Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Diesel er mest miljøvennlig

Startet av Stikkkontakt, torsdag 18. april 2019, klokken 22:15

« forrige - neste »

Knut Øst

Sitat fra: automat på torsdag 02. mai 2019, klokken 22:39
Sitat fra: Knut Øst på torsdag 02. mai 2019, klokken 22:25Det eneste som er dokumetert er at hvis man dikter opp et tall for merforbruk på dieselen og sammenligner med NEDC for elbilen, så får man et annet svar...


Men det finnes jo ikke noe offisielt NEDC-tall for Tesla Model 3. Tyskerne har brukt NEDC for Mercedesen, men hva har de brukt for Teslaen? Har de bare tenkt på et tall?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Tja. De brukte et lavere tall enn det Elbilforeningen både bruker og oppnår

Counterpointer

Sitat fra: Knut Øst på torsdag 02. mai 2019, klokken 22:43
Sitat fra: knut.aulie på torsdag 02. mai 2019, klokken 22:39
Sitat fra: ok67 på torsdag 02. mai 2019, klokken 22:17
Sitat fra: Knut Øst på torsdag 02. mai 2019, klokken 22:00
Sitat fra: ok67 på torsdag 02. mai 2019, klokken 21:56
Kor lang levetid har OM654 motoren?
Det vet ingen, men det er ikke uvanlig at en motortype går over 15 år. DW10 motoren til PSA kom i 1998, den sitter fortsatt i 2019 modeller.
På same vis som ingen veit kva levetid batteriet i Tesla Model 3 har. Så då kan vi kanskje sei 10 år for OM654 motoren også?
Jo lengre en dieselmotor lever jo dårligere blir det!

Slik jeg forstår diskusjonen burde en sette begge til 150 k km det er vel det beste.
Det var en merkelig påstand, når vi vet utslippet for å produsere en ny. Hvis en dieselmotor som har gått 150k med servicehefte så får du ny. For det skal ikke skje. Og det skjer heller ikke.
Er ikke ditt argument at en må bruke lik standard?

Et batteri varer mye lengre enn 150k og kan resirkuleres etter sekund life bruk. Dermed burde dieselmotoren også ha 150 k km for å være rettferdig.

Og gamle dieselmotorer er dårligere enn nye = jo lengre de går jo dårligere er

Elbilforum admin

#347
MODERATOR

Denne debatten har fungert på en svært uheldig måte siden side fem.
En av debattantene har brukt mer spalteplass på å angripe meddebattanter enn å klargjøre og utdype egne standpunkt.
Tonen har vært ukjent skarp og unøyaktigheter samt omtrentligheter har blomstret.  Tyngden i alt for mange innleggene har lagt på å undergrave og mistenkeliggjøre andre debattanter.
Det er gitt både oppfordringer til endring og advarsel om utestenging.  Det er ikke registrert endring.

Utestenging er derfor gjennomført.

Utestengingen har ingenting med debattantens synspunkt å gjøre, da vi ikke sensurerer meninger på dette forumet.  Manglende oppførsel derimot blir ikke akseptert.
Grunnen til at jeg likevel har latt debatten løpe, kanskje lenger enn jeg burde og bare behandlet «symptomene», er at en god og grunngitt debatt som drar grenselinjene mellom el og diesel som drivstoff med hensyn til forurensing hadde vært nyttig.
Dersom noen vil forsøke seg på en oppsummering, gjerne med utgangspunkt i forskjellige områder sin elmix ( Norge contra Eurpoa) så er de velkommen til det.

MVH

Moderator

Jejl


Counterpointer

Er enig med moderator om at diskusjonen om diesel vs batteri er viktig og interessant.

Det er mye vektet info som legges ut og vi møter alle disse argumentene i diskusjoner. Det er bra å ta diskusjonen på et saklig grunnlag.

Var nok nyttig å moderere enkelte debattanter. Ser ut som moderering er mer aktiv nå, det setter jeg pris på

Counterpointer

Sitat fra: Jejl på fredag 03. mai 2019, klokken 09:53
https://www.aftenbladet.no/innenriks/i/K3LjP7/Frp-vil-hylle-dieselbilen-pa-landsmotet

Denne passer inn her.
Dessverre betal-artikkel, men frp hyller dieselbilen kan vi lese.
Interessant

Festet meg litt ved «Fremskrittspartiets transportpolitiske talsmann Morten Stordalen og resten av partiets bilpolitiske utvalg fredag kjører fra Stortinget til partiets landsmøte på Gardermoen i Mercedes' siste dieselmotormodell C220d.»

De er sikkert ikke sponset av Mercedes ............

Forøvrig er artikkelen ryddig på at nullutslipp av NoX kun er ved normaltemperatur.

nortrahof

#351
Sitat fra: Elbilforum admin på torsdag 02. mai 2019, klokken 23:00
MODERATOR

...... Dersom noen vil forsøke seg på en oppsummering, gjerne med utgangspunkt i forskjellige områder sin elmix ( Norge contra Eurpoa) så er de velkommen til det.

MVH

Moderator

Jeg nevnte innledningsvis at rapporten som er gjort i Belgia i 2017 inneholder de forskjellige energimixene som er i Europa. Den har adresse:https://www.transportenvironment.org/sites/te/files/publications/2017_10_EV_LCA_briefing_final.pdf - Fig 3.
Denne rapport inneholder forskjellige energimix i Europa med kullkraft i Polen og vann/kjernekraft i Sverige (som hadde i hvert fall et kullkraftverk i Norrkøping runt 1980 - vet ikke om det har vært lagt ned?).

EDIT: Jeg har kanskje funnet frem til den komplette rapporten. Den er her:
https://www.transportenvironment.org/sites/te/files/publications/TE%20-%20draft%20report%20v04.pdf

Den har mange referanser til forskning og offisiell statistikk (- Kanskje i motsetning til "den tyske rapporten"?)
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

ok67

Tesla Model 3 AWD-LR 2019
iMiev 2013 som jr. har overtatt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA