Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Subsidiert hurtigladere

Startet av Norfoc76, tirsdag 09. april 2019, klokken 15:58

« forrige - neste »

Norfoc76

Heisann
Hadde en diskusjon i dag med en som mente at staten subsidierer hurtigladere i Norge inkludert tesla sine.
Er det noe i dette?
Hørtes meget rart ut synes jeg.

Vollis47

Staten har, gjennom Enova, gitt støtte til bygging av hurtigladere. Men meg bekjent har de aldri betalt noe til Tesla for bygging av deres ladestasjoner.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

Amatøren

Litt fra Enova:

Sitat fra: EnovaEnova støtter bygging av hurtigladere

Vi ønsker å gjøre elbilen til et reelt alternativ for flere, og utlyser i april 2019 konkurranser om helhetlig utbygging av hurtigladere i Nord-Troms og Finnmark. Dagens støttetilbud, hvor vi kan støtte hurtigladere i alle kommuner hvor det er færre enn to fra før, avvikles senest 3. juni.

Det nye støttetilbudet vi åpner i april vil erstatte dagens støttetilbud. Vi har satt av inntil 4 millioner kroner til tildelinger f.o.m. 1. mars 2019 på dagens støtteordning, og vil holde ordningen åpen for nye søknader frem til budsjettet er brukt opp eller senest 3. juni 2019 kl. 12:00.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Lars C. Krogenæs

Det ble gitt støtte til å bygge ut de første ladekorridorene. Så har det blitt gittt støtte til hurtigladere i kommuner det ikke fantes hurtigladere fra før av. Nå er det kun støtte å få til etablering i Finmark. Tesla har aldri fått en eneste krone for å etablere sine superchargere.

Avgiftene til staten på hurtiglading er omtrent som på bensin og diesel, dvs rundt 50%.
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Norfoc76

Takker for svar.
Mye kunnskap på forumet her

fredag

I tillegg til Enova, så gir noen fylker tilskudd til utbygging i av hurtigladere:

https://www.hordaland.no/nn-NO/natur-og-klima/energi-miljo-og-klima/tilskot-til-ladeplassar-for-elbil-2019/

Tesla er ikke engang kvalifisert til å motta støtte, fordi støtte betinger ladestasjoner som er åpen for alle med åpne ladestandarder som fungerer på alle typer elbiler (dvs CCS og Chademo) og betalingsløsninger som er åpne for alle typer elbiler.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Kåre Knatten

I min hjemmekommune med over 70000 innbyggere, slår politikerene seg på bryste og reklamerer for grønn profil. Bevilger hele kr 100000 pr. år til fordeling mellom borettslag/sameier som etablerer ladestasjoner, det rekker langt kan du si.

Lars C. Krogenæs

Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Kåre Knatten

Fredrikstad - og pengene var brukt opp før den siste nyttårsraketten hadde landet

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA