Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla Model 3 Performance Vs 200.000$ Ferrari etter ytelsesøkning

Startet av olavxxx, tirsdag 09. april 2019, klokken 14:23

« forrige - neste »

olavxxx

PS: vennligst hold tråden fri for off topic.

"As soon as the race started, it became evident that the Model 3 was going to do just that. The electric sedan started the race by establishing an early lead over the Italian supercar, and by the time the 458 was able to get its rhythm by shifting its gears, the Model 3 had already completed the race. Jeff Brockway, who uploaded the race on YouTube, noted that the Model 3 Performance ran the 1/8 mile in 7.4 seconds, beating the Ferarri 458, which crossed the 1/8-mile mark in 7.6 seconds. The shocked reaction from the event's audience and host after the Model 3's win proved appropriately satisfying"


www.teslarati.com/tesla-model-3-performance-power-boost-vs-ferrari-458/

HCO

Dette blir enda mer spektakulært når man ser det med norske øyne: I Norge kostet en Ferrari 458 kroner 3.490.000 i 2015. En Model 3 Performance får man til kroner 533.600.

Selv den "trege" Model 3 som mange av oss har valgt, og som koster kroner 442.300, er kapabel til å parkere alle superbilene vi hadde i modellbil- eller plakatform på gutterommet på 80-tallet.

Så man kan gjerne mene mye om elbil-politikken som har gitt disse utslagene, men uansett er Model 3 en bil som virkeliggjør bildrømmer som tidligere var uoppnåelige for oss vanlige lønnsmottakere.

2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

OhmPaPa

Var på Ferrari-muséet i Italia for noen få år siden. Der var det virkelig mye flott å se på - anbefales! Og da vi dro derfra tenkte jeg på at noe slikt kom aldri jeg til å ha. Og det føltes litt surt der og da.

Har nå hatt elbil i et halvt års tid - og har oppdaget at jeg er nesten helt uinteressert i biler som ikke har elmotor. Duverden så mange flotte biler det finnes - Ferrari. Lambo, Aston og mange flere. Men hadde jeg måttet gi fra meg min TMX i bytte hadde jeg takket nei til alle.

Denne videoen forsterker den følelsen - selv om jeg ikke har noen "P" i modellbetegnelsen.

For meg er elbil en revolusjon!

Rollep

Jeg noterer at man kjørte bare 1/8 mot normalt 1/4 mile race :)

Opplevelsen av å kjøre en 458 Italia med raske girskift og en syngende V8 bak ryggen overgår uansett kjøringen av en elbil så til de grader :)
2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

1000kwh

Sitat fra: OhmPaPa på tirsdag 09. april 2019, klokken 14:57
Var på Ferrari-muséet i Italia for noen få år siden. Der var det virkelig mye flott å se på - anbefales! Og da vi dro derfra tenkte jeg på at noe slikt kom aldri jeg til å ha. Og det føltes litt surt der og da.

Har nå hatt elbil i et halvt års tid - og har oppdaget at jeg er nesten helt uinteressert i biler som ikke har elmotor. Duverden så mange flotte biler det finnes - Ferrari. Lambo, Aston og mange flere. Men hadde jeg måttet gi fra meg min TMX i bytte hadde jeg takket nei til alle.

Denne videoen forsterker den følelsen - selv om jeg ikke har noen "P" i modellbetegnelsen.

For meg er elbil en revolusjon!
Enig. Jeg mistet også interessen for bensinmotorer, noe som var ganske deprimerende der og da. Nå tenker jeg at alle raske biler er elektriske i fremtiden og det er minst like spennende.

Den fantastiske lyden er egentlig bare blitt støy. Og folk som gir maks pådrag i en BMW eller Audi og lager et svært spetakkel er egentlig bare blitt triste :P

olavxxx

Jeg har reflektert over det flere ganger, ser vi på ytelsen av de beste elbilene nå  - er de såpass bra at en tilsvarende ytende fossilbil i Norge koster veldig mange ganger mer.

Og klart man kan alltids si at motorlyden på ferrarri er kul og håndsydde seter fra italia er pent, men 3,5 millioner mot 550.000kr og så blir "supersportsbilen" parkert av Model 3 på bane og på aks rett frem, det må jo svi litt i egoet til Ferrarrisjåføren :P

Man kan jo alltids leie inn en skredder fra Italia til å sy fancy setetrekk i bilen også :P

Så ja, hvis han kjører alene i en fjellheim og hører motorduren gi frysninger nedover ryggen, kjenner at girene skriker av smerte og clutchen lukter brent, kjenner kupeen blir varm av glødende eksos, så kan man alltids si at det er en annen type "bilfølelse" enn å kjøre "berg og dalbane" som lydløst går fra 0-100 på null komma niks. Men samtidig så når han da drar med seg den bilen på et løp og blir "eid", så må det gjøre litt vondt....

Nå vil jo selvsagt ferrarrien vinne hvis man har et løp til 260km/t, da vil jo 3P være vesentlig tregere til 260 km/t. Det kan godt være ferrarrien går høyere i toppfart enn det også, men 3P er jo en bil priset som en Volvo Diesel, det er jo en bil som kan romme barnevogn i bagasjen, bagger i frunken og sitte komfortabelt i kupeen, en bil man like gjerne kan sitte fast i rushtrafikk med uten at man blir sliten av det.

Ferrarrien er jo fet på sine måter også, men uansett er det jo da veldig imponerende.
Når neste roadster kommer, er løpet kjørt for de fossile sportsbilene i alle former for ytelser tror jeg, men det blir spennende å se :-)

Amigakongen

@olavxxx
Kanskje greit å nevne avgiftene på Ferrarien i samme sleng??
Model 3 skal gjøre 0-100 på 3,4. Det samme skal Ferrari 458 gjøre... Parkert???  ::)
Og topphastigheten til Ferrarien er 202mph.....

Sitat fra: olavxxx på tirsdag 09. april 2019, klokken 21:01
Jeg har reflektert over det flere ganger, ser vi på ytelsen av de beste elbilene nå  - er de såpass bra at en tilsvarende ytende fossilbil i Norge koster veldig mange ganger mer.

Og klart man kan alltids si at motorlyden på ferrarri er kul og håndsydde seter fra italia er pent, men 3,5 millioner mot 550.000kr og så blir "supersportsbilen" parkert av Model 3 på bane og på aks rett frem, det må jo svi litt i egoet til Ferrarrisjåføren :P

Man kan jo alltids leie inn en skredder fra Italia til å sy fancy setetrekk i bilen også :P

Så ja, hvis han kjører alene i en fjellheim og hører motorduren gi frysninger nedover ryggen, kjenner at girene skriker av smerte og clutchen lukter brent, kjenner kupeen blir varm av glødende eksos, så kan man alltids si at det er en annen type "bilfølelse" enn å kjøre "berg og dalbane" som lydløst går fra 0-100 på null komma niks. Men samtidig så når han da drar med seg den bilen på et løp og blir "eid", så må det gjøre litt vondt....

Nå vil jo selvsagt ferrarrien vinne hvis man har et løp til 260km/t, da vil jo 3P være vesentlig tregere til 260 km/t. Det kan godt være ferrarrien går høyere i toppfart enn det også, men 3P er jo en bil priset som en Volvo Diesel, det er jo en bil som kan romme barnevogn i bagasjen, bagger i frunken og sitte komfortabelt i kupeen, en bil man like gjerne kan sitte fast i rushtrafikk med uten at man blir sliten av det.

Ferrarrien er jo fet på sine måter også, men uansett er det jo da veldig imponerende.
Når neste roadster kommer, er løpet kjørt for de fossile sportsbilene i alle former for ytelser tror jeg, men det blir spennende å se :-)
2015 BMW I3 - 11800km

olavxxx

@amigakongen er fra 230.000 USD i USA, så der er den vel fra ca 2 Mill. Mens 3P koster vel ca en brøkdel der tror jeg(?).

3P vinner med 0.2 sekunder, det krever faktisk litt å senke 0.2 sekunder på 7 sekunder over den strekningen. Men nå kommer også snart .12 oppdateringen som gir enda bedre ytelse over lenger tid.

Uansett hvordan man vrir og vender på det, er det imponerende av Tesla, selv om den ikke vil vinne topphastighetsløp av naturlige årsaker.

cyber

Sitat fra: olavxxx på tirsdag 09. april 2019, klokken 22:34
@amigakongen er fra 230.000 USD i USA, så der er den vel fra ca 2 Mill. Mens 3P koster vel ca en brøkdel der tror jeg(?).

3P vinner med 0.2 sekunder, det krever faktisk litt å senke 0.2 sekunder på 7 sekunder over den strekningen. Men nå kommer også snart .12 oppdateringen som gir enda bedre ytelse over lenger tid.

Uansett hvordan man vrir og vender på det, er det imponerende av Tesla, selv om den ikke vil vinne topphastighetsløp av naturlige årsaker.
Ferraris 0-200 på 9 sekunder er vel også en utfordring   ;D

Imagine

Sitat fra: HCO på tirsdag 09. april 2019, klokken 14:49
Selv den "trege" Model 3 som mange av oss har valgt, og som koster kroner 442.300, er kapabel til å parkere alle superbilene vi hadde i modellbil- eller plakatform på gutterommet på 80-tallet.

Model 3 har ekstremt gode ytelsestall i forhold til pris.
Men følelsesmessig er slike biler likevel totalt forskjellige uansett hvem som vinner 0-100. Intet er dermed endret mtp plakatheltene og de gromme superbilene annet at man nå kan få samme ytelser uten motorlyd fra en batteribil.

Å sammenligne 0-100 tall er som å sammenligne alkoholprosenten i ulike former for vanlig taxfree/svenskehandel- rødvin og anerkjente samler-rødvin kjøpt på vinauksjon for kjennere. Effekten av alkoholen kan ofte kanskje være den samme og man blir like fort beruset, men du verden så forskjellig det kan smake - to ulike verdener.

It's all about the feelings and taste.

Øyvind.h

Sitat fra: Imagine på onsdag 10. april 2019, klokken 09:12
Sitat fra: HCO på tirsdag 09. april 2019, klokken 14:49
Selv den "trege" Model 3 som mange av oss har valgt, og som koster kroner 442.300, er kapabel til å parkere alle superbilene vi hadde i modellbil- eller plakatform på gutterommet på 80-tallet.

Model 3 har ekstremt gode ytelsestall i forhold til pris.
Men følelsesmessig er slike biler likevel totalt forskjellige uansett hvem som vinner 0-100. Intet er dermed endret mtp plakatheltene og de gromme superbilene annet at man nå kan få samme ytelser uten motorlyd fra en batteribil.
Jepp. Det er ganske mange som i voksen alder har fått teste sine barndomsdrømmer, eks Lamborghini Countach, Ferrari F40 etc og funnet ut at de er helt forj******* å kjøre og gjør seg best på plakat.
Mye gammelt rakleverk, dårlig kjørefølelse, øredøvende bråk, hårreisende klønete løsninger på grunn av design etc. Fellesnevneren er gjerne at det er kos å kjøre, men ikke spesielt langt. Det er underholdende, men du orker ikke lang tid bak rattet.

At en elbil har så intense, momentane og lydløse krefter som bringer frem hysterisk latter betyr ikke at man ikke kan sette pris på et saftig pådrag i en bil med 8-12 sylindre. En i nabolaget har Jaguar med V12 og det er jo som en sang når han gir på litt. Gamle superbiler er riktignok blitt trege og umoderne, men det betyr ikke at ikke man kan kose seg på småturer i blant. I det daglige vil derimot ingen velge bilen som ikke leverer bra på begge områder. Dvs rå aks som gir hysteriske smil, men samtidig evnen til å kjøre lydløst uten å gi tinnitus til sjåfør og naboer ved pådrag.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

xyzzy

Sitat fra: olavxxx på tirsdag 09. april 2019, klokken 14:23
PS: vennligst hold tråden fri for off topic.

"As soon as the race started, it became evident that the Model 3 was going to do just that. The electric sedan started the race by establishing an early lead over the Italian supercar, and by the time the 458 was able to get its rhythm by shifting its gears, the Model 3 had already completed the race. Jeff Brockway, who uploaded the race on YouTube, noted that the Model 3 Performance ran the 1/8 mile in 7.4 seconds, beating the Ferarri 458, which crossed the 1/8-mile mark in 7.6 seconds. The shocked reaction from the event's audience and host after the Model 3's win proved appropriately satisfying"


www.teslarati.com/tesla-model-3-performance-power-boost-vs-ferrari-458/

Ganske meningsløst, egentlig. Om man vil ha raskest mulig 0-100 er det vel ikke akkurat en Ferrari man måler mot,  men f.eks. en Dodge Demon. Mye billigere, mye raskere. Om jeg husker riktig, var den også vist i Grand Tour, første episode i årets sesong (bytte dekk, bytte bensin, bytte midtkonsoll etc... ganske fascinerende  :)

Om man vil ha billigst mulig papirytelse har vel ikke Ferrari akkurat på toppen av haugen... mer interessant for å sammenligne mot den er vel Nürburgring og slikt.


Geir K

Konklusjon
En Tesla familiebil har en prestanda, meget bra fossile utgaver sliter med. Og ja innrømmer gjerne jeg liker lyd. Leide sist Mustang Cab, suburban i USA.

Men i eie nå i Norge peker det meste mot de økonomisk, dessverre på en leken måte.  På en annen måte, forståelig i moderne samfunn.

Model 3P er litt mer Kinderegg: familiebil, inntil 5 pers og bra nok bagasjeplass


Elbil fundamentalist

Nå må nye M3 eiere holde seg litt i øra selv, slik at vi ikke krasjer Tesla rett opp på Ferrari nivå på forsikring. Anbefaler derfor alle nye Tesla eiere å ta det litt piano...
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

hemi

BMW M3 er relativt dyr å forsikre, stortsett mer  som en Tesla Model 3 Performance. Jeg betaler mer for Tesla forsikringen nå, enn det jeg fikk i tilbud på Ferrari sist.

Det er 0 topend på TM3P, men har god 60 fot på kvartmila.

For å være en nybil til litt over 600k er derimot TM3P mye ytelse for penga, men noen supercar killer er den ikke.

Alle dere som rager om at TM3P går så sykt fort, hva slags biler er dere vant til?


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA