Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla X som budsjettfamiliebil

Startet av leifarne, onsdag 10. april 2019, klokken 18:40

« forrige - neste »

geear

Sitat fra: PGH på torsdag 11. april 2019, klokken 16:58
Sitat fra: gr på onsdag 10. april 2019, klokken 19:09
Budsjettfamiliebil blir det nok aldri, solid verditap må påregnes.

Skal du ha X75 og er veldigopptatt av hurtiglading så kan det være fordeler med å finne en med 85kWh, det gjelder noen få biler på våren 2017 mener jeg. Raskere hurtiglading når du kommer langt opp mot full, og mindre slitasje på batteriet. Litt mer vekt å drasse på, men i praksis ubetydelig.

Det skal ha kommet en ny DU på våren 2017 en gang. Bilene fra slutten sv juli ble "uncorked" (1 sek raskere på 0-100) før levering, men noen fra før også har fått de uncorked etterpå.

Mer utstyr ble standard i jul/aug 17. 7-setere fikk nedleggbar andre seterad, som femseteren, og ble veldig praktisk.

Utstyrspakkene har variert.

Fri superlading er vel før tidlig 2017 en gang.

Bilene blir stadig forbedret med mindre endringer, så nyere er ofte bedre enn eldre.

Biler produsert fra ca september 2017 har AP2.5, som er en fordel mtp oppdateringer, dashcam...

Min subjektive mening er at delskinnsetene (Tesla kalte det vel "tekstilinteriør") er de desidert beste setene å sitte i, både for inspirert kjøring og for komfort.

Hvordan kan en se om en X75 har 85kWh batteri? Er det noen av de med 85kWh som også har ny DU og fri superlading?
Det står på batteripakka som Vhagar nevner, under bilen bak høyre forhjul.

Tror ikke noen av de har ny DU, virket som det muligens var det de kompenserte for, med batteripakke med høyere spenning, men vet ikke.

Tror fri superlading (ut bilens levetid) var over før det dukket opp noen med 85kWh, som kun var en svært kort periode.

PS: hvis du kun skal bruke superlading på langtur så er det snakk om veldig lite penger.

nie

Sitat fra: Vhagar på torsdag 11. april 2019, klokken 18:39
Sitat fra: PGH på torsdag 11. april 2019, klokken 16:58Hvordan kan en se om en X75 har 85kWh batteri?

Det står vel på merkelappen på stanga bak høyre forhjul.
Det stemmer.
Antallet biler med 85kWh-batteriet er imidlertid svært begrenset så jeg ville vært forsiktig med å la dette styre valget av bruktbil.
Ville lagt mye mer vekt på bilens generelle tilstand, inntrykk av selger, kjørelengde etc. eller alt som er vanlig å vektlegge ved kjøp av bruktbil.

Dersom du da sitter igjen med to likeverdige biler og den ene har 85kWh-pakken, så kan det heller vurderes om 85 kWh-pakken er mer attraktiv.
Men når det gjelder ladehastighet så hadde jeg S85D før og har nå X75D.
Jeg merker lite/ingenting til ulikheter i ladehastighet på disse to bilene.
Joda 85D begynte på 115 kW ved riktig SOC  og temperatur men dabbet fort av etterhvert som SOC steg.
Over et normalt ladeforløp (15%-70%) på supercharger er forskjellen knapt merkbar.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA