Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Autosteer speed restricted

Startet av RuneW, tirsdag 09. april 2019, klokken 23:43

« forrige - neste »

RuneW

Kjørte Sarpsborg - Grimstad - Sarpsborg på lørdag og fikk testet AP / NoA endel. Stort sett fungerte det helt glimrende, men jeg har noen kommentarer.

På noen veier kjørte jeg med ACC et stykke og når veien var bra nok (merking/trafikk) våget jeg meg videre til AP.

Men noen ganger fikk jeg meg en overraskelse ala dette:

Du kan ikke vise dette vedlegget.

Jeg hadde da CC satt til 93 Km/t eller noe slikt, og med en bil rett bak, ble det litt baluba da bilen plutselig bremset ned til 80.

Når er det denne begrensningen finner sted? Greit å vite, slik at man ikke gjør samme tabben en gang til.

Ellers så synes jeg blinkingen ved avkjøringer skjer alt for sent, omtrent samtidig med at bilen begynner og svinge:

https://youtu.be/jeHUxd6mS30

Skulle også gjerne hatt en egen forbikjørings-max-speed. Opplevde forbikjøring ved NoA som veldig langtekkelig hvis min fart var bare litt høyere enn den jeg kjørte forbi. Det resulterte i et par tilfeller med VELDIG utålmodige biler bak meg. Det hjelper ikke på at bilen skal ha myyyye luft til bilen man har kjørt forbi før den legger seg inn.

Regner med at disse tingene blir fortløpende forbedret.  :)
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Hodetelefoner

Restriksjoner på fart kommer ofte. Faktisk oftere enn du vil, gjerne rett etter at du har kommet opp i 80kmt i 80 sonen, da kan bilen tro den skal ned i 60kmt. Du kan selv tenke deg hvor imponerende lastebiler bak deg, finner denne funksjonen....

Hodetelefoner

Det blir forresten verre og verre.. Før opplevde vi dette innimellom. Nå er det enkelte strekninger det ikke går å bruke autopilot. Trondheim må kjøres om Dovrefjell..

tmn

Veidataen i kartløsninga er ikke helt oppdatert på veiene. Opplever det en del i Trondheim ja. Nye E6-en er feks ikke i databasen. Så der er er det fartsbegrensning.
Tesla Model 3 LR 2019
Tesla Model Y LR 2021

RuneW

#4
Jeg snakker ikke om feil i kartdata. Jeg snakker om at på visse strekninger så får jeg ikke lov å "overstyre" fartsgrensen.

Det var veldig lite feil i kartdataene på strekningen jeg kjørte. Ikke noe som plaget meg.
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

turfsurf

Sitat fra: RuneW på onsdag 10. april 2019, klokken 06:36
Jeg snakker ikke om feil i kartdata. Jeg snakker om at på visse strekninger så får jeg ikke lov å "overstyre" fartsgrensen.
På veier som ikke er klassifisert som motorvei eller motortrafikkvei får man ikke lov til å overstyre fartsgrensen med mere enn opp til +10km/t avhengig av hva du har stilt inn. ACC er fritt frem dog.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

GOS

Sitat fra: RuneW på onsdag 10. april 2019, klokken 06:36
Jeg snakker ikke om feil i kartdata. Jeg snakker om at på visse strekninger så får jeg ikke lov å "overstyre" fartsgrensen.

Det var veldig lite feil i kartdataene på strekningen jeg kjørte. Ikke noe som plaget meg.


Gå inn i Autopilot-menyen å skru opp at du får lov å overstige fartsgrensen med 10 km/t som er maks. Da unngår du det meste av slike problemer du opplevde.
(På de fineste motorveiene så aksepterer den allikevel at du aktiverer AP eller ACC i enda høyere overskridelse og holder den farten)
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

RuneW

Sitat fra: GOS på onsdag 10. april 2019, klokken 07:09
Sitat fra: RuneW på onsdag 10. april 2019, klokken 06:36
Jeg snakker ikke om feil i kartdata. Jeg snakker om at på visse strekninger så får jeg ikke lov å "overstyre" fartsgrensen.

Det var veldig lite feil i kartdataene på strekningen jeg kjørte. Ikke noe som plaget meg.


Gå inn i Autopilot-menyen å skru opp at du får lov å overstige fartsgrensen med 10 km/t som er maks. Da unngår du det meste av slike problemer du opplevde.
(På de fineste motorveiene så aksepterer den allikevel at du aktiverer AP eller ACC i enda høyere overskridelse og holder den farten)

Aha... trodde denne "overskridelse = lovlig" var på siden jeg kunne gjøre det noen steder... Får dykke ned i menyene igjen da  :)
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

olekvi

Sitat fra: RuneW på tirsdag 09. april 2019, klokken 23:43
Skulle også gjerne hatt en egen forbikjørings-max-speed. Opplevde forbikjøring ved NoA som veldig langtekkelig hvis min fart var bare litt høyere enn den jeg kjørte forbi. Det resulterte i et par tilfeller med VELDIG utålmodige biler bak meg. Det hjelper ikke på at bilen skal ha myyyye luft til bilen man har kjørt forbi før den legger seg inn.

Dette løses relativt enkelt ved å bruke den pedalen du finner helt til høyre nede i gulvet foran førerstolen :-)
'19 TM3P

RuneW

Sitat fra: olekvi på onsdag 10. april 2019, klokken 10:20
Sitat fra: RuneW på tirsdag 09. april 2019, klokken 23:43
Skulle også gjerne hatt en egen forbikjørings-max-speed. Opplevde forbikjøring ved NoA som veldig langtekkelig hvis min fart var bare litt høyere enn den jeg kjørte forbi. Det resulterte i et par tilfeller med VELDIG utålmodige biler bak meg. Det hjelper ikke på at bilen skal ha myyyye luft til bilen man har kjørt forbi før den legger seg inn.

Dette løses relativt enkelt ved å bruke den pedalen du finner helt til høyre nede i gulvet foran førerstolen :-)

Trodde det var den vi på en måte skulle slippe å forholde oss til på NoA  :laugh:

Neida, vet det er et alternativ, men det løser bare ett av tre punkter jeg påpekte. Vet du om NoA fortsatt vil gjennomføre filskifte til høyre med "påtråkket" pedal?
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

GOS

Sitat fra: RuneW på onsdag 10. april 2019, klokken 10:26
Sitat fra: olekvi på onsdag 10. april 2019, klokken 10:20
Sitat fra: RuneW på tirsdag 09. april 2019, klokken 23:43
Skulle også gjerne hatt en egen forbikjørings-max-speed. Opplevde forbikjøring ved NoA som veldig langtekkelig hvis min fart var bare litt høyere enn den jeg kjørte forbi. Det resulterte i et par tilfeller med VELDIG utålmodige biler bak meg. Det hjelper ikke på at bilen skal ha myyyye luft til bilen man har kjørt forbi før den legger seg inn.

Dette løses relativt enkelt ved å bruke den pedalen du finner helt til høyre nede i gulvet foran førerstolen :-)

Trodde det var den vi på en måte skulle slippe å forholde oss til på NoA  :laugh:

Neida, vet det er et alternativ, men det løser bare ett av tre punkter jeg påpekte. Vet du om NoA fortsatt vil gjennomføre filskifte til høyre med "påtråkket" pedal?

Det mener jeg bestemt at den gjør, men krever at du setter på blink og legger litt rotasjonsmoment på rattet.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

RuneW

Jeg får prøve å teste dette under kontrollerte omgivelser (dvs uten en Audi i hekken) så jeg blir litt tryggere på hvordan jeg gjør det når behovet oppstår.
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

olekvi

Sitat fra: GOS på onsdag 10. april 2019, klokken 10:34
Sitat fra: RuneW på onsdag 10. april 2019, klokken 10:26
Neida, vet det er et alternativ, men det løser bare ett av tre punkter jeg påpekte. Vet du om NoA fortsatt vil gjennomføre filskifte til høyre med "påtråkket" pedal?

Det mener jeg bestemt at den gjør, men krever at du setter på blink og legger litt rotasjonsmoment på rattet.

Ja, om man gjør som over så fungerer det flott. 

Var en tur til Tyskland, og der vil man definitivt ikke rote rundt ute i venstre felt så lenge, så da fikk jeg perfeksjonert dette :-)

Ellers er jeg enig i at det godt kunne vært slik at man hadde to "plusshastigheter", en for kjøring og en for forbikjøring.

En annen ting man bør være oppmerksom på er at bilen ofte bremser en tre-fire-fem kilometer i timen før den begynner å svinge til høyre, det kan være skummelt med noen rett bak seg.  Jeg har ikke klart å finne noen sammenheng for når dette skjer, det skjer selv om det ikke er noen bil foran i høyre felt.
'19 TM3P

Olings

Det kan jo hende at folk som liker å ligge tett opp i rumpa på bilen foran på denne måten lærer seg at det kanskje ikke er så lurt på en Tesla.  :P

Misforstå meg rett, jeg irriterer meg også litt over dette problemet, men det har jo en potensiell positiv bieffekt.

RuneW

Sitat fra: olekvi på onsdag 10. april 2019, klokken 11:06
En annen ting man bør være oppmerksom på er at bilen ofte bremser en tre-fire-fem kilometer i timen før den begynner å svinge til høyre, det kan være skummelt med noen rett bak seg.  Jeg har ikke klart å finne noen sammenheng for når dette skjer, det skjer selv om det ikke er noen bil foran i høyre felt.

Ja, jeg mener bestemt at jeg har opplevd en slags nedbremsing før filskifte. Har ikke funnet noe mønster i dette, men skal prøve å ta ting opp for å se om jeg kan finne ut av det.
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA