Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

TM3 ikke veldig god på å lese skilt.

Startet av Bwest, tirsdag 09. april 2019, klokken 10:03

« forrige - neste »

Bwest

Jeg ser at det er mange skilt bilen min ikke får med seg når jeg er ute å kjører.
Er det flere som opplever det samme?

Min gamle Volvo V70 leste skilt bedre.

Motorwatt

#1
Ingen nyere Tesla-biler leser skilt (foreløpig). Eldre TMS med AP1 kan gjøre det... Go figure. Nå brukes kartdata og GPS som dessverre er ubrukelig. Satser på at skiltlesing kommer når HW3-software blir tilgjengelig.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Fornybarbil


ultimato

Sitat fra: Bwest på tirsdag 09. april 2019, klokken 10:03
Jeg ser at det er mange skilt bilen min ikke får med seg når jeg er ute å kjører.
Er det flere som opplever det samme?

Min gamle Volvo V70 leste skilt bedre.
Den leser ikke skilt i det hele tatt. fartsgrensen du får opp er basert på GPS lokasjon og info i en database


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro

PBL

Fartsgrenser fra GPS er greit, men hvorfor settes ikke farten ned før jeg kjører inn i byen hvis jeg har autosteer slått på? Det er litt seint å begynne å bremse etter skiltet har vært der.

trikola

Sitat fra: PBL på tirsdag 09. april 2019, klokken 11:24
Fartsgrenser fra GPS er greit, men hvorfor settes ikke farten ned før jeg kjører inn i byen hvis jeg har autosteer slått på? Det er litt seint å begynne å bremse etter skiltet har vært der.

Eller gjøre det i alle fall lettere manuelt å tilpasse CC-farten. Kan ikke se at man ikke kunne utnytte hendelen: er du på CC og trykker hendelen ned oppdateres CCs fartsgrense. Idag må du enten ta hånden fra rattet og trykke på skjermen eller bruke høyre hjul på rattet ørten ganger.
TM3LR EAP+FSD 3.2019 "el Tekno Gigante"

VikingWithWings

Sitat fra: trikola på tirsdag 09. april 2019, klokken 11:47
Eller gjøre det i alle fall lettere manuelt å tilpasse CC-farten. Kan ikke se at man ikke kunne utnytte hendelen: er du på CC og trykker hendelen ned oppdateres CCs fartsgrense. Idag må du enten ta hånden fra rattet og trykke på skjermen eller bruke høyre hjul på rattet ørten ganger.

Eller trykke på det lille skiltet med ny fartsgrense på skjermen. Men det var kanskje det du mente med å trykke på skjermen annet eller å trykke på + eller -
11.mars -19 TM3P Deep Blue Metallic
EAP -> FSD | HW2.5 -> HW3.0 | FW2022.40.4.1

VikingWithWings

Kanskje noe hvet hvordan man kan bidra med oppdatering av de fartsgrensene som ligger i databasen der de er feil? Altså en måte å melde feil på.
11.mars -19 TM3P Deep Blue Metallic
EAP -> FSD | HW2.5 -> HW3.0 | FW2022.40.4.1

Handyman

Talestyring si: "Bug repport wrong speed limit"
Vet ikke om det hjelper, men det kvitteres med: takk for ditt bidrag...eller noe i den duren.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

RuneW

Sitat fra: Handyman på tirsdag 09. april 2019, klokken 13:15
Talestyring si: "Bug repport wrong speed limit"
Vet ikke om det hjelper, men det kvitteres med: takk for ditt bidrag...eller noe i den duren.

Skulle likt å ha vært flue på veggen i andre enden av disse bug-rapportene. Lurer fælt på hva som blir gjort med dem og om det er noe vi som brukere burde ha gjort for å optimalisere tilbakemeldingene.
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Handyman

Sitat fra: RuneW på tirsdag 09. april 2019, klokken 13:40
Sitat fra: Handyman på tirsdag 09. april 2019, klokken 13:15
Talestyring si: "Bug repport wrong speed limit"
Vet ikke om det hjelper, men det kvitteres med: takk for ditt bidrag...eller noe i den duren.

Skulle likt å ha vært flue på veggen i andre enden av disse bug-rapportene. Lurer fælt på hva som blir gjort med dem og om det er noe vi som brukere burde ha gjort for å optimalisere tilbakemeldingene.
Jeg også, men tipper de har gode analyseverktøy som snapper opp trender steder og ord mm, og jeg tipper også at det sendes et lydopptak av beskjeden, siden tale til tekst ikke alltid treffer.
Tipper derfor at jo flere som eks. melder om "speed limit" på ca samme sted, så kanskje systemet fanger det opp og lager et varsel??
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

OhmPaPa

Sitat fra: VikingWithWings på tirsdag 09. april 2019, klokken 12:44
Kanskje noe hvet hvordan man kan bidra med oppdatering av de fartsgrensene som ligger i databasen der de er feil? Altså en måte å melde feil på.

Regner med de (dvs Google Maps) kjøper informasjonen fra de samme offentlige norske kartene som andre GPS'er som f.eks. TomTom bruker. Så meld fra til Statens Kartverk?

Solheim

Tesla bruker http://openstreetmap.org, prøv å endre fartsgrensene som er feil der og på neste kartoppdatering skal de være endret.

ganton

Sitat fra: Solheim på tirsdag 09. april 2019, klokken 21:03
Tesla bruker http://openstreetmap.org, prøv å endre fartsgrensene som er feil der og på neste kartoppdatering skal de være endret.
Var inne på https://www.openstreetbrowser.org/#map=17/59.21523/10.98500&categories=car_maxspeed og sjekket en 50-sone som bilen ikke har fått med seg. Den er riktig på openstreetnap. Har vært 50 der i mange år.
BMW i3 (27.aug 2014)
Tesla model 3 (reservert 01.04.2016, bestilt 5.12.18, levert 30.03.19)

sjokomelk

Det er tre forskjellige kart i bilen;

  • Det ene er bildet på skjermen som vises for oss. Det er levert av Google, men bare som rene bildefiler og brukes kun for visuell representasjon.
  • Det andre er navigasjonsdataene som er basert på Open Source materiale som brukes for å lage reiserutene og tegnes som et overlay oppå bildene fra Google sine kart for å vise hvor du skal kjøre.
  • Det tredje er ADAS (advanced driver assistance systems) tiles som er all data Autopilot-programmene bruker for å vite om fartsgrenser, antall filer, kurvatur på veien osv.
Det er ADAS tiles du må "klage på". Men jeg vet ikke hvor denne infoen kommer fra.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA