Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: 2019.8.6  (Lest 3454 ganger)

Radon

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 54
    • Vis profil
2019.8.6
« på: Onsdag 10. April 2019, klokken 08:33 »
Fikk denne nettop på Model X med ap 2.5. Har ikke fått sjekket release notes enda. Ut fra kommentarer på TMC forum at det er samme releasnote som 8.5.

Hadde vert kult om NOA blei aktivert for oss med S og X med denne oppdateringen!

Kim-

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 855
    • Vis profil
Sv: 2019.8.6
« Svar #1 på: Onsdag 10. April 2019, klokken 08:47 »
Tvilsomt. Fikk den i går kveld og hva jeg ser er det bug bug fix. Holdt på å kjøre inn i et buss skur med AP aktivert så vær litt på vakt
2021 Tesla Model 3 LR (819)
2018 Hyundai Ioniq
2018 Tesla X75D - solgt

1000kwh

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2454
    • Vis profil
Sv: 2019.8.6
« Svar #2 på: Onsdag 10. April 2019, klokken 08:58 »
Tvilsomt. Fikk den i går kveld og hva jeg ser er det bug bug fix. Holdt på å kjøre inn i et buss skur med AP aktivert så vær litt på vakt
Busskur på motorveien? ;)

Croft

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 64
    • Vis profil
Sv: 2019.8.6
« Svar #3 på: Onsdag 10. April 2019, klokken 15:17 »
Fikk også denne i dag tidlig uten at det ser ut som noe nytt fra 2019.8.5.
Det jeg begynnte å lure litt på etter å ha lest om svært ulike erfaringer med TACC og EAP på andre versjoner er om det er individuelle forskjeller på bilene. Jeg har for min del svært god erfaring med både TACC og EaP og kjører med dette aktivert nesten hele tiden både på landevei og motorvei. Samtidig leser jeg om andre som mener det nesten er ubukelig både med fantombremsinger og utkjøring av veibanen.Kan det være at enten sensorer er ulikt kalibrert eller om det ligger individuelle (lærende/cummulative ) erfarings databaser i hver enkelt bil?

Red: Ser at temaet om individuell læring er diskutert andre steder. https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/do-feel-like-your-autopilot-learns-over-time.147840/
Kan det likevel være at du har en viss grad av "lærende" sensor kalibrering innenfor SW versjoner?
« Siste redigering: Onsdag 10. April 2019, klokken 15:47 av Croft »

Toalmar

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1988
  • Mercedes das beste oder nichts
    • Vis profil
Sv: 2019.8.6
« Svar #4 på: Onsdag 10. April 2019, klokken 20:51 »
Da kom 2019.8.6 også til meg. Installert, men ikke testet ble etterpå.
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

GeirHM

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1129
    • Vis profil
Sv: 2019.8.6
« Svar #5 på: Onsdag 10. April 2019, klokken 23:05 »
@Croft, jeg har lurt på det samme. Men tror kanskje at læringen skjer på tvers av flåten. Men kanskje kalibreringen i hver enkelt bil spiller inn og skaper forskjeller? Jeg kan f.eks. ikke huske en eneste av disse fantomoppbremsingene det skrives om. Det meste jeg har opplevd har vært tilløp til slikt knyttet til situasjoner foran i trafikken. Hvorfor er det slik? Kalibreringsforskjeller?

Kim-

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 855
    • Vis profil
Sv: 2019.8.6
« Svar #6 på: Torsdag 11. April 2019, klokken 07:33 »
Tvilsomt. Fikk den i går kveld og hva jeg ser er det bug bug fix. Holdt på å kjøre inn i et buss skur med AP aktivert så vær litt på vakt
Busskur på motorveien? ;)
På et rett strekk. Like etter en avkjørsel. Forsøkte i dag igjen, men da var farten mye lavere og den svinger tydelig til  høyre og så til venstre igjen i dette tilfellet.

@Croft, jeg har lurt på det samme. Men tror kanskje at læringen skjer på tvers av flåten. Men kanskje kalibreringen i hver enkelt bil spiller inn og skaper forskjeller? Jeg kan f.eks. ikke huske en eneste av disse fantomoppbremsingene det skrives om. Det meste jeg har opplevd har vært tilløp til slikt knyttet til situasjoner foran i trafikken. Hvorfor er det slik? Kalibreringsforskjeller?
Jeg har ikke opplevd mye av fantombremsingene, men de siste 2 oppdateringene har det blitt mye mer enn vanlig. Selv på motorvei og man ligger i venstre felt begynner bilen å bremse godt ned når man ligger i 90 uten noe form for hindringer i veibanen. Nå liker jeg ikke så godt å bruke cruise når jeg har biler bak meg, hvertfall ikke når fruen er med..
2021 Tesla Model 3 LR (819)
2018 Hyundai Ioniq
2018 Tesla X75D - solgt

Croft

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 64
    • Vis profil
Sv: 2019.8.6
« Svar #7 på: Torsdag 11. April 2019, klokken 09:29 »
Virker ellers som det kanskje kan være en ide for de med ultrasensitiv AEB å se på sine settings.

"If immediate action is not taken when Model ....
issues a Forward Collision Warning, a collision
is considered imminent and Automatic
Emergency Braking (if enabled) automatically
applies the brakes (see Automatic Emergency
Braking on page 97).
By default, Forward Collision Warning is
turned on. To turn it off or adjust its sensitivity,
touch Controls > Settings > Driver
Assistance > Forward Collision Warning.
Instead of the default warning level of
Medium, you can turn the warning Off, or you
can choose to be warned Late or Early.
Note: Your chosen setting for Forward
Collision Warning is retained until you
manually change it. It is also saved in your
driver profile."
« Siste redigering: Torsdag 11. April 2019, klokken 09:38 av Croft »

tgmachine

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 102
    • Vis profil
Sv: 2019.8.6
« Svar #8 på: Torsdag 11. April 2019, klokken 15:57 »
Har Model3 LR. Fikk 2019.8.6 i dag, står ikke noe nytt under release notes.

Er det bare feilrettelser? Dog-mode mener jeg å ha fått før denne versjonen.

-tgmachine

o.b.lix

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2625
    • Vis profil
Sv: 2019.8.6
« Svar #9 på: Fredag 12. April 2019, klokken 09:17 »
Tvilsomt. Fikk den i går kveld og hva jeg ser er det bug bug fix. Holdt på å kjøre inn i et buss skur med AP aktivert så vær litt på vakt

Dette er med min også, er et sted som bilen plutselig og uten forvarsel skal kjøre inn i et busskur, på samme sted hver eneste dag.

Dette kom plutselig en dag uten uten softwareoppdatering, hadde 4.3 i lang tid både før og etter. Nå har jeg 8.5 og ingen forskjell.

Så ligger nok bug i autopilotkartet som oppdateres uavhengig av software?
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0 HW3 - MCU1 MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Toalmar

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1988
  • Mercedes das beste oder nichts
    • Vis profil
Sv: 2019.8.6
« Svar #10 på: ſøndag 14. April 2019, klokken 09:46 »
I går ettermiddag så begynte navigasjonen og flimre litt og jeg fikk felter med skarp oransje farge på. Noen ganger kom det felter med masse bokstaver opp på skjermen. Dette vedvarte noen minutter og det hjalp ikke å øke eller minske kartet. Plutselig ble skjermen svart mens jeg kjørte. Rett etterpå slo jeg på retningsviseren uten at noe skjedde. Etter kort tid kom Tesla symbolet på i skjermen og alt virket som det skulle
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

Croft

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 64
    • Vis profil
Sv: 2019.8.6
« Svar #11 på: Mandag 15. April 2019, klokken 13:08 »
Har ikke fått testet "sentry mode" før i dag da jeg hadde rotet bort USB pinnen. Var imidlertid å testet nå og syntes det fungerte svært bra. Bare det at jeg la hånden på taken var nok til at Sentry aktiverte og la igjen en fint lite klipp av undertegnede som gikk rundt bilen. Filmer fra hovedkamera front og sider, men ikke bak ser det ut som. ( mulig jeg må berøre bilen bak også)
Litt betenkt på at aktivering av "sentry mode" deaktiverer alarmen samt "tilt intrusion", men kanskje det må være slik i den modusen. Slås jo uansett på ved full utslag på "sentry".

Burde ellers være mulig å enten se på opptak i bil, eller fått dette sendt som fil til mobil enhet. Litt tungvint å først måtte kjøre hjem, så plugge i usb i en pc, før en kan begynne å lete etter den skyldige part som dunket bort i bilen. Dersom filen sendes til Tesla som backup uansett, burde det være mulig å lage en kort engangs log in kode som sendes til mobil appen slik at en kunne se opptak umiddelbart.
« Siste redigering: Mandag 15. April 2019, klokken 13:21 av Croft »

Handyman

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 3505
  • Dengang DA og hver gang NÅR.
    • Vis profil
Sv: 2019.8.6
« Svar #12 på: Tirsdag 16. April 2019, klokken 00:42 »
Burde ellers være mulig å enten se på opptak i bil, eller fått dette sendt som fil til mobil enhet. Litt tungvint å først måtte kjøre hjem, så plugge i usb i en pc, før en kan begynne å lete etter den skyldige part som dunket bort i bilen.
Hivs du bruker iPhone, er denne kjekk:
https://www.prisjakt.no/product.php?p=3697163
Regner med at avspilling i app og i bil kommer etter hvert.
RTFM: https://www.tesla.com/sites/default/files/model_3_owners_manual_europe_no.pdf
Til salgs: LR AWD, FSD, Aero S/V, Midnight Silver
MIC TMY på vei

TeslaModelX

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 475
    • Vis profil
Sv: 2019.8.6
« Svar #13 på: Tirsdag 16. April 2019, klokken 07:24 »
Filmer fra hovedkamera front og sider, men ikke bak ser det ut som. ( mulig jeg må berøre bilen bak også)

Den filmer ikke bak uansett, noe som er litt merkelig  ???

Croft

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 64
    • Vis profil
Sv: 2019.8.6
« Svar #14 på: Tirsdag 16. April 2019, klokken 08:28 »
Burde ellers være mulig å enten se på opptak i bil, eller fått dette sendt som fil til mobil enhet. Litt tungvint å først måtte kjøre hjem, så plugge i usb i en pc, før en kan begynne å lete etter den skyldige part som dunket bort i bilen.
Hivs du bruker iPhone, er denne kjekk:
https://www.prisjakt.no/product.php?p=3697163
Regner med at avspilling i app og i bil kommer etter hvert.

Har settt på den ja, har du erfaring med at den virker til å spille av eller browse i filer, eller trenger en tilleggssoftware?