Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: Felg- og dekktråden for e-tron  (Lest 26723 ganger)

Maxwell_400

• Hero Member
    • Vis profil
Sv: Felg- og dekktråden for e-tron
« Svar #150 på: Tirsdag 14. ſeptember 2021, klokken 09:45 »
God oppsummeringsvideo om elbildekk, og testet spesifikt på e-tron: https://www.youtube.com/watch?v=gg5MdeC6qzI

EV-versjonen som testes her (Hankook Ventus S1 EVO 3 EV) finner jeg så langt bare i 22"-dimensjon (265/40R22), men modellen er helt ny og kommer muligens også for mindre felgstørrelser etterhvert.

Interessant, det er ltt det samme som Megahjul har messet om, "Premium" dekk er nødvendigvis ikke det beste for elbiler. Ser mine Nokian vinterdekk ikke har drenerings kanaler og det er visstnok fy-fy på vått og slapseføre når det kommer til rekkevidde og (vann/sørpe) planing. Men gode på våt is er de.
I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 18.2, BECM: BP-AAE-BC-AC-BE

PF

• Sr. Member
    • Vis profil
« Svar #151 på: Tirsdag 14. ſeptember 2021, klokken 18:24 »
God oppsummeringsvideo om elbildekk, og testet spesifikt på e-tron: https://www.youtube.com/watch?v=gg5MdeC6qzI

EV-versjonen som testes her (Hankook Ventus S1 EVO 3 EV) finner jeg så langt bare i 22"-dimensjon (265/40R22), men modellen er helt ny og kommer muligens også for mindre felgstørrelser etterhvert.

Interessant, det er ltt det samme som Megahjul har messet om, "Premium" dekk er nødvendigvis ikke det beste for elbiler. Ser mine Nokian vinterdekk ikke har drenerings kanaler og det er visstnok fy-fy på vått og slapseføre når det kommer til rekkevidde og (vann/sørpe) planing. Men gode på våt is er de.

Tror en del fabrikanter og tunere vil påstå at Hankook er premium hvis det er de du sikter til, megahjul har vel pushet en del dritt i de som kan litt om dekk sine øyne.
Å se Tesla med nypris mot en million kjøre rundt på landsail dekk og tilsvarende gjør så vondt i hjerteroten…….

Maxwell_400

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #152 på: Onsdag 15. ſeptember 2021, klokken 09:13 »

Tror en del fabrikanter og tunere vil påstå at Hankook er premium hvis det er de du sikter til, megahjul har vel pushet en del dritt i de som kan litt om dekk sine øyne.
Å se Tesla med nypris mot en million kjøre rundt på landsail dekk og tilsvarende gjør så vondt i hjerteroten…….

Enig i det, det er ikke dekk en bør spare på. Jeg har CONTINENTAL VIKINGCONTACT 7 som har et tett mønster på Audi'en og synes de sklir en del i slaps så utifra det tror jeg dreneringskanaler har noe for seg. Har også prøvd Bridgestone Blizzak dekk men synes ikke de var like bra på våt is.

Skulle gjerne sett en test på 1 år gamle vinterdekk for elbiler som inkluderer "billig" merkene. Noen premium dekk hadde (har?) en spesielt myk gummi helt ytterst for å gjøre det godt i dekk tester.

I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 18.2, BECM: BP-AAE-BC-AC-BE

elektro

• Gold Member
    • Vis profil
« Svar #153 på: Torsdag 16. ſeptember 2021, klokken 09:43 »

Hankook Ventus S1 EVO 3 EV leveres som standard på Porsche Taycan med 19-tommers aerohjul (225 foran, 275 bak). Dette dekket er vel også standard på Model Y med 19-tommers hjul. Interessant dette dekket. Andre produsenter tilbyr jo også tilsvarende. Som Continental Pilot Sport EV. Skulle gjerne sett en test av disse mot hverandre- og mot de mer tradisjonelle dekkene.

Personlig er jeg ganske fornøyd med mine Bridgestone Alenza 20-tommers sommerdekk, men vurderer Goodyear Eagle F1 SUV neste gang. Basert på at dette får jevnt over god score i norske/nordiske tester og er blant de bedre på forbruk og støy. Alenza finner jeg få tester av fra vår del av verden. (Jada, jeg kjenner historiene om at disse testene er kjøpt og betalt, men jeg velger likevel å stole mer på en samlet nordisk bilpresse tilknyttet interesseorganisasjonene i de aktuelle landene. Av og til overrasker jo også billigmerkene, da sier jeg go for it! En ting min lokale dekksjappe gjorde meg oppmerksom på er at man ofte kan se at f.eks. bremselengde på tørr asfalt varierer svært lite mellom de beste dekkene. Det kan ofte skille bare 1-2 meter. Så kan man spørre seg om dette tillegges for mye vekt.)

På vinter kommer jeg til å bytte fra 20-tommers Hakka R3 til Conti Vikingcontact 7, pga. at dette får enda bedre score i tester og skal være mer stillegående. R3 har en karakteristisk ulelyd. Det er også veldig mykt. Bra på snø/is og i kaldt vær, mindre bra på 90 prosent av kjøringen min. Dette gjelder vel til en viss grad for alle piggfrie dekk i premiumsegmentet, men det kunne vært artig å prøve noe annet. Hadde R3 på Model S’en min også. Og plagdes litt med kjøreegenskapene i mellomsesongene, spesielt når det blir tosifret antall varmegrader..
« Siste redigering: Torsdag 16. ſeptember 2021, klokken 11:54 av elektro »
2019 mod. e-tron 55 quattro Fast Track, levert 19/3/2019
2016 mod Model S 75D facelift AP1 uncorked, SOLGT
2015 mod. e-Golf m/VP, levert 19/5/2015
Fisker Ocean, reservert 30/10/2020 (referral V4FAK3 )
IONIQ 5 «Project 45» tildelt 22/3/2021, KANSELLERT

Maxwell_400

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #154 på: Fredag 17. ſeptember 2021, klokken 08:32 »

På vinter kommer jeg til å bytte fra 20-tommers Hakka R3 til Conti Vikingcontact 7, pga. at dette får enda bedre score i tester og skal være mer stillegående. R3 har en karakteristisk ulelyd. Det er også veldig mykt. Bra på snø/is og i kaldt vær, mindre bra på 90 prosent av kjøringen min. Dette gjelder vel til en viss grad for alle piggfrie dekk i premiumsegmentet, men det kunne vært artig å prøve noe annet. Hadde R3 på Model S’en min også. Og plagdes litt med kjøreegenskapene i mellomsesongene, spesielt når det blir tosifret antall varmegrader..

Har Hakka R3 på Jaguaren, har ikke merket noe til ule lyd men de er ikke direkte støysvake. Byttet fra gamle VikingContact (5?) til GoodYear Ultragrip på Audi'en og sistnevnte er utrolig støysvake, som natt og dag. Hvis de fantes i riktig dimensjon for Jaguaren så har det blitt GoodYear dekk.