Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Bråkebremser

Startet av helge89, onsdag 10. april 2019, klokken 12:12

« forrige - neste »

helge89

Har fått litt ulyd fra høyre framhjul på min Model 3.

Det viser seg at bremsene subber borti på et punkt på skiva. Dvs det kommer en metallisk lyd ved hver omdreining. Lurer først og fremst på om det har satt seg noe mellom skive/kloss.

Jeg var å titta på begge framhjule og ser jo bare bremseklossene sitte praktisk talt inntil skiva. Uansett om bilen står i drive/park. Har fått en til å titte mens bilen ruller og, men de ligger ganske nære uansett.

Det virker altså som det ikke er noe klaring å snakke om på noen av bremsene foran, hvertfall ikke nok til å få noe redskap mellom for fjerne hva som eventuellt måtte befinne seg mellom skive og kloss.

Dette er jo en elbil med motorbrems, så må innrømme at det sjelden blir hard og flittig bruk av bremsepedalen.

Noen som har noen tips til problemet? Samt, hvordan er det med elbil, burde man bruke bremsene litt i ny og ne for å passe på at de vedlikeholdes.

Er det verdt forsøket å bare kjøre på og bremse ned litt hardere framover? Eller burde man stoppe og ringe for service?

Har man lov til å fikle med bremsene på en Tesla? Har hørt at dette er noe som kan påvirke garantien.

HvemPrompa

En gang uken burde du i alle fall i en litt lengre nedoverbakke sette den i N (opphever regenerering) og bruke bremsene. Jeg gjør det, samt at jeg får den opp i "litt" høyere hastigheter og legger foten godt på bremsen (få opp temperaturen på skiva) etter grundig vask av bilen. Naboen gjør ingen av disse tingene på sin, og der har det lagt seg fint med overflaterust. Overflaterust og lite brukte bremser er ikke nødvendigvis farlig, men bremsene har godt av å bevege litt på seg, og få opp temperaturen en gang i blant, spesielt etter vask.

golo

Jeg har hatt dette problemet både med Volvo V50 og VW Golf 6. I begge tilfeller grus eller noe lignende som hadde kommet mellom klosser og skive. På Volvo hjalp det å kjøre litt frem og tilbake flere ganger. På golfen måtte jeg ta av klossene.

MikkeBoomBoom

Angående avstand mellom kloss og skive så er denne minimal og ikke noe som skal justeres eller noe et redskap skal introduseres i. Det høres mer ut som om noe sitter fast i bremseskjoldet.

mexigolf

Sitat fra: Mikalv på onsdag 10. april 2019, klokken 13:32
Angående avstand mellom kloss og skive så er denne minimal og ikke noe som skal justeres eller noe et redskap skal introduseres i. Det høres mer ut som om noe sitter fast i bremseskjoldet.

Ja, samme på min V50 som snart skal pensjoneres.  Vanlig vinterstid og i vårløsninga at grus det er strødd med setter seg bak bremseskjoldet og lager en skrekkelig lyd.  Vanligvis hjelper det å kjøre litt frem og tilbake, enkelte ganger har jeg måttet ut å nappe litt i bremseskjoldet for at steinen skulle løsne.

dashMani

A few days ago I suddenly realized the strange sound coming from my right back wheel, it quickly increased a lot and sounded like metal scraping metal. I dropped by Tesla service center in Skøyen and they fixed it in 5 minutes. It was a small rock trapped inside.

1000kwh

Nå er det høytid for stein i skoene og i bremsene ;)

Enten vent til den løsner, spyl bremsene med vann eller foreta noen harde oppbremsinger.

pberg

Ofte så hjelper det å rygge litt til steinen faller ut.
BMW i4 M50
BMW i3
BMW M3 3.0

helge89

Føler jeg har råne-rygget og nødbremset i hele dag. Ingen hjelp. Bor ikke i nærheten av Tesla service, så blir spennende om noen verksteder har lyst å ta på Tesla. Selv Mekonomen var skeptiske.

Tesla service tlf mente jeg kunne prøve med en skrutrekker og løfte ut klossen om det var frambrems. På bakbrems var det verre pga park systemet, men i teorien skulle det kanskje gå greit.

Thomas Parsli

Sitat fra: helge89 på onsdag 10. april 2019, klokken 16:22
Føler jeg har råne-rygget og nødbremset i hele dag. Ingen hjelp. Bor ikke i nærheten av Tesla service, så blir spennende om noen verksteder har lyst å ta på Tesla. Selv Mekonomen var skeptiske.

Tesla service tlf mente jeg kunne prøve med en skrutrekker og løfte ut klossen om det var frambrems. På bakbrems var det verre pga park systemet, men i teorien skulle det kanskje gå greit.

Tesla har helt normale skivebremser og det er enkelt å demontere klossene.
Det påvirker ikke garanti og hvilket som helst verksted burde være villige til å gjøre jobben for deg.
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

helge89

Da har jobben blitt gjort og ingen spor av stein funnet.

Det viste seg at selve bremseskjoldet hadde blitt bøyd inn på et punkt hvor den lå helt inntil skiva.

Det kunne forsåvidt ha foreløpt seg at en stein hadde funnet veien inn og gjort det skaden på skjoldet på dens vei ut, men vanskelig å forestille seg nøyaktig hvordan det kan ha skjedd.

Bilen hadde gått 1000 km før dette, så noe utenpåvirket må det ha vært.

Det hele endte opp med en 1000-lapp på et lokalt service verksted, Tesla hadde vel kanskje tatt dette gratis men tapt arbeidstid og kjørelengde hadde nok gitt samme utgifter uansett.

1000kwh

Sitat fra: helge89 på torsdag 11. april 2019, klokken 09:30
Da har jobben blitt gjort og ingen spor av stein funnet.

Det viste seg at selve bremseskjoldet hadde blitt bøyd inn på et punkt hvor den lå helt inntil skiva.

Det kunne forsåvidt ha foreløpt seg at en stein hadde funnet veien inn og gjort det skaden på skjoldet på dens vei ut, men vanskelig å forestille seg nøyaktig hvordan det kan ha skjedd.

Bilen hadde gått 1000 km før dette, så noe utenpåvirket må det ha vært.

Det hele endte opp med en 1000-lapp på et lokalt service verksted, Tesla hadde vel kanskje tatt dette gratis men tapt arbeidstid og kjørelengde hadde nok gitt samme utgifter uansett.
Du ble jo ranet for 1000 kroner!! Hadde tatt 5 min å sett på en bukk og 2 min å fikse.

helge89

#12
Det var nok billig fram til bremseskiva måtte av.

Men er man foreløpig uten jekk, jekkepad, momentnøkkel, for ikke nevne verktøy til å demontere bremseskiva, så er det sånn verden fungerer enn så lenge.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA