Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Forventede kostnader på gammel trilling

Startet av Audunk, tirsdag 05. mars 2019, klokken 00:40

« forrige - neste »

Audunk

Ser at prisen på endel av de såkalte trillingene fra 2011-2012 begynner å bli ganske rimelig. De begynner jo å dra på årene og mange av de har gått over 100 000 km.
Hvilke utgifter kan man forvente å få i nær fremtid dersom man kjøper en slik? Bremser, hjullagre, dempere, lader, elektronikk? Noen ligger ute med kjente feil/mangler med større eller mindre avslag i prisen.
Eksempelvis
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=141550110 og
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=141625104 (får ikke link-knappen til å funke)

Hvilke feil og mangler bør man styre unna, evt hvilke er ikke så farlige?

Hvilken levetid kan man forvente på en av de eldre bilene så lenge man holder rusten i sjakk? Hva er det mest sannsynlig vil ryke til slutt som er så dyrt å fikse at det ikke vil lønne seg?

Hva med denne? Ser den ut som et godt kjøp? Er det lurt å kjøpe biler som har vært eid av en bedrift e.l. sånn som denne og jeg vil anta kjørt av mange forskjellige personer som kanskje ikke har brydd seg så mye om hvor bra de har behandlet bilen ift en privateid ville blitt behandlet?
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=141724533

Er manglende service et stort usikkerhetsmoment? Noen andre varselflagg som tilsier at jeg bør styre unna et bilkjøp?

tomrh

#1
Svake punkter er vel feste til AC kompressor, rustne bremserør, og rust på bremser generelt. Bare foran det er bremseskiver og klosser som evt må byttes, men trommelbremser bak bør nok åpnes og renses. Lite rust ellers. Hjullagre bak ryker gjerne etter 150 k km. Batteri er typisk nede på 70-75% av nytt men fungerer utmerket. Absolutt verdt 40-50 laken for korte pendleavstander, og vil holde mange år til. De som selges til under 40' er det vel noe galt med?

Manglende service er ikke noe minus hvis bilen ellers er velholdt, entusiaster gjør servicen bedre selv (de få som kjøpte privat i 2011-2012 er ofte entusiaster). Bremsene gir ofte god indikasjon på vedlikeholdsnivået, er de noen brune rustne klumper bak hjula så styr unna, men er de grå av zinkspray og skivene er blanke og fine, vitner det om en eier som bryr seg.

Biler eid av bedrifter eller institusjoner kan vel slå begge veier, kan være dårligere kjøp fordi brukerne ikke har hatt et personlig eieforhold og kjørt dem deretter, men er ofte kjørt lite og forsiktig og har nok ikke vært førstevalg av yngre sjåfører. En bil kjørt f.eks. i hjemmesykepleien er nok ikke så dumt kjøp.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

arthur

Motorforum i Asker og Bærum har en 2011 som de selv omtaler som nærmest "misbrukt", brukes av alt og alle, får lite stell og tusler og går uten problemer. Vi har en 2014 modell og ikke hatt noe problemer med den av noen art utover skifte av skiver/klosser på EU-kontroll etter fire år. Enkel bil, og det har jo så klart også noen fordeler.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

engolf

De franska tidigare modeller av trilling hade väl också problem med svaga girkasser. Kontrollera att giroljan har blivit bytt, annars riskerar du åka på extrakostnader.
Annars är det ofta rostiga bromsskivor på äldre elbilar (ganska standard).
För övrigt är det inga höga servicekostnader vi snackar om.

Audunk

Mange takk for gode svar så langt.

Jeg har en samboer som kommer til å begynne i Sandefjord neste år og vi bor i Horten. På jobben hennes er det noen få elbil-ladeplasser, så hun kan ikke være 100% sikker på å få ladet bilen der.
Vil det være mulig for henne å pendle frem og tilbake (tilsammen ca 80 km) med en av eldre trilling eller bør vi heller finne oss en rimelig Leaf da?

emagic

Sitat fra: Audunk på tirsdag 05. mars 2019, klokken 13:27
Mange takk for gode svar så langt.

Jeg har en samboer som kommer til å begynne i Sandefjord neste år og vi bor i Horten. På jobben hennes er det noen få elbil-ladeplasser, så hun kan ikke være 100% sikker på å få ladet bilen der.
Vil det være mulig for henne å pendle frem og tilbake (tilsammen ca 80 km) med en av eldre trilling eller bør vi heller finne oss en rimelig Leaf da?

80km uten sikker lading ville jeg styrt unna.   Selv om det er mildere nedover kysten så kommer det til å holde hardt.  Vår trilling som har kjørt ca 120' klarer fint 110km på en sommerdag fremdeles, men om vinter med slaps og dritt så har 60km t/r sandvika-drammen på enkelte dager vært utfordrende.

Problemet om vinteren oppstår når du får så elendig føre at du fort MÅ ha på både varme og AC for ikke å dugge helt ned.

Det hjelper selvfølgelig om bilen står i garasje om natten.   Fra 2012 var det vel så kan I-miev varme med varmeapparatet mens den står tilkoblet strøm, vår må varmes med type defa kupevarmer tilkoblet med egen ledning.  Med 80km t/r ville jeg vært veldig sikker på at jeg hadde hyggelige kolleger som var villig til å dele ladekontaktene på jobb...   Det positive er at den lader kjapt og fint med 13A om du har rett ladekabel og kursen på veggen tåler det.

Bilen i seg selv er helt fantastisk artig og problemfri.

-emagic

tomrh

#6
Vår '12 i-MiEV holder bare såvidt én vei til jobben min om vinteren, det er 42 km. Har da 1-2 streker igjen av 16, og har bare en liten lunk i kupeen. Uten jobblading må den hurtiglades ganske umiddelbart rett etter jobb. Den får da maks 13-14 streker men går saaakte å lade i kulde, og jeg må hurtiglade enda en gang på vei hjem, eller utfordre rekkeviddeangsten. Med kø på alle laderne i sprengkulde går det fort en time ekstra. Så den er rett og slett uegnet til mine 2x42 km uten jobblading i oppvarmet garasje. Ja til og med vår '12 Leaf er uegnet.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

engolf

Jag pendlade med min iOn hela vintern (dock utan att använda elvärmen, har fossilvärmare), och då hade jag inga problem med att köra 90-100 km i lugnt tempo. Undviker självklart motorvägshastigheter, men 80-90 km/t är inga problem på flat mark.
Bilen har ju liten profil, och är lätt, men det är många faktorer som spelar in, som däck, topografi, temperatur och körstil. Då jag köpte bilen låg bromsarna lite granna på, och efter att ha motionerat dessa fick jag minst 10 km extra räckvidd. Många bäckar små...

Surrehue

På de kaldeste dagene så må hun nok en liten tur innom OBS på Foksrød for en liten lading, men ellers går det, dersom hun kjører asketisk, men så er spørsmålet om hun hele tiden vil kjøre asketisk. Gå i stede for 2013 modell eller nyere. De skal gå 2-3 mil lenger en 2011-12 modellene. For meg hadde de 2 milene betydd en helt annen hverdag, da jeg ofte kommer hjem med under 3 km rekkkevidde igjenn. Nå begynner det å bli mildere og da har hun et halvt år på å lære seg å kjøre økonomisk, så kjøp en 2013 eller nyer og prøv. Går det ikke, så selg den, da har dere hatt billig bil i 6 mnd. Dersom det er arbeidsgivers ladeplasser, så kan man jo avtale at man bytter i løpet av dagen. Med 1 time lading så bør det gå, å kjøre frem og tilbake selv med 2011 modell.

Livsforvalteren

Er vel viktig å få med at de 2-3 milene ekstra på litt nyere modeller kun gjelder mieven.

Jeg har kjørt 2011-miev i to år nå og er veldig fornøyd.

For min egen del kjører jeg, med en lading om vinteren (i Bergen, ca -5), såvidt 4x 2 mil om jeg ikke må bruke varme mer enn å få vekk doggen. Da har jeg kaldt batteri 3 av fire turer. Men ift kjøp av brukt trilling er kanskje det viktigste for å vurdere rekkevidden å investere i OBD-adapter og EVbattmon (Se egen tråd) for å teste batteristatus. Evt. spørre om det er mulig å låne her på forumet. Kan raskt finne ut om batteriet er verdt å samle på da :)

Min største (og eneste) smell var at AC-kompressoren røk. De mente det var fordi kompressorvesken(?) hadde lekket ut over tid, og at det er helt vanlig. Så jeg ville spurt selger om de har hatt AC-service og om ikke vurdert å gjøre det etter kjøpet. Bytte av kompressoren kostet meg 20-25.000,- inkl arbeid og da kjøpte jeg brukt av Elbilmek...

Engolf nevner girolje.. Er det noe som blir byttet på service, eller er det evt. ikke nødvendig på norsksolgte biler med bedre girkasse? Eller noe det er på tide å gjøre snart :)
2011 i-MIEV

tomrh

Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

TB

#11
I følge C-Zero service hefte skal oljeskift på reduksjonsgir gjøres så ofte som hver 40 000 km.
Det er byttet olje minst en gang før på min bil, og det skal byttes når jeg har den inne på service over påske.

Mulig de har endret intervallet, men ikke så høyt som 100 000?

https://elbilforum.no/index.php?topic=11901.msg170890#msg170890
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

tomrh

På vår '12 Miev ble det ihvertfall byttet ved 100.000 km iflg serviceplanen, den har fulgt alle servicer.

Leaf har også 100.000 km som intervall. Når de setter et intervall har de også en god margin, så bilen tåler nok sikkert det dobbelte. Folk på Leafforumet har byttet selv ved 185.000 km uten at olja var blitt særlig dårlig. At Citroen opererer med 40.000 km tror jeg ikke har rot i faktisk behov.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

engolf

Man ska förhålla sig till tillverkarens satta specifikationer gällande service, och Citroen har garanterat satt 40K av en grund. Jag läste på forumet att imiev har annorlunga girkasse än de franska bilarna (vet inte om det är externa komponenter som girväljare, eller interna grejer som skiljer). Reduktionsgir på dessa bilar får jobba hårt med nästan 200nm från stillastående:)

tomrh

De satte nok også serviceintervall på 10.000 av en grunn.

Uansett hva man tror om intervaller så er det en enkel operasjon, både avtapnings- og påfyllingshull er godt tilgjengelige, og med bytteintervallene på c-zero skulle det være enda større motivasjon til å gjøre dette selv.

https://m.youtube.com/watch?v=NW6liZWTBgo
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA