Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Felg- og dekktråden for e-tron

Startet av Orbit, onsdag 10. april 2019, klokken 00:46

« forrige - neste »

AJ82

#75
Har en liten oppdatering ang vekt på diverse hjulsett. Veid på badevekt så alt er sånn ca tall.

Originale 21" F48 og F49 veier begge ca 32.9kg inkl dekk.
Originale 20" 42G veier ca 31.2kg med dekk.

Til sammenligning veier mine 22x9 med 255/40-22" dekk ca 29.2kg. Dette er Victor Wurttemburg felger og Conti dekk med støyisolering.
Ser dermed ut til at jeg vil få lenger rekkevidde med disse (både lavere vekt og smalere dekk) enn med de originale 21" jeg hadde før.

22x9.5 GMP Gunner med 275/40-22 dekk ca 33.5kg.

A.J.
- 2022 Mercedes EQE 43 AMG
- 2022 Kia EV6
- 2024 Volvo EX90 (i bestilling)
x 2023 BMW I4 M50
x 2022 Audi E-Tron GT
X 2021 Polestar 2 LR AWD
x 2020 E-Tron 50 Sportback
x 2019 E-Tron 55 SUV
x 2019 E-Golf

elektro

Sitat fra: AJ82 på lørdag 11. januar 2020, klokken 14:29
Har en liten oppdatering ang vekt på diverse hjulsett. Veid på badevekt så alt er sånn ca tall.

Originale 21" F48 og F49 veier begge ca 32.9kg inkl dekk.
Originale 20" 42G veier ca 31.2kg med dekk.

Til sammenligning veier mine 22x9 med 255/40-22" dekk ca 29.2kg. Dette er Victor Wurttemburg felger og Conti dekk med støyisolering.
Ser dermed ut til at jeg vil få lenger rekkevidde med disse (både lavere vekt og smalere dekk) enn med de originale 21" jeg hadde før.

22x9.5 GMP Gunner med 275/40-22 dekk ca 33.5kg.

A.J.

Felgenes aero-egenskaper har også litt å si, samt hvorvidt vekten er nærme senter eller ytterkant, men antar vil du få merkbart bedre rekkevidde. :+1:
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Stikkkontakt

Sitat fra: AJ82 på lørdag 11. januar 2020, klokken 14:29
Har en liten oppdatering ang vekt på diverse hjulsett. Veid på badevekt så alt er sånn ca tall.

Originale 21" F48 og F49 veier begge ca 32.9kg inkl dekk.
Originale 20" 42G veier ca 31.2kg med dekk.

Til sammenligning veier mine 22x9 med 255/40-22" dekk ca 29.2kg. Dette er Victor Wurttemburg felger og Conti dekk med støyisolering.

Jeg lurer på om vekten/treghetsmomentet i dekkene er tatt med i rullemotstandsindeksen? Eller om man bare måler motstanden etter at man er kommet opp i fart?

Jeg har veid en del ulike hjul på min I-Pace og forskjellene er enorme.
18" Standardhjul veier 24,4 kilo.(235/65)
20" Standardhjul på FE 28,8 kilo (245/50)
20" Vinterhjul fra RR Velar 31,3 kilo (255/50)
22" Med carbon inserts 34,4 kilo (255/40)
Forskjellen i forbruk er voldsom. Ca 15% mellom største og minste felger.
Hadde også noe 19" MaK-felger med 235/55 Hakka R2. De veidde jeg aldri, men de kjentest lette ut. De var også gunstig på forbruk.
Generelt er så små hjul som mulig gunstig. Og også så lav profil som mulig for å få ned vekt av dekksider.
På I-Pace/e-tron er nok 235/50-20 en grei dimensjon, selv om e-trons originalfelger er litt breie. Grei pris og flere produsenter som leverer rullemotstand A.
https://dx.mywheels.dk/daek/stoerrelse/235/50/20?diameter=20&senest=Ingen%20begr%C3%A6nsning

turfsurf

Sitat fra: Stikkkontakt på søndag 12. januar 2020, klokken 11:41
Og også så lav profil som mulig for å få ned vekt av dekksider.

Går man ned i profil må man enten øke bredde på dekket eller øke felgdiameter for å beholde riktig rulleomkrets. Vanlige felger veier stort sett mere pr cm diameter enn en dekkside.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Stikkkontakt

Sitat fra: turfsurf på søndag 12. januar 2020, klokken 17:57
Sitat fra: Stikkkontakt på søndag 12. januar 2020, klokken 11:41
Og også så lav profil som mulig for å få ned vekt av dekksider.

Går man ned i profil må man enten øke bredde på dekket eller øke felgdiameter for å beholde riktig rulleomkrets. Vanlige felger veier stort sett mere pr cm diameter enn en dekkside.

Du kan avvike 5% på diameteren. Ergo kan du ha mange forskjellige dimensjoner. Det er på generell basis med de felgene man har på bilen.

turfsurf

Sitat fra: Stikkkontakt på søndag 12. januar 2020, klokken 19:08
Du kan avvike 5% på diameteren. Ergo kan du ha mange forskjellige dimensjoner. Det er på generell basis med de felgene man har på bilen.
Jada, jeg kjenner til de 5%entene. Snakker om ut over det. Å gå ned på rulleomkrets er ellers en dårlig ide (selv lovlig) siden det påvirker både speedometer og km teller negativt (viser høyere fart og lengre kjørelengde). Og så vil jo forbruket se bedre ut da :)
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Orbit

Sitat fra: AJ82 på lørdag 11. januar 2020, klokken 14:29
Har en liten oppdatering ang vekt på diverse hjulsett. Veid på badevekt så alt er sånn ca tall.

Originale 21" F48 og F49 veier begge ca 32.9kg inkl dekk.
Originale 20" 42G veier ca 31.2kg med dekk.

Oppdaterer oversikten på trådstarten nå. Var dette med sommerdekk på 21", vinterdekk på 20"?
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

AJ82

Sitat fra: Orbit på søndag 12. januar 2020, klokken 22:57
Sitat fra: AJ82 på lørdag 11. januar 2020, klokken 14:29
Har en liten oppdatering ang vekt på diverse hjulsett. Veid på badevekt så alt er sånn ca tall.

Originale 21" F48 og F49 veier begge ca 32.9kg inkl dekk.
Originale 20" 42G veier ca 31.2kg med dekk.

Oppdaterer oversikten på trådstarten nå. Var dette med sommerdekk på 21", vinterdekk på 20"?

Sommerdekk på alle.

A.J.
- 2022 Mercedes EQE 43 AMG
- 2022 Kia EV6
- 2024 Volvo EX90 (i bestilling)
x 2023 BMW I4 M50
x 2022 Audi E-Tron GT
X 2021 Polestar 2 LR AWD
x 2020 E-Tron 50 Sportback
x 2019 E-Tron 55 SUV
x 2019 E-Golf

Martin-

Noen som har disse felgene, og erfaring med forbruk kontra de originale Aero felgene? PH Edition II Turbin II
2021 Tesla Model 3 SR+ "Daily driver"
2020 Audi e-tron 50 "Solgt"
2017 Renault Zoe R90 "Konebil"
2013 Nissan Leaf Tekna "Byttet inn"
2013 Peugeot i-On "Byttet inn"
2012 Renault Fluence Z.E. Dynamiq "Kondemnert r.i.p."

tromsø

Fra diverse info i tråden høres det ut som at også originale 19" felger pluss dekk veier mer enn 20 kg, stemmer det?

Skal kjøpe dekkhengere til garasjen og fant disse på biltema men tar jo maks 20kg...
https://www.biltema.no/bil---mc/verkstedsutstyr/verkstedinnredning/dekkstativ/dekkhenger-2-stk-2000041338?gclid=EAIaIQobChMIlPjzv_XM5wIV2eWaCh16RA7sEAQYASABEgIcB_D_BwE

Andre forslag på hengere?
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

Orbit

Har selv veid 19" som er med i første post, og de er nesten 33 kg hver. Pass på at også vegg/skuer/plugger klarer all denne vekten! Har sett en krok på Jula som så litt mer solid ut, men husker ikke hva den tar av vekt.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

tromsø

Sitat fra: Orbit på onsdag 12. februar 2020, klokken 22:27
Har selv veid 19" som er med i første post, og de er nesten 33 kg hver. Pass på at også vegg/skuer/plugger klarer all denne vekten! Har sett en krok på Jula som så litt mer solid ut, men husker ikke hva den tar av vekt.

Takk for info, det er mange kilo som skal rotere! Tenker velge noe smalere dekk til neste omgang.
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

Amadeus

Jeg snakket med forhandler idag og spurte om dette med forbruk på 21 tommer som jeg har bestilt kontra 20 tommer, min bil hadde et oppgitt forbruk blandet kjøring på 25.84 om jeg gikk ned til 20 tommer ble forbruket 24.65 (bilen han samenlignet med hadde litt mindre utstyr)
Jeg synes dette var ganske mye, kan det stemme?
Jeg velger sikker 21 tommer uansett for det ser så bra ut :)

hybrid88

Hva er deres snittforbruk med ulike dekk/felger?

Jeg kjører 22" med 285/40R22 Nokian hakka 9 pigg samt skiboks. Ikke billig i drift da 8)
Etron 55
E-golf
911 GT3

elektro

@Amadeus Jeg ville nesten gjettet at forskjellen mellom 21 og 20 tommere var enda større. I alle fall i høy fart og på våt asfalt. Har ikke testet selv, men ser voldsomt høyt forbruk i enkelte tester med 21 tommerne, kjenner nesten ikke igjen bilen.

Felgene er ikke bare større i diameter, de er 265 brede rund baut. Det er vel ingen elbil som har bredere forhjul? Det gir høyere rullemotstand og antakelig mer friksjon i svinger, men det ikke alle tenker på er at det også gir større frontareal.

@Hybrid88 Kan ikke gi noe snittforbruk, men har bare sett 30-tallet i forbruk én gang på langtur ila. 23.000 km. med 20-tommer Hakka 3 vinter på standard 5-armet «aero» og 20-tommer Alenza sommer på «dynamikk». Tipper snitt vinter er 25-26,0 kWh/100 km. Denne uken med tørr asfalt og pent vær har jeg ligget rundt 23,0 kWh/100 km. på blandet kjøring rundt Oslo. Det er omtrent som på sommeren, på hardere sommergummi. Kjører ca. 2,9 bar året rundt.

I fint sommervær ligger jeg på ca. 18,5 kWh/100 km, på landevei, 20,5 med 90 km/t GOS harstighet og 27,0 med 120 km/t GPS hastighet. Best case.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA