapene der oppe i nord ser ut til virkelig å ønske å få dette til.

mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

automat

Sitat fra: goggo på torsdag 27. februar 2020, klokken 17:28
Spennende utvikling, men jeg lurer på hvorfor dette skal gjøre noen forskjell hvis de søker om det samme tilskuddet til de samme ladestasjonene som Fortum gjorde. Kanskje Enova var redd for at Fortum skulle få en markedsdominans som det ville være tilnærmet umulig for andre å komme inn og konkurrere mot i etterkant?

EDIT: Eller kanskje det er mer spiselig at støttemidlene går til norske kraftselskaper enn til den finske stat som vel eier en majoritetsandel i Fortum?

Det som er bra er i alle fall at kraftselskapene der oppe i nord ser ut til virkelig å ønske å få dette til.


Det står at de ser det som et sammfunnsansvar. Jeg tolker det til at de ikke stiller samme krav til inntjening som den komersielle leverandøren Fortum.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

RJK

Godt å høre det skjer noe mere, for nå har jeg i lengre tid fryktet at dette skulle krasjlande. Så håper jeg at Enova skjønner at de må ta i litt, og ikke være årsaken til at det eventuelt strander. Det er viktig at hele landet har dekning.

Dessverre er jeg redd det allerede er trenert så mye, at vi neppe ser mange ladestasjoner før sommerferien startet for folk flest, og det er skikkelig synd. Hadde virkelig et håp om å fått tatt en skikkelig norgesferie, men uten et ladetilbud, så blir det alt for mange lange stopp med saktelading. Ja, det kunne gått, men jeg hadde ikke orket det.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

xyzzy

Sitat fra: automat på torsdag 27. februar 2020, klokken 18:01
Sitat fra: goggo på torsdag 27. februar 2020, klokken 17:28
Spennende utvikling, men jeg lurer på hvorfor dette skal gjøre noen forskjell hvis de søker om det samme tilskuddet til de samme ladestasjonene som Fortum gjorde. Kanskje Enova var redd for at Fortum skulle få en markedsdominans som det ville være tilnærmet umulig for andre å komme inn og konkurrere mot i etterkant?

EDIT: Eller kanskje det er mer spiselig at støttemidlene går til norske kraftselskaper enn til den finske stat som vel eier en majoritetsandel i Fortum?

Det som er bra er i alle fall at kraftselskapene der oppe i nord ser ut til virkelig å ønske å få dette til.


Det står at de ser det som et sammfunnsansvar. Jeg tolker det til at de ikke stiller samme krav til inntjening som den komersielle leverandøren Fortum.

Den største utgiften for slike ladestasjoner er nettleie, spesielt på effekt. De som tar over for Fortum her er nettselskapene som ville tatt seg betalt for dette... Nå blir det vel heller på selvkost-basis og ikke på "vi flår ladestasjonseierne"-basis.


automat

Sitat fra: xyzzy på torsdag 27. februar 2020, klokken 21:59

Den største utgiften for slike ladestasjoner er nettleie, spesielt på effekt. De som tar over for Fortum her er nettselskapene som ville tatt seg betalt for dette... Nå blir det vel heller på selvkost-basis og ikke på "vi flår ladestasjonseierne"-basis.

Som netteiere har de selvfølgelig noen fordeler. Det er likevel ikke noen selvfølge at de tar på seg dette. De kunne sagt at de skal ha inn nettleie på samme linje som for ordinære kunder. Så strengt tatt subsidierer de hurtigladerne. (Ikke forstå det slik at jeg klager på dette.)

Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

manifold

Sitat fra: automat på torsdag 27. februar 2020, klokken 22:35
Sitat fra: xyzzy på torsdag 27. februar 2020, klokken 21:59

Den største utgiften for slike ladestasjoner er nettleie, spesielt på effekt. De som tar over for Fortum her er nettselskapene som ville tatt seg betalt for dette... Nå blir det vel heller på selvkost-basis og ikke på "vi flår ladestasjonseierne"-basis.

Som netteiere har de selvfølgelig noen fordeler. Det er likevel ikke noen selvfølge at de tar på seg dette. De kunne sagt at de skal ha inn nettleie på samme linje som for ordinære kunder. Så strengt tatt subsidierer de hurtigladerne. (Ikke forstå det slik at jeg klager på dette.)


Det er ulovlig for nettselskaper eller eiere av nettselskaper å gi seg selv slike fordeler. Det er forøvrig ikke nettselskapene som investerer i hurtigladere, men andre deler av disse konsernene.

Grunnen til at energiselskapene i Finnmark investerer, er altså ikke at kostnadene ved nettilknytning eller nettleie vil være mindre for dem. Det er nok mer knyttet til et ønske om å ta posisjoner som på lang sikt kan være kommersielt attraktive, kanskje i kombinasjon med større risikovilje enn det de etablerte ladeselskapene har.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA