Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla Cars vs Competition

Startet av JorEl, onsdag 10. april 2019, klokken 10:44

« forrige - neste »

Vaduz

Det blir interessant å se hva tradisjonelle sportsbilprodusenten gjør fremover. Før betalte du for ytelse, akselerasjon, fart og kjøreegenskaper. Av disse var akselerasjon desidert viktigst for alle som ikke kjørte bane. Hva skal de differensiere med nå? Vanlige biler nærmer seg teoretiske grenser for akselerasjon mtp friksjon og det er ikke lenger dyrt med ytelse. Så hva gjør Porsche og Ferrari i en slik verden? Nostalgi, følelse, lyd og ICE? Prøve konkurrere med elmotor og fokusere på vekt, baneegenskaper og interiørkvalitet/design? Hvem kjøper bil til 2mill bare for å blir kjørt fra av 4-barns familien på vei til hytta ut av lyskrysset? Ytelse er nesten ikke eksotisk lenger, det er allemannseie. Helt vanlige folk med middels interesse for bil har nå mellom 400 og 700hk og flere Newtonmeter enn en semitrailer i folkevognen sin! Blir gøy å følge videre:)

Kanutten

Sitat fra: Vaduz på lørdag 07. september 2019, klokken 20:44
...Før betalte du for ytelse, akselerasjon, fart og kjøreegenskaper. Av disse var akselerasjon desidert viktigst for alle som ikke kjørte bane...

Toppfart har vel historisk sett vært "skrytetall" nr. 1 i mye større grad enn akselerasjon?

Sitat fra: Vaduz på lørdag 07. september 2019, klokken 20:44
...Hvem kjøper bil til 2mill bare for å blir kjørt fra av 4-barns familien på vei til hytta ut av lyskrysset?

Jeg har aldri drevet med lyskryss-dragracing, og kan heller ikke huske å ha sett andre drive med det noen gang (annet enn på film).

Jeg tror ikke det er sånn at fordi drivlinjen nå er elektrisk, så er alle kjøp plutselig helt rasjonelle og/eller basert på målbare parametere. Det har de aldri vært tidligere, og jeg tror ikke det blir sånn i fremtiden heller. Ulike mennesker har ulike preferanser både med hensyn til merke, utseende/design, funksjonalitet etc. etc.

Det spiller liten eller ingen rolle at en bil er 0.2 sekunder raskere til 100 hvis man ikke liker hvordan den ser ut.

Vaduz

I Oslo er det et par steder der det er «nyttig» med rask bil, Kirkeveien for de som vil snike ved Ullevål sykehus (evt forsvare plassen/straffe snikerne;) og fra Majorstuen til Frogner/Bygdøy alle:) Da jeg kjørte MC var det veldig mange tyske biler med 3-bokstav akronymer som ville kjøre om kapp, men det døde etter elbil, i3 kjørte fra nesten alle motorsykler og de fleste sportsbiler og da var det ikke så gøy lenger tror jeg.

Men du har selvfølgelig rett, det er bare det at før, om du hadde sportsbil til 2mill, så var det bare andre i samme klasse som deg som kunne akselerere/kjøre fra deg. Nå er ikke gjeldene lenger. Nå ser de bare superraske ut, men er egentlig ikke det.

Toppfart har kanskje vært et skryte-tall, men det er kun akselerasjon som betyr noe for ytelse på gata. Før elbil snakket alle om 0-100. Alle biler produsert etter 1980 kan få fartsbot på motorveien i Norge.

Men ja, folk vil fortsatt kjøpe Porsche, men personlig ville jeg da gått for en med en skikkelig bra manuell kasse, fantastisk eksos/motorlyd og veldig lav vekt (er ikke taycan 2.3tonn??), ikke en elektrisk som er nesten lille rask som en vanlig folkesedan.

RuneW

Sitat fra: Kanutten på lørdag 07. september 2019, klokken 21:49
Toppfart har vel historisk sett vært "skrytetall" nr. 1 i mye større grad enn akselerasjon?

Hvis det er sant, er det er ikke litt merkelig at Porsche har lagt seg akkurat litt under Tesla på denne parameteren istedenfor litt over?

TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

bmw2002

#34
Husk at den raskeste versjonen av Taycan ikke er lansert enda. De holder nok litt igjen til GTS utgaven kommer.

RuneW

Sitat fra: bmw2002 på mandag 09. september 2019, klokken 22:24
Husk at den raskeste versjonen av Taycan ikke er lansert enda. De holder nok litt igjen til GYS utgaven kommer.

Et merkelig argument. Hvis de lett kunne ha matchet Tesla sin toppfart, hvorfor ikke bare gjøre det (og "knust" Teslaen med det samme)?

De kunne jo bare ha gjort det med et par km/t og spart de store marginene til denne ikke-lanserte GYS-tingen.

TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

bmw2002

Sitat fra: RuneW på tirsdag 10. september 2019, klokken 10:30
Et merkelig argument. Hvis de lett kunne ha matchet Tesla sin toppfart, hvorfor ikke bare gjøre det (og "knust" Teslaen med det samme)?

De kunne jo bare ha gjort det med et par km/t og spart de store marginene til denne ikke-lanserte GYS-tingen.

Kanskje burde Porsche hadde enda mer krefter i Turbo S utgaven. Jeg vet ikke hvorfor de ikke bestemte seg for å lage en raskere bil enn Model S, kanskje fordi de er mindre opptatt av det enn hva folk tror.

Taycan har aldri vært designet for å være en konkurrent til Model S. Den er designet for å være noe helt annet.

https://www.thedrive.com/opinion/29680/the-2020-porsche-taycan-the-empire-strikes-back

Tenker de som er målgruppen for denne forstår dette. Alle som eier/har eid en Porsche forstår at dette er noe helt annet enn en Tesla.

JorEl

Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

JorEl

En gammel konkurrent med samme bil, samme navn, men en ny leder. FF
https://www.youtube.com/watch?v=saL4vfjS_ic
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

JorEl

Er det synd på Taycan? Trevor mener Taycan har ekte sportsbil-DNA vs modelS som er en familiebil som er sportslig. VW får litt skryt. Vi er en stor elbilfamilie..

https://youtu.be/sd1Etpk0Hls?t=33
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

hemi

taycan er jo supernice, jeg bare synes ikke pris/wltp er så najs.

Hundreogtieren

Sitat fra: bmw2002 på torsdag 12. september 2019, klokken 07:20
Sitat fra: RuneW på tirsdag 10. september 2019, klokken 10:30
Et merkelig argument. Hvis de lett kunne ha matchet Tesla sin toppfart, hvorfor ikke bare gjøre det (og "knust" Teslaen med det samme)?

De kunne jo bare ha gjort det med et par km/t og spart de store marginene til denne ikke-lanserte GYS-tingen.

Kanskje burde Porsche hadde enda mer krefter i Turbo S utgaven. Jeg vet ikke hvorfor de ikke bestemte seg for å lage en raskere bil enn Model S, kanskje fordi de er mindre opptatt av det enn hva folk tror.

Taycan har aldri vært designet for å være en konkurrent til Model S. Den er designet for å være noe helt annet.

https://www.thedrive.com/opinion/29680/the-2020-porsche-taycan-the-empire-strikes-back

Tenker de som er målgruppen for denne forstår dette. Alle som eier/har eid en Porsche forstår at dette er noe helt annet enn en Tesla.
Enig. Taycan er ikke noe direkte Tesla konkurrent. Porsche selger en total opplevelse. De vet hva deres kundesegment vil ha, og har designet en bil etter det. Er sikker på at Taycan kommer til å selge bra i Porsche målestokk.

Sent fra min motorola one vision via Tapatalk


Rollep

Sitat fra: bmw2002 på torsdag 12. september 2019, klokken 07:20
Taycan har aldri vært designet for å være en konkurrent til Model S. Den er designet for å være noe helt annet.

https://www.thedrive.com/opinion/29680/the-2020-porsche-taycan-the-empire-strikes-back

Tenker de som er målgruppen for denne forstår dette. Alle som eier/har eid en Porsche forstår at dette er noe helt annet enn en Tesla.
Nettopp  :+1: :+1: :+1:
2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

hemi

#43
Eid 7 porsche, alt fra 944turbo til 997 turbo, og har vært porsche eier i ca 15 år, for meg er tall/faktisk ytelse også en viktig greie, ikke det å kunne slenge nøkkelen på bordet i baren for å leke kul.

Har lyst å prøve den på rudskogen og en tur til fjellet før jeg endelig bestemmer meg rundt taycan, og se hvor bra den er på bane, og hvor dårlig den evnt er på rekkevidde.

Har for tiden 2 fossilbiler, og stiller gladelig til vennlig banedag mot alle merker/modeller, det bør være 2 tall før RS, ikke 3 ;)

Thomas Parsli

Porsche: "Langsamer, kürzer - aber ganz anders!"
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA