Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Leaf E+ ser ut til å ha god rekkevidde

Startet av trondhla, tirsdag 09. april 2019, klokken 16:41

« forrige - neste »

trondhla

Endelig har 62 kWh Leaf blitt testkjørt i "vill tilstand" og rekkevidden ser ut til å kunne bli akseptabel og muligens bedre enn antatt. Rekkevidde ser ut til å ligge på i følge artikkel her på 460 km: https://insideevs.com/nissan-leaf-e-range-charging-test-video/
Eller som de skriver: The car with 99.4 Battery State-of-Health (according to LeafSpy) was indicating an available range of 462 km (287 miles) and during the road trip it managed to deliver it pretty accurately.
100% – indicated range of 462 km (287 miles)
56% – indicated range of 245 km (152 miles) after covering 177 km (110 miles)
33% -indicated range of 158 km (98 miles) after covering 296 km (184 miles)
16% – indicated range of 76 km (47 miles) after covering 383 km (238 miles) – total 459 km (285 miles)

Testen er tatt i Japan men med en amerikansk sjåfør og video finns her:

https://www.youtube.com/watch?v=bSaY3JZWIzU

Joltus

Han klarte å få mye ut av 40kwh versjonen også......

Lyse Tanker

Flott å høre, men det virket som han kjørte med veldig moderat fart og nesten ikke på motorvei. :-)

leafnor

Bilen har som ny 58 kWh som absolutt mengde energi. Rekkevidde på 462 km betyr forbruk på 1,25 kWh/mil. Så ja, med forbruk på 125 Wh/km blir det 462 km.
Det gjelder da å legge opp til en hastighet og kørestil som gir det forbruket.

For den som velger å kjøre sammen med øvrig trafikk sommer som vinter vil det bety et forbruk på mellom 150-200 Wh/mil. Så normal kjørelengde alt etter årstid vil ligge mellom 290-380km.
En paktisk detalj å legge til er den at en nok bør ha 3-5 mil som buffer før lading, for lader du skal bruke er nok ikke  på prikk eksakt der batteriet er tømt. Så 250-350 km er nok absolutt praktisk rekkevidde i bruk. Godt stykke fra 462 km.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Electric cars in Norway

#4
Ja Leaf E+ ser ut til å ha god rekkevidde og et lavt forbruk.
Artig YouTube video test med Leaf E+ mot Tesla M3 opp og ned fra fjellet datert 19 april. Battery battles

sylwester

#5
Litt merkelig sammenlikning den siste videoen der.

40kWh har 38,8kWh så en ny 62kWh har 60kWh muligens. Skal vi gjette at 0% på 62kWh-utgaven også er rundt 50gids? Vet at 24kWh og 30kWh har samme nedre grenser så jeg tror det er sånn ca. Dvs. at nettokapasiteten 0-100% i dash er 56kWh. De hadde 29% da de kom tilbake som betyr at de brukte 39,76kWh på 247km, det er et snitt på 161Wh/km. GOM viser gjenværende rekkevidde til dash 0% så det er 100km@161Wh/km. Grunnen til at bilen viser 135 må være fordi det var nedoverbakke og GOM baserer seg på de siste km kjørt så den viser gjenværende rekkevidde for snittforbruk på 120Wh/km. Rekkevidden på 62kWh er derfor 347km og ikke 382km for akkurat den turen der.

På tesla-forumene bruker de antatt km som mål på kapasitet siden den er ved fast forbruk. Dvs. der bryr ikke bilen seg om faktisk forbruk slik Leafen prøver å gjøre og jeg antar at å lade TM3 til 236mi er ~EPA og at den hadde 81mi EPA igjen. Dvs. hvis vi antar at 236mi er 100% så ville bilen vist 35% gjenværende. Vi vet ikke hva TM3 viser når den er 100% så vi vet jo egentlig ikke hvor mange % 236mi er, men for EPA ville dt være ca. 74%. TM3 har trolig kjørt 240km på 48% av reelt batteri som gir den en rekkevidde 95-5% på 450km basert på den turen der og ca. 150Wh/km.

WLTP på TM3 den er 530km så basert på den turen er rekkevidden 85% av WLTP. For Leaf er  90% av WLTP. Mulig forskjellen ligger i vektforskjellen. på mer flat vei ville jeg gjette at begge bilene ville hatt omtrent samme % i forhold til WLTP.

Jeg ville heller ha likt en Wh/km-sammenlikning og som de viste i videoen finnes det EPA-forbruk over og under Leaf E+ sin EPA-rating. Teslaen har muligens en ulempe ved at den er satt ned i % og det er mer energi i de øverste % enn de laveste.

En ting jeg savner i begge videoer er Drive computer på Leaf. Den er helt fantastisk til å se faktisk forbruk på 40kWh så jeg regner med at den er like fantastisk i 62kWh. For meg er det helt håpløst å se på forbruk, rekkevidde og batteriprosenter uten å se på hvor langt det er kjørt, faktisk forbruk og snitthastighet. med DC1/2 får man snitthastighet, km kjørt, temperatur og forbruk på samme siden. Jeg tar bilder av denne siden for hver ladestopp når jeg selv kjører langturer.

Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Trekkoppbil

På de eldste Leafene er det fullt mulig å komme under 1,25kw/kwt. På riksveikjøring i 80, kommer jeg opp i 8-9km/kwt, dersom jeg prøver å kjøre øknomisk å tørr vei.
Det som ofte gir høyt forbruk på Leaf, trur jeg er unødig regenerering, og det er jobb å stadig veksle mellom D og N, for at bilen skal trille mye fritt.

Konkurenter som Kona har enklere kontroll på regenerering med rattspaker hvor man kan slå av og på friseiling, så det presser seg vel fram at Leaf får noe lignende.

På vanlig riksveikjøring kan man ha mindre forbruk enn i Nedc-syklusen. Men på eldre Leafer hadde man aldri batterikapasitet på formelle nivåer, så rekkevidda blei mye mindre en Nedc-rekkevidde.

MrOtto

Leaf 40 kan muligens lades til 38,8 kWh, men den ikke utlades til 0 kWh, så utnyttbar batterikapasitet er noe under 37 kWh.

sylwester

#8
Sitat fra: MrOtto på lørdag 27. april 2019, klokken 10:55
Leaf 40 kan muligens lades til 38,8 kWh, men den ikke utlades til 0 kWh, så utnyttbar batterikapasitet er noe under 37 kWh.
Skillpadda kommer litt variabelt avhengig av spenningsdifferqansen mellom minste og høyeste celle, men den er vel et sted mellom 8-12gids. Uansett så er 0% i dashbord på 50gids på en 40kWh og på en 62kWh vil den være minst 50gids. Dvs. langt unna 0%. Dvs. worst case er det 2945Wh fra 0% til du ser skilpaddemerke.

For de aller tøffeste er det vel snakk om at du kan kjøre den ned til 200Wh så da er det snakk iom 38,6kWh på ny 40kWh-bil. Min bil har 475gids, dvs. 36,8kWh på min ett år gamle 40kWh-bil fullada så jeg ha mista 2kWh. Min grense for planlagt restkapasitet er 2kWh så bilen har i praksis 34,8kWh nettokapasitet.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Electric cars in Norway

De i Insideevs gutta i den første videoen er dyktige sjåfører - de kan alle Leaf triksene :+1:  da blir det lang rekkevidde  :+1:

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA