Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Plassering Autopass brikke

Startet av teslapower, tirsdag 09. april 2019, klokken 17:54

« forrige - neste »

Øyvind.h

Og når noen ber om hjelp til plassering av brikken er det ikke nyttig å si "jeg kasta den, la den i skuffen, i peisen, hjemme" etc. Trådstarter ønsker hjelp til å sette brikken rett sted, ikke hjelp til å drite i ordningen.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Olings

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 10. april 2019, klokken 12:55
Og når noen ber om hjelp til plassering av brikken er det ikke nyttig å si "jeg kasta den, la den i skuffen, i peisen, hjemme" etc. Trådstarter ønsker hjelp til å sette brikken rett sted, ikke hjelp til å drite i ordningen.

Forslaget om å legge den i hanskerommet er nyttig mener jeg. Om man ikke MÅ sette den ved speilet må det jo være greit å komme med slike forslag all den tid dette er noe Fjellinjen selv har foreslått.

Så får man heller synse og mene basert på ikke refererte kilder at dette fører til merarbeid for bomselskapene.

Handyman

De som mener det ikke er nødvendig å bruke bombrikke oppfordres til å lese denne tråden, og spesielt siste side: https://elbilforum.no/index.php?topic=44564.45

Et tankeeksperiment for å sette ting i litt perspektiv:
Fjellinjen hadde 112,7 millioner passeringer  i 2017
Dersom skiltgjenkjenningsystemet klarer å lese så mye som 99,9% av passeringene korrekt blir det faktisk 112 700 passeringer som må kontrolleres manuelt. Det er klart at det medfører kostnader.
Min påstand er at de som mener at det ikke er nødvendig med bombrikke ikke ser det store bildet, og kanskje til og med bare tenker på seg selv. Det er nok "i tiden".
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

RuneW

Sitat fra: Handyman på onsdag 10. april 2019, klokken 14:13
Dersom skiltgjenkjenningsystemet klarer å lese så mye som 99,9% av passeringene korrekt blir det faktisk 112 700 passeringer som må kontrolleres manuelt. Det er klart at det medfører kostnader.

Og det er vel til syvende og sist de som passerer som betaler denne ekstrakostnaden... Så om ikke for andres del, så for egen del: bruk fornuftig plassert brikke  :)
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Olings

Det er jo klart at alle systemer har en feilmargin, og jeg bestrider ikke at det ikke vil medføre kostnader å sjekke ting manuelt. Men om man vil gå inn på et tankeeksperiment hva koster det å produsere opp og sende ut alle disse brikkene?

Det er mange grunner til at arbeidstimer går med i et bomselskap og disse kryssjekkingene av feilregistrerte passeringer vil jo være en av disse.

Det er også feilregistreringer MED brikkene som må ettergås manuelt. Det har for eksempel med ikke registrerte eller sent registrerte innbetalinger å gjøre, men også med feil på brikkene og mangelfull avlesning selv med brikke korrekt montert.

Dette begynner å bli på et veldig flisespikkende nivå, men når dere først drar opp de potensielle kostnadene ved plasseringen av brikken et annet sted enn øverst midt i frontruta må også disse aspektene spille inn.

Min brikke ligger i hanskerommet og der blir den liggende (i hvertfall så lenge jeg kjører i Fjellinjens bommer), men jeg har respekt for at andre mener at den helst bør være i frontruta. Det er ikke på denne detaljen bompengesystemet består eller faller.

Hadde det vært et så stort problem ville aldri Fjellinjen gi slike beskjeder. Tviler i hvert fall på at ansatte i bompengeselskapene gir slike råd basert på at dette gjør arbeidsplassen deres tryggere som enkelte foreslår.

Øyvind.h

Sitat fra: RuneW på onsdag 10. april 2019, klokken 14:28
Sitat fra: Handyman på onsdag 10. april 2019, klokken 14:13
Dersom skiltgjenkjenningsystemet klarer å lese så mye som 99,9% av passeringene korrekt blir det faktisk 112 700 passeringer som må kontrolleres manuelt. Det er klart at det medfører kostnader.

Og det er vel til syvende og sist de som passerer som betaler denne ekstrakostnaden... Så om ikke for andres del, så for egen del: bruk fornuftig plassert brikke  :)
Skjønner jo godt hvorfor Fjellinjen opplever problemer med avlesning av brikker når folk ikke gidder montere :)

Jeg har kjørt flere ganger gratis gjennom en betalingsbom i vinter med skiltavlesning, men den veien har ikke brikkeleser så de sliter med ganske mange gratispasseringer pga skitne og snødekte skilt.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

cra

Sitat fra: Handyman på onsdag 10. april 2019, klokken 14:13
Fjellinjen hadde 112,7 millioner passeringer  i 2017
Dersom skiltgjenkjenningsystemet klarer å lese så mye som 99,9% av passeringene korrekt blir det faktisk 112 700 passeringer som må kontrolleres manuelt.

Da forutsetter du at alle de 112,7 millioner passeringene baseres på skiltlesing, og det er vel langt fra sannheten?
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Øyvind.h

Sitat fra: cra på onsdag 10. april 2019, klokken 14:49
Sitat fra: Handyman på onsdag 10. april 2019, klokken 14:13
Fjellinjen hadde 112,7 millioner passeringer  i 2017
Dersom skiltgjenkjenningsystemet klarer å lese så mye som 99,9% av passeringene korrekt blir det faktisk 112 700 passeringer som må kontrolleres manuelt.

Da forutsetter du at alle de 112,7 millioner passeringene baseres på skiltlesing, og det er vel langt fra sannheten?
Tipper antakelsen om at ca 1 promille av passeringene må sjekkes manuelt er et forsiktig anslag. Det er ikke 0,01% av skiltbaserte passeringer som går bra, men 0,01% av alle passeringer.

Ser man på skiltbasert avlestning isolert tipper jeg tallet er mye mye høyere på grunn av utenlandske skilt, møkkete skilt, manglende/skadede skilt eller snø.

For egen del tipper jeg at vår bil passerer bommer 5-6-700 ganger per år. Av disse regner jeg med skiltet er uleselig ca1% av passeringene.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Handyman

Sitat fra: cra på onsdag 10. april 2019, klokken 14:49
Sitat fra: Handyman på onsdag 10. april 2019, klokken 14:13
Fjellinjen hadde 112,7 millioner passeringer  i 2017
Dersom skiltgjenkjenningsystemet klarer å lese så mye som 99,9% av passeringene korrekt blir det faktisk 112 700 passeringer som må kontrolleres manuelt.

Da forutsetter du at alle de 112,7 millioner passeringene baseres på skiltlesing, og det er vel langt fra sannheten?
Som sagt, et tankeeksperiment hvis alle skulle tenke som de som ikke vil bruke brikke.
El-bilister som ikke betaler (eller betaler lite) i bommene bør derfor ikke bidra til ekstra administrasjon.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

olavxxx

Sitat fra: ganton på tirsdag 09. april 2019, klokken 18:44
Sitat fra: olavxxx på tirsdag 09. april 2019, klokken 17:57
Jeg har det i frunk, limt på førersiden oppe.
Funker det bra, tenker på at det er aluminium i lokket? Har det montert slik i i3en men trodde ikke det ville fungere i metallbiler.
Virker ja, men vær obs på at ikke alle bomstasjoner lyser. De har tenkt å slå av lys på alle, men jeg så lys i en de ikke har slått av lys på

tmn

Sitat fra: olavxxx på onsdag 10. april 2019, klokken 21:58
Sitat fra: ganton på tirsdag 09. april 2019, klokken 18:44
Sitat fra: olavxxx på tirsdag 09. april 2019, klokken 17:57
Jeg har det i frunk, limt på førersiden oppe.
Funker det bra, tenker på at det er aluminium i lokket? Har det montert slik i i3en men trodde ikke det ville fungere i metallbiler.
Virker ja, men vær obs på at ikke alle bomstasjoner lyser. De har tenkt å slå av lys på alle, men jeg så lys i en de ikke har slått av lys på

Hadde du hatt mulighet til å poste bilde? :D

Jeg bruker mer enn gjerne brikka, men jeg er også såpass jålete at jeg ikke vil ha den synlig.
Tesla Model 3 LR 2019
Tesla Model Y LR 2021

HCO

Om man gidder å skru ut frunken (6 skruer og en del klips), så er det mulig å montere autopass-brikken helt nederst på frontruta, omtrent i området mellom høyre og venstre vindusvisker.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

Kåre_S

Jeg har plassert min med borrelås i Frunk. fungerer utmerket. sjekket med Autopass i Trondheim og de registerer den fint.  :)
Tesla Model 3 Long Range (april 2019)
40 Kwh Leaf (april 2018)

geirci2

Kan du åpne frunken og ta et bilde av dette - og legge ut bildet her?
Jeg har den selv i frunken, men fungerer ikke.
Tesla Model Y Performance 2023 Solid Black, Svart og hvitt interiør - utlevert: 18.3.2023 - Firmware: 2024.8.9
Tesla Model 3 LR AWD 2019 HW2.5/FSD/Acceleration boost - utlevert: 4.4.2019 / HW3: 2.10.2020 - SOLGT 7.7.2023

Autowinder

#29
Bilde er i denne tråden om du blar litt opp (eller ned, avhengig av innstillingene du bruker) til Tirsdag 26. Mars 2019, klokken 20:45:
EDIT: HCO mente inn og oppunder nederst på frontruta, til venstre for den rektangulære boksen.

https://elbilforum.no/index.php?topic=45338.msg788224#msg788224
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA