Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla Model 3 Performance Vs 200.000$ Ferrari etter ytelsesøkning

Startet av olavxxx, tirsdag 09. april 2019, klokken 14:23

« forrige - neste »

Rollep

Sitat fra: Imagine på onsdag 10. april 2019, klokken 09:12
Sitat fra: HCO på tirsdag 09. april 2019, klokken 14:49
Selv den "trege" Model 3 som mange av oss har valgt, og som koster kroner 442.300, er kapabel til å parkere alle superbilene vi hadde i modellbil- eller plakatform på gutterommet på 80-tallet.

Model 3 har ekstremt gode ytelsestall i forhold til pris.
Men følelsesmessig er slike biler likevel totalt forskjellige uansett hvem som vinner 0-100. Intet er dermed endret mtp plakatheltene og de gromme superbilene annet at man nå kan få samme ytelser uten motorlyd fra en batteribil.

Å sammenligne 0-100 tall er som å sammenligne alkoholprosenten i ulike former for vanlig taxfree/svenskehandel- rødvin og anerkjente samler-rødvin kjøpt på vinauksjon for kjennere. Effekten av alkoholen kan ofte kanskje være den samme og man blir like fort beruset, men du verden så forskjellig det kan smake - to ulike verdener.

It's all about the feelings and taste.
:+1: :+1: :+1:

Burger

Veldig romantisering av motorlyd. Personelig så synes jeg South Park tok det på kornet for noen år siden :



Har aldri klart å se på eiere av bråkete kjøretøy etter den episoden uten å humre litt.

Synes til og med hvinet fra en dau Leaf elmotor er tøffere enn all motorlyd. Kan gå med på at en Spitfire ved lav overflyving har bedre lyd. Men greit at det med noen års mellomrom.

Men det jeg synes er mest humor er den desperate trangen til å flytte målet så ikke prestasjonen kan oppfattes som posetivt. OTA oppdatering som øker ytelsen.

Tesla gjør det bra på 0-100 i forhold til en Ferrari 458
- Det er ikke 0 til 100 som er viktig.
- Det er for kort distanse.
- Sammenlign med en annen bil som kun er lagd for å gjøre det bra på dragrace.
- En annen bil har bedre motorlyd.
- Å gjøre det bra på 0 til 100 til en rimeligere penge er som å kjøpe billig og dermed underforstått dårlig alkohol
- Å gjøre det dårlig på 0 til 100 i en dyr bil, men ha ett personelig og lidenskapelig forhold til den tregere bilen er samlervin.
- Jeg personelig har lidenskap for andre biler, dermed så er de bedre.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

Øyvind.h

VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Imagine

Sitat fra: Burger på torsdag 11. april 2019, klokken 15:59
Veldig romantisering av motorlyd. Personelig så synes jeg South Park tok det på kornet for noen år siden :



Har aldri klart å se på eiere av bråkete kjøretøy etter den episoden uten å humre litt.

Synes til og med hvinet fra en dau Leaf elmotor er tøffere enn all motorlyd. Kan gå med på at en Spitfire ved lav overflyving har bedre lyd. Men greit at det med noen års mellomrom.

Men det jeg synes er mest humor er den desperate trangen til å flytte målet så ikke prestasjonen kan oppfattes som posetivt. OTA oppdatering som øker ytelsen.

Tesla gjør det bra på 0-100 i forhold til en Ferrari 458
- Det er ikke 0 til 100 som er viktig.
- Det er for kort distanse.
- Sammenlign med en annen bil som kun er lagd for å gjøre det bra på dragrace.
- En annen bil har bedre motorlyd.
- Å gjøre det bra på 0 til 100 til en rimeligere penge er som å kjøpe billig og dermed underforstått dårlig alkohol
- Å gjøre det dårlig på 0 til 100 i en dyr bil, men ha ett personelig og lidenskapelig forhold til den tregere bilen er samlervin.
- Jeg personelig har lidenskap for andre biler, dermed så er de bedre.


Lyd er som lukt. Det finnes dufter og det finnes stanker. Det finnes vakker symfonisk lyd og det finnes støyende lyder. Vakre motorlyder er som vakker musikk. Mens for eksepmel en dieselfirer ikke høres spesielt flott ut og oppleves gjerne som motorstøy.

Men her har du samtidig bekreftet at du ikke skjønner noenting av det vi motorentusiaster er opptatte av.
Så da er det ikke sikkert det nytter å forklare heller. Følelser og kjærlighet kan ikke forklares.
Men et siste forsøk:
En hver bil med ulike motorkarakterer gir ulike kjørefølelser og kjøreopplevelser. Om vi sier at en bil er som en kvinne så kan man fint se at det finnes kvinner i mange ulike varianter og de har ulike stemmer og måter de responderer oss på, noen er sexy, andre er mindre sexy. Noen er kloke, andre er harry, noen er elegante, og en del er til og med toppløse (cabriolet), og andre er vulgære. Så har du de slanke og atletiske, og de barske og brautende.

Motorlyden er selve stemmen og ikke minst sangstemmen på bilene, når de får lov å synge ut. Så kan man si at med elbilen har man fjernet hele stemmen på kvinnen, vokalen i sangen, billigere å be på date er de, og de krever ikke så dyr drift pga lavere avgifter. En stum dame kan selvfølgelig også være flott og veltrent, men det er jo noe eget å høre stemmen. Og er det de billigste eller de beste man egentlig vil ha?  ;)

Så var det dette med sjarm og stil da...

Espen Hugaas Andersen

Man kan være motorentusiast uten å være en stor fan av fossilbiler. Vet ikke om jeg vil dra den så langt som å kalle meg en motorentusiast, men til den grad jeg er det, så er det elmotor som gjelder.

Noen liker V8, noen liker V12, noen liker wankel, noen liker elmotor. Stort sett samme greie.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Imagine

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 17. april 2019, klokken 09:05
Man kan være motorentusiast uten å være en stor fan av fossilbiler. Vet ikke om jeg vil dra den så langt som å kalle meg en motorentusiast, men til den grad jeg er det, så er det elmotor som gjelder.

Noen liker V8, noen liker V12, noen liker wankel, noen liker elmotor. Stort sett samme greie.

Det er sikkert mulig å være entusiastisk på stumme kvinner som ikke kan synge også.  ;)
Personlig liker jeg både elmotorer og bensinmotorer og også enkelte dieselmotorer. Men det er liten tvil om at bensinmotor i riktig utførelse kan gi følelser elmotorer bare kan drømme om. Desverre blir elbiler mer fungerende til transport og komfort, mens til sport og hyggekjøring må det for min del være motorlyd skal hårene på ryggen reise sef.
F eks: E-tron er stillegående og komfortabel. Men motorlydene man hører littegrann i lave hastigheter høres jo ut som en bytrikk. Får ikke akkurat hårene til å reise seg.
Men selv en gammel S-klasse i 500-utgave kan lett slå den følelsen bare ved å høre en svak summende V8. Eller en eldre klassisk rekkesekser. Eller en Aston Martin V12. Eller en Ferrari 355 med spesial-eksos. Eller rett og slett en amerikansk Corvette med 7 liter.

Jeg er så fan av ulike biler og bilmodeller at alle perioder og bilmodeller har sin sjarm. Mangfold er bra og hadde jeg vært overstinn av kroner hadde jeg trolig endt opp som en mild utgave av Jay Leno sin bilsamling.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Imagine på onsdag 17. april 2019, klokken 09:13Men det er liten tvil om at bensinmotor i riktig utførelse kan gi følelser elmotorer bare kan drømme om.
Det er altså din mening, bare så man har avklart det.

Ingenting slår en god elmotor. (Og det er min mening, så har vi avklart det også.)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

OhmPaPa

Smak og preferanser er også noe som endres over tid.

Jeg koste meg skikkelig da jeg første gang kjøpte en bil med V6 bensinmotor. Den lyden elsket jeg! Skikkelig forelskelse ved første blikk.

Men akkurat som hvilken mat og drikke jeg liker har endret seg fra da jeg var yngre har også smaken på bil endret seg. Nå liker jeg ilingen fra en elmotor bedre enn den V6'en. Kommer det en V12 syende bortover snur jeg meg nok etter den. Men bytter ikke ut elbilen.

cra

Sitat fra: Imagine på onsdag 17. april 2019, klokken 08:51
Motorlyden er selve stemmen og ikke minst sangstemmen på bilene, når de får lov å synge ut. Så kan man si at med elbilen har man fjernet hele stemmen på kvinnen

Ingenting er vel bedre enn at kjerringa holder kjeft?  :D  ;D
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

turfsurf

Altså lyden fra en motor er bare ett uønsket biprodukt. Karakteren til en motor defineres av hva og hvordan den leverer ytelse. Og der er elmotoren overlegen.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Imagine

Sitat fra: turfsurf på onsdag 17. april 2019, klokken 14:36
Altså lyden fra en motor er bare ett uønsket biprodukt. Karakteren til en motor defineres av hva og hvordan den leverer ytelse. Og der er elmotoren overlegen.

Hvis du ser på motorlyd som et uønsket biprodukt så har vi svært forskjellige bilinteresser.
I en komfortbil er motorlyd ønsket lavt eller fraværende. Selv om det er gromt hvis det høres under maks pådrag.
Men i en sportsbil er det uansett ytelse noe som mangler hvis motorlyden er dårlig eller fraværende.
Enkelte motorlyder kan være skuffende også. F eks V8 i F10 M5 er noe skuffende i forhold til E 63 AMG sin lyd. Støy er de derimot ikke. Bare vellyd som beriker kjøreopplevelsen.

For min del er ytelse halve opplevelsen og motorlyd/karakter den andre halvdelen av opplevelsen.
Du har likevel rett i at elmotoren er uslåelig på hvor godt ytelsene leveres. Men det blir litt enkelt å si at det alene definerer en motor.

turfsurf

Sitat fra: Imagine på onsdag 17. april 2019, klokken 16:12
For min del er ytelse halve opplevelsen og motorlyd/karakter den andre halvdelen av opplevelsen.
Du har likevel rett i at elmotoren er uslåelig på hvor godt ytelsene leveres. Men det blir litt enkelt å si at det alene definerer en motor.
En motor er skapt for å bevege noe. Ikke lage lyd. Derfor er lyd bare ett biprodukt.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Kanutten

Sitat fra: turfsurf på onsdag 17. april 2019, klokken 16:43
En motor er skapt for å bevege noe. Ikke lage lyd. Derfor er lyd bare ett biprodukt.

På samme måte kan man vel da si at mat er noe man spiser for å få næring - smak er derfor bare et biprodukt?

Imagine

Sitat fra: turfsurf på onsdag 17. april 2019, klokken 16:43
Sitat fra: Imagine på onsdag 17. april 2019, klokken 16:12
For min del er ytelse halve opplevelsen og motorlyd/karakter den andre halvdelen av opplevelsen.
Du har likevel rett i at elmotoren er uslåelig på hvor godt ytelsene leveres. Men det blir litt enkelt å si at det alene definerer en motor.
En motor er skapt for å bevege noe. Ikke lage lyd. Derfor er lyd bare ett biprodukt.


Vel - hos Porsche, Lamborghini og andre skikkelige bilprodusenter sitter det egne større grupper med lydingeniører for å gi bilene rette lydbildet gjennom hele turtallsområdet. Så det kan absolutt diskuteres. Det er i alle fall ikke et uønsket såkalt biprodukt.
På en Toyota Corolla diesel er det nok et uønsket biprodukt og oppleves som motorstøy. På en Maserati er det helt avgjørende å ha riktig lydbilde for å gi bilene den riktige kjøreopplevelsen.

Hva er vel livet uten flotte lyder og herlig musikk? Lyd/hørsel er en av våre sanser som tilsammen gir følelser.
De som derimot vil ha mest bil for pengene eller kun et transportmiddel og derfor ellers typisk ville kjøpt en Toyota Corolla, eller annen bil som gir mest bil for pengene, bryr seg nok ikke om lyd og vil sette pris på at den er borte.

Imagine

Sitat fra: Kanutten på onsdag 17. april 2019, klokken 17:06
Sitat fra: turfsurf på onsdag 17. april 2019, klokken 16:43
En motor er skapt for å bevege noe. Ikke lage lyd. Derfor er lyd bare ett biprodukt.

På samme måte kan man vel da si at mat er noe man spiser for å få næring - smak er derfor bare et biprodukt?

+1.
Noen går på McDonalds og spiser seg skikkelig mett for 270kr for to personer, mens andre foretrekker tasting-meny på Hakkasan eller annen bra restaurant med deilige smaker og blir passelig mett for 2700kr med deilig vin til.

Det handler om prioriteringer. Man blir mett begge steder. Noen ville sikkert vært på McDonalds 10 ganger i stedet for en gang på Hakkasan... mens andre setter pris på det lille ekstra og prioriterer livets gode smaker og gleder.


For å linke dette til trådens tema:
Det er ikke nødvendigvis hvor fort en bil gjør 0-100 i seg selv som gjør bilen bedre, det er hvordan den gjør det.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA