Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla Model 3 Performance Vs 200.000$ Ferrari etter ytelsesøkning

Startet av olavxxx, tirsdag 09. april 2019, klokken 14:23

« forrige - neste »

Espen Hugaas Andersen

Det er jo ikke som om elbiler er helt stille. F.eks:


https://youtu.be/c4MRydmz86E

I mitt syn har elbiler bedre lyd enn fossilbiler.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Imagine

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 17. april 2019, klokken 19:04
Det er jo ikke som om elbiler er helt stille. F.eks:


https://youtu.be/c4MRydmz86E

I mitt syn har elbiler bedre lyd enn fossilbiler.


Den der gikk skikkelig unna og hadde helt klart litt kul elbil-lyd. Nesten litt som en radiostyrt bil. Garantert en morsom kjøreopplevelse den der.
Men synes ikke lyden er kulere enn f eks denne:

https://m.youtube.com/watch?v=roTo2FBpxCA

Ferry

Sitat fra: Imagine på onsdag 17. april 2019, klokken 18:42
Vel - hos Porsche, Lamborghini og andre skikkelige bilprodusenter sitter det egne større grupper med lydingeniører for å gi bilene rette lydbildet gjennom hele turtallsområdet.

Akkurat det der er et godt argument for lage lyden syntetisk. Så fort en beveger seg en mikrometer vekk fra at lyden bare er en konsekvens av konstruksjon, så er en ute og kjører i en skummel retning. For hvis sminking av lyden er greit, hvor skal grensa gå? BMW i8 blir hånet for å legge til motorlyd i høyttalerne, mens Porsche slipper unna med at de slipper lyd inn i kupéen vha. ventiler. Hvorfor ikke lage lyden helsyntetisk fra begynnelsen? Er det ikke ekte nok? Ekte som i Porsche Sound Symposer? Ekte som i sportseksos på en Ferrari?
Den mest ekte motorlyden jeg har hørt må være 2013-modell V8 i F1-bil. Der er det ikke gjort for å pynte på lyden. Lammende høy lyd. Så kom hybridene med kunstig lyd og kjørte r*va av dem.

hemi

iirc har imagine bare en 5 liter  v8 kompressor og en 3.4? 3.6?  porsche :p

Blir bra banesesong. Hadde mye morro i fjor og satser på det blir det i år også.


turfsurf

Sitat fra: Kanutten på onsdag 17. april 2019, klokken 17:06

På samme måte kan man vel da si at mat er noe man spiser for å få næring - smak er derfor bare et biprodukt?
Nei, det synes jeg var en dårlig metafor. Mat lages og med det spesifikke formål å smake godt, først og fremst for å friste folk til å spise så man får i seg nok næring. Lyd har inget formål i en motor. En bedre sammenligning kan være diverse stoffer til smøring o.l. som noen synes lukter godt, a.k.a. "I love the smell of napalm in the morning".
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

hemi

liker lukten av TWS motorsport... spent på hvem som tar referansen.

turfsurf

Sitat fra: Imagine på onsdag 17. april 2019, klokken 18:42

Vel - hos Porsche, Lamborghini og andre skikkelige bilprodusenter sitter det egne større grupper med lydingeniører for å gi bilene rette lydbildet gjennom hele turtallsområdet. Så det kan absolutt diskuteres. Det er i alle fall ikke et uønsket såkalt biprodukt.
På en Toyota Corolla diesel er det nok et uønsket biprodukt og oppleves som motorstøy. På en Maserati er det helt avgjørende å ha riktig lydbilde for å gi bilene den riktige kjøreopplevelsen.

Hva er vel livet uten flotte lyder og herlig musikk? Lyd/hørsel er en av våre sanser som tilsammen gir følelser.

Ja, dette er en ting som har oppstått for å tilfredsstille kunders ønsker og for å kunne markedsføre egen motorlyd. Dvs etter hvert som kundene begynte å assosiere en spesifikk motorlyd med ytelse, så tilpasser man seg.

Men verden endrer seg. Etter hvert vil elmotorens lavmælte hvin være det man forventer og forbinder med ytelse. Og så vil det alltid være noen som er nostalgiske og foretrekker støyen fra fossilmotorer. Litt som de som foretrekker knitringen og den ujevne RIAA kurven fra LP spillere over CD plater.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: Imagine på onsdag 17. april 2019, klokken 19:32

Men synes ikke lyden er kulere enn f eks denne:

Det er en petrolhead nede i gata hjemme som har en slik. Møtte han i typisk gatefart, må rett og slett si at jeg lurte på om den hadde skjært seg. Var ikke noe vakkert med det...
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Taffelman

Ikke noe galt i å være glad i motorlyd og forbrenningsmotorens historie og egenskaper.

Men verden går framover, ny teknologi utvikles for å gi oss og våre etterkommere en bedre fremtid, og der er det elbilen som tar over det neste steget i evolusjonen, punktum finale.

Men jeg har full forståelse og sympati med de arme sjelene som gisper etter mer co2 befengt utslipp og griper enhver mulighet til å fremheve ottomotorens utdøende karakteristikk.

Jeg har selv eid og pendlet med sportsbiler og roadstere med alt fra rekke 4 til V8 opp gjennom årene, men det er teknologi fra en svunnen tid. Ta vare på de eksemplarene som er verdt å ta vare på, besøk hærlige nostalgiske events som f.eks Goodwod Revival og behold gjerne en klassiker i garasjen. Men slutt å forurense miljøet rundt deg når det ikke er nødvendig!

X75D
TM3 LR AWD

Imagine

Sitat fra: turfsurf på torsdag 18. april 2019, klokken 21:58
Sitat fra: Imagine på onsdag 17. april 2019, klokken 18:42

Vel - hos Porsche, Lamborghini og andre skikkelige bilprodusenter sitter det egne større grupper med lydingeniører for å gi bilene rette lydbildet gjennom hele turtallsområdet. Så det kan absolutt diskuteres. Det er i alle fall ikke et uønsket såkalt biprodukt.
På en Toyota Corolla diesel er det nok et uønsket biprodukt og oppleves som motorstøy. På en Maserati er det helt avgjørende å ha riktig lydbilde for å gi bilene den riktige kjøreopplevelsen.

Hva er vel livet uten flotte lyder og herlig musikk? Lyd/hørsel er en av våre sanser som tilsammen gir følelser.

Ja, dette er en ting som har oppstått for å tilfredsstille kunders ønsker og for å kunne markedsføre egen motorlyd. Dvs etter hvert som kundene begynte å assosiere en spesifikk motorlyd med ytelse, så tilpasser man seg.

Men verden endrer seg. Etter hvert vil elmotorens lavmælte hvin være det man forventer og forbinder med ytelse. Og så vil det alltid være noen som er nostalgiske og foretrekker støyen fra fossilmotorer. Litt som de som foretrekker knitringen og den ujevne RIAA kurven fra LP spillere over CD plater.

Folk er forskjellige.
For meg er det helt utrolig å se at noen kan mene noe sånt om noe så flott som vakre motorlyder.
Musikken til Beethoven, sangstemmen til Whitney Houston eller musikken til Michael Jackson blir ikke mindre genial og flott på sine måter bare fordi det har kommet moderne elektronisk musikk som det er enklere og raskere å produsere eller tjene penger på.

Noen ganger er det aukustiske og originale og påkostede og detaljert kvalitetsbeviste best. Det viktige er at det er kvalitet og har stil. Ren funksjon slik elbiler er, er bare en nødvendighet. Stil, følelser og kvalitet, slik en bensinmotor kan være er derimot kunst.

Men det viktigste er at man innser at det er plass til både bensinmotoren og elmotoren i den flotte brede allsidige bilverdenen. Også i fremtiden. Begge har sine klare fordeler og kan lages betydelig renere enn i dag, elbiler må produseres renere og resirkuleres på en god måte for å være miljøvennlig, og folk vil ha ulike preferanser og behov.
Det ville vært en kjedeligere verden uten begge. Liker godt å kjøre elbil til vanlig, og som en komfortabel hverdagsbil. Men når jeg skal kose meg det lille ekstra tar jeg ikke elbilen, da tar jeg en bensinbil med helst V8.

Stil og karakter krever det lille ekstra, enten det er elbil, bensinmotor eller annet. Bil handler om mye mer enn miljøvennlighet. Selv om det naturligvis er viktig å passe på miljøet. Det er ganske viktig at folk flest kjører utslippsfrie biler i byer med mye trafikk. Men det er ikke så viktig at eksosbiler bør bli helt borte. Da bør man nok heller se på vedfyring, skipstrafikken og kullkraftverk i verden.
Jeg kjører V8 med god samvittighet.

turfsurf

Sitat fra: Imagine på torsdag 18. april 2019, klokken 22:16
Det ville vært en kjedeligere verden uten begge. Liker godt å kjøre elbil til vanlig, og som en komfortabel hverdagsbil. Men når jeg skal kose meg det lille ekstra tar jeg ikke elbilen, da tar jeg en bensinbil med helst V8.

Har ikke problemer med at det er preferanser for begge deler, men da får man akseptere at andre har andre preferanser og. Selv synes jeg elmotorens hvin lover mye på en understated måte. Fossilmotorer er som klassiske biler, vitner om en forsvunnet tid, flotte for det de er.

Og for ordens skyld, jeg er og ganske altetende når det gjelder musikksjangre, bare musikken er bra ;)
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Imagine

Sitat fra: turfsurf på torsdag 18. april 2019, klokken 22:01
Sitat fra: Imagine på onsdag 17. april 2019, klokken 19:32

Men synes ikke lyden er kulere enn f eks denne:

Det er en petrolhead nede i gata hjemme som har en slik. Møtte han i typisk gatefart, må rett og slett si at jeg lurte på om den hadde skjært seg. Var ikke noe vakkert med det...

Hehe ok. Er klar over at dette er elbilforum, men selv her inne er det veldig sært å mene noe sånt om lyden i en Lamborghini.

turfsurf

Sitat fra: Imagine på torsdag 18. april 2019, klokken 22:29

Hehe ok. Er klar over at dette er elbilforum, men selv her inne er det veldig sært å mene noe sånt om lyden i en Lamborghini.
Nå har jeg kjørt Lamborghini på Monza selv, og glant etter de første aventadorene som romlet rundt i gatene i Italienske byer rundt 2011(?), vet ikke hva han her gjorde, det hørtes slett ikke bra ut...
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Imagine

Sitat fra: turfsurf på torsdag 18. april 2019, klokken 22:27
Sitat fra: Imagine på torsdag 18. april 2019, klokken 22:16
Det ville vært en kjedeligere verden uten begge. Liker godt å kjøre elbil til vanlig, og som en komfortabel hverdagsbil. Men når jeg skal kose meg det lille ekstra tar jeg ikke elbilen, da tar jeg en bensinbil med helst V8.

Har ikke problemer med at det er preferanser for begge deler, men da får man akseptere at andre har andre preferanser og. Selv synes jeg elmotorens hvin lover mye på en understated måte. Fossilmotorer er som klassiske biler, vitner om en forsvunnet tid, flotte for det de er.

Og for ordens skyld, jeg er og ganske altetende når det gjelder musikksjangre, bare musikken er bra ;)


«Fossile» biler er klassiske biler, helt klart. Og det er først og fremst fordi ingen elbiler er blant de klassiske bilene.
Men fossile biler finnes jo som helt nye biler også. Lanswres som aldri før. F eks Porsche 911 kom akkurat i ny utgave. Kun bensinmotorer tilgjengelig. Selvfølgelig. Er den en gammel bil? Nei, den er helt nylansert. Vitner om de 7 neste årene med Porsche 911. Mer moderne enn en BMW i3? Kan sikkert diskuteres. Men den er i alle fall 5 år nyere som bilmodell.

Det er helt klart at elbiler skal gjøre sitt inntog i bilverdenen, selv om det nok er spesielt i Norge, Kina og USA, men en E-tron er ikke mer moderne enn ny Cayenne turbo bare fordi den er elektrisk i stedet for bensindrevet. De er like moderne begge to spør du meg.
Det som er moderne med disse to modellene er at folk kan velge å kjøpe seg det som nesten er en elektrisk Cyenne, nemlig E-tron, eller de kan kjøpe seg en bensin Cayenne. Eller til og med diesel. Fantastisk med enda en valgmulighet i «det segmentet», og i Norge blir jo e-tron prisen ekstremt billig pga avgiftsnivået.

Synes ikke W12 biturbomotoren i nylanserte Bentley Continental GT vitner om å være fra en svunnen tid. Den går på seks sylindre ved roligkjøring, skrur seg av uten at du merker det i nedoverbakker og bøtter på med punch når du ønsker det. Og interiøret er i en klasse for seg. Svunnen tid?

Og om en av mine favorittbiler, en svært stilfull Aston Martin Rapide S, føles gammel og klassisk med sin selvpustende V12 og kombinerer det med moderne kjørefølelse og teknologi - hva er da galt med klassisk?

Akkurat denne bilen kommer jo nå som elbil, og James Bond skal til og med bruke den som sin neste bond-bil. Stilig. Men den vil nok mangle den klassiske følelsen uten denne lyden:

https://m.youtube.com/watch?v=GpHE8TJk-ac

Taffelman

Tja... alt har sin era..

Jeg hadde tidligere en trimma V8 Porsche med custom crossflow anlegg som kunne legga ned to svarte striper fra bensern til kommunehuset i bygda. Alle i bygda hørte når den vogna fyrte opp og ingen turte å utfordre den...

Nå, et par tiår senere, sliter jeg med en idiot som har montert effektanlegg på en Panamera S utenfor kontoret, det er rett og slett harry..
X75D
TM3 LR AWD

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA