Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla Cars vs Competition

Startet av JorEl, onsdag 10. april 2019, klokken 10:44

« forrige - neste »

SurSnasen

Sitat fra: oyvind86 på torsdag 05. september 2019, klokken 18:28
Model S er fortsatt raskere 0-100 selv om menigheten vil mene at Porsche har et helt annet drag i aksen.

Apropos menighet...
Stort sett eneste jeg har sett som er vilt opptatt av å skulle sammenligne, og rakke ned på den andre leiren, er Tesla-eiere...

Selv forholder jeg meg ganske nøytral i dette. Porschen er fristende, i aller høyeste grad. Ikke på grunn av raskest mulig aksellerasjon, eller muligheten for heftig banekjøring. Men rett og slett for opplevelsen. Kjøregleden. Nettverket. Men dessverre for dyr for min lommebok. Nydelig bil. Og glimrende at vi får flere og flere nullutslippsbiler på markedet (som jeg mistenker mange i en menighet vi ikke skal nevne med navn, glemmer)!

DagfinnN

#16
Sitat fra: SurSnasen på fredag 06. september 2019, klokken 11:21
Apropos menighet...
Stort sett eneste jeg har sett som er vilt opptatt av å skulle sammenligne, og rakke ned på den andre leiren, er Tesla-eiere...
Dette er vanligste idiotargumentet når du ikke lenger har noe fornuftig å komme med.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

hemi

Jeg var superklar for porschen, synes den rett og slett ser bra ut, både utvendig og inni, men så begynte jeg lese tallene og hva som var publisert og .. ja avbestilte reservasjonen, og avbestilte testingen og porsche world roadshow turen.


Har lyst på taycan, digger stuket, men føler at spec vs pris og rekkevidde var....... ... yeah. man må jo ha turbo S for å ta teslaene, velge en "billig" 4s og bli frakjørt av selv longrange model 3 er litt lite stas, selv om bilen unektelig nok er bedre skrudd sammen og ser bedre ut, og har bedre serviceapparat, og er en bedre bil.

Porsche kan ta seg vesentlig bedre betalt, uten tvil, men rekkevidde!!!!! Den leveres med 83kwh netto på 2.3 tonn?! + utstyr, det er rett og slett ikke bra! den er tyngre enn cayenne S diesel!  270KW lading... hva skjedde med 350? Dessverre er jo ikke 270KW average, men bare peak, 5 til 80% avslørte de at ladingen var 168KW i snitt, under ideele forhold, her snakker vi 800V ladere, dette er langt frem i tid, skal du ha 150KW dc må man ha ekstra option, trolig relekobling/splitting av 800V pakka til 2x 400V, også helt greit,

Jeg vil ha porschen, men jeg vil også  kjører TR hemsedal uten å lade, ved kjøring nedover i europa med bensinbil har jeg stopp ca hver 35-40 mil, selv med model 3 blir det 20-25 mil, og med taycan da.. 15-20? .  Friheten ekstra rekkevidde medfører veier for meg opp for ræva kvalitet og kundeservice enn så lenge. Tenker at vi må på 6-700km wltp for at kvaliteten og type bil spiller inn i hva man velger.

Helt ærlig føler jeg at porsche har gått litt i interne fotspor i vag gruppen og  har dratt en ny e-tron, mye ble lovet, lite ble levert, bra bil, dårlig elbil. I praksis er det vel samme batteriene fra lg chem, og da begrenser det seg litt selv.

Trackday i oktober på våler, har noen fått taycan til da?

Så finner vi ut hvordan den går på bane. Jeg mistenker at tekniske vålerbanen ikke blir så lett å klå 100% original tm3p på. de 6-700kg ekstra den drar på føles, kjører man seksjon 3 der blir det virkelig ille. På rudskogen bør power og 2 trinns gir i taycan potensielt komme bedre frem. På ringen uten tvil, snitthastigheten er jo nesten 100% høyere enn norske baner, ringen tilgir tunge biler om de har power.

Merkefanbois er forøvrig dritslitsomt, uansett hvor de hører hjemme. Jeg prøver å fokusere på ytelsen bilen gir og opplevelsen, ikke merket, klart ofte ender man med porsche og bmw M da, men finnes mye annet gøy også, for tiden har jeg både japse med turbo i garasjen, og amerikansk bil som utfordrer nye gt2rs på bane De fleste porsche folk tåler det når du kjører forbi, men mange blir utrolig fascinerende butthurt. Stortsett er det merkefantastene som blir krenka, de andre blir mer fascinert av at de blir forbikjørt av noe med bladfjærer.

JorEl

#18
Sitat fra: SurSnasen på fredag 06. september 2019, klokken 11:21
Sitat fra: oyvind86 på torsdag 05. september 2019, klokken 18:28
Model S er fortsatt raskere 0-100 selv om menigheten vil mene at Porsche har et helt annet drag i aksen.

Apropos menighet...
Stort sett eneste jeg har sett som er vilt opptatt av å skulle sammenligne, og rakke ned på den andre leiren, er Tesla-eiere... Selv forholder jeg meg ganske nøytral i dette.
Nøytral nok til å rakke ned på Teslaeierne? ;) (men du rundet det fint av, da :) :+1:)

Når jeg begynte å lese her på forumet etter kjøp av E-golf, så merket jeg en hatsk stemning mot Tesla. Masse feilaktig info om Tesla ble servert, og når Teslaeierne rettet på dette, ble de bedt om å komme seg vekk(kortversjon). Tesla er blitt bedre og bedre dag for dag, mens de som liker NRKs "Trim for eldre"- kjøper E-tron og liknende :D Sorry, skled ned i skyttergrava litt..
https://youtu.be/_OyUpsoCuk4?list=RD_OyUpsoCuk4&t=182



Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

oyvind86

Sitat fra: RuneW på fredag 06. september 2019, klokken 10:05
Sitat fra: oyvind86 på torsdag 05. september 2019, klokken 18:28
Model S er fortsatt raskere 0-100 selv om menigheten vil mene at Porsche har et helt annet drag i aksen.

Hehe, så en eller annen "uhildet" test av Taycan der det ble sagt at "riktignok viser tallene at Tesla Model S akselererer raskere enn Taycanen, men det føles mye raskere i Taycanen".  :laugh:

Hehe, var denne jeg refererte til, ja!  :)

Ber om unnskyldning til de som følte seg støtt av dette, det var ikke meningen. Porsche Taycan er en flott bil, men pris og rekkevidde trekker noe ned etter mitt syn.

geear

Kanskje en effekt av fake motorlyd i høyttalerne (for de som trenger penisforlenger, a la i-Pace og omtrent alle BMW M-biler for tiden. Trist at Porsche også slengte seg på den bølgen). :laugh: :-*

mthoring

Sitat fra: gr på fredag 06. september 2019, klokken 14:15
Kanskje en effekt av fake motorlyd i høyttalerne (for de som trenger penisforlenger, a la i-Pace og omtrent alle BMW M-biler for tiden. Trist at Porsche også slengte seg på den bølgen). :laugh: :-*

Trodde BMW primært satset på de med nesebor-komplekser for tiden jeg :D
https://www.cstatic-images.com/car-pictures/xl/usd00bms191c021001.png
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

JorEl

Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Sveinung1954

Å sammenligne Taycan med Tesla er vel omtrent som å sammenligne Maria Callas med Olga Marie....

Taycan er en premium bil. For gutta med fuck-you-money. Ikke for de som må regne må sparte bompenger for å få lov av kona til å kjøpe ny bil.
First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win.
  -- Mahatma Gandhi

hemi

Oppsummerer egentlig bilen bra, du bør ha faktisk fuck you money for å kjøpe den.

Skulle likevel helst sett lenger rekkevidde, så slapp de som kjøpte den havne i ladekø bak leaf/egolf på tur, det er over middels frusterende. Med det sagt tipper jeg alle som har 1.8-2 mill til taycan, har en cayenne / rangerover å dra på fjellet med, det løser jo mye.

JorEl

#25
Kanskje fuck-you-gutta vil ha den raskeste bilen og ikke vil bli tatt av politiet? Politiet vet sikkert hvor alle 2 lynladerene er :police: Dessuten må du trekke fra de av fuck-you-gutta som bryr seg om miljøet.
Siden de har nok penger, kan det jo tenkes at de er smarte og kan tenke selv? Time will fuckin`tell :P
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

turfsurf

Sitat fra: JorEl på fredag 06. september 2019, klokken 16:08
Denne videoen er røff og tøff :police: Jeg er ikke uenig. :angel:
Det var med veldig amerikanske øyne. Tror salget kan bli bra når Taycan Carrera eller hva billigversjonen heter kommer. Mange som bare vil bli sett i Porsche og ikke bryr seg om rekkevidde og ytelse så mye. Og så får man kanskje en mye bedre skrudd sammen bil med litt mere luksusfølelse enn Tesla.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

JorEl

Porschen er selvfølgelig en veldig pen bil. Folk må gjerne kjøpe den. Den er jo en elbil fra VAG, og det trenger verden..
Det som slo meg litt var argumentet om at Porshe, nok heller vil at kundene skal kjøpe en ICE-Porshe som gir dem mer penger i kassen. Hvordan dette slår ut i praksis blir spennende å se.
Likte også raljeringen på slutten av videoen, der man viser at man ikke har glemt Dieselgate.
Ordet Dieselgate, putter liksom alt svineriet i en pose, så lar man tiden gå, også blir det mer eller mindre glemt. Bare noe man refererer til, liksom. Organisert kriminalitet passer bedre!

Men til slutt. All ære til de i som har pushet frem denne flotte bilen, gjennom VAGsystemet. Om dette er et pr-stunt eller mer, vil salgstallene vise.
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

OhmPaPa

Toyota Supra, Jaguar i-Pace, Audi e-Tron and Tesla Model 3.

Tre forskjellige øvelser. Overrasket over et par av plasseringene her:

https://www.youtube.com/watch?v=2egdAJFjSkU

Spent på hvordan Porsche Taycan hadde gjort det.

Tellus

Sitat fra: JorEl på fredag 06. september 2019, klokken 16:08
Denne videoen er røff og tøff :police: Jeg er ikke uenig. :angel:
https://youtu.be/Hvbi3ry3Vr8

Må innrømme at det er ganske fornøyelig å se disse die hard teslafanatikerne som forsøker å gjøre seg et levebrød på youtube i påvente av at aksjene skal gjøre dem rike. De drar den samme leksa gang etter gang at de ønsker nye elbiler velkomne, men når det kommer til stykket så greier de ikke engang å late som om de er objektive.

Drar frem cargo space som stort argument for at en sportsporsche vil floppe.

Men jeg er selvfølgelig enig i at porsche ikke konkurerer i segmentet for å dekke gjennomsnittsfamilene sitt transportsbehov om noen måtte ha trodd noe slikt. I det segmentet begynner det å bli litt å velge mellom noe som Tesla begynner å merke i hvert fall utenfor USA.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA