Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Påsketur og superchargere

Startet av AndreasRingdal, onsdag 10. april 2019, klokken 10:57

« forrige - neste »

AndreasRingdal

Noen som har erfaring med superchargere og utfartsdager?
Hvilke superchargere er det stor sannsynlighet for kø ved?

For egen del vurderer jeg å kjøre over Haukeli for å unngå Gol i påsken. Sparer fort inn den ekstra halvtimen Abetterrouteplanner.com beregner om det er kø på Gol. (Jafs trekker heller ikke opp)
TMX 75D (MCU2/HW3/FSD)
Leaf 24 fra 2016 til 2018 (50000km)

Ellemelle

Nei jeg har ikke erfaring med den ruten i påsken, men en halvtime i kø høres ikke realistisk ut.

Gol har 12 stalls. Hvis alle lader nøyaktig en halvtime hver, betyr det at 11 biler må stå i kø foran deg for at du skal måtte vente en halvtime. Det skjer neppe. Mer realistisk worst case er 4 biler i kø, og da må du vente i ca 10 minutter.

AndreasRingdal

Sitat fra: Ellemelle på onsdag 10. april 2019, klokken 12:44
Nei jeg har ikke erfaring med den ruten i påsken, men en halvtime i kø høres ikke realistisk ut.

Gol har 12 stalls. Hvis alle lader nøyaktig en halvtime hver, betyr det at 11 biler må stå i kø foran deg for at du skal måtte vente en halvtime. Det skjer neppe. Mer realistisk worst case er 4 biler i kø, og da må du vente i ca 10 minutter.
Hørest for så vidt realistisk ut.  Mulig jeg er litt miljøskadet etter å ha stått som nummer fire i køen med en Leaf på den ene laderen på Notodden
TMX 75D (MCU2/HW3/FSD)
Leaf 24 fra 2016 til 2018 (50000km)

hemi

Vurderer lade på vei opp til hemsedal i år selv

turfsurf

Har opplevd både Gulsvik og Gol stappfulle på vei opp til Golsfjellet på fredags ettermiddag. Kommer veldig an på tidspunkt.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Lindberg

For oss som skal til Trysil er Elverum SuC ganske håpløst populær onsdag før påske. Ifjor var det en representant fra Tesla der faktisk, som sto og dirigerte køen og oppfordret folk til å lade det man trengte og ikke mer. Veldig nyttig og absolutt nødvendig!

Siden jeg er så innmari glad i å stå i kø, har vi i år gitt oss en ekstra dag påskeferie og reiser opp tirsdag

Joachim@sancon.no

Noen som har noen erfaringer med kø på SUC denne påsken? Vi har kjørt Trondheim til Middelfart i påsken og opplevd alt fra tomme ladere til ca 50% fult. Har vært så heldig at jeg hver gang har fått et lade par alene. Akkurat nå er vi i Drøbak og skal hjem i dag. Men hittil er vi veldig fornøyd.

Vesentlig forbedring i forhold til 2017 påsken hvor vi hadde ca samme rute og opplevde kø ett par plasser som Solli og Uddevalla.

Carl Anton Stenling

Vi kjørte Danmark-Tyskland-Nederland-Belgia-Sverige i påsken og observerte ladekø ved Randers i Danmark og Tanum i Sverige. Dette er typiske ladere i passe avstand etter/før grensepassering til Norge. Kanskje smart å bruke ladere noe lengre vekk fra grensen i hektiske perioder?
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

AndreasRingdal

Kjørte over Haugesund - Hamar via Haukeli etter jobb på tirsdag i påsken.
Aksdal: under halvfult
Røldal: to biler
Åmot/Vinje: 3-4 biler mens vi var der.
Lier Nord: ca halvfullt (22 tiden)

Retur via sørlandet 2. påskedag
Ringdalskogen: 1/3 opptatt
Lillesand: ca halvfullt:
Lyngdal: 1/3 i bruk.
Vikeså: Halvparten i bruk.

Fulte med på kartet over kapasitet på ladere i løpet av turen 2.  og med unntak av Lier så var det ledig kapasitet på over alt de gangene jeg sjekket. Også på Gol og eidfjord som jeg hadde regnet med større trafikk på.
TMX 75D (MCU2/HW3/FSD)
Leaf 24 fra 2016 til 2018 (50000km)

zbk

Kjørte Stavanger-Oslo-Stavanger på onsdag-torsdag.

Ladet ved Lillesand og Sandefjort på tur bort. Navigeringen viste godt belegg, men aldri fullt mens vi var underveis. Snaut halvfullt begge steder når vi kom fram.

Hjemover var det bare en bil til ved Lier (syd) torsdag morgen. På Brokelandsheia var det drøyt halvfullt. Opplevde også litt lav hastighet og avbrutt lading på den første laderen jeg forsøkte. Når jeg starta opp igjen stod det en annen bil på den andre stolpen så jeg fikk nesten ikke fart i det hele tatt, så jeg flytta meg til en ny stolpe og tok resten der.

Siste lading i Lyngdal. Igjen ca halvfullt, men fikk eget ladepar og full fart.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

Øyvind.h

Kjørte Oslo-Hafjell onsdag før skjærtorsdag. Normalt kjører jeg strekket uten å lade, men pga langtur på formiddagen også ble det noe lading.
På Rygge var 30 av 42 ledig.
På nebbenes var 29 av 44 ledig.
Sjekket navi i bilen og den oppga 13 av 20 ledig på Brumunddal og Øyer. 8 av 14 ledig på lillehammer.

På vei hjem 2. påskedag kjørte vi direkte uten å lade som vanlig. Nebbenes er den eneste laderen en kan se fra veien. Der var det bare en håndfull biler. Tipper 30+ av 44 var ledig.

På Face har jeg sett noen bilder. I går ble det lagt ut bilde av en ensom ladende bil på Brumunddal på ettermiddagen.

I det hele tatt virker det som om nettverket mange steder holder godt tritt med salget av biler. Når påsken kan tas unna stort sett uten kø og stort sett med maks effekt er det vanskelig å klage. Ladebekymring kan man overlate til andre.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

hemi

det var 100% fullt + kø på GOL når vi kjørte forbi (uten å lade)

ved neste (den som ligger ved vannet) var det kun 2 biler.

jodd

Sitat fra: hemi på tirsdag 23. april 2019, klokken 11:48
ved neste (den som ligger ved vannet) var det kun 2 biler.

Gulsvik, her måtte jeg vente 4-5 minutter på onsdag.
___________________________

01.03.2019: Tesla Model 3 LR AWD FSD

Øyvind.h

Sitat fra: hemi på tirsdag 23. april 2019, klokken 11:48
det var 100% fullt + kø på GOL når vi kjørte forbi (uten å lade)

ved neste (den som ligger ved vannet) var det kun 2 biler.
Har inntrykk av at Gol er det nye Lillehammer hva gjelder pågang og kø. Muligens en del med hytte uten strøm eller vei helt frem, kombinert med kulde som gir lang ladetid etter kort kjøring?

Uansett greit med Ionity der for de som har M3 med CCS. Det kan avlaste supercharger noe.

Jeg har bare ladet en gang på Gol, etter opphold på hytte uten særlig kapasitet til lading. Da var det ganske fullt søndag ettermiddag. Tipper området får en ny utvidelse eller nye plasser ikke langt unna. Slik vi har sett flere steder på E6.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA